بلاگنانو تکنولوژی

جلوگیری از کثیف شدن سنگ‎‌نمای ساختمان با استفاده از رزین نانویی ایرانی

از فناوری نانو در عرصه های بی‎شماری از جمله در مصالح ساختمانی و روکش کردن انواع سازه ها می‎توان استفاده کرد. تا پیش از این برخی شرک ‎ها با واردات مواد اولیه از خارج از کشور با ایجاد یک خاصیت رزینی از نفوذ آب به مصالح ساختمانی مانند سنگ‌ نما جلوگیری می‎کردند. در حال حاضر یک شرکت دانش‌ بنیان برای اولین بار یک ملات نانو پایه ساخته است که خاصیت آب‎ گریزی کامل دارد و میتوان بعنوان سنگ نمای نانو از آن استفاده کرد.

خاصیت فوق آب گریزی سنگ نمای نانو

ابولقاسم دولتی؛ مدیر عامل شرکت شریف نانو پارس در این باره می‎گوید: «دنیای نانو، دنیای شگفت‌ انگیزی است، حتماً اخیرا ویدیوهای انواع البسه را در فضای مجازی مشاهده کرده‎اید که به اصطلاح کثیف نمی‎شوند، یعنی به علت عدم نفوذ آب در آن‎ها احتمال کثیف شدن در این نوع پوشاک بسیار ناچیز یا صفر است، در حوزه مصالح ساختمانی مدتی است که برخی مصالح رزینی وارد کشور می‎شوند که از نفوذ آب جلوگیری می‎کنند اما آب‎گریز نیستند و بین این دو از نظر علمی تفاوت بسیاری وجود دارد. ما در واحد R&D شرکت برای اولین‌ بار در ایران یک نوع مصالح با خاصیت فوق‎ آب‎ گریز (سوپر هیدروفوب) تولید کرده‎ایم که خواص بسیار زیادی دارد. از جمله می‎توان از این ماده در تولید یک نوع سنگ ‎نمای نانو در رنگ‎ها و شکل‎های مختلف استفاده کرد که حالت آب ‎گریز دارد و به همین خاطر تقریباً هیچ‌ وقت کثیف نمی‎شود و نیازی به تمیز کردن ندارد.»

خواص سنگ نمای نانو

خاصیت عایق بودن سنگ نمای نانو

این ماده به صورت روکش با قطر ۲ تا ۳ میلی‌متر روی انواع سنگ مصنوعی به کار می‎رود و آن را به یک سنگ نمای به‌ صرفه و زیبا تبدیل می‎کند که در رنگ‎ها و فرم‎های متنوعی قابلیت عرضه را دارد. مشابه وارداتی که در بازار ایران وجود دارد، به اصطلاح رزینی است و آب ‎گریز نیست.  سنگ ‎نمای طبیعی یک مصالح ساختمانی گران ‎قیمت محسوب می‎شود که خاصیت عایق نیز ندارد و مثلاً ممکن است در تابستان ساختمان را بیش از حد گرم  کند، در حالی که سنگ نمای نانو علاوه بر اینکه تقریباً هرگز کثیف نمی‎شود، بسیار ارزان‎ تر است و خاصیت عایق نیز دارد. این موضوع علاوه بر این مسئله است که این سنگ‌ نما در صدها طرح و نقش زیبا و مختلف تولید می‎شود که می‎تواند برای هر سلیقه‎ ای پاسخگو باشد.

دیگر کاربردها

مدیرعامل این شرکت دانش‎ بنیان در ادامه بیان کرد: «ملات ضدآب تولید شده با استفاده از نانوذرات به غیر از استفاده بعنوان سنگ‎‌نمای نانو کاربردهای بسیار دیگری دارد، برای نمونه برخی تجهیزات و وسایل در مناطق شرجی را می‎توان با استفاده از آن روکش کرد تا هیچ‌ وقت زنگ نزند، از جمله می‎توان به تیرهای چراغ برق یا برخی مخازن بزرگ صنعتی اشاره کرد که با استفاده از این ملات ضدآب نانو پایه روکش می‎شوند و دیگر در اثر عوامل طبیعی مانند رطوبت هوا زنگ نمی‎زنند.»

منبع: پایگاه خبری فناوری نانو ایران

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا