اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

تداوم آشفتگی در بازار اجاره‌بهای مسکن

بازار مسکن همچنان که پیش بینی می شد دچار بهم ریختگی و آشفتگی است و متاسفانه طرح های دولت به هیچ وجه نتوانسته است اثر مثبت و شاخصی بر این بازار داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین، مطابق سالهای گذشته با نزدیک شدن به فصل بازار اجاره‌بها، این بازار دچار آشفتگی شدید شده است، اما امسال به گفته بسیاری از کارشناسان در سال جاری این بازار افسار پاره کرده است.

بررسی بازار اجاره بهاء حاکی ا زآن است که این بازار در حال حاضر به شدت با نوسانات قیمتی مواجه شده است. نکته جالب در این بازار، نرخ های عجیب و غریب است. به طوری که در یک مورد مستاجران لاکچری نشین ماهیانه حتی تا 750 میلیون تومان اجاره پرداخت می کنند. اما قشر کم برخوردار حتی از اجاره یک سوئیت 25 متری نیز ناتوان هستند.

همچنان که بارها عنوان شده است، نامعادله عرضه و تقاضای مسکن یکی از دلایل اصلی نابسامانی بازار اجاره و به تبع آن بازار اجاره بهاء است.

دولت البته برای کنترل بازار اجاره بها، طرح تعیین سقف اجاره بها، وام کمک ودیعه مسکن را در پیش گرفته است، اما این طرح ها به هیچ وجه حتی در حد یک تسکین دهنده و یا اثر روانی نیز کارساز نبوده اند چرا که بازار اجاره با این طرح های دستوری قابل کنترل نیست و تجربه این سالها نیز بی اثری این طرح ها را کاملا آشکار کرده است.

در روزهای اخیر دولت با رونمایی از سامانه ای هم تلاش کرده است تا نشان دهد به دنبال اثرگذاری در بازار اجاره است، اما پرواضح است که این اهرم به هیچ وجه نمی تواند اثری در بازار اجاره داشته باشد.

به گزارش ساختمان آنلاین، از سیاست ساخت مسکن اجتماعی به عنوان یکی از کلیدی ترین طرح ها در بازار اجاره یاد می شود که در همه جای دنیا به خصوص در کشور اتریش به عنوان راهکاری موفق برای حل معضل اجاره نشینی اجرایی شده است.

به هر حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تنها راهکار برون رفت ازاین معضلات ساخت مسکن ارزان قیمت است که با رفع موانع قانونی و چالشهای اجرای آن، باید مسیر ساخت مسکن ارزان قیمت هموار شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا