بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی ویلا مزرعه شهرسب

معرفی و بررسی ویلا مزرعه شهرسب

اختصاصی ساختمان آنلاین: شهرسب در نزدیکی استان اصفهان واقع شده است. روستایی کویری با خانه­ های خشت و گل، گوشه­ ای دنج برای ساعتی آسودن، بدون درگیری­ های زندگی پرشتاب امروزی، گویا روزگاری پیشتر از این، این آبادی مرکز حکومت خوانین بوده است و در آن پرورندگان اسب بسیار بودند و بیش از ۱۰۰۰ اسب در آنجا نگهداری می­شد و به این دلیل به آن شهرسب یا شهراسب می­گویند.

ویلا مزرعه­ ی شهرسب، در دل یک زمین زراعی به وسعت ۲۰۰ متر مربع، واقع درمزرعه­ ی مهدی آباد قرار دارد.

«شهرسب» در میان مزرعه­ ای چند هزار هکتاری قرار گرفته است و تا چند کیلومتر آنچه به ­چشم می­خورد دشت است و مزارع کشاورزی و گاهی چرای دام ها بر مراتع که جزو بارزترین ویژگی­ های دشت است. در قلب این دشت زراعی نقطه­ ای است که محل آبیاری زمین­ های کشاورزى قرار­گرفته است. همچنین اصطبل اسب­ ها، سوله، انبار محصولات و ماشین­ آلات کشاورزی هم جزو دارایی مزرعه­ ی «شهرسب» شمرده می­شوند.

معماری اقلیمی

گروه معماری حجم سبز و معمارپروژه آقای ایمان امامی، در سال ۱۳۹۴، در این مزرعه شروع به ساخت پروژه ­ی مسکونی، ویلا­ی شهرسب، با ویژگی‌های منحصر­ به فردش کردند و توانستند عنوان تقدیر شده­ ی جایزه‌ی معمار در بخش مسکونی تک واحدی، مجله ­ی معمار، سال ۱۳۹۶ را به دست بیاورند.

هندسه و ساختار این مجموعه حکایت از فرمی اقلیمی دارد. کشیدگی عمومی در جهت شرقی- غربی به دلیل مسائل اقلیمی و هندسه کلی سایت، و تقسیم فضا با تیغه­ های باربر در امتداد شمالی-جنوبی برای تقسیم فضا تصمیم کلی ساختاری این بنا است. این کشیدگی­ ها در طراحی پلان این ساختمان به صورت شرقی-غربی است تا به استفاده حداکثری از حرارت و نور خورشید کمک می­کند.

تمام عناصر فضای داخلی و خارجی نشانی از صراحت و بی­تکلفی در روش ساخت بوده است و از هیچ­گونه عنصر اضافه­­ ی یا تزئینی در این بنا استفاده نشده است.

حتی بازشوها به­ گونه­ ایی مستقر شدند تا توزیع نور خورشید در طول روز به صورت یک‌نواخت و کامل انجام می گیرد بطوری که هیچ­گونه نور مصنوعی جهت روشنایی فضای داخلی ساختمان مورد نیاز نیست.

بادگیرها

در طراحی بومی و اقلیمی این ساختمان می­توان به بادگیرهای کار شده در دو طرف بنا اشاره کرد که با اهدافی که در ادامه نام می­بریم طراحی و تعبیه شده است. بادگیرها از نوع دوطرفه با توجه به جهت باد مطلوب (غرب و شرق) در نظر گرفته شده است و استفاده از انواع توری بر روی دریچه ­های بادگیر، نوعی فیلتر جلوگیری کننده از آلودگی هوا را به وجود آورده­است.
از مزایای وجود بادگیر این است که در گرمای تابستان با حرکت باینری خود هوای گرم را خارج و هوای مطبوع را به داخل فضا می­کشد.

همچنین در شب‌های تابستان با باز کردن دریچه­ های بادگیر، هوای خنک شبانگاهی وارد فضای داخلی ساختمان می­شود. و مزیت دیگر این است که با وجود یک حوض در زیر بادگیر و در محل ورودی هوای بادگیر به فضای درونی، هوا را مطبوع می­ سازد. همچنین با تعبیه اسپری کننده­ ی آب در جداره داخلی بادگیر، با پاشیدن آب به رطوبت ­زایی و خنک­ سازی هوا کمک می شود.

هوایی معتدل در دل کویر

برای به تعادل رساندن اختلاف دمای زیاد بین روز و شب در مناطق کویری از مصالح بومی با جرم حرارتی بالا استفاده می­شود، تا در فصل زمستان این جرم حرارتی، گرمای روز را گرفته و شب هنگام دمای فضای داخلی را متعادل سازد. این جرم حرارتی بومی توده خاکی است که جداره شمالی ساختمان را در برگرفته در اصل پوششی است که از کل ساختمان در برابر گرما و سرما محافظت می‌کند.

برای گرمایش فضای داخلی هم از سیستم گرمایش از کف استفاده شده است. و برای پیش گرمایش آب و متعادل نگه داشتن دمای آب جاری در لوله ­ها وقتی­که پکیج خاموش است سیستمی راه ­اندازی شد که به نوبه­ ی خود جالب است، به صورتی­ که آب لازم را از چاه مجاور ساختمان که به دلیل عمق آن همیشه آبی با دمای متعادل در تمام فصول سال دارد جهت استفاده در سیستم گرمایش استفاده می­شود.

در اطراف بنا هم سعی شده است با استفاده از پوشش گیاهی مناسب به منظور مرطوب‌سازی هوا و استفاده ازسایه اندازهای دستی، نظیر حصیر، روی جداره جنوبی و سقف ساختمان، از نور شدید آفتاب در اوقات گرم فصل تابستان جلوگیری و مانع گرمای محیط داخلی ساختمان شود.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا