اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

تعلل بانکها در ابلاغ تسهیلات نوسازی بافتهای فرسوده

در حالیکه گفته می‌شود بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند در درازمدت به سیاستی پررونق برای تولید مسکن در بافت فرسوده تبدیل شود اما شواهد حاکی از آن است که با گذشت حدود دو ماه و نیم از ابتدای سال جاری هنوز برنامه تسهیلات بانک‌ها در بافت فرسوده ابلاغ نشده است.

به گزارش ساختمان آنلاین، این امر اطلاعاتی است که برخی شعب بانک مسکن بر آن صحه گذاشته و پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را منوط به ابلاغیه بانک به شعب کرده‌اند.

برنامه دولت برای نوسازی بافت فرسوده سالانه 200 هزار واحد مسکونی است و این موضوعی است که مسئولان بر آن تاکید فراوان دارند. دولت در دوره جدید با شعار احداث 4 میلیون واحد مسکونی طی چهار سال تلاش کرده تا کسری واحدهای مسکونی برای متقاضیان واقعی را جبران کند، تلاشی که به نظر می‌رسد نتوانست موثر واقع شود و هنوز تعداد فراوانی از واحدها به دلیل عدم آورده مردم و ناتوانی در پرداخت آورده متقاضیان به تاخیر افتاده است. هم اینک که حدود دو سال از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد همکاری بانک‌ها هنوز هم به حدی نرسیده که بتواند برنامه دولت را برای نوسازی بافت فرسوده جبران کند.

به گفته مسئولان، بانک مسکن در پرداخت تسهیلات بانک پیشرو بود و همکاری سایر بانک‌ها به گونه‌ای نبود که بتواند برنامه دولت و قانون مصوب مجلس را برای تولید مسکن پاسخگو باشد.

طبق آخرین آماری که بانک مسکن ارایه کرده است بانک مسکن از ابتدای  دولت سیزدهم که حدود یک سال و 9 ماه آن گذشته است توانست تنها به 18 هزار و 618 واحد به مبلغ 5 هزار و 156 میلیاردتومان تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده را پرداخت کند که این رقم برای بانکی همچون مسکن که به گفته مسئولان پیشرو در پرداخت تسهیلات بوده رقمی ناچیز به شمار می‌رود.

با این‌حال دولت در سال جدید بسته تشویقی 19 بندی بافت‌های فرسوده را ابلاغ کرده است و تمامی استان‌ها موظف شدند تا پایان خرداد ماه نسبت به شناسایی و معرفی محلات مشمول بازآفرینی اقدام کنند که با اینکار دولت در تلاش است تا مشارکت مردم را در نوسازی بافت های فرسوده و گرایش به تولید مسکن در بافت های شهری با ارایه تراکم بیشتر تشویق کند.

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز اخیرا اعلام کرده است که بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده در محدوده های مصوب  ۳۱ شهر از جمله کلانشهرهای تهران ،کرج و تبریز اجرایی شده است .

به گفته این مسئول، اولین گزارشی که از عملکرد شهرداری‌ها به دست آمده حاکی است که از ۱۰۶ شهر بزرگ کشور که دارای محدوده مصوب بازآفرینی شهری هستند ۳۱ شهر از جمله کلانشهرهای تهران،تبریز، کرج و کرمانشاه و شهرهای بزرگ کاشان،اراک،یزد و بروجرد نسبت به اعمال بسته اقدام کردند و ۲۰ شهر نیز با توجه به ظرفیتی که در مصوبه ۱۹ بندی شورای‌عالی شهرسازی و معماری تاکید شده بود که متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی شهر خود نسبت به بسته تشویقی موثرتری اقدام کنند در حال تدوین بسته هستند که در کمیسیون ماده ۵ استان‌ها به تصویب برسد. کلانشهرهای شیراز و اهواز و مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ ارومیه،اردبیل،زاهدان،ساری،خرم‌آباد،بوشهر و سمنان از این دسته‌اند.

بر اساس این گزارش، اگرچه تدوین سیاست‌های جدید دولت می‌تواند در میان مدت و بلندمدت موثر واقع شود اما به نظر می‌رسد دولت با گذشت حدود دو سال هنوز مشغول سیاستگذاری‌های جدید است و بخش اجرای این سیاست‌ها از کندی قابل توجهی برخوردار است. این کندی به حدی است که به نظر می‌رسد سیاست دولت برای کنترل گسترش بافت‌های فرسوده و کاهش جمعیت ساکن در این بافت‌ها ناتوان است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا