اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

وعده شهردار تهران برای پیگیری توقف اعطای وام کم بهره بافت‌های فرسوده

شهرداری تهران وعده داد به زودی بخش نامه بانک مرکزی در خصوص توقف پرداخت وام ۱۸ درصدی بافتهای فرسوده را پیگیری می کند.

به گزارش خبرنگار ما، علیرضا زاکانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین اظهار داشت: قطعا موضوع بخش نامه بانک مرکزی با محوریت توقف اعطای وام کم بهره به نوسازی بافت‌های فرسوده را پیگیری خواهم کرد چرا که توقف این وام آثار سوئی بر روند احیای بافتهای فرسوده خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ما بخشنامه ای  به تازگی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده و  نشان می‌دهد، که دیگر به  بافت‌‌‌های فرسوده که مهم‌ترین جبهه تامین مسکن در شهرها هستند، وام نوسازی با سود پایین داده نمی شود.

بر اساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها، بانک مرکزی در ماه جاری، در بخشنامه‌‌‌ای اعلام کرد: «شورای پول و اعتبار در راستای حمایت از گروه‌‌‌های کم‌‌‌درآمد جامعه صرفا سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن در تمامی شهرهای کشور را به صورت یکسان به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان افزایش داد.»

در این بخشنامه که هدف از آن رفع ابهام بانک‌های عامل پرداخت‌کننده تسهیلات قانون جهش تولید مسکن درج شده، تاکید شده است: «با درنظرگرفتن محدودیت منابع بانکی و هدف قانون‌گذار (کمک به خانه‌دار شدن فاقدین مسکن)، کلیه مصوبات شورای پول و اعتبار در این راستا از جمله کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و افزایش سقف تسهیلات یاد‌شده صرفا شامل پروژه‌‌‌های حمایتی مسکن که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تامین و به متقاضیان عرضه می‌شود بوده و پروژه‌های خود‌مالک شهری/ روستایی، مشمول افزایش سقف و کاهش نرخ سود تسهیلات مذکور نیستند.

مهدی هدایت مدیر عامل نوسازی شهر تهران در این زمینه گفته است بخشنامه‌ای که به تازگی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده؛ نشان از عدم پرداخت وام به بافت‌های فرسوده تهران است. بافت‌‌‌های فرسوده که اتفاقا مهمترین جبهه تأمین مسکن هستند، از ارزان‌‌‌ترین و بالاترین سقف وام ساخت با سود 18 درصد که هم‌‌‌اکنون در شبکه بانکی پرداخت می‌شود، محروم شده و از لیست مشمولان موثرین وام ساخت خط خورده‌‌‌اند و تنها می‌توانند از وام‌های 23 درصد بانکی بهره‌مند شود.

وی تاکید کرده است از آنجایی که برای بافت‌‌‌های فرسوده سهم 200‌ هزار واحدی از طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال در نظر گرفته شده است؛ این تصمیم اخیر بانک مرکزی به معنای اختصاص تسهیلات نهضت ملی مسکن تنها به یک بخش از این ساخت‌وسازهاست. ساخت‌وسازهایی که بخش زیادی از آنها نه در دل شهرهای اصلی که در زمین‌‌‌های بدون امکانات و خدمات در حومه شهرهای بزرگ، قرار گرفته‌‌‌اند و طبق بررسی‌های انجام شده هزینه ایجاد زیرساخت و خدمات در این بخش 12 برابر بیشتر از هزینه‌های بافت فرسوده است.

گفتنی است اخیرا در اولین جلسه بازنگری طرح جامع شهر تهران، یکی از اساتید دانشگاه تهران گغت: آلودگی هوا، ترافیک و بافتهای فرسوده سه معضل اصلی شهر تهران هستند و با توجه به این امر، بازنگری طرح جامع شهر تهران باید بر اساس این سه محور باشد.

در همین حال با توجه به معضل مسکن در تهران و همچنین با توجه به قرار گیری کشور بر روی کمربند زلزله، قطعا نوسازی بافتهای فرسوده بیش از پیش ضروری است.

در چنین شرایطی انتظار می رود بانکها در این زمینه در حوزه بافتهای فرسوده تسهیلات لازم را به سازندگان و مالکان این بافتها اعطا کنند.

2.7/5 - (3 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا