بلاگمصالح و متریال

استاندارد مصالح ساختمان سازی

استاندارد مصالح ساختمان سازی

طول عمر هر سازه به نوع سازه و مصالح به کار رفته در آن مرتبط است.

هر چه این‌گونه استانداردها بیشتر مورد توجه سازندگان مسکن قرار گیرد، علاوه بر افزایش طول عمر بنا، نگهداری از این واحدها برای مصرف‌کننده سهل‌تر است و با هزینه کمتری صورت می‌گیرد.

به عبارت بهتر؛ بهره‌گیری از مصالح نامرغوب ساختمانی در ساخت واحدهای شهری، یعنی به هدر دادن هنگفت سرمایه‌های ارزشمند ملی.

لیکن با وجود وضع قوانین، استانداردهای ملی و مقررات ملی ساختمان، همچنان احداث ساختمان‌هایی فاقد استانداردهای اولیه ساخت‌وساز به‌ویژه از نقطه نظر به‌کارگیری و استفاده از مصالح استاندارد و مرغوب رو به گسترش است.

قابل ذکر است که توصیه جدی صاحب‌نظران این است که دولت با اهرم‌های قانونی که در دست دارد، در بخش ساخت‌وساز با هرگونه سهل‌انگاری و تخلف در اجرای اصول و قوانین وضع شده برخورد جدی داشته و فعالیت افراد متخلف را در این زمینه متوقف سازد.

در این خصوص سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مهرماه ۱۳۹۵ اقدام به عقد تفاهم‌نامه همکاری اداره کل استاندارد استان تهران نمود و با تشکیل کمیته استاندارد، اقدام به برگزاری جلسات و دوره‌های آموزشی در ارتباط با تیرچه‌های پاشنه بتنی استاندارد و بتن آماده استاندارد و ارائه گزارش‌ها و ابلاغیه‌هایی به طراحان، مجریان و ناظران نمود.

قابل‌ذکر است که بر اساس اطلاعات ارائه شده در سایت سازمان استان تهران، تا آبان ماه ۱۳۹۵ تعداد ۹۴ فرآورده و تجهیز مشمول استاندارد اجباری در حوزه صنعت ساختمان بوده است (فهرست پیوست) که با توجه پیشرفت های کاری اطلاع رسانی شده توسط کمیته استاندارد، لازم است این کمیته با همت مضاعف نسبت به فراهم نمودن بستر مناسب و ظرفیت‌سازی برای مصالح استاندارد اقدام نماید.

در هر صورت با توجه به گستردگی و تنوع مصالح استاندارد، فرا رشته‌ای و فرا سازمانی بودن مباحث مرتبط با آن و همچنین عدم اجرای قانون مجریان ذیصلاح به‌عنوان کنترل‌کنندگان اصلی مصالح استاندارد در محل مصرف به‌منظور افزایش توانمندی‌های کمیته استاندارد پیشنهاد می‌گردد:

۱- افزایش سطح تعاملات بین سازمانی و حضور نمایندگانی از شهرداری (به‌عنوان مرجع صدور و کنترل ساختمان) علاوه بر نمایندگان سازمان ملی استاندارد و سازمان نظام مهندسی ساختمان.

۲- توجه به استانداردهای قابل طرح در سایر رشته‌ای تخصصی (نظیر معماری، مکانیک و برق) و دعوت از نمایندگان انجمن‌های مرتبط و همچنین اعضای سایر رشته‌های تخصصی سازمان (و نه‌فقط رشته عمران) به حضور و همکاری در این کمیته.

۳- نکته مهم آنکه #مجریان_ذیصلاح مؤثرین رکن افزایش کیفیت ساخت‌وساز و طبق قانون مسئول جلوگیری از ورود هرگونه مصالح، فرآورده‌ها و تجهیزات ساختمانی غیراستاندارد به کارگاه‌های ساختمانی هستند؛ در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که بدون جلب همکاری و تعامل سازنده با سایر متولیان حوزه ساخت‌وساز و در رأس آن‌ها شهرداری، کسب نتیجه مطلوب در اجرای این قانون بسیار مهم، دشوار و زمان‌بر است و با طول عمر مدیریت سازمانی سازگاری ندارد!

منبع:کتاب همراه ناظر ساختمان

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا