بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری ساختمان اداری جیپ

معمار:

وارطان هوانسیان

موقعیت:

ایران

دسته بندی:

ساختمان اداری

سال پروژه:

در ۱۹۴۱ میلادی پایان یافته

معرفی و بررسی معماری ساختمان اداری جیپ

اختصاصی ساختمان آنلاین: وارطان هوانسیان معمار ساختمان اداری جیپ، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای پاریس و یکی از پرکارترین معمارهای دوره رضا شاه پهلوی بود. از دیگر کارهای این معمار بزرگ ایرانی می‌توان به هنرستان دخترانه شمسایی، کاخ شهناز پهلوی در مجموعه سعدآباد، ساختمان مرکزی بانک سپه، مهمان خانه بزرگ دربند و هتل فردوسی اشاره کرد.

ویژگی کالبدی ساختمان‌های طراحی شده توسط وارطان، نمای بتنی، قرنیزهای بتنی ممتد و فضاهای پر و خالی است. معماری وارطان متأثر از معماری مدرن پیش از جنگ جهانی دوم، سبک آرت نوو، مکتب باوهاوس و آثار آدولف لوس و لوکوربوزیه بود. وارطان مخالف التقاط‌گرایی و تقلید از معماری سنتی ایرانی و از مدافعان سرسخت معماری مدرن بود.

ساخت ساختمان اداری جیپ با زیربنای ۲۹۲۳ متر مربع در زمینی به مساحت ۶۴۰ متر مربع و به شکل متوازی‌الاضلاع در سال ۱۳۲۰ به پایان رسید. این ساختمان چهار طبقه در ضلع شمالی خیابان اکباتان در منطقه ۱۲ تهران واقع شده است. دسترسی اصلی به این ساختمان از طریق خیابان‌های اکباتان، ملت و سعدی صورت می‌گیرد. ورودی اصلی ساختمان اداری جیپ در ضلع جنوبی آن و در خیابان اکباتان قرار دارد، در ضلع غربی ساختمان نیز ورودی دیگری برای خودروهای حمل بار در نظر گرفته شده است. از ویژگی‌های خاص ساختمان اداری جیپ می‌توان به فرم مدور در گوشه بنا و عدم استفاده از فرم‌ها و تزئینات معماری سنتی اشاره کرد.

به گزارش ساختمان آنلاین: تأثیر معماری مدرن در طراحی این ساختمان در سامان‌دهی فضاها، پلان آزاد و رهایی معماری از قیدهای سازه‌ای، ترکیب احجام متنوع، بازشوهای وسیع، تأکید بر پله در حجم مشهود است. نما و اسکلت این ساختمان بتنی است با توجه به سال ساخت آن از کیفیت اجرایی خوبی برخوردار است. تنها عنصری که پس از ساخت به این ساختمان اضافه شده آسانسور است که معمار پروژه در هنگام طراحی، محلی برای نصب آن در نظر گرفته بود.

معمار شهیر این اثر با ترکیب احجام مختلف، نماهای متنوعی را ایجاد کرده است. ساختمان جیپ سه نمای شمالی، جنوبی و غربی دارد. نمای جنوبی که در خیابان اکباتان قرار دارد، نمای اصلی ساختمان است و از ضلع شرقی به بافت پیرامونی ساختمان متصل شده است. در بخش میانی نمای اصلی ساختمان، شش ستون به چشم می‌خورند که از طبقه اول تا  طبقه سوم امتداد دارند، این ستون‌ها صرفاً تزئینی هستند و نقش سازه‌ای ندارند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا