اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

بخش مسکن ابزار درآمدهای پشت صحنه دولت‌ها‌ست

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تحلیل ریشه های بحران مسکن بر این باور است با توجه به اینکه بخش مسکن ابزار درآمدهای پشت صحنه دولتها است، بنابراین دولتها علاقه ای ندارند که معضل مسکن در شرایط عادی حل و فصل شود.

علی بابایی کارنامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ساختمان آنلاین، افزود: با توجه به اینکه مجلس، مصوبات کارآمدی در قالب قانون جهش تولید مسکن وضع کرده است که در قالب آن زیرساختهای قانونی لازم برای تولید مسکن در نظر گرفته شده است، توقع این بود که دولت هم پا به پای مجلس در حوزه مسکن گام بر می داشت.

وی همچنین با اشاره به تصویب قوانین مربوط به رابطه مالک و موجر افزود: در همین حال مجلس قوانین بازدارنده ای مثل قانون رابطه بین مالک و موجر و یا مالیات بر خانه های خالی وضع کرده است تا از منظر قانونی دیگر بهانه ای برای کنترل نوسانات اجاره در بخش مسکن وجود نداشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: اما از آنجا که دولتها مافیایی و سوداگر هستند و در حوزه مسکن منافع دارند به همین خاطر همیشه از بخش مسکن به عنوان یک ابزار برای درآمدهای پشت صحنه استفاده می کنند بنابراین عموما اعتقادی ندارند که معضل مسکن به صورت عادی حل و فصل شود، و بین عرضه و مسکن تعادل برقرار شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مسکن تصریح کرد: با توجه به اینکه مافیای حوزه مسکن افرادی خاصی هستند به همین خاطر همه باید تلاش کنیم تا دست آنها را از حوزه مسکن کوتاه کنیم تا مشکلات مسکن را حل کنیم.

وی ادامه داد: مافیای مسکن باید توسط دستگاه های نظارتی نظیر مجلس، قوه قضاییه و… شناسایی شوند. از لحاظ فرهنگی هم باید به این مافیا هجمه وارد کرد. بدون شک اگر در شناسایی مافیای مسکن بحثهای فرهنگی و نظارتی به صورت همزمان انجام شود، امکان حذف آنها از صحنه گردانی بازار مسکن وجود خواهد داشت.

بابایی کارنامی با بیان اینکه مافیا فقط محدود به حوزه مسکن نیست و در حوزه های دیگر نیز وجود دارد اظهار داشت: در حوزه مسکن مافیا امروز می سازد و سال بعد اگر تحویل متقاضی هم ندهند 150 درصد ارزش افزوده به دست خواهد اورد یعنی در حقیقت منابع را در جهت به دست آوردن سود می بلعد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: بنده اعتقاد دارم با ظرفیتهای قانونی موجود، امکان تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال وجود دارد و تعهداتی که دولت در حوزه مسکن داده است عملیاتی خواهد شد و عرضه مسکن افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه مشکل مسکن اقشار دهکهای پایین جامعه نیز حل خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا