امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

راهکارها ی قرارداد سرجمع

راهکارها ی قرارداد سرجمع

۱٫ نگارش صحیح متن قرارداد : متن قرارداد تنها مرجع قانونی و مشترکی است که طرفین قرارداد در طول تمامی مراحل اجرای پروژه می توانند آن را مبنای مراجعه و استناد قرار بدهند. لذا شیوایی و روانی ادبیات بکار رفته در آن و پرهیز از بکاربردن اصطلاحات دارای ابهام، شرح و توضیح عبارتهای پر اهمیت و مبهم کمک بسیاری به درک درست مفاد قرارداد و کاهش تنش ها خواهد کرد.
۲٫ برگزاری جلسات مشترک بین طرفین با بازخوانی متن قرارداد، طرح سوالات و ابهامات طرفین، یافتن راهکار و جوابهای مناسب برای آنها و همچنین تهیه مستندات از این جلسات از طرح دعاوی بی پایه بخصوص از سوی پیمانکاران جلوگیری کرده و راهکار مناسبی برای پیگیری مطالبات قانونی طرفین می باشد.
۳٫ مستند سازی: سیستم اطلاعات مدیریت پروژه با تهیه، گردآوری، ثبت و نگهداری اطلاعات مراحل مختلف پروژه و پردازش، طبقه بندی، تحلیل آنها، گزارش های لازم برای مدیر پروژه به او در به تحقق رسانیدن اهداف پروژه یاری می رساند. تهیه منسجم مدارک قراردادی و پروژه و کاربرد به موقع آنها در طرح ادعا یا پاسخگویی به ادعاها، می تواند موثر واقع گردد. داشتن الگوریتمی مناسب جهت ثبت وقایع و آنالیز تاخیرات نیز مفید می باشد .
۴٫ مدت زمان اجرای پروژه ها با روش های علمی با هماهنگی پیمانکار تهیه شود و یا اینکه تهیه برنامه زمانی اجرای پروژه توسط پیمانکار، به عنوان سند در اسناد مناقصه مطالبه شود.
۵٫ جهت به هنگام نمودن برآوردها از شاخص های به روزتر و مناسب تر و یا از قیمت های روز مصالح و دستمزدها نسبت به دوره های قبل استفاده شود.
۶٫ به منظور افزایش عمر مفید پروژه ها و بهبود کیفی آنها و همچنین تعهد بیشتر عوامل اجرایی پروژه ها، مدت حسن انجام کار را افزایش داد.
۷٫ به منظور جبران خسارات مالی پیمانکار در مواردی که ناشی از قصور کارفرما می باشد می توان از نرخ تورم نقطه ای مصالح، دستمزد و یا دیگر تعرفه های مرتبط با نوع کار استفاده کرد

۸٫ قبل از انجام برآورد هزینه پروژه، اقدامات لازم به منظور تهیه و تدارک زمین مورد نیاز پروژه انجام شود و یا در مواردی که زمین قبلا تهیه نشده است، بخشی از اعتبار پروژه جهت تهیه زمین تخصیص داده شود.
۹٫ درصورت منتفی شدن پیمان خسارات متحمل شده توسط پیمانکار طبق مستندات قانونی از سوی کارفرما جبران شود.
۱۰ . به منظور جبران خسارات ناشی از تاخیر در پرداخت و یا پیش پرداخت ها می توان از نرخ تورم مقطع زمانی که تاخیر در آن واقع شده است استفاده نمود.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا