بلاگتاسیسات مکانیکی

رادیاتور قرنیزی چیست؟

همیشه با رسیدن فصل سرما، گرم کردن ساختمان به یکی از نگرانی‌های ساکنین آن تبدیل ‌‌می‌شود. سیستم‌های گرمایشی نظیر بخاری، شومینه یا رادیاتور هر کدام موجب افزایش مصرف انرژی و همچنین اشغال بخشی از فضای ساختمان ‌‌می‌شوند. از این رو امروزه از یک سیستم گرمایشی نوین به نام رادیاتور قرنیزی استفاه ‌‌می‌شود که میزان مصرف انرژی را به مقدار قابل توجهی کاهش ‌‌می‌دهد و از نظر اشغال فضا کاملا بهینه عمل ‌‌می‌کند.

قرنیز چیست؟

اگر به دیوار خانه یا محل کار خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که در قسمت پایین آن نواری وجود دارد که از سطح دیوار برجسته‌تر است. به این برجستگی قرنیز ‌‌می‌گویند. در گذشته قرنیز‌ها را از جنس سیمان و سنگ ‌‌می‌ساختند اما امروزه معمولا از قرنیز‌های پلاستیکی یا چوبی استفاده ‌‌می‌شود. قرنیز به منظور عدم برخورد اساسیه منزل به دیوار و همچنین جلوگیری از انتقال رطوبت کف به دیوار ساخته ‌‌می‌شود.

رادیاتور قرنیزی چیست؟

رادیاتور  قرنیزی یک سیستم گرمایشی نوین است که علاوه بر حفظ تمام قابلیت‌های قرنیز ‌‌می‌تواند به عنوان سیستم گرمایشی ساختمان نیز عمل کند. سیستم‌های گرمایشی سنتی از قبیل رادیاتور‌های معمولی، گرمایش از کف، فن کوئل، هواساز، داکت اسپیلت، اسپیلت یونیتها و … شامل مزایا و معایبی هستند اما سیستم گرمایشی این نوع رادیاتور بسیاری از مزایای هر یک از این سیستم‌ها را به خود نسبت داده و معایب آن‌ها را شامل نمی‌شود. از این رو با توجه به قابلیت‌ها، شکل ظاهری، راندمان بالا و صرفه جویی در مصرف انرژی به سرعت توانسته است نظر دست اندرکاران صنعت ساختمان و همچنین مصرف‌کنندگان را به خود جلب نماید.

این رادیاتورها معمولا از جنس آلومینیوم بوده و در موارد پیشرفته‌تر از ترکیب مس و آلومینیوم ساخته ‌‌می‌شوند. رادیاتور  قرنیزی برای انتقال حرارت از مکانیز‌‌می که در رادیاتورهای معمولی مورد استفاده قرار ‌‌می‌گیرد استفاده ‌‌می‌کند. این رادیاتور‌ها دور تا دور ساختمان نصب ‌‌می‌شوند و سیستم عملکرد آنها به این ترتیب است که آب گرم از موتورخانه و یا پکیج وارد لوله‌های رادیاتور  قرنیزی شده و انتقال گرما از سطح رادیاتور قرنیزی به محیط موجب گرم شدن فضای مورد نظر ‌‌می‌گردد.

مزایای رادیاتور قرنیزی

وجود مزایای متعدد آن باعث شده است که این سیستم گرمایشی محبوبیت زیادی در صنعت ساختمان پیدا کند  و استفاده از آن در کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا، کانادا، آلمان، نروژ، سوئد، روسیه، ایتالیا، فرانسه، انگلستان و … کاملا مرسوم شود.

از مهم ترین مزایای آن ‌‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توزیع یکنواخت گرما در تمام محیط
  • کاهش مصرف انرژی به میزان ۳۰% الی ۴۰%
  • کاهش متراژ و هزینه لوله‌کشی در ساختمان
  • عدم اشغال فضای محیط
  • عدم وجود رسوب
  • قابلیت استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی
  • مقابله با رطوبت دیوارها در مناطق مرطوب
  • مناسب برای تما‌‌می‌ ساختمان‌ها از قبیل مسکونی، اداری، تجـاری، هـتل‌ها و بیمارسـتان‌ها و …
  • طــراحی ویـژه و زیبـا با رنـگ‌های مـتنـوع
  • اتصـالات بسـیار مــقاوم و قـابـل انـعطاف
  • سـرعـت در گـرمـایش

 

مزایای رادیاتور قرنیزی

آیا ‌‌می‌توان این نوع رادیاتور را بر روی قرنیز موجود ساختمان نصب نمود؟

این امر امکان پذیر است اما به هیچ عنوان نصب رادیاتور  قرنیزی روی قرنیز موجود توصیه نمی‌شود چراکه باید قرنیزهای قدیمی برچیده شده و محل نصب آن بر روی دیوار کاملا صاف و یک دست باشد.

از چه روش‌هایی برای لوله کشی استفاده ‌‌می‌شود؟

برای نصب رادیاتور  قرنیزی از دو روش کلکتوری و شاخه‌ای استفاده ‌‌می‌شود. روش کلکتوری نسبت به شاخه‌ای ایمن‌تر بوده و در آن از اتصالات در کف ساختمان استفاده نمی‌شود. در نتیجه سیستم از نظر نشتی کاملا ایمن به حساب ‌‌می‌آید. از سوی دیگر سیستم شاخه‌ای سه راهی‌ها و اتصالات فراوانی را در کف ساختمان شامل ‌‌می‌شود که کاهش ایمنی لوله کشی را در پی دارد.

دمای آن چگونه کنترل ‌‌می‌شود؟

در صورتیکه لوله کشی به صورت شاخه‌ای انجام شود ‌‌می‌توان برای کنترل مستقل دمای هر اتاق از یک شیر ترموستاتیک ساده در ورودی هر مدار استفاده کرد . همچنین در صورتی که لوله کشی بصورت کلکتوری صورت گیرد ‌‌می‌توان تما‌‌می شیرهای ترموستاتیک را بروی کلکتور رفت تمام مدارها نصب نمود.

محدودیت رنگ رادیاتور قرنیزی چگونه است؟

هیچگونه محدودیتی در رنگ و طرح رادیاتور  قرنیزی وجود ندارد و تما‌‌می رنگ‌ها و طرح‌های مورد نظر مشتری به صورت سفارشی قابل تولید هستند.

نکاتی درمورد نصب مدارهای رادیاتور  قرنیزی

  • هر اتاق باید مدار یا مدارهای مستقل خود را داشته باشد. مثلا یک اتاق خواب بسته به ابعادش ‌‌می‌تواند یک یا دو مدار مستقل را شامل شود و محیط‌های بزرگتر مانند سالن‌ها نیز باید حداقل دومدار و حداکثر پنج مدار مستقل را دارا باشند.

  • نصب وسایل گرمایشی دیگر نظیر رادیاتور معمولی نیز در کنار رادیاتور  قرنیزی امکان پذیر است.

  • هر مدار یک شیر قطع و وصل در ورودی و یک قطعه هوا گیر در خروجی دارد.

 

منابع:

معرفی-رادیاتور-قرنیزی/https://www.atrin.co/

/رادیاتور-قرنیزی-چیست؟/http://www.niksaaz.com/

رادیاتور-قرنیزی-چیست؟/https://www.atrin.co/

https://behtam.org/about-corded-radiator/

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا