بلاگروش های اجرا و ساخت

نکات مهم برای نظارت بر اجرای ساختمان در مرحله سفت کاری

سفت‌کاری ساختمان

سفت‌کاری ساختمان شامل مراحلی نظیر کندن پی ساختمان , بتن‌ریزی پی ساختمان , نصب ستون‌ها , تهیه چینی دیوارها ،سفت کاری ساختمان، در برخی تعاریف شامل کلیه عملیات بتن ریزی، کرسی چینی، بلوکاژ، اجرای تیر و ستون و دیوارچینی و در نهایت اجرای سقف کلیه ساختمان و در برخی دیگر از تعاریف عملیات دیوار چینی و تیغه چینی می باشد.

مراحل سفت کاری ساختمان

۱ . تخریب و گود برداری:

معمولا کارفرمایان، مرحله تخریب و گود برداری یک ساختمان را به پیمانکاری می دهند که در این زمینه تخصص کافی را داشته باشد. علاوه بر تخصص در کار تخریب و گودبرداری، داشتن ماشین آلات مخصوص برای پیمانکاران این امر،اصلی ضروری و غیر قابل چشم پوشی است، به بیان دیگر، اغلب کار فرمایان بیشتر با پیمانکارانی که تجهیزات بیشتری دارند استفاده قرارداد می بندند.

یک حرکت اشتباه در تخریب موجب آسیب دیدن کارگران می شود و همچنین یک حرکت اشتباه در گود برداری موجب تخریب خانه های مجاور می شود، بنابراین توجه به این مرحله بسیار ضروری است.

۲ . پی و فونداسیون :

اگر سازه مدنظر کارفرما بتنی باشد، کارفرما به طور کلی اجرای پی، اجرای فونداسیون، اجرای تیر و اجرای ستون را به پیمانکاران مربوطه واگذار می کنند. داشتن تجربه برای اجرا بسیار مهم است، زیرا مهم ترین قسمت ساختمان در حال اجرا است. به خصوص که با کوچکترین اشتباه دستگاه نظارت کار را متوقف کرده و این امر موجب بالا رفتن هزینه ها نیز می شود.

پس پیمانکار طرف قرارداد باید به مباحث و آیین نامه های مهندسی آشنایی کامل داشته باشد تا روند کار دچار مشکل نشود. اگر اسکلت فلزی باشد برای قسمت پی و فونداسیون پیمانکار جداگانه فعالیت می کند، سپس برای اجرا، کارخانه ها و جوشکاران متخصص اسکلت فلزی وارد عمل می شوند.

۳ . سقف :

پس از مراحل بالا، نوبت مرحله اجرای سقف ساختمان است که به دلیل تنوع اجرای سقف چه با اسکلت فلزی و چه اسکلت چه بتنی، وارد جزئیات اجرایی سقف نمی شویم.

۴ . تیغه چینی :

برخی از کارفرمایان تیغه چینی را جزو مراحل سفت کاری ساختمان نمی دانند، اما اغلب کارفرمایان پس از خرید جنس تیغه مورد نظر خود ، اجرای تیغه را به صورت کلی به بنایان با تجربه واگذار می کنند. لازم به ذکر است که با توجه به بالا رفتن تنوع محصول در چند سال اخیر، تیغه ها با یک نوع مصالح خاص اجرا نمی شوند. در صورت استفاده از تیغه های جدید، کارفرمایان باید با شرکت تولید کننده همان محصول برای بخش اجرا نیز به توافق برسند .

نکات مهم برای نظارت بر اجرای ساختمان در مرحله سفت کاری ( دیوار_چینی )

۱- دیوارها باید توسط شاخک هایی که به عناصر سازه ای متصل می شوند به طور کامل مهار شوند.

۲- در صورتی که فاصله بین اجزای میانقابی و اجزای سازه ای در نقشه ها ذکر شده است این فاصله با فوم اجرا شود.

۳- دیوارهای خارجی باید طوری اجرا شوند که ضوابط مبحث نوزدهم (صرفه جویی در مصرف انرژی) به طور کامل رعایت شود.

۴- عایق کاری با ایزوگام یا قیر و گونی روی کرسی چینی ها و پای تمام دیوارهایی که با زمین اتصال دارند کاملا ضروری می باشد.

۵- انتهای آزاد تیغه های داخلی که دارای طول زیادی هستند به وسیله نبشی به سقف سازه مهار شوند.

۶- تمام جان پناه ها علاوه بر میلگرد طولی با میلگرد عرضی به عنوان کلاف، مستحکم شوند.

۷- در حین ساخت دیوارها و تیغه ها بایستی عملیات ریختن دوغاب پس از هر ۵ رج چیدن دیوار انجام شود.

۸- بلوکها بخصوص بلوکهای سفالی قبل از کار زنجاب شود. (زنجاب: آب دادن)

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا