اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

بخش مسکن نیازمند نگاه راهبردی و برنامه‌‌ریزی جامع است

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از نگاه تک بعدی به حوزه مسکن، خواستار ایجاد تعامل بین وزارتخانه های مربوطه در حوزه مسکن و تبعیت از طرح های جامع و راهبردی شد و گفت: غفلت از طرح آمایش سرزمینی، سبب شکل گیری پدیده مهاجرت مردمی و به دنبال آن تعمیق مشکلات مسکن در شهرهای بزرگ شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین، در جریان برگزاری گردهمایی بزرگان اقتصادی کشور، ایرج رهبر ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: مسكن از قديم به دست بخش خصوصي و دور از دخالت دولتمردان ساخته مي شده است. اما طی سالهای اخیر به دلیل اینکه مردم در بخش مسکن در مضیقه قرار گرفتند، دولت با طرحهایی نظیر مسکن مهر، اقدام ملی مسکن، طرح نهضت ملی مسکن و… در حوزه مسکن ورود کرد که تاثیر این طرحها در بازار مسکن مشهود است.

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران در خصوص قوانین مصوب مجلس در حوزه مسکن نیز اظهار داشت: در همین حال مجلس نیز با تصویب قوانینی نظیر قانون جهش تولید مسکن که اخیرا تصویب شد، تلاش کرد که در حوزه تقنینی دربخش مسکن اقدامات لازم را انجام دهد که البته بخشی از خلاهای قانونی در حوزه مسکن از طریق این قانون رفع شده است.

رهبر با اشاره به مشکلات بخش مسکن که سبب افزایش مستاجران شده است تصریح کرد: در حال حاضر چهل درصد مردم کشور ما مستاجر هستند و با توجه به محترم بودن قانون مالکیت، علی رغم اینکه همه مردم به دنبال صاحبخانه شدن هستند، اما به دلیل ناتوانی در خرید مسکن، ناچارا به سمت اجاره نشینی روی آورده اند.

وی تاکید کرد: ما به بخش مسكن نگاه تک بعدی داریم، در حالی که این یکسویه نگری باید اصلاح شود و برای حل مشکلات بخش مسکن باید نگاه جامعی به این بخش داشته باشیم.

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران، بر لزوم هم افزایی بین همه وزارتخانه های مرتبط با حوزه مسکن تاکید کرد و افزود: نباید تصور کنیم که فقط وزارتخانه راه و شهرسازی متولی بخش مسکن است، این نگرش، نگاه یکسویه به بخش مسکن است. در حالی که وزارتخانه های مختلفی نظیر کشاورزی، صمت و… در حوزه مسکن دخیل هستند.

رهبر همچنین اجرای طرح آمایش سرزمینی را از راه های جلوگیری از افزایش مشکلات مسکن دانست و اذعان داشت: ریشه بسیاری از مشکلات مسکن، غفلت از طرح آمایش سرزمینی است. به عنوان مثال مغفول ماندن این طرح سبب شده است، مردم در جستجوی فرصتهای شغلی به کلانشهرها مهاجرت کنند و این مساله سبب تشدید تقاضا و گرانی مسکن در کلانشهرها شده است.
رییس انجمن انبوه سازان استان تهران همچنین ادامه داد: اگر در شهرهای کوچک اشتغالزایی شود، مردم مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ نمی شوند. بنابراین دولت باید به این مساله توجه کند و به خصوص در جهت تقویت بخش کشاورزی در روستاها و شهرهای کوچک اقدامات اساسی کند.

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار داشت: در نتیجه مهاجرت مردم به کلانشهرهای بزرگ برای پیدا کردن شغل، بسیاری از افراد که قدرت مالی برای پرداخت اجاره را ندارند، به سمت حاشیه نشینی رفته اند، که این امر سبب توسعه حاشیه نشینی که با آسیب های مختلفی همراه است، شده است.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت تشکلهای صنفی حوزه مسکن برای حل مشکلات این حوزه تصریح کرد: تشکلهای حوزه مسکن می توانند به عنوان بازوی کمکی دولت در بخش مسکن ایفای نقش کنند.در حال حاضر انبوه سازان توانسته اند، انبوه سازی را از سنتی سازی به سمت صنعتی سازی توسعه دهند. هرچند که در دنیا نسل هفتم مسكن را تجربه ميكنند و ما هنوز در نسل اول و دوم مسکن هستیم و باید ما هم در این زمینه پیشرفت کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا