بلاگپروژه های شاخص

برج تایپه ۱۰۱

برج تایپه ۱۰۱ آسمان خراشی ۵۰۹ متری در بخش خینیی تایپه در کشور تایوان است. نام اصلی این برج در گذشته مرکز مالی تایپه بود، این برج پس از برج خلیفه در دبی بلندترین برج جهان است.

ساخت این برج در سال ۱۹۹۹ آغاز و در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید.

این برج قبل از برج‌های دو قلوی پتروناس و بعد از برج خلیفه در رده بندی ارتفاع قرار دارد. همچنین این برج از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ توانست رتبه بلندترین برج جهان را به خود اختصاص دهد که با ساخته شدن برج خلیفه دبی این مقام از او سلب به برج خلیفه داده شد. در ادامه به توضیح بیشتر و جزئی‌تری در رابطه با این برج می‌پردازیم.

این برج برای کاربری مرکز تجاری در سال ۲۰۰۴ به بهره برداری رسید.

هزینه ساخت این ساختمان مبلغی برابر با ۹۳۴/۱ بیلیون دلار آمریکا شد. مالک این برج بلند مرتبه نیز شرکت سهامی مرکز مالی تایپه است که مدیریت آن بر عهده urban retail properties  است.

این ساختمان در ۱۰۱ طبقه ساخته شده که مساحت تقریبی هر طبقه ۴۱۲٫۵ مترمربع است. برج تایپه علاوه بر ۱۰۱ طبقه بالا ۵ طبقه نیز زیر زمین دارد. انتقال بین طبقات توسط ۶۱ دستگاه آسانسور ساخت شرکت ژاپنی توشیبا است که دارای سرعت بسیار بالایی هستند به طوری که توانستند در زمان خود مقام پرسرعت‌ترین آسانسور با سرعتی معادل ۱۰۱۰ متر در دقیقه که برابر است با ۸۳/۱۶ متر بر ثانیه و ۶/۶۰ کیلومتر بر ساعت را به خود اختصاص دهند قابل ذکر است که اکنون این مقام از آن آسانسورهای برج خلیفه است.

معماری نما و داخل این ساختمان توسط C.Y.Lee  و همکارش صورت گرفته است.

 

 

پیمانکار اصلی پروژه نیز که کار ساخت و تکمیل پروژه را بر عهده گرفته است سامسونگ سی اند تی و KTRT  در قالب قراردادی مشارکتی یا به اصطلاح جوین وینچر هستند.

ساخت این آسمان خراش به‌گونه‌ای صورت گرفته که تحمل طوفان‌ها و زمین لرزه‌های قوی را داشته باشد. بنابر ادعایی این ساختمان تحمل بادهایی با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ثانیه و همچنین بزرگترین زلزله‌هایی که در یک چرخه زمانی ۲۰۰ ساله به وقوع می‌پیوند را دارد.

نکته‌ای که حائز اهمیت که در در سازه این آسمان خراش وجود دارد این است که برای اینکه قابلیت انعطاف در برابر بادها و زمین لرزه‌ها را داشته باشد و همچنین حس امنیت را به ساکنان خود بدهد ۳۶ ستون برج تایپه را پشتیبانی می‌کنند که از این ۳۶ ستون ۸ عدد آن ابر ستون‌هایی هستند که با بتن ۱۰۰۰۰PSL ساخته شده‌اند.

پایه‌های اصلی این برج در اعماق ۸۰ متری زمین کنده شده و ۳۸۰ شمع برای آن تعبیه گردیده است که این شمع‌ها بیش از ۳۰ متر در داخل سنگ بستر زمین داخل شده‌اند. نکته دیگری که درباره این شمع‌ها قابل ذکر است قطر هرکدام از آنها که معادل ۵/۱ متر است و می‌توانند به تنهایی ۱۰۰۰ تا ۱۳۲۰ تن را تحمل کنند.

تمام  موارد گفته شده در سال ۲۰۰۲ که زلزله‌ای به بزرگی ۸/۶ ریشتر در تایپه رخ داد مورد آزمایش طبیعی قرار گرفت. این در حالی بود که در سال ۲۰۰۲ هنوز ساخت این آسمان خراش به پایان نرسیده بود اما در همان زمان توانست قدرت تحمل خود را به همگان اثبات نماید و کوچکترین آسیبی به برج وارد نیامد و بلافاصله روند عادی خود را بعد از زلزله،  از سر گرفت.

در بین طبقات ۸۸ تا ۹۲ این برج یک میراگر از جنس فولاد نصب شده تا بتواند در هنگام لرزش ساختمان بازی کندو مانع از تکان‌های شدید برج شود. هزینه ساخت این پاندول حدود ۴ میلیون دلار بوده است. ارتفاع این میراگر ۵/۵ متر است و علاوه بر این دو میراگر کوچکتر هر کدام به وزن ۶ تن در بالای برج قرار داده شده‌اند.

نمای بیرون برج تایپه بصورت پلکانی  و با رنگ سبز طراحی گردیده است. از آنجا که در فرهنگ چینی عدد ۸ نشانه شانس و اقبال خوب – سعادت و فراوانی است این برج دارای ۸ قسمت است که هرکدام از این قسمت‌ها درای ۸ طبقه است. همانطور که درباره طراحی نمای این برج گفته شده به نوعی پلکانی بودن نما بیانگر معبدهای قدیمی‌ ساخته شده از چوب چینی و ژاپنی است که دارای سقف شیروانی چند طبقه بودند.

برج تایپه مانند ساختمان‌های اطراف خود تاثیر گرفته از اصول فنگ‌شویی است به طور مثال آب نمای ساخته شده در بیرون برج است که در بالای آن یک کره وجود دارد که به سمت این برج می‌چرخد. همچنین از جمله بهره برداری‌هایی که اکنون از این برج می‌شود می‌توان به ارتباطات، سالن کنفرانس، مجتمع ورزشی، کتابخانه، سکوی تماشای شهر، دفاتر اداری، رستوران‌ها، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها اشاره کرد.

نمادی که در این برج به کار رفته به نشانه یک قرن جدید(۱۰۰+۱)و هچنین تمامی‌ سال‌ نوهای آینده و حتی یک عدد بالاتر از ۱۰۰ (که نشانه سنتی کمال است) است.

در آخر می‌توان به اینکهامر نیز اشاره کرد که برج تایپه در کنار تمام مزیت‌ها و خلاقیت‌هایی که در طراحی نما و سازه و ساختار خود دارد دارای بزرگترین تایمر شمارش معکوس جهان که برای شمارش لحظه‌های مانده به سال جدید استفاده می‌شود، است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا