اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

توسعه افقی شهر باید بر اساس مطالعات کارشناسی باشد

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران نسبت به توسعه افقی شهرها ابراز مخالفت کرد. وی در جلسه‌ای که به تازگی در شورای عالی مسکن برگزار شده بود، به توصیه استاندار تهران در مخالفت با توسعه افقی شهرها اشاره کرد. به گفته ایرج رهبر،استاندار در این جلسه به صورت کنایه‌آمیز اظهار داشته بود که نباید کوه‌ها را برای توسعه افقی شهرها بتراشیم.

به گزارش ساختمان آنلاین، رییس انجمن استان تهران معتقد است که توسعه افقی شهرها و ساخت و ساز ویلاها باید بر اساس طرح‌های جامع کارشناسی انجام شود. به عبارت دیگر، توسعه افقی شهرها باید با رعایت طرح‌های کارشناسی جامع انجام شود تا از اتلاف منابع ملی جلوگیری شود و همچنین هزینه‌های تولید زمین کاهش یابد.

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران اعلام کرد که مسئله گسترش افقی ساخت و سازها در کشور یکی از مشکلاتی است که حتی ارگان‌های دولتی نیز از آن حمایت می‌کنند. او با بیان اینکه باید از سمت وسوی ارتفاع‌سازی به سمت ویلاسازی و توسعه افقی پیش بریم، دلایل مختلف مخالفت خود را با توسعه افقی شهرها تبیین کرد.

رهبر تاکید کرد که در طرح نهضت ملی مسکن، دولت مکلف است به ساخت چهار میلیون واحد مسکونی بپردازد. او اظهار داشت که پس از تامین منابع مالی، مشکل اصلی ما در زمین است. اراضی نامرغوب یا دارای مشکلات معارض، برای طرح نهضت ملی مسکن کارآیی ندارند. به علاوه، اراضی مرغوب نیز به اندازه کافی موجود نیستند. به همین دلیل، رهبر معتقد است که باید کارشناسی جامع برای تخصیص اراضی طرح نهضت ملی مسکن انجام شود.

وی اشاره کرد که در ملاحظاتی در توسعه افقی شهرها وجود دارد و در صورتی که اراضی مرغوب به اندازه کافی موجود باشند، توسعه افقی مشکلی ندارد. اما در شهرها و مناطقی که زمین گران است یا توسعه حریم شهر محدودیت دارد، نباید اصرار بر ساخت واحدهای یک طبقه داشته باشیم. زمین در این نقاط محدود است و هزینه‌های آماده‌سازی زمین بسیار گران است.

رهبر در ارتباط با جلسه روز گذشته شورای عالی مسکن، اظهار کرد که استاندار تهران پرسش می‌کند که چرا باید کوه‌ها را بتراشیم و با هزینه‌های زیاد ساختمان‌های یک طبقه بسازیم. زمین در دسترس ما محدود است و نباید اصرار بر ساختمان‌های یک طبقه داشته باشیم.

در این گفتگو، رییس انجمن انبوه سازان استان تهران مخالفت خود را با توسعه افقی شهرها و نیاز به تخصیص زمین‌های مرغوب برای طرح نهضت ملی مسکن بیان کرده است. او تاکید می‌کند که باید با استفاده از طرح‌های جامع کارشناسی و با توجه به محدودیت‌های زمین، رویکردی مناسب برای توسعه ساخت و ساز در شهرها ارائه شود.

خبرنگار: لیلا درخشان

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا