بلاگتاسیسات برقی

مدل اجرایی هوشمند سازی ساختمان

سیستم مدیریت ساختمان که بحث اصلی این مقاله است به عنوان هوشمند سازی ساختمان در نظر گرفته می شود و سیستم هوشمند سازی ساختمان کنترل توزیع شده است که برای کنترل سرویس ها و پیدا کردن عیوب و مشکلات آنها و مانیتورینگ و نظارت بهینه بر آنها طراحی می شوند.
با استفاده از این سیستم، کلیه زیر سیستم های یک ساختمان هوشمند شامل سیستم کنترل روشنایی، سیستم تهویه (HVAC) سیستم ایمنی، سیستم اعلام سرقت، سیستم اعلام حریق و… یکپارچه شده و عملیات کنترل اتوماتیک و مانیتورینگ و نگهداری این سیستم ها به صورت بهینه انجام خواهد شد.

 

سیستم کنترل روشنایی

در این بخش جهت هوشمند سازی نیاز به سنسورهای روشنایی است که مهم ترین نقش را در کنترل روشنایی بر عهده دارد. سنسور روشنایی باید قابلیت تشخیص حضور، اندازه گیری شدت لوکس نور و تنظیم زمان تاخیر را داشته باشد. برای این منظور معمولا از سنسورهای مادون قرمز که به سنسورهای PIR passive infrared مشهورند، استفاده می شوند یکی از مشخصه های مهم این سنسورها تعداد زون های سوئیچینگ جهت آشکار سازی است که هر چه تعداد این زون ها بیشتر باشد حساسیت سنسور بیشتر خواهد شد، زاویه پوشش این سنسورها ۳۶۰ درجه است که کل زون های آشکارسازی را پوشش می دهد.

این سنسورها قابلیت اندازه گیری میزان لوکس نور با مقایسه میزان شدت نور با مقدار مرجع را دارند و بر اساس بیشتر یا کمتر بودن لوکس نور فرمان روشن و خاموش شدن به لامپ ها صادر می کنند. همچنین این سنسور مجهز به یک تایمر می باشد که بعد از سپری شدن مدت زمان تنظیم شده روی سنسور لامپ ها خاموش یا روشن شوند و از اینکه مرتبا با ورود و خروج افراد سنسور عمل کند، جلوگیری می کند.

هوشمند سازی ساختمان
هوشمند سازی ساختمان

سیستم تهویه مطبوع

یکی از پرمصرف ترین تجهیزات موجود در ساختمان اداری از نظر مصرف انرژی، سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند که با کنترل هوشمند سازی این سیستم ها می توان نقش به سزایی در کاهش مصرف انرژی ایفا کند.
این کنترل می تواند محدود به کنترل فن کوئل، اسپلیت ها، هواسازها و…شود یا موتورخانه را نیز دربر گیرد، هرچند اساس کنترل هوشمند سیستم تهویه بر مبنای کنترل سیستم موتورخانه است.

 

الف: کنترل اتاقی

در این نوع یک سنسور دمای outdoor ( مثلا یک سنسور pt1000 که فراوان در بازار موجود است) در بیرون ساختمان نصب می شود و مقدار دمای مرجع ( دمای بیرون) را اندازه گیری می کند.

 

ب: کنترل موتورخانه

در سیستم موتورخانه معمولا بویلرها در تمام فصل سال به دلیل تامین آب گرم مصرفی و ایجاد حرارت در حال کار هستند بنابراین بیشترین انرژی توسط آنها مصرف می شود. چیلرها تا حدودی خودشان کنترل شده هستند و فقط در فصل تابستان در مدار قرار می گیرند بنابراین اساس کار کنترل کننده های هوشمند بر مبنای کنترل بویلرها، پمپ ها و مشعل ها است. سیستم کنترل هوشمند موتورخانه به دو صورت می تواند موجب صرفه جویی در مصرف سوخت گردد:

  • کنترل مصرف گرمایشی در ساعات اداری
  • کنترل در زمان خاموشی و وضعیت آماده باش در ساعات غیر اداری

 

سیستم کنترل دسترسی

این سیستم از بخش های مهم سیستم امنیتی در سیستم مدیریت ساختمان به شمار می رود.که در مکان هایی که امنیت رکن اصلی را تشکیل می دهد، نصب این سیستم برای جلوگیری از هرگونه اختلال در ساختمان ضروری به نظر می رسد.
این سیستم در ساختمان های اداری، مدیریت تردد افراد و وسایل نقلیه و همچنین اعلام آلارم را به عهده دارد و با یکپارچه شدن این سیستم با سیستم اعلام سرقت و اعلام حریق نقش موثری در امنیت و آسایش کارکنان ایفا خواهد نمود. شناسایی در سیستم کنترل دسترسی به روش های کارت، بیومتریک و پین کد امکان پذیر است.

 

سیستم اعلام سرقت

این سیستم ها برای هشدار دادن به یک کاربر یا ایستگاه مرکزی در مورد خطر سرقت طراحی شده و از سنسورها یا آشکارسازهایی تشکیل شده که به چشم های الکترونیکی مشهور هستند و برای sense کردن ورود غیر مجاز و اعلام به سیستم کنترل مرکزی طراحی شده اند.سنسورها انواع مختلفی دارند که مشهورترین آنها آشکارسازهای مادون قرمز هسنتد که در محیط های تجاری استفاده می شوند و با تشعشع امواج مادون قرمز و دریافت آن تریگر شده و ایجاد آلارم می نمایند.
کنترل پنل قلب یک سیستم آلارم سرقت است که تمامی تصمیم گیری ها در این قسمت انجام میشود و کلیه سیم کشی ها از خروجی ها و ورودی ها به سمت این پنل انجام میشود. این بخش دارای مدار اصلی دزدگیر، مدار گیرنده امواج مادون قرمز برای دریافت فرمان از ریموت کنترل، مدار شارژ باتری اضطراری و مدار آژیر است.

 

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق تحت عنوان SPS fire protection system مطرح است که یکی از زیرسیستم های سیستم امنیتی می باشد و می تواند با استفاده از دیتاهای ارسالی آشکارسازها که به BMS می رسد سرعت پخش آتش در ساختمان را محاسبه کند تا از رشد و گسترش آن سریعا پیشگیری شود، این اطلاعات می تواند سریعا به مرکز آتش نشانی فرستاده شود تا قبل از اینکه وارد ساختمان شوند برنامه ریزی های مناسب را انجام دهند که نتیجه آن پاسخ زمانی سریع تر در مقابله با آتش سوزی خواهد بود. اجزای تشکیل‌دهنده‌ی این سیستم عبارت‌اند از اجزای ورودی که شامل آشکارسازهاست و انواع مختلف آشکارسازهای ورودی آشکارسازهای شعله و آشکارسازهای ترکیبی در این سیستم قابل استفاده است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا