نانو تکنولوژی

استفاده از نانولوله‌های کربنی در پوشش‌های پودری صنعتی

شرکت او‌سی‌اس‌آی‌ال که در حوزه تولید نانولوله‌های کربنی تخصص دارد به‌تازگی فرمولاسیون جدیدی ارائه کرده که در آن از نانولوله‌های کربنی در پوشش‌های پودری استفاده شده ‌است.

شرکت او‌سی‌اس‌آی‌ال (OCSiAl) به‌تازگی نانولوله‌های کربنی را برای فرمولاسیون‌های پوشش پودری توسعه داده است. این شرکت کنسانتره‌های نانولوله‌کربنی تک‌جداره برای فرمولاسیون‌های پوشش‌دهی پودری را به مجموعه محصولات نانولوله‌ای خود اضافه کرده است.

با افزودن تنها ۰٫۲ درصد وزنی از کنسانتره نانولوله مقاومت سطح به ۱۰۶ Ω/sq می‌رسد، اما رنگ، کیفیت سطح، عملکرد رئولوژیکی و مکانیکی رزین اپوکسی همچنان بدون تغییر می‌ماند.

طی چند ماه گذشته، چندین تامین کننده محلول پوشش‌دهی پودر از مناطق آسیا و اروپا محصولات جدیدی را که با نانولوله‌های کربنی به روز شده‌اند، به بازار عرضه کرده‌اند. این تولیدکنندگان توانسته‌اند مقدار استفاده از کربن بلک که به‌عنوان افزودنی رسانا در دستورالعمل‌های استاندارد استفاده می‌شود را کاهش دهند. با این فناوری میزان استفاده از کربن بلک برای کاربردهایی نظیر تجهیزات الکترونیکی و لوله‌های انتقال مواد قابل احتراق، بیش از ۲۰ برابر کاهش یافته است.

۰٫۲ درصد از کنسانتره TUBALL MATRIX ۸۱۵، که حاوی نانولوله‌های کربنی سازگار با صنعت بوده و توسط شرکت او‌سی‌اس‌آی‌ال تولید می‌شود، درصورت اضافه شدن به پوشش موجب دستیابی به مقاومت دائمی و پایدار ۱۰۶ Ω / sq بدون نقاط داغ می‌شود.

زاخار بولشاکوف از مدیران شرکت او‌سی‌اس‌آی‌ال می‌گوید: «تا همین اواخر، استفاده از نانولوله‌ها در مواد پودری موضوعی بود که هرگز در سیستم‌های اپوکسی مایع مصداق نداشت. اما در حال حاضر حتی استفاده مقادیر بسیار کم نانولوله‌های کربنی برای ایجاد یک شبکه رسانای متراکم کافی است که محافظت در برابر به اصطلاح «نقاط داغ» یا مناطق عایق را تضمین می‌کند.»

تولیدکنندگان پوشش اپوکسی به‌طور خاص توانایی نانولوله‌های کربنی را در حفظ خواص مکانیکی و رئولوژیکی ترکیب اصلی دریافته‌اند که این امر به لطف مورفولوژی منحصر به فرد و نرخ بارگذاری پایین نانولوله‌ها اتفاق می‌افتد. در برخی از کاربردهای خاص، نانولوله‌ها موجب کاهش هزینه تولید‌کنندگان یا کاربران نهایی پوشش می‌شوند.

به‌عنوان مثال، در بخش کف‌پوش‌های اپوکسی، تولیدکنندگان می‌توانند ضخامت پوشش‌ها را کاهش دهند و از اپوکسی کمتری استفاده کنند. همچنین تولید کنندگان پوشش مخزن می‌توانند تعداد و مدت زمان مورد نیاز بازرسی‌های پوشش رسانا را کاهش دهند.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی فناوری نانو ایران

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا