اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهمجله خبری

بازار مسکن ایران رها شده است

کارشناس بازار مسکن گفت: بازار مسکن در ایران رها شده و متاسفانه در این شرایط هم دولت هیچ نظارتی بر بازار مسکن ندارد.

فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن درگفت و گو با خبرنگار ساختمان آنلاین، با بیان اینکه بر روی بازار مسکن هیچ نظارتی نیست و به گونه ای رها شده است گفت: انتقادات بسیار زیادی به عملکرد دولت در بخش مسکن وارد است و در حالی که دولت هر روز برای مرغ و تخم‌مرغ و خیلی چیزهای دیگر قیمت‌گذاری می‌کند و چند سازمان عریض و طویل مانند سازمان بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و وزارت جهاد کشاورزی درگیر آن هستند و رسانه‌ها هم هر روز قیمت مرغ و تخم‌مرغ و گوشت را اعلام می‌کنند هیچ اهتمامی برای کنترل بخش مسکن وجود ندارد.

ایلاتی ادامه داد: این در حالی است که هزینه اقلام مصرفی یک خانواده در ماه ممکن است در مجموع ۲ میلیون تومان شود در حالی که کرایه خانه با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت روبه‌روست و بیشتر درآمد خانوارها را می‌بلعد.
این کارشناس مسکن اظهار کرد: بر این اساس دولت باید به جای نظارت‌های خُردی که بر کالاهای اساسی دارد به بخش مسکن توجه کند چرا که درواقع اساسی‌ترین کالا، مسکن است و باید همین حساسیت‌هایی که بر قیمت مرغ و تخم‌مرغ دارد را در بخش مسکن هم نشان دهد.

ایلاتی بیان کرد: در صورتی که اگر این حساسیت‌ها را بر کنترل قیمت مسکن و اجاره گذاشته بود ما تا امروز نتیجه بهتری می‌گرفتیم.

کارشناس حوزه مسکن گفت: شهرداری‌ها به‌واسطه مدیریت شهری و فروش تراکم عامل اصلی افزایش قیمت زمین در تمام شهرها به خصوص در تهران بوده و هستند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ۶۰ درصد تقاضای مصرفی در بازار مسکن برای واحدهای ۱۰۰ متر مربع و یا کمتر است؛ اما بیش از ۵۰ درصد خانه‌هایی که امروز در شهرهایی از جمله تهران در حال ساخت می‌باشند بالاتر از ۱۶۰ متر مربع هستند که نشان از سرمایه‌ای بودن این خانه‌ها دارد.
این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه شهرداری نظارتی بر الگوی ساخت ندارد، گفت: شهرداری‌ها فقط به دنبال تراکم فروشی بوده و به الگوی ساخت و اینکه خانه‌ای که ساخته می‌شود متناسب با توان اقتصادی خانوارها است یا خیر، کاری ندارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا