بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

چگونه یک استخر مناسب برای منزل خود انتخاب کنم؟

چگونه یک استخر مناسب برای منزل خود انتخاب کنم؟

اگر در فکر ساخت یک استخر برای منزل خود هستید، لازم است تا با نکاتی در این خصوص آشنا شوید. بطورکلی استخرها سازه‌های مصنوعی هستند که مانند یک مخزن سرباز، آب مورد نیاز برای مصارف مختلف را در خود نگهداری میکند. شکل و محل قرارگیری استخر، جنس مصالح و توجه به قوانین شهرداری از جمله مواردی هستند که باید در زمان تصمیم‌گیری برای ساخت استخر به آنها توجه شود.

استخرها اندازه و شکل‌های مختلفی دارند، از ساده‌ترین نوع آن که مستطیل کلاسیک بوده گرفته تا انواع مدرن که به اشکال مختلف ساخته می‌شوند. انتخاب اندازه و شکل استخر به نوع استفاده و همچنین فضایی که برای استخر در نظر گرفته شده است بستگی دارد. بسیاری از خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند به طور معمول استخرهای L شکل یا استخرهایی که دارای دو بخش مجزا هستند را ترجیح می‌دهند به این دلیل که فضای کوچکتر می‌تواند با عمق کمتر و برای بازی و تفریح کودکان ساخته شود.

از مهم‌ترین عواملی که در ساخت استخرها باید در نظر گرفت پایداری سازه، قابلیت دوام سازه و همچنین مقاومت سازه در برابر نفوذ آب است که بایستی متناسب با کاربری استخر در این خصوص تصمیم‌گیری شود. در ادامه انواع سازه‌های استخر با توجه به این موارد بررسی شده اند:

استخرهای بتنی: بهترین کیفیت برای استخرها، جنس بتنی است، چرا که بتن روی دیوارهای فولادی ریخته شده و سپس سطح آن هموار و صاف می‌شود. این نوع استخرها بسیار گران بوده و زمان ساخت و نصب آنها چند هفته زمان می‌برد اما مزیت آنها استحکام و جنس خوب آنها است. ضمن اینکه برای هر مکان و طرحی قابل استفاده هستند.

استخرهای آب‌بندی شده با وینیل: این مدل استخر نیز پیش ساخته است با این تفاوت که باید در داخل مکان حفر شده قرار بگیرد و توسط دیوارهای نگهدارنده محافظت شود. نسبت به استخرهای بتنی هزینه کمتری دارد و نصب آن سریعتر است. از آنجائیکه جنس وینیل شکننده است، این احتمال وجود دارد که در آن شکاف ایجاد شود.

استخرهای فایبرگلاس: این مدل استخرها، پیش ساخته بوده و به همین دلیل به سرعت و در کمترین زمان ممکن قابل نصب هستند. قیمت این نوع استخرها از سایر مدل‌ها کمتر است.

استخرهای فلزی: سازه استخرهای فلزی از جنس فولاد ضد زنگ، فولادی و آلومینیومی بوده که بسیار مستحکم است.

استخرهای چوبی: استفاده از این نوع استخرها در چند دهه گذشته به علت نداشتن کیفیت خوب و پوسیدگی سریع منسوخ شده است. استخرهایی که در حال حاضر ظاهر چوبی دارند، صرفا طرح چوب بوده و جنس آنها متریال مصنوعی است.

 

همچنین استخرها از نظر موقعیت قرارگیری نسبت به سطح زمین به دو گروه استخرهای زمینی و استخرهای روزمینی تقسیم‌بندی می‌شوند. استخرهای زمینی به استخرهایی گفته می‌شود که پس از خاک‌برداری و حفر گودال در زمین ساخته شده در حالیکه استخرهای روزمینی بر روی یک فونداسیون یا سکو بالاتر از سطح زمین ساخته می‌شوند. این استخرها برای مناطقی که احتمال یخ زدن خاک وجود دارد بسیار مناسب است.

از دیگر عواملی که می‌تواند در انتخاب نوع استخر تاثیرگذار باشد، محل ساخت استخر بوده که تعیین می‌کند آیا استخر سرباز یا سرپوشیده ساخته شود. هر کدام از این استخرها مزایا و معایبی دارند که باید با توجه به شرایط ساختمان، وضعیت معماری و سازه ساختمان در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا