بلاگتجهیزات و ماشین آلات ساختمانی

دامپتراک کامیونی غول پیکر برای کارهای بیرون شهری

با توجه به توسعه‌ی روزافزون صنایع سنگین استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین مانند دامپتراک، در دنیای امروز اهمیت بسیاری پیدا کرده است. مقصود از صنایع سنگین صنایعی است که تولیدات آن‌ها سنگین باشد. این اصطلاح درباره‌ی صنایعی که در فرآیندهای تولیدیشان از مواد یا ابزار سنگین استفاده می‌شود نیز کاربرد دارد. از جمله صنایع سنگین می‌توان صنایع تولید آهن، صنایع عمرانی، صنایع دفاعی و جنگ‌افزاری، صنایع معدنی و… را مثال زد.

در صنایع سنگین الزاماً باید از ماشین‌آلات سنگین استفاده کرد. مثلاً برای اجرای عملیات خاکی، ساخت و ساز ساختمان‌های بزرگ، استخراج معادن و… باید از ماشین‌آلاتی استفاده کرد که توانایی ظرفیت حمل بار به‌مقدار زیاد را دارا باشند. از جمله ماشین‌آلات سنگین می‌توان به لودر، جرثقیل، دامپتراک و… اشاره کرد.

دامپتراک چیست؟

دامپتراک‌ها کامیون‌های غول‌پیکری هستند که برای استفاده‌ی خارج جاده‌ای تعبیه شده‌اند. از دامپتراک‌ها به‌طور مشخص در معدن‌کاری استفاده می‌شود. این ماشین‌ها برای حمل بارهایی نظیر شن، ماسه، سنگ، باطله‌های معدنی و… به‌کار گرفته می‌شوند.

به‌طور کلی، با تقریب خوبی دامپتراک‌ها به‌طور میانگین توان حمل ۹۰ تا ۳۰۰ تن را دارا می‌باشند. البته این به آن معنا نیست که ظرفیت تمام این ماشین‌ها در همین محدوده تعریف شود؛ این ظرفیت می‌تواند در مواردی از ۹۰ تن کمتر یا از ۳۰۰ تن بیشتر هم باشد. در معادن ایران عمدتاً از دامپتراک‌هایی که توان حمل بار از ۴۰ تا ۱۰۰ تن را دارند، استفاده می‌شود.

در یک دامپتراک نوعی معمولاً یک سازه‌ی هیدرولیکی تعبیه شده که برای خالی کردن مواد به‌وسیله‌ی کفه‌ی پشتی‌اش به کار گرفته می‌شود. بازدهی بالا و سرعت کاری مناسب از ویژگی‌های بارز دامپتراک‌هاست که استفاده از آن‌ها را در زمین‌های غیرجاده‌ای و برای حمل مقدار انبوه بار مناسب می‌سازد.

موتور دامپتراک

به‌طور کلی، از دو نوع موتور دیزلی و الکتریکی برای تأمین نیروی مورد نیاز دامپتراک‌ها استفاده می‌شود. استفاده از موتور دیزلی به اتلاف ۷۰ درصدی انرژی می‌انجامد، در حالی که این میزان در صورت استفاده از موتور الکتریکی به ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. با این حال استفاده از موتور دیزلی نسبت به موتور الکتریکی نیز مزیت‌های نظیر ذخیره‌ی به‌مراتب آسان‌تر انرژی، اشغال جای کم‌تر و ارزان‌تر بودن را داراست.

مزیت‌های ذکرشده‌ درباره‌ی موتور دیزلی باعث می‌شوند تا استفاده از این موتور به‌جای موتور الکتریکی در صورتی که ظرفیت دامپتراک کمتر از ۳۰۰ تن باشد ارجحیت داشته باشد؛ اما اگر ظرفیت آن بیشتر از ۳۰۰ تن باشد، بهتر است که موتورهای الکتریکی به‌جای دیزلی به کار گرفته شوند؛ چرا که در صورت بالا بودن ظرفیت، فشار قابل توجهی به سیستم‌های انتقال نیرو وارد می‌شود. بنابراین برای کاهش اتلاف انرژی و همچنین افزایش طول عمر دامپتراک و قطعات تعبیه‌شده در آن استفاده از موتور الکتریکی ضروری است.

 

موتور دامپتراک

لاستیک دامپتراک

استفاده از لاستیک بادی نسبت به لاستیک توپر در دامپتراک‌ها ارجحیت دارد. لاستیک توپر می‌تواند به سنگین شدن بیش از حد ماشین و نیز اتلاف نیروی کششی بینجامد. همان‌طور که می‌دانیم دامپتراک برای حمل بار در زمین‌های غیرجاده‌ای طراحی شده است؛ لاستیک بادی به حرکت هرچه راحت‌تر این ماشین بر ناهمواری‌ها کمک شایانی می‌کند. این لاستیک‌ها برای جلوگیری از پنچر شدن با ضخامت قابل توجهی طراحی می‌شوند.

در ادامه، ذکر این نکته نیز ضروری است که در صورتی که احتمال پنچر شدن لاستیک بسیار بالا باشد، مثلاً در زمین‌هایی که از سنگ‌های نوک‌تیز پوشانده شده‌اند، از لاستیک‌های توپر هم استفاده می‌شود. این لاستیک‌های توپر عمدتاً تنها برای چرخ‌های عقب ماشین به‌کار گرفته می‌شوند. از این لاستیک‌ها صرفاً می‌توان در شرایطی که سرعت بالا یکی از مولفه‌های مدنظر مصرف‌کننده نباشد، استفاده کرد؛ چرا که استفاده از لاستیک توپر به‌جای لاستیک بادی در زمین‌های غیرجاده‌ای به افت قابل توجه سرعت ماشین و دشوارتر شدن حرکت آن می‌انجامد.

مطرح‌ترین کمپانی‌ها‌ی سازنده‌ی دامپتراک

کمپانی‌های مختلفی در جهان به تولید دامپتراک مشغولند. در ادامه، شماری از مهم‌ترین کمپانی‌هایی که چه به لحاظ توسعه، چه تیراژ تولید و چه ساخت برجسته‌ترین دامپتراک‌های شناخته‌شده سرآمدند، به‌اختصار معرفی خواهد شد. همچنین در بررسی هر کمپانی اجمالاً به یکی از مهم‌ترین دامپتراک‌های ساخته‌شده توسط آن که نسبت به سایر ماشین‌آلات سنگین توان تحمل بار قابل توجهی را دارند، اجمالاً اشاره خواهد گشت.

 

کمپانی های سازنده دامپتراک

کمپانی کماتسو

از مهم‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی دامپتراک می‌توان به کماتسو اشاره کرد. این کمپانی به‌لحاظ تولید بولدوزر، بیل مکانیکی، لودر و… در جهان شناخته‌شده است. کماتسو که از معروف‌ترین کمپانی‌های ژاپنی به‌شمار می‌رود، به‌خاطر تولید انبوه ماشین‌الات سنگین در نقاط گوناگون جهان از جمله آمریکا خطوط تولید مختلفی را داراست.

از برجسته‌ترین محصولات کمپانی کوماتسو می‌توان به دامپتراک کوماتسو ۹۳۰E اشاره کرد. این ماشین با ظرفیت ۳۲۰ تن بزرگ‌ترین دامپتراک طراحی‌شده در این کمپانی به‌شمار می‌رود. قدرت ۳۵۰۰ اسب بخار، ارتفاع ۷.۳ متر، طول ۱۵.۵ متری، سرعت حداکثری ۶۴ کیلومتر در ساعت و شعاع گردش فرمان ۱۵ متری از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین غول‌آساست. این‌ها همه در حالی است که مخزن سوخت این ماشین تنها ۴۵۴۲ لیتر ظرفیت دارد.

کمپانی کاترپیلار

کاترپیلار یکی از معتبرترین کمپانی‌های صنایع سنگین در آمریکاست که بزرگ‌ترین سازنده‌ی ماشین‌آلات عمرانی در جهان به‌شمار می‌رود. کاترپیلار به‌لحاظ تولید ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین و نیز فروش آن‌ها در میان کمپانی‌های مشابه پیشتاز است.

از برجسته‌ترین محصولات این کمپانی می‌توان به دامپتراک کاترپیلار ۷۹۷B اشاره کرد. این ماشین با قدرت ۳۵۵۰ اسب بخار و ظرفیت چشمگیر ۳۸۰ تن طراحی، ساخته و عرضه شده است. ارتفاع ۷.۳ متری، طول ۱۴.۳ متری، شعاع گردش فرمان قابل توجه ۴۰ متری و سرعتی در حدود ۶۷ کیلومتر در ساعت از این ماشین سنگین یک محصول ویژه ساخته است. در عین حال، حجم مخزن سوخت این ماشین تنها ۶۸۰۰ لیتر است.

 

کمپانی کاترپیلار

کمپانی لیبر

لیبر یک کمپانی صنایع سنگین واقع در سوییس است. لیبر با طراحی و ساخت انواع ماشین‌آلات کشاورزی، ماشین‌آلات ساخت و ساز، قطعات هواگرد، تجهیزات استخراج معدن و لوازم خانگی از کمپانی‌های شناخته‌شده‌ی جهان به‌شمار می‌رود. لیبر همچنین در ارائه‌ی خدمات مهندسی خودرو نیز فعال است. از ویژگی‌های قابل توجه این کمپانی می‌توان به ساخت بزرگ‌ترین جرثقیل جهان در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد. به‌طور کلی، لیبر یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های صنایع سنگین است که در انواع دامپتراک‌ها را نیز به بازار عرضه می‌کند.

از مهم‌ترین ماشین‌آلات سنگین ساخته‌شده توسط این کمپانی می‌توان به دامپتراک لیبر TI274 اشاره کرد. قدرت این ماشین ۳۰۰۰ اسب بخار و ظرفیت آن ۳۲۰ تن است. این محصول تا حد زیادی همانند دامپتراک کوماتسو ۹۳۰E است و از این لحاظ اصلی‌ترین رقیب آن در بازار به‌شمار می‌رود. ارتفاع ۶.۴ متری، طول ۱۲.۵ متری، شعاع گردش فرمان ۱۶.۱ متری و سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت از مهم‌ترین مشخصه‌های این ماشین هستند؛ در عین حال، حجم مخزن سوخت این ماشین ۴۷۳۱ لیتر است.

 

کمپانی ترکس

کمپانی ترکس از شناخته‌ترین کمپانی‌های آمریکایی در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین است. فعالیت‌های کمپانی ترکس در طی سالیان در طراحی و ساخت سیستم‌های بارگیری و تخلیه‌ی کالا چشمگیر بوده است. نام ترکس (Terex) درواقع برگرفته از دو لغت لاتین Terra و Rex است که اولی به‌معنای زمین و دومی به‌معنای سلطان می‌باشد که به‌نوعی محدوده‌ی فعالیت‌های این کمپانی را مشخص می‌کند.

از برجسته‌ترین ماشین‌آلات سنگین ساخته‌شده توسط ترکس می‌توان به دامپتراک MT 6300AC اشاره کرد. قدرت این ماشین ۳۷۵۰ اسب بخار و ظرفیت آن ۴۰۰ تن است. ارتفاع ۷.۶ متری، طول ۱۴.۶ متری، شعاع گردش فرمان ۱۶.۷ متری و نیز حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت از جمله‌ مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین به‌شمار می‌روند. این ویژگی‌ها منجر به آن شده تا در ظرفیت‌های بالا استفاده از این ماشین با استقبال شایان توجهی مواجه گردد. دیگر ویژگی برجسته‌ی این ماشین سنگین ظرفیت مخزن سوخت ۴۹۲۱ لیتری آن است.

 

کمپانی هیتاچی

هیتاچی یک شرکت خوشه‌ای و چندملیتی ژاپنی است که در حوزه‌های متنوعی فناوری هوافضا، صنایع الکتریکی، سخت‌افزارهای رایانه‌ای و… فعالیت می‌کند. یکی از زمینه‌های فعالیت کمپانی هیتاچی طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی و صنایع سنگین به‌شمار می‌رود. از جمله محصولات مهم این کمپانی در حوزه‌ی صنایع سنگین می‌توان به دامپتراک، لودر و جرثقیل‌های مکانیکی و هیدرولیکی اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین ماشین‌آلات سنگین ساخته‌شده توسط کمپانی هیتاچی دامپتراک هیتاچی Euclid EH5000 است. این ماشین قدرتی معادل ۲۷۰۰ اسب بخار و ظرفیتی برابر با ۳۱۶ تن را داراست. ساخت چنین ماشین قدرتمند و غول‌آسایی توسط یک کمپانی نظیر هیتاچی که در حوزه‌های متنوعی فعال است، قابل توجه به‌نظر می‌رسد. ارتفاع ۷ متری، طول ۱۴.۳ متری، شعاع گردش فرمان ۱۵ متری و سرعت حداکثری ۶۶ کیلومتر در ساعت از جمله مهم‌ترین مشخصات این ماشین به‌شمار می‌روند. همچنین ظرفیت مخزن سوخت این ماشین سنگین ۳۷۸۵ لیتر است.

 

کمپانی هیتاچی

کمپانی بلاز

بلاز یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های حال حاضر جهان در تولید ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات ترابری، معدنی و عملیات خاکی به‌شمار می‌رود. این کمپانی در سال ۱۹۴۸ در اتحاد جماهیر شوروی افتتاح شد. این کمپانی در کشور بلاروس و شهر ژودزینا واقع شده است. از مهم‌ترین محصولات آن می‌توان به هالتراک، واگن باری و دامپتراک اشاره کرد.

شاید برجسته‌ترین محصول این شرکت دامپتراک ۷۵۷۱۰ باشد. این ماشین به‌طرز شگفت‌انگیزی غول‌آساست. قدرت این ماشین سنگین ۲۳ هزار اسب بخار و ظرفیت آن ۴۵۰ تن است. هرچند ظرفیت این ماشین نسبت به دامپتراک غول‌آسای قبلی این شرکت با ظرفیت ۳۵۰ تن افزایش یافته است، اما در عین حال مصرف انرژی آن به‌خاطر طراحی هوشمندانه‌ی ساختارش در به‌کارگیری یک گیربکس الکترومکانیکی ولتاژ مستقیم و نیز چهار موتور الکتریکی کششی روی هر چرخ، کاهش پیدا کرده است. ارتفاع ۸.۱۶ متری، طول ۲۰.۶ متری، شعاع گردش فرمان ۲۰ متری و سرعت حداکثری ۶۵ کیلومتر بر ساعت از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین سنگین به‌شمار می‌روند. دامپتراک ۷۵۷۱۰ شرکت بلاز در حال حاضر بزرگ‌ترین دامپتراک تولیدشده در جهان به‌شمار می‌رود.

زمان استهلاک دامپتراک

مهم‌ترین نکته در کار با دامپتراک در دراز مدت آگاهی از زمان استهلاک آن است. معمولاً ماشین‌آلات سنگین معدنی نظیر دامپتراک پس از ۲۵ سال عمر مفید فرسوده می‌شوند. فرسودگی علاوه بر آن‌که شرایط ایمنی کار با ماشین‌های سنگین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، به افزایش مصرف سوخت و انرزی نیز می‌انجامد. افزایش مصرف سوخت و انرژی با گذر زمان بر شرایط اقتصادی تأثیر منفی به‌سزایی می‌گذارد.

پس از استهلاک دامپتراک‌ها در صنایع سنگین در ایران، بهترین کار جایگزینی آن‌ها با یک دامپتراک جدید است. هزینه‌ی اولیه‌ی جابه‌جایی شاید سنگین به‌نظر برسد، اما در درازمدت از نظر اقتصادی به‌سود سرمایه‌گذار خواهد بود. تعمیر دامپتراک مستهلک و استفاده از قطعات جدید به‌جای قطعات قدیمی در ماشین‌آلات سنگین معدنی نیز با توجه به ارز مورد نیاز برای انجام چنین تعویض‌هایی درمجموع به‌صرفه نخواهد بود.

 

زمان استهلاک دامپتراک

قیمت دامپتراک

عوامل متفاوتی بر قیمت دامپتراک موثرند. از مهم‌ترین عوامل موثر می‌توان به برند کمپانی سازنده‌ی آن اشاره کرد. هرچه برند کمپانی سازنده‌ی یک ماشین سنگین از نظر جهانی شناخته‌تر شده باشد، منطقاً قیمت آن بیشتر خواهد بود. البته، به‌طور کلی، دامپتراک‌های تولیدشده توسط کمپانی‌های معتبر جهانی به همان اندازه که گران‌ترند، کیفیت بالاتر، راندمان بیشتر و خدمات پس از فروش مطلوب‌تری دارند.

ارائه‌ی گارانتی مانند هر محصول دیگری از عواملی است که بر قیمت دامپتراک هم موثر است. گارانتی‌های برندهای معتبر عموماً شرایط مطلوبی را برای خریدار پیش‌بینی می‌کند. مشخصات فنی یک ماشین سنگین نیز هر کدام به‌نوبه‌ی خود بر قیمت آن موثرند؛ که از آن جمله، با توجه به آن‌که پیشتر به آن‌ها اشاره داشتیم، می‌توان به نوع لاستیک و مدل موتور ماشین اشاره کرد. همان‌طور که دیدیم، در دامپتراک‌ها از لاستیک‌های بادی استفاده می‌شود. قیمت موتور نیز در قیمت کلی دامپتراک به‌طور قابل ملاحظه‌ای اثرگذار است؛ برند سازنده‌ی موتور و قدرت آن جهت تأمین انرژی مورد نیاز ماشین دو عامل تأثیرگذار در قیمت موتور به‌شمار می‌روند.

نکات ایمنی در کار با دامپتراک

کار با دامپتراک همانند کار با هر ماشین سنگین دیگری می‌تواند خطرات احتمالی خود را به‌دنبال داشته باشد؛ بنابراین مجموعه‌ای از نکات ایمنی ضروری است. در ادامه، پس از طرح مواردی کلی، چگونگی رعایت نکات ایمنی به تفکیک در شرایط مختلف شرح داده خواهد شد.

به‌طور کلی، اپراتور باید از ایمن بودن محدوده‌ی کار اطمینان حاصل کند. سطوح اطراف باید پیش از کار با ماشین بررسی شده باشد. تمام سیستم‌های کنترل‌کننده‌ی تعبیه‌شده در ماشین نیز باید به‌طور مرتب توسط اپراتور بررسی شوند. پرهیز از حرکت پیش از آن‌که موتورها به فشار مدنظر برسند ضروری است. باید تا جای ممکن از برخورد صخره‌های تیز با ماشین جلوگیری به‌عمل آید. همچنین به‌نفع سلامت ماشین است که لبریز نباشد. در ادامه، نکات ایمنی با جزئیات بیشتری بررسی خواهند شد.

 

نکات ایمنی در کار با دامپتراک

نکات ایمنی در حین باربری

در حین باربری، اپراتور باید جداً از هرگونه حرکت مارپیچی در معدن خودداری نماید؛ در غیر این صورت احتمال بروز حوادث ناگوار کم نخواهد بود. هنگام بارگیری ماشین باید از سایر وسایل نقلیه فاصله‌ی لازم را داشته باشد. اپراتور حتماً باید مواظب پله‌ها و چاله‌هایی که برای انفجار حفر شده باشد و در حین رانندگی فاصله‌ی لازم را از آن‌ها حفظ کند. سمت معینی از مسیرهای پیش‌بینی‌شده در معادن باید به دامپتراک‌ها اختصاص یابد تا آن‌ها در همان سمت حرکت خود را آغاز و به آن ادامه دهند. معمولاً سمت راست جاده‌های معدنی به حرکت دامپتراک‌ها اختصاص می‌یابد. اپراتور باید در مسیر پیش‌بینی‌‌شده حرکت کند. اپراتور به هیچ وجه نباید در زمان بارگیری ماشین را ترک کند یا به آن وارد شود. در حین بارگیری همواره باید احتمال سقوط اجسام از گوشه‌ها را نیز در نظر داشت و هرگز نباید در نزدیکی آن‌ها ایستاد.

نکات ایمنی در حین تخلیه

اپراتور باید پیش از انجام تخلیه با محل تخلیه فاصله‌ی معینی داشته باشد و تا زمان صدور فرمان تخلیه صبر کند. قبل از تخلیه سطح انتخاب‌شده برای تخلیه باید به‌خوبی بررسی شده باشد. لازم است که سطح انتخاب‌شده برای تخلیه برای این کار مناسب باشد و حتماً باید از این امر اطمینان حاصل کرد. همچنین، سطحی که ماشین سنگین بر آن قرار دارد نیز در حین تخلیه اهمیت فراوانی دارد. ماشین برای تخلیه حتماً باید بر سطحی صاف قرار گرفته باشد؛ درحالی که اگر سطح شیبدار باشد ماشین به یک سمت منحرف می‌گردد و پس از بلند کردن جک برای تخلیه سقوط آن به سمتی که به‌طرف آن مایل است محتمل خواهد بود.

اپراتور پیش از بلند کردن جک برای تخلیه باید دامپتراک را به‌طور کامل متوقف کرده باشد. همچنین حصول اطمینان از آزاد بودن ترمز و پایین بودن بدنه نیز ضروری است. جابه‌جایی اجسام با حجم زیاد و اشکال غیرمعمول و بیش از حد نامتقارن نیز می‌تواند در بر هم خوردن تعادل ماشین در حین تخلیه‌ی بار موثر باشد. این مسئله نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و به آن اهمیت داده شود. پس از تخلیه‌ی بار باید از خالی شدن کناره‌های دامپتراک هم اطمینان حاصل شود.

بهتر است که در حین تخلیه فردی هم بیرون از دامپتراک وجود داشته باشد تا در مواقع ضروری اپراتور را راهنمایی کند. اپراتور باید به راهنمایی‌های فرد توجه داشته باشد. این کار هرچند ساده به‌نظر می‌رسد، اما می‌تواند تأثیر به‌سزایی در پیشگیری از هرگونه خطر احتمالی داشته باشد. فردی که از ماشین بیرون است می‌تواند با احاطه‌ی بهتری نسبت به اپراتور محیط اطراف را تحت نظر داشته باشد. درواقع، از بیرون از یک کامیون غول‌آسا امکان بررسی و کنترل محل توقف ماشین، چگونگی توزیع بار در آن و نیز سطح مدنظر برای تخلیه با دقت بسیار بیشتری وجود دارد.

 

نکات ایمنی در حین تخلیه

نکات ایمنی در حین پارک کردن

اپراتور برای جلوگیری از هرگونه حادثه در حین پارک کردن یا پس از آن بهتر است زمینی مسطح و صاف را برای این کار انتخاب کند. در صورتی که امکان پارک کردن ماشین سنگین بر زمین مسطح با محدودیت مواجه باشد، اپراتور باید پس از هدایت آن به گوشه‌ی سمت راست به پارک آن اقدام نماید. پس از پارک ماشین چرخ‌ها باید قفل شوند. رعایت فاصله میان دامپتراک و سایر وسایل نیز در حین پارک کردن ضروری است.

از جمله تکات مهم دیگر آن است که مسیرهای پیش‌بینی‌شده برای حرکت دامپتراک‌ها در معادن به‌ هیچ وجه برای پارک کردن آن‌ها تعبیه نشده‌اند؛ اپراتور باید تا جای ممکن از پارک ماشین در این مسیرها خودداری کند. درصورت وقوع شرایط پیش‌بینی‌نشده، اپراتور باید ماشین سنگین خود را در امن‌ترین نقطه‌ی ممکنی که در مسیر حرکتی تعبیه‌شده در معدن تشخیص می‌دهد، پارک نماید. در برخی معادن محدوده‌هایی برای پارک کردن ماشین‌آلات سنگین در مسیر حرکت آن‌ها تعیین شده که در صورت لزوم، اپراتور باید از آن‌ها استفاده کند. چرخ‌های عقب دامپتراک نیز همواره باید تمیز باشند، چرا که در غیر این‌ صورت احتمال پرتاب سنگریزه، وقوع حادثه و بروز صدمه وجود خواهد داشت.

نکات ایمنی در حین عبور و مرور

روشن کردن چراغ‌ها در تاریکی شب و زمانی که دید اپراتور با محدودیت مواجه است، ضروری به‌شمار می‌رود. اپراتور به‌ هیج وجه نباید بی‌دلیل سرعت ماشین را زیاد کند و به‌دنبال سرقت گرفتن از سایر ماشین‌هایی که در مسیرهای پیش‌بینی‌شده در معدن حرکت می‌کنند سبقت می‌گیرند. در صورت ناچار بودن به سبقت گرفتن اپراتور باید الزاماً از خلوت بودن جاده اطمینان داشته باشد. اپراتور حتماً باید با قوانین ترافیکی در مسیرهای معدنی به‌طور کامل آشنا باشد. اپراتور همچنین باید توانایی لازم را در تأمین ایمنی ماشین سنگین خود در صورت خطای احتمالی رانندگان دیگر داشته باشد و بتواند در مواقع بروز خطر با عکس‌العمل مناسب از خطر را خنثی کند. در حین حرکت، دامپتراک باید از وسیله‌ی نقلیه‌ی پیش رو فاصله‌ی لازم را داشته باشد؛ این فاصله چیزی در حدود سه برابر اندازه‌ی طول دامپتراک است.

رانندگان سایر وسایل نقلیه در مسیرهای پیش‌بینی‌شده‌ی معدنی نیز باید در صورت مشاهده‌ی دامپتراک نکات ایمنی را رعایت نمایند. رانندگان هرگز نباید از دامپتراک‌ها سبقت بگیرند، اپراتور داپمتراک در حین رانندگی متوجه صدای بوق سایر ماشین‌ها نخواهد شد. به‌طور کلی، سبقت گرفتن از ماشین‌آلات سنگین تنها در صورت سنجیدن دقیق تمام جوانب ممکن است. در صورت عبور از کنار دامپتراک، رانندگان باید از سمت چپ این ماشین‌های غول‌آسا حرکت کنند تا حتی‌الامکان در دیدرس راننده‌ی دامپتراک باشند. تا جای ممکن باید از پارک کردن وسایل نقلیه در نزدیکی یا پشت دامپتراک‌های جلوگیری شود؛ چرا که میدان دید اپراتور دامپتراک با محدودیت مواجه است. در صورتی که راننده پیش از حرکت دامپتراک اطراف را بررسی نکرده باشد، توان رویت ماشینی که پشت یا در کنار دامپتراک است را نخواهد داشت. در این صورت ماشینی که کنار دامپتراک پارک شده له خواهد شد. بهتر است که چه به‌صورت پیاده و چه با وسیله‌ی نقلیه از نزدیک شدن به یک ماشین سنگین پرهیز کرد، مگر آن‌که هماهنگی‌های لازم با اپراتور صورت گرفته باشد.

نکات ایمنی چرخ‌ها

به برخی از نکات ایمنی درباره‌ی چرخ‌ها پیش‌تر در سایر بخش‌ها اشاره شد که از آن جمله می‌توان به اهمیت قفل شدن چرخ‌ها پس از توقف دامپتراک و اعمل کامل ترمز اشاره کرد. همچنین باید چرخ‌های عقب را از سنگریزه‌ها پاک کرد تا در حین حرکت از پرتاب شدن احتمالی آن‌ها که می‌تواند به بروز صدماتی منجر گردد، جلوگیری شود. بررسی سلامت لاستیک‌ها در شروع هر شیفت ضروری است و باید توسط اپراتور صورت پذیرد. کنترل باد لاستیک‌ها در فواصل زمانی کوتاه‌مدت و منظم ضروری است.

گرم شدن لاستیک دامپتراک‌ها از مهم‌ترین عواملی است که سلامت آن‌ها و در نتیجه ایمنی ماشین را به‌خطر می‌اندازد. اپراتور حتماً باید نسبت به این مسئله آگاه و شرایط لازم را برای پیشگیری از این اتفاق فراهم سازد. مسافت طی‌شده، سرعت و بار سه عامل مهمی هستند که با کنترل آن‌ها می‌توان از گرم شدن لاستیک جلوگیری کرد. همچنین کنترل باد علاوه بر اهمیت در چگونگی حرکت ماشین، در کنترل دمای لاستیک نیز حائز اهمیت شایانی است. در بسیاری از موارد داغ شدن لاستیک نه به‌خاطر سه عاملی اصلی ذکرشده، بلکه به دلیل پرباد یا کم‌باد بودن لاستیک اتفاق می‌افتد.

 

نکات ایمنی چرخ‌ها

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، امروزه استفاده از ماشین‌آلات سنگینی نظیر دامپتراک‌ها با توجه به شدت گرفتن اهمیت صنعت معدن در دنیای امروز یک ضرورت به‌شمار می‌رود. انواع و اقسام دامپتراک‌ها با ظرفیت‌های مختلف توسط کمپانی‌های مختلفی تولید می‌شوند. صنعت‌گران با توجه به نیاز و ظرفیت مدنظر خود می‌توانند از دامپتراک‌ها با ظرفیت‌های مختلفی استفاده کنند. در عین حال، رعایت نکات ایمنی برای حفظ سلامتی افراد و همچنین جلوگیری از خراب شدن ماشین ضروری است. با رعایت نکات ایمنی می‌توان از بروز هرگونه خسارت مالی و جانی جلوگیری کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. قربان میبخشید دامپتراک فولکد یا فولکت ظاهرا محصول مشترک سوئد و یک کشور دیگه ست

    اطلاعاتی عکسی ازش ندارین؟ مخصوصا عکس از داخل کابین که دیده بشه داخلش؟
    چون میگن ظاهرا دنده اش روی فرمانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا