امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

کد رهگیری املاک و حذف هزینه‌های دریافت آن

چرا دریافت کد رهگیری املاک ضروری است؟

اختصاصصی ساختمان آنلاین: خرید و فروش ملک یکی از مواردی است که همواره وجود داشته و افراد مختلف در مکان‌های مختلف اقدام به نوشتن قول‌نامه و معامله ملک کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در خرید و فروش ملک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، صحت معامله و حضور طرفین واقعی معامله در محل عقد قرارداد است.

برخی از افراد سودجو با ترفندهای خاص اقدام به خرید و فروش ملک به صورت غیر قانونی کرده و در برخی موارد یک ملک را به چندین نفر فروخته و یا ملکی را بدون حضور و اطلاع  صاحب واقعی آن به فروش می‌رسانند. بروز چنین مواردی مشکلات عدیده‌ای را برای مردم و مجریان قانون به وجود آورده است.

کد رهگیری املاک و حذف هزینه‌های دریافت آن

قانون‌گذار برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی تمهیداتی اندیشیده است که یکی از آن موارد ثبت کد ره‌گیری و دریافت آن در زمان خرید و یا فروش ملک است. به دلیل اهمیت این موضوع و همچنین اعلام حذف کد رهگیری از معاملات در ادامه به بررسی فواید آن و چگونگی حذف آن می‌پردازیم.

دریافت کد رهگیری یکی از الزامات قانونی است که در سال‌های اخیر به منظور جلوگیری از خرید و فروش یک ملک به چندین نفر اجباری شده است. با دریافت کد رهگیری و ثبت ملک مورد نظر در سامانه کد رهگیری که به سازمان امور مالیاتی نیز متصل است، می‌توان از صحت خرید و فروش ملک اطمینان حاصل کرد و خریدار از اینکه تنها مالک آن ملک بوده و هیچ فردی در آینده ادعایی مبنی بر مالکیت آن نخواهد داشت مطمئن خواهد شد.

در سال‌های اخیر اخباری مبنی بر حذف کد رهگیری از معاملات شنیده شده است که دلایل معتددی نیز برای آن وجود دارد. یکی از آن‌ دلایل هزینه‌هایی است که دریافت کد رهگیری با تمام مزایایی که دارد به مردم تحمیل کرده است. دلایل دیگر افزایش قیمت تمام شده مسکن به دلیل اخذ مالیات از طریق کد ره‌گیری است که خود باعث ایجاد رکود در بازار خرید و فروش ملک شده است.

بنابراین برخی از افراد از طریق دوستان و آشنایان خود اقدام به خرید و فروش ملک کرده و دیگر نیازی به واسطه‌ای با نام مشاور املاک و ثبت کد رهگیری ندارند. آن‌ها تمایلی برای پرداخت وجه به مشاوران املاک ندارند. همین امر باعث شد تا برخی از افراد مزایای دریافت کدرهگیری را نادیده گرفته و خارج از املاک و یا به صورت غیر قانونی اقدام به خرید و فروش ملک کنند.

همین امر دوباره پای برخی افراد سود جو را به معاملات املاک باز کرده و مجددا شکایات متعددی مبنی بر تخلفات و کلاه‌برداری‌های متعدد در زمینه خرید و فروش ملک را به وجود آورد.

قانون‌گذار به منظور جلوگیری از این موضوع، اقدام به حذف هزینه‌های ناشی از کد رهگیری کرد. اما آنچه که در این مورد پا برجا مانده است وجود کد رهگیری و الزام استفاده از آن برای معاملات است. در حال حاضر دریافت کد رهگیری هیچ هزینه‌ای را به خریدار و فروشنده تحمیل نمی‌کند. تغییر قانون باعث شد تا مردم دوباره برای دریافت کد رهگیری اقدام کنند و کلاه‌برداری‌های انجام شده در این زمینه را به حداقل رسانند.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب باشد:

شرایط تحویل گرفتن و تحویل دادن، هنگام خرید و فروش ملک چیست؟

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا