بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی ایوان – خانه

معمار:

بهروز شهبازی

موقعیت:

اصفهان

دسته بندی:

خانه

 

اختصاصی ساختمان آنلاین:بدون شک اکثر مردم خانه‌های ویلایی را به‌خاطر دلباز بودن به خانه‌های آپارتمانی و چندطبقه ترجیح می‌دهند، اما با توجه به رشد جمعیت شهرها و کمبود فضای شهری، گرایش به خانه‌های آپارتمانی و چندطبقه اتفاقی ناگزیر است. دقیقاً همین پارادوکس منجر به خلق یک اثر هنری ماندگار در شهر جدید شاهین‌ شهر در حومه اصفهان شده است. شرکت معماری پیرامون با سرپرستی بهروز شهبازی به عنوان معمار مسئول این اثر بدیع را در زمینی به مساحت ۲۷۳ متر مربع در سه طبقه و مساحت زیربنای ۴۱۰ متر مربع خلق کرده است.

پروژه ایوان – خانه در واقع بازسازی یک ساختمان یک طبقه قدیمی است که با حفظ فضاهای باز و نیمه‌باز و هویت آن، ساختمان را به یک ساختمان سه طبقه تبدیل کرده است. نکته جالبی که در این پروژه وجود دارد، این است که علی‌رغم وجود فضاهای باز و نیمه باز در طراحی آن، به محرمیت بنا لطمه‌ای وارد نشده است. در ایوان خانه برخلاف طراحی سنتی که فقط طبقه همکف از فضاهای باز نظیر حیاط بهره می‌برد، طبقات بالایی نیز از این فضاها بهره‌مند شده‌اند. ساخت این پروژه در سال ۹۵ پایان یافت. طراحی ایوان خانه بسیار مورد توجه کارشناسان حوزه معماری قرار گرفت و در بخش مسکونی تک واحدی جایزه معمار سال ۹۶ و جایزه معماری آسیا ۲۰۱۷ برلین به مرحله نهایی راه یافت.

به کزارش ساختمان آنلاین: با توجه به فضای سبز وسیعی که در ضلع شمالی پروژه واقع شده است، طراح پروژه با الهام از ایوان‌ها در معماری ایرانی، ایده‌ای خاص را پیاده‌سازی کرد؛ ایجاد یک ایوان برای تماشای چشم‌انداز زیبای ضلع شمالی ولی بدون دیده شدن ساکنین از بیرون ساختمان. از این‌رو یک ایوان بزرگ در ضلع شمالی ساخته شد که ساکنین در آن ایوان از پشت یک پرده به نمای بیرون دید دارند ولی از بیرون دیده نمی‌شوند.

۶۰ درصد مساحت سایت پروژه را فضای ساختمانی، ۱۰ درصد را فضای باز در ضلع شمالی ساختمان و ۳۰ درصد را فضای باز در ضلع جنوبی ساختمان تشکیل می‌دهند. فضاهای باز ایوان خانه محدود به ایوان تماشا نمی‌شود و مجموعه‌ای از فضاهای باز و نیمه‌باز شامل باغ ورودی، بهارخواب (تراس بام)، پشت‌بام و مهتابی نیز برای اهداف و نیازهای مختلف ساکنین همچون بازی و تفریح کودکان، آشپزی، استراحت و مطالعه و تماشای آسمان در نظر گرفته شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا