امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

 چهارده نکته مهم و اساسی در نظارت ساختمان

نکات مهم و اساسی در نظارت ساختمان مد نظر می باشند که با در نظر گرفتن آنها می توان از نتیجه ی بهتری برخوردار شد .

۱- نظارت بر عملیات اجرایی ساختمان نظارت مستمر است.
۲- نظارت از زمان صدور پروانه ساختمان آغاز و با صدور گواهی پایان کار خاتمه می‌یابد.
۳- ناظر نمی‌تواند مجری تمام یا بخشی از ساختمان تحت نظارت خود باشد، اما انجام نظارت ساختمان توسط طراح ساختمان بلامانع است.
۴- ناظر نمی‌تواند هیچگونه رابطه مالی با مالک ایجاد نماید یا به نحوی عمل نماید که دارای منافعی در پروژه گردد.
۵- نظارت مشتمل بر حضور ۴ ناظر از ۴ رشته به صورت نظارت جمعی بوده و نوبتی یا جداگانه نیست.
۶- مهندسان ناظر در خصوص عملکرد خود، حسب مورد به صورت جمعی (در اموری که تواماً مربوط به ۲ رشته یا بیشتر است) و یا فردی (در اموری که مربوط به رشته تخصصی مورد صلاحیت هر ناظر است) در برابر مراجع قانونی مسئول و پاسخگو می‌باشند.
۷-  وظایف ناظران جنبه کنترلی دارد: ناظران مکلفند بر عملیات اجرایی ساختمانی که تحت نظارت آن‌ها احداث می‌گردد از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‌ها و محاسبات فنی ضمیمه آن نظارت کرده و در پایان کار مطابقت عملیات اجرایی ساختمان را با مدارک فوق، گواهی نمایند.
۸- کلیه ناظران هر پروژه موظفند هماهنگی لازم با ناظر هماهنگ کننده در تمام امور بطور مستمر به عمل آورند و با اطلاع وی با سایر ناظران مذاکره و همفکری و همکاری نمایند.
۹- کلیه ناظران هر پروژه باید قبل از آغاز عملیات اجرایی به‌ اتفاق یکدیگر از محل پروژه بازدید نموده و کلیه ویژگی‌های ملک، همجواری‌ها و تاسیسات محلی و شهری را بررسی و صورتجلسه نمایند.
۱۰- کلیه ناظران هر پروژه موظف به کنترل و تائید ترازها و موقعیت‌های مکانی و صورتجلسه نمودن آن‌ها به‌اتفاق ناظر هماهنگ کننده می‌باشند.
۱۱- کلیه ناظران هر پروژه از زمان تجهیز کارگاه تا پایان کار موظف به کنترل رعایت بهداشت، ایمنی و حفظ محیط زیست (طبق مفاد مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان) به طور عمومی و در حدود صلاحیت تخصصی خود و هماهنگی موارد با سایر ناظران و ارائه تذکرات کتبی به سازنده و مالک می‌باشند.
۱۲- کلیه مهندسان ناظر در کار نظارت ساختمان به‌ اتفاق موظف به تنظیم و امضای گزارش‌های مرحله‌ای می‌باشند و ناظر هماهنگ کننده مسئول تسلیم و تحویل این گزارش‌ها به مراجع قانونی می‌باشد.
۱۳- کلیه مهندسان ناظر موظف به حضور در جلسه تحویل زمین (با حضور مالک و سازنده) و امضاء صورتجلسه مربوطه می‌باشند.
۱۴- کلیه مهندسان ناظر در مدت اجرا و در طول کار به طور تدریجی موظف به کنترل نقشه‌های چون ساخت تهیه شده توسط سازنده در هر مرحله و تایید آن در همان مرحله و ارائه یک نسخه به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان می‌باشند.
منابع:
۱- کتاب همراه ناظر ساختمان.
۲- مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان.
۳- شرح خدمات مهندسان ناظر, سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ۱۳۹۱
به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا