بلاگمصالح و متریال

بررسی UPVC – درب و پنجره Upvc

اختصاصی ساختمان آنلاین: این روزها استفاده از انواع درب و پنجره‌ UPVC بسیار گسترش یافته است. البته چنین استقبال گرمی از محصولات UPVC را می‌توان به دلیل بهره‌مندی از مزایای متعددی دانست که برای نصب این نوع درب و پنجره‌ ارائه شده است.

UPVC چیست؟

نفت خام و نمک طعام از جمله مواد اصلی UPVC به شمار می‌روند. اتیلن، با استفاده از نفت خام و همچنین کلر با استفاده از نمک به دست می‌آید. با بهره‌مندی از فرآیند پلیمریزاسیون سه ماده کلر، اتیلن و وینیل کلرید با یکدیگر ترکیب شده و پلی وینیل کلرید یا به صورت خلاصه پلیمر PVC به دست می‌آید که ماده‌ای پلاستیکی و قابل ارتجاع است.

پلیمر pvc نسبت به نور و گرما حساس بوده و قابلیت ترکیب با اکسیژن را نیز دارد و به همین دلیل لازم است یک پایدار کننده به آن افزوده شود. در صنعت upvc، پایدار کننده‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از این طریق کیفیت pvc در پروسه تولید upvc هیچ‌گونه کاهشی نداشته باشد و در نهایت به منظور افزایش میزان استحکام آن از پر کننده‌هایی مانند کربنات کلسیم استفاده می‌شود.

در حال حاضر PVC در کنار پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌استیرول به عنوان یک ماده استاندارد در زمینه‌های متنوعی کاربرد دارد.

تبدیل pvc به UPVC

با اضافه کردن موادی مانند ضربه‌گیرها (Impact Modifiers )، کاهنده‌های سرعت اشتعال یا متعادل کننده‌های گرما (Heat Stabilizers )، پر کننده‌ها (Fillers )، کمک فرآیندها (Processing Aids ) و روان‌کننده‌های داخلی و خارجی (Internal & External Lubricants ) و همچنین در صورت نیاز رنگ‌های صنعتی (Pigments ) و اکسیـد تیتانیوم (Tio2 ) به نفت خام و نمک طعام ماده جدیدی تولید می‌شود که خواص فیزیکی متفاوتی داشته و به آن ماده غیر پلاستیک یا UPVC گفته می‌شود.Un plasticized Poly Vinyl Chloride که به اختصار UPVC نیز نامیده می‌شود ماده‌ای سخت است و به عبارت بهتر یک نوع پلاستیک حرارت دیده است که در فرایند تولید، از طریق اکسترودر شدن به شکل مقاطع مختلف تبدیل می‌شود.

بررسی درب و پنجره UPVC - قسمت اول

 تولید درب و پنجره UPVC در ایران

در کشور ما واحد تولید پروفیل و ساخت درب و پنجره UPVC در حد فاصل شهرستان‌های بندرانزلی و رشت برای اولین بار در اواخر دهه ۵۰ احداث شد.

 پنجره دوجداره upvc چیست؟

پنجره دوجداره upvc از ماده سخت و محکم UPVC ساخته شده است که سبب می شود تا شکل چند محفظه ایی آن باعث شود تا در مقابل هدر رفتن گرما و سرما و تعریق مقاوم تر باشد.پنجره دوجداره upvc زمانیکه در برابر گرما و سرمای خیلی زیاد قرار می گیرد تغییر شکل نمی دهد. هسته فلزی آن تضمین می کند که پنجره دوجداره upvc فرم و پایداری خود را حفظ می کند. گوشه های درب و پنجره upvc به صورت مکانیکی بهم متصل نمی شوند بلکه به یکدیگر جوش داده می شوند که باعث می گردد درب و پنجره upvc به صورت یک قالب بهم پیوسته و یک تکه باشد.

موارد مصرف UPVC

با استفاده از UPVC، می‌توان طیف وسیعی از محصولات را تولید کرد که از جمله شاخص‌ترین آن‌‌ها می‌توان به مواردی مانند پروفیل‌های قابل مصرف در ساخت درب و پنجره، کرکره، کف پوش، سقف کاذب، کابل‌های ایزوله، چرم مصنوعی، ورق PVC، محافظ قرص، کیسه خون و سرم اشاره کرد.

پروفیل‌های مناسبی که مواد تشکیل دهنده آن‌ها دارای غلظت بالایی هستند در فرآیند ساخت درب و پنجره از جنس UPVC مورد استفاده قرار می‌گیرند تا استحکام کافی را داشته باشند. UPVC به دلیل بهره‌مندی از امتیازات زیاد و البته منحصربه‌فرد از اواخر دهه ۶۰ وارد بازار شد و جایگاه خود را به خوبی در بازارهای جهانی پیدا کرد. در حال حاضر نیز UPVC نسبت به سایر مواد پلیمری دارای امتیازات بالاتری بوده و همچنین درصد مصرف بیشتری را به خود اختصاص داده است.

ویژگی‌های درب و پنجره‌های UPVC

همان‌طور که می‌دانید درب و پنجره‌های UPVC امروزه به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد در بخش‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله شاخص‌ترین ویژگی‌های این محول می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استحکام
  • زیبایی فوق‌العاده
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا ۴۰ درصد
  • کاهش آلودگی صوتی
  • پائین بودن میزان ضریب انتقال حرارتی
  • به دلیل امکان بازیافت آن محیط زیست را حفظ می‌کند.
  • مانع ورود گرد و غبار، دود و گازهای موجود از محیط بیرون به داخل می‌شود.
  • در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی، نفوذ اشعه ماوراء بنفش خورشید و زنگ‌زدگی، خوردگی و رطوبت هوا، اسیدها و بازها و موارد شیمیایی مقاوم است.
  • اشتعال‌ناپذیری در هنگام آتش‌سوزی و حریق
  • ایمن در برابر سرقت
  • نیازی به صرف هزینه برای رنگ‌آمیزی و همچنین سرویس‌های مکرر ندارد.
  • دارای تنوع در طرح و نوع بازشوها، رنگ و طرح بوده و با هر نوع معماری تطابق دارد.
  • امکان نظافت راحت و آسان
  • نصب آسان
  • در برابر اشعه خورشید دارای ثبات رنگ است.
  • مقرون به‌صرفه
  • تقویت مضاعف با استفاده از پروفیل گالوانیزه
  • قابلیت استفاده از روکش‌های رنگی و بازیافت را دارد.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

بر اساس آمارهای موجود، چیزی در حدود ۴۵ درصد از اتلاف انرژی، از طریق پنجره‌های صورت می‌گیرد و بخش ساختمان با داشتن سهمی در حدود ۳۵ درصد در مصرف انرژی، از جمله صنایعی است که سهم بالایی از اتلاف انرژی را از آنِ خود کرده است. میزان تبادل حرارتی بین قاب پنجره و شیشه با فضای بیرون در پنجره‌های معمولی بسیار زیاد است و این در حالی است که پنجره‌های UPVC توانسته‌‌اند به خوبی این مشکل را برطرف کنند. با استفاده از پنجره UPVC و شیشه دو جداره میزان تبادل حرارتی از طریق پنجره به حداقل ممکن خواهد رسید.

عایق مناسب در مقابل نفوذ آب

پنجره‌های UPVC به دلیل طراحی دقیق و مهندسی پروفیل، آب‌بندها و درزگیرها در سرتاسر قاب و پنجره امکان نفوذ آب به داخل ساختمان وجود ندارد. این قابلیت به خصوص در مناطقی مانند شمال کشور که دارای بارش فراوان و مستمر هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به این‌که این نوع پنجره‌ها نفوذناپذیری آب به داخل ساختمان را تضمین می‌کنند اما با این حال در بدنه پروفیل‌ها آبروهایی قرار داده شده است تا در صورت نفوذ احتمالی آب به داخل پنجره، به صورت خودکار از پنجره خارج شود.

 ممانعت از ورود گرد و غبار و دود

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های درب و پنجره‌های UPVC این است که به دلیل استفاده از نوارهای درزگیر و مکانیزم یراق‌آلات و قفل‌های ویژه در آن‌ها، از نفوذ گرد و غبار، دود و و سایر ذرات معلق موجود در فضای بیرون به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. بنابراین استفاده از این سیستم به خصوص در مکان‌هایی که دارای آلودگی بیشتری هستند به شدت توصیه می‌شود تا از این طریق شرایط زندگی بهتری فراهم شود.

مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی

پروفیل‌های UPVC استفاده شده در درب و پنجره‌ها استحکام و عمر بسیار طولانی دارند و با توجه به بهره‌مندی آن‌ها از نوارهای آب‌بندی دوگانه بر روی درها و پنجره‌ها و همچنین چهار چوب‌ها، در مواجهه با آب، باران، صدا، گردوغبار و دود و سایر ذرات معلق در هوا بسیار مقاوم بوده و همچنین در برابر باد و طوفان با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت، هیچ‌گونه لرزشی ندارند.

 اشتعال‌ناپذیری در هنگام آتش‌سوزی

از آن‌جایی که پروفیل سیستم پنجره UPVC، با CPE که نوعی تعدیل‌کننده UPVC است ترکیب می‌شود، بنابراین در برابر آتش مقاوم بوده و شعله‌ور نمی‌شود. این پروفیل به تنهایی نیز قابل اشتعال نبوده و علاوه‌بر آن از گسترش آتش نیز جلوگیری می‌کند. دلیل این میزان مقاومت بالای پروفیل‌ها در مقابل حرارت، اضافه شدن مقادیر مناسبی از تثبیت‌کننده‌های حرارتی است که در عین حال مانع از آسیب دیدن درب و پنجره‌ها در مجاورت با هوای آزاد و حرارت حاصل از تابش خورشید می‌شود. پروفیل‌های UPVC در هنگام مجاورت با جریان آتش، بسیار آهسته می‌سوزند.

نظافت آسان پروفیل‌های UPVC

این نوع پروفیل‌ها می‌توانند متناسب با نوع موادی که آن‌ها را آلوده کرده است، به راحتی نظافت شوند. البته بهترین پاک‌کننده پروفیل‌های UPVC، همان آب و صابون است. در واقع آب و صابون از تشکیل الکتریسته و همچنین جذب گرد و غبار و دوده محافظت می‌کند. در صورتی که هرگونه خراشیدگی در سطح پروفیل ایجاد شد، به راحتی می‌توان با استفاده از مایع وکانول آن را برطرف کرد. لازم است بدانید؛ از آن‌جایی که استفاده از بنزین و مواد اسیدی سطح پروفیل را از بین خواهد برد بنابراین به هیچ‌وجه استفاده از آن‌ها برای تمیز کردن سطوح پروفیل توصیه نمی‌شود.

مواد مختلف برای پاک کردن در و پنجره‌های UPVC

به منظور پاک کردن درب و پنجره‌های UPVC، بسته به نوع آلودگی از مواد مختلفی استفاده می‌شود. در جدل زیر به صورت مختصر شیوه پاک کردن پروفیل‌های UPVC را ارائه داده‌ایم.

نوع ماده ماده و وسیله پاک‌کننده
کاردک و پارچه خشک پارچه خشک آب برس و آب ماده پاک‌کننده
گچ ×
سیمان ×
واکس ×
لاک ×
دوده ×
چسب ×
بتونه ×
چربی ×
رنگ ×
مداد ×
قیر ×

 

نصب آسان

از طریق پیچ و مهره کردن درب و پنجره‌ UPVC به قاب فلزی اولیه و یا سازه‌های سیمانی، آجری و سایر موارد مشابه می‌توان به راحتی آن‌ها را نصب نمود. پس از انجام این کار تمام فواصل و شکاف‌ها با استفاده از تزریق فوم و سیلیکون پوشانده می‌شود. این کار موجب سهولت و افزایش سرعت نصب پروفیل‌ها می‌شود.

 مقاوم در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید

همان‌طور که می‌دانید اشعه ماوراء بنفش خورشید عامل اصلی در از بین بردن رنگ اشیاء محسوب می‌شود. اما در  پروفیل‌ها به دلیل افزودن موادی به PVC، میزان مقاومت آن در مقابل رنگ پریدگی بیشتر می‌شود. علاوه‌بر این، اکسید تیتانیوم موجود در پروفیل نیز موجب انعکاس اشعه ماوراءبنفش خورشید از سطـح پروفیل می‌شود.

بررسی درب و پنجره UPVC - قسمت اول

استحکام بالا

از آن‌جایی که بدنه پروفیل با استفاده از طراحی منحصر‌به‌فرد از کانال‌ها و دیواره‌ها به صورت طولی و عرضی تشکیل می‌شود، وزن این سازه بسیار سبک‌تر بوده و همچنین میزان استحکام آن بسیار بالا است. علاوه‌بر این، افزودن پروفیل‌های فلزی گالوانیزه به ضخامت ۱/۵ میلی‌متر و متناسب با فضای برخی از کانال‌ها، موجب تقویت مضاعف پروفیل‌ها شده است و این امکان را فراهم می‌کند تا نصب یراق‌آلات و پیچ کردن آن‌ها در داخل پروفیل‌های فلزی امکان‌پذیر شده و همچنین میزان دوام و کارائی یراق‌آلات نیز حفظ شود.

امکان تبادل هوا

یکی از قابلیت‌های جالب درب و پنجره‌ UPVC این است که چرخش آن‌ها حول محور عمودی و افقی به راحتی امکان‌پذیر است. در حالت مورب (Tilt) محور عمودی پنجره با محور عمودی قاب زاویـــه‌ای ۱۵ درجـــه می‌سازد و در این حالت پنجره از قسمت بالا باز می‌شود و امکان تبادل هوای داخل با هوای بیرون را با ایجاد شکافی ۱۵ درجه و بدون آن‌که پنجره به صورت کامل باز شده باشد، امکان‌‌پذیر می‌کند.

همچنین در حالت چرخش (Turn)، محور افقی پنجره با محور افقی قاب زاویه‌ای حداکثر ۱۸۰ درجه می‌سازد تا بیشترین میزان تبادل هوا بین محیط داخل و بیرون صورت پذیرد.

تنوع در ساخت

قابلیت خم شدن یکی از ویژگی‌های بارز پروفیل‌های UPVC است و به دلیل بهره‌مندی از این ویژگی می‌توان هر نوع انحناء و یا قوس مورد نیاز را بر آن اعمال کرد. همچنین طراحی این پنجره‌ها به شکلی است که امکان نصب توری و پرده‌های کرکره‌ای با قاب UPVC بر روی آن‌ها وجود دارد.

 مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و پوسیدگی

به دلیل استفاده از تقویت‌کننده‌های گالوانیزه در داخل تمامی پروفیل‌ها و یراق‌آلات، درب و پنجره‌های UPVC در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی و همچنین مواد شیمیائی موجود در هوا بسیار مقاوم هستند.

مقاومت در برابر زلزله

با توجه به این‌که در صنعت ساختمان و معماری امروزی رعایت مسایل ایمنی از قبیل مقاومت در برابر زلزله و جلوگیری از بروز هزینه‌های احتمالی آن نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته است، از این‌رو شاهد تحول و دگرگونی چشم‌گیر در این صنعت و در سراسر جهان هستیم. بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه خسارات زلزله و حرکات احتمالی سازه در برابر زلزله مشخص شد نماهایی که با موارد مصرفی مانند سیمان و فلز نصب می‌شوند موجب افزایش بار مرده در یک جهت سازه شده و در هنگام بروز زلزله در سازه نوعی پیچش ایجاد می‌کنند. از این‌رو استفاده از نمای UPVC یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی به منظور سبک‌سازی و ضد زلزله کردن سازه‌ها محسوب می‌شود.

انواع پنجره‌ها از نظر خصوصیات فنی و کیفی

خصوصیات فنی و کیفی پنجره‌های فلزی پنجره‌های چوبی پنجره‌های آلومینیومی پنجره‌های UPVC
سرعت نصب ×
قابلیت شستشو × ×
نفوذ رطوبت ×
سرعت بالای تولید ×
نیاز به رنگ‌آمیزی × ×
زگ‌زدگی،پوسیدگی،خوردگی × ×
وزن سبک × ×
انتقال حرارت × × ×
رسوب‌پذیری × × ×
انتقال صوت × × ×
نفوذ گرد و غبار × × ×

آلودگی صوتی

 پدیده آلودگی صوتی بخشی از مشکلات عمده زندگی در شهرهای بزرگ و به خصوص شهرهای صنعتی است که به صورت کاملا ناخواسته در رفتارهای احتمالی و سلامتی روح و روان شهروندان اثرات مخربی را بر جای می‌گذارد. از بارزترین‌ این اثرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناشنوایی شغلی؛ آلودگی صوتی یکی از علل شایع در ناشنوایی محسوب می‌شود. کار و زندگی در صدای زیاد سبب تغییر موقت و یا دائم آستانه شنوایی افراد می‌گردد.
  • اثرات روانی صدا؛ سر و صدا موجب بی‌دقتی و کاهش فعالیت‌های مغزی و همچنین ناهماهنگی کارهای فکری می‌شود.
  • اثرات عمومی صدا؛ صدای زیاد موجب ظهور علائمی مانند تهوع، استفراغ و سرگیجه می‌شود که علت اصلی آن تحریکات زیاد از حد معمول و دائمی لابیرنت گوش است.
  • اثرات فیزیولوژیک صدا؛ صدا همچنین موجب افزایش ضربان قلب و میزان اکسیژن مصرفی و همچنین افزایش فشار خون می‌گردد.

نقش مؤثر پنجره دوجداره UPVC در کاهش اثرات آلودگی صوتی

با توجه به بررسی‌های انجام شده، محیطی عاری از هرگونه آلودگی صوتی تاثیر چشم‌گیری در سلامت جسم و روان انسان دارد، چرا که محیط آرام موجب تمدد اعصاب و در نهایت افزایش میزان بازدهی انسان می‌گردد. استفاده از سیستم درب و پنجره مناسب در واقع یکی از راه‌های مؤثر به منظور کاهش آلودگی صوتی محسوب می‌شود.

به عبارت بهتر؛ سیستم درب و پنجره دوجداره UPVC می‌تواند نقش زیادی در کاهش میزان آلودگی صوتی داشته باشد؛ بنابراین می‌توان با توجه به میزان صدای موجود در محیط کار یا زندگی، پنجره UPVC و ضخامت مناسب شیشه را به راحتی انتخاب کرده و از این طریق آلودگی صوتی را به حداقل رساند. استفاده از این نوع درب و پنجره‌ها به تناسب نیازهای شخصی و با شیشه‌های دوجداره می‌تواند میزان صدا را تا ۴۰ دسی‌بل کاهش دهد.

معرفی اجزای پنجره UPVC

اجزای پنجره UPVC دارای شش بخش کلی است که عبارتند از:

  • قاب، بازشو و زهواره پنجره از جنس UPVC
  • لاستیک درزبندی ای‌پی‌دی‌ام
  • پروفیل گالوانیزه
  • شیشه
  • یراق‌آلات

قاب و بازشو پنجره از جنس UPVC

همان‌طور که اشاره شد، UPVC در واقع ماده‌ای سخت و یا یک نوع پلاستیک حرارت دیده است که در فرایند تولید از طریق اکسترودر شدن به شکل مقاطع مختلف تبدیل می‌شود. پروفیل UPVC دارای دو استاندارد اصلی است که شامل استاندارد اروپا با عنوان BS EN 12608 و استاندارد کشور آلمان با عنوان RAL GZ716-1 هستند.

استاندادرهای BS و RAL از دیدگاه‌های مختلف پروفیل UPVC را بررسی می‌کنند که استاندارد ضخامت دیواره‌های اصلی و دیواره‌های رابط بین آن‌ها (دیواره فرعی) در پروفیل، یکی از نکات مهم در آن‌ها است.

 

بررسی درب و پنجره UPVC - قسمت دوم

 

در هر دوی استانداردهای ارائه شده، ضخامت بالاتر از ۲/۸ میلی‌متر در دیواره اصلی و همچنین ضخامت بالاتر از ۲/۵ در دیواره فرعی به عنوان پروفیل نوع A و یا کلاس یک در نظر گرفته می‌شود. همچنین ضخامت‌های بالاتر از ۲/۵ در دیواره اصلی و بالاتر از ۲ میلی‌متر در دیواره فرعی به عنوان پروفیل‌های نوع B و یا کلاس دو شناخته می‌شوند.

در استاندارد RAL دو نوع پروفیل از نظر ضخامت دیواره بررسی می‌شوند ولی در استاندارد BS نوع سومی نیز تعریف شده است که بر اساس توافق بین سازنده و خریدار است که به آن C می‌گویند. در این کلاس هیچ محدودیتی برای ابعاد در نظر گرفته نشده است و ملاک، ابعاد اعلامی توسط تولیدکننده است. همچنین از نظر اقلیمی دو رده اقلیمی M (اقلیم معتدل) و S (اقلیم سخت) در نظر گرفته می‌شود.

لاستیک درزبندی ای‌پی‌دی‌ام

EPDM، در واقع مخفف کلمات Ethylene Propylene Diene Monomer Rubber است. EPDM، نوعی لاستیک ترکیبی است و از تمام خواص لاستیک طبیعی بهره برده است و بدون هیچ‌گونه تغییر شکل دائمی، می‌تواند به مقدار زیادی، کش بیاید و دوباره به حالت طبیعی خود برگردد. این نوع لاستیک‌ها برای طیف وسیعی از کارها استفاده می‌شوند و در مقایسه با لاستیک‌های مصنوعی به خصوص در جاهایی که نیاز به بهبود کیفیت لاستیک وجود دارد، مزیت‌های زیادی دارند. کیفیت این نوع لاستیک‌ها موجب شده است تا کاربردهای فراوانی برای کارهای روزمره داشته باشند.

خواص لاستیک درزبند EPDM

این نوع لاستیک دارای خواص متعددی است که از جمله بارزترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر آب و بخار
  • قابلیت کشسانی و دوام بالا
  • پایداری زیاد در شرایط آب و هوایی مختلف
  • مقاوم در برابر اشعه UV و بسیاری از مواد شیمیایی و اکسیژن

کاربردهای لاستیک درزبند  EPDM

جالب است بدانید از ورق‌های EPDM می‌توان در قالب عایق رطوبتی بام نیز استفاده کرد. اما از دیگر کاربردهای آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ساخت تابلوهای خورشیدی نصب شده روی پشت بام
  • استفاده به عنوان کف‌پوش ضد لغزش برای سطوح
  • درزگیرها و نوارهای عایق‌بندی درب و پنجره
  • درزگیر خودرو و لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر

انواع لاستیک‌های درزبند دیگری نیز در بازار وجود دارد که از لحاظ ویژگی‌های فنی و مشخصات فیزیکی و شیمیایی کیفیت درزبندهای EPDM را ندارند. گسکت PVC یکی از نمونه‌های موجود است که در معرض هوا به تدریج سفت شده و گاهی اوقات پاره می‌شود و با وجود این‌که با روغن‌های مخصوصی چرب می‌شوند، اما در مدت زمان کم باز هم خواص لازم خود را از دست می‌دهند و تغییر شکل می‌دهند. در می‌توان گفت، EPDM به دلیل انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و همچنین تغییر شکل دائمی زیر ۳۵ درصد آن در مواجهه با فشارها و تنش‌های گوناگونی که بر آن‌ها وارد می‌شود، بهترین گسکت برای صنعت درب و پنجره محسوب می‌شود.

پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه یک پروفیل غالباً U شکل به ضخامت ۱ تا ۲ میلی‌متر است که ابعاد آن متناسب با فضای داخل پروفیل UPVC بوده و موجب تقویت مضاعف پروفیل‌ها می‌شود، علاوه‌بر این، این امکان را فراهم می‌کند تا نصب یراق‌آلات و پیچ کردن آن‌ها در داخل پروفیل‌های فلزی به آسانی انجام شود و دوام و کارایی یراق‌آلات را حفظ کند.

لازم است این پروفیل به صورت سرتاسری در داخل پروفیل UPVC قرارداده شود. هرچه فشارهای وارده به پنجره بیشتر باشد و همچنین سطح پنجره بزرگتر باشد، ضخامت پروفیل گالوانیزه نیز افزایش می‌یابد ولی ضخامت معمول آن ۵/۱ میلی‌متر است.

دلایل لزوم استفاده از پروفیل تقویتی فلزی در داخل مقاطع UPVC

می‌توان گفت استفاده از این پروفیل به دلایل زیر ضروری است:

  • جلوگیری از کمانش بیش از حد در برابر فشار باد و به دلیل وزن شیشه
  • کمک به جلوگیری از تغییر شکل پروفیل UPVC در اثر گرما
  • کمک به حمل و نقل
  • نصب و کارکرد صحیح یراق‌آلات

لازم است پروفیل‌های تقویتی آهن به منظور مقاومت در مقابل خوردگی از پوشش مناسبی برخوردار باشند. پروفیل‌های تقویتی باید در داخل پروفیل UPVC به صورت سرتاسری قرار داده شوند. استفاده از تقویت دو تکه‌ای در داخل مقاطع PVC مجاز نیست، همچنین پروفیل تقویتی در داخل UPVC باید از طریق پیچ کردن ثابت شود چراکه در غیر این‌صورت به هیچ عنوان اثر استحکام‌بخشی ندارد.

برای تست وجود پروفیل گالوانیزه در داخل پروفیل UPVC می‌توان از آهن‌ربا استفاده کرد.

 

بررسی درب و پنجره UPVC - قسمت دوم

شیشه

در پنجره‌های UPVC می‌توان از شیشه یک، دو یا سه جداره استفاده کرد که البته در حال حاضر نوع دوجداره آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان سختی شیشه‌ معمولی بین ۵/۵ تا ۶ و وزن مخصوص آن ۵/۲ است. شیشه‌ها بر اساس کیفیت، شکل، نمای سطح و محل مناسب مصرف در انواع ایمنی (سکوریت)، مسلح، تنیده، نشکن، متورق، مقاوم در برابر صوت، ضد گلوله، بازتابنده شامل رنگی و پوشش‌دار تولید می‌شوند.

شیشه دوجداره در واقع دو لایه شیشه است که به صورت موازی و در فواصل مساوی از یکدیگر قرار داده شده‌اند و دور تا دور آن توسط جداکننده از یکدیگر جدا شده‌ است. فضای بین شیشه‌ها از هوا یا گازهای خاص و بدون رطوبت مانند آرگون یا کریپتون با فشاری تقریباً مساوی با هوای بیرون پر شده است.

در این نوع شیشه‌ها اغلب از جداکننده‌های آلومینیومی استفاده می‌شود که درون آن با ماده رطوبت‌گیر پر می‌شود و این ماده موجب جذب رطوبت هوای مابین دو شیشه می‌شود و همچنین با استفاده مواد درزگیر مناسب، کاملاً آب‌بندی شده است. از خواص شیشه‌های دوجداره می‌توان به کاهش اتلاف انرژی و آلودگی صوتی، جلوگیری از نم‌زدگی شیشه و سایر موارد اشاره کرد.

انواع شیشه‌های دوجداره

شیشه‌های دوجداره در انواع زیر تولید می‌شوند:

  • ساده، این نوع شیشه از دوجداره شیشه مسطح ساده تشکیل شده است.
  • رنگی، این نوع شیشه متشکل از یک جداره رنگی و یک جداره ساده است.
  • رفلکس، این نوع شیشه دوجداره از یک جداره ساده و یک جداره شیشه رفلکس تشکیل شده است که جداره شیشه رفلکس باید به طرف بیرون قرار داده شود. این نوع شیشه به خوبی از عبور نور شدید خورشید جلوگیری می‌کنند.
  • سکوریت، شیشه‌های سکوریت برای محل‌های پرخطر و پرتردد استفاده می‌شود. این نوع شیشه در زمان شکستن کاملاً خرد می‌شود.

لمینت، شیشه‌های لمینت اغلب از دو جداره شیشه ساده به ضخامت ۳  میلی‌متر و یک لایه رزین در وسط آن‌ها ساخته می‌شود. این نوع شیشه در موقع برخورد مانع سخت به آن خرد نمی‌شود و تنها ترک می‌خورد. استفاده از شیشه‌های دوجداره میزان انتقال صدا را تا حدود ۳۰ دسی‌بل کاهش می‌دهد. ماده رطوبت‌گیر استفاده شده در جداکننده، اغلب ژل سیلیسی است.

فریم‌های بین دو جدار جداکننده با استفاده از دستگاه خم کن بر اساس اندازه شیشه خم و برش داده می‌شود و داخل فریم از مواد رطوبت‌گیر پر می‌شود. سپس دو لبه فریم به وسیله دستگاه بوتیل که برای درزگیری و قرارگرفتن جداکننده بین دو شیشه و همچنین چسبیدن آن‌ها به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چسب زده می‌شود. فریم‌ها برای نصب روی شیشه انتقال می‌یابد.

جالب است بدانید، میزان ضخامت شیشه خارجی و داخلی می‌تواند مساوی یا نامساوی باشد اما اغلب ضخامت ۶ میلی‌متر برای شیشه داخلی و ۴ میلی‌متر برای شیشه خارجی و همچنین ۱۰ میلی‌متر فاصله بین دو شیشه بهترین حالت است.

بررسی یراق‌آلات UPVC:

یراق‌آلات در واقع به مجموعه اسپانولیت، دستگیره، لولا و جلوقفلی به همراه سایر قطعات فلزی که بر روی پنجره نصب می‌شود اطلاق می‌گردد.

اسپانولیت

در اسپانولیت‌های با کیفیت لازم است قسمت چرخ‌دنده با آلیاژ بسیار مرغوب تولید شود تا با گذشت زمان دچار فرسودگی و شکست نشود اما در یراق‌آلات بی‌کیفیت توجهی به این قسمت نمی‌شود و به دلیل ضعیف بودن، پس از نصب دستگیره شکسته شده و یا موجب هرز شدن دنده‌های پیچ می‌شود.

در این نوع اسپانولیت‌ها، توجه به حرکت غلطک‌ها بسیار ضروری است به نحوی که در حالت عادی باید با دست و به صورت کاملاً آزادانه حرکت کنند تا با گذشت زمان دچار خوردگی نشود. همچنین لازم است پایه‌ غلطک‌های پرچ شده روی اسپانولیت کاملاً ضخیم و محکم باشد تا در صورت بسته شدن پنجره فشار در ناحیه لاستیک‌های درزبندی، استاندارد باشد و همچنین در زمان رگلاژ پایه، شکسته یا شل‌شدگی نشود.

در صورت رعایت نکردن این امر گرد و غبار، آب و صدا به داخل ساختمان نفوذ خواهد کرد. یکی دیگر از مواردی که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تعداد جای پیچ در اسپانولیت است که باید در هر ۳۰ سانتی‌متر رعایت شود و در قسمت چرخ دنده نیز نزدیک‌تر بوده تا بر اثر فشار دستگیره، اسپانولیت از پروفیل جدا نشود.

دستگیره‌

دستگیره‌ها معمولا به صورت آلومینیومی و پلاستیکی در بازار وجود دارد. البته در برخی موارد دستگیره‌های آلومینیومی غیراستاندارد و بی‌کیفیت نیز به مشتریان ارائه می‌شود که در آن‌ها به ارتفاع دستگیره، وزن مناسب، آلیاژ مرغوب، پایه‌های پلاستیکی ضخیم، رنگ‌کاری چند لایه، شفت چهار پهلوی مقاوم و چرخ دنده داخلی فلزی به‌هیچ عنوان توجه نشده است.

همان‌طور که می‌دانید؛ ارتفاع مناسب دستگیره که در واقع به عنوان اهرم عمل می‌کند موجب کاهش فشار در زمان استفاده از پنجره می‌شود. این امر در دستگیره‌های کوتاه موجب  آب‌بندی نشدن پنجره به صورت استاندارد شده و به صورت نامناسب رگلاژ می‌شود و در نتیجه فشار لازم بین بازشو و فریم اعمال نخواهد شد.

در دستگیره‌های ارزان قیمت و نامرغوب، ارتفاع و وزن مواد مصرفی را کاهش می‌دهند و آن‌ها را به صورت پوچ و توخالی تولید می‌کنند. در این حالت میزان شکنندگی دستگیره بسیار زیاد است. علاوه ‌بر این، استفاده‌ نکردن از پایه‌های پلاستیکی ضخیم دستگیره، موجب می‌شود تا در هنگام بستن پیچ، در این ناحیه یک شکستگی ایجاد شود. اگر  از آلیاژ مناسب در شفت چهار پهلو که داخل اسپانولیت قرار می‌گیرد استفاده شود، شفت از حالت چهار گوش کامل خارج نمی‌شود و در نتیجه دستگیره طول عمر بیشتری خواهد داشت. همچنین چرخ دنده فلزی که در انتهای شفت قرار می‌گیرد موجب حرکت روان‌تر دستگیره شده و اهرم دستگیره در هنگام باز و بسته شدن در حالت ۹۰ درجه قرار می‌گیرد.

 

بررسی درب و پنجره UPVC - قسمت سوم

لولاها

در بازشوی پنجره‌های UPVC تک حالته از لولای ۷۵ میلی‌متری با وزن استاندارد حدود ۸۰ گرم استفاده می‌شود که البته این کاهش وزن که ناشی از  گرانی است، موجب شکستن لولا و در نتیجه وارد شدن صدمه به پنجره دو جداره UPVC می‌شود. به منظور مونتاژ لولای استاندارد باید شابلون مناسبی مورد استفاده قرار گیرد تا از این طریق بازشو در تمامی اضلاع به صورت یکنواخت بر روی فریم قرار گیرد.

جلوقفلی

جلوقفلی در عین این‌که بسیار ساده به نظر می‌رسد اما در کارکرد پنجره دو جداره UPVC نقش بسزایی دارد. وزن استاندارد این قطعه در حدود ۱۳ گرم است، البته نمونه‌های ۷ گرمی آن نیز تولید می‌شود که میزان شکنندگی آن به خاطر وزن کمتر، بیشتر خواهد بود. وزن سبک جلوقفلی موجب ضعیف شدن و آسیب‌پذیری آن می‌شود. از سوی دیگر استفاده از جلوقفلی بدون کیفیت و سبک، موجب شکستگی آن شده و پنجره را از حالت استاندارد خارج می‌کند.

انواع بازشو

با در نظر گرفتن نوع یراق‌آلات به کار رفته در درب و پنجره‌های UPVC، بنابراین امکان ساخت انواع مختلف بازشو وجود دارد. پرطرفدارترین انواع بازشو عبارتند از:

  • تک حالته
  • کلنگی
  • دو حالته
  • کشویی
  • فولکس واگنی
  • تاشو
  • دولنگه بازشوی مولیون متحرک
کلنگی

از جمله مزایای این سیستم، کور شدن نقطه دید از روبرو است. در این یراق از انواع اسپانولیت استفاده می‌شود. اسپانولیت در واقع به قسمتی از یراق گفته می‌شود که کنار لنگه بازشوی درب یا پنجره به صورت سراسری می‌پوشاند و در زمان بسته ‌شدن درب یا پنجره، زبانه‌های آن با فریم درگیر شده و لنگه را به سمت داخل می‌کشد و در نهایت لنگه درب را کیپ کرده و مانع نفوذ هوا می‌شود.

دو حالته

در بازشوی دو حالته پنجره بر روی دو محور به صورت عمودی و افقی باز می‌شود و به شکلی طراحی شده که مانع بسیار مقاومی در برابر نفوذ آب باران، گرد و غبار  محسوب می‌شود و همچنین با شیشه دوجداره استاندارد آلودگی صوتی را تا ۴۰ دسی‌بل و با شیشه ۳ جداره استاندار میزان آلودگی صوتی را تا ۷۰ دسی‌بل کاهش می‌دهد. از مزیت‌های بازشوی دو حالته می‌توان به کاهش میزان درگیری با پرده‌ها، گردش هوا و همچنین ثابت ماندن در حالت باز و حتی در هنگام وزش باد و طوفان اشاره کرد.

کشویی

پنجره کشویی مزیت‌های زیادی دارد و بهترین آن‌ها این است که این پنجره در زمان باز بودن هیچ قسمتی از فضای داخلی را اشغال نمی‌کند اما در مقابل به دلیل وجود فاصله‌ای که برای قرار دادن ریل‌ها و حرکت لنگه بر روی فریم در میان لنگه بازشو و فریم، میزان بهره‌وری آن در زمینه جلوگیری از اتلاف انرژی، ورود گرد و خاک و سر و صدا نسبت به انواع دیگر بازشوها کمتر است.

این در حال است که این فاصله‌ها با استفاده از مویی‌ها و لاستیک‌های خاص پر می‌شود. با توجه به این‌که پروفیل‌های کشویی از پروفیل‌های معمولی ضخیم‌تر و سنگین‌تر هستند بنابراین قیمت آن‌ها نیز گران‌تر است.

فولکس واگنی

این نوع پنجره جایگزین مناسبی برای پنجره‌های کشویی است اما قیمت یراق‌آلات آن بالاتر بوده و پروفیل آن نیز از جنس  پروفیل UPVC است.

 

بررسی درب و پنجره UPVC - قسمت سوم

تاشو

این نوع پنجره به شکل آکاردئونی جمع شده و در یک گوشه قرار می‌گیرد. موارد کاربرد آن اغلب در پنجره‌ها و درب‌های با عرض بیش از سه متر و همچنین پارتیشن‌هایی است که یک فضا را به صورت موقت از فضای دیگر جدا می‌کند. البته پروفیل و یراق این نوع پنجره متفاوت و در مقایسه با سایر پنجره‌ها گران‌تر است.

دولنگه بازشوی مولیون متحرک

در این نوع پنجره دو لنگه درب یا پنجره به همراه ستون وسط باز می‌شوند. از نکات جالب این پنجره این است که در زمان باز بودن دو لنگه هیچ پروفیل یا ستونی در وسط وجود ندارد.

توری پنجره  UPVC

به منظور جلوگیری از ورود حشرات و پرندگان امکان استفاده از انواع توری بر روی پنجره‌های UPVC وجود دارد. این نوع توری اغلب از جنس فایبرگلاس، الیاف شیشه و یا سایر مواد مشابه دیگر است. از انواع مختلف این توری می‌توان به مواردی مانند توری جمع‌شونده پلیسه، توری رولینگ عمودی یا افقی، رولینگ دو طرفه، توری ثابت و …. اشاره کرد.

از آن‌جایی که توری مورد استفاده برای پنجره UPVC از نوع خاصی از الیاف فایبرگلاس ساخته می‌شود بنابراین ضد گرد و غبار است و به دلیل خاصیت آنتی‌استاتیک، هیچ‌گونه محدودیتی در میزان دید ایجاد نمی‌کند و علاوه‌بر این نیازی به شستشو ندارد. فریم توری برای درب و پنجره‌های دوجداره، نازک و همرنگ با پنجره است و در قسمت پشتی فریم پنجره دوجداره UPVC قرار می‌گیرد و به همین جهت موجب خرابی نما نمی‌شود.

نصب دستگیره و یراق‌آلات

 در صورتی که برای بخش‌های بازشو به نصب دستگیره و یراق‌آلات نیاز باشد، سوراخ‌ها و شیارهای مورد نیاز از طریق دستگاه بر روی پروفیل ایجاد می‌شود. در مرحله بعد باید بر اساس نقشه پروفیل‌ها را توسط دستگاه جوش به یکدیگر متصل کرد و در نهایت نیز پلیسه‌ها و زوائد ناشی از جوش در زوایای مختلف آن حذف شود.

در مرحله آخر پس از انجام تمیز کاری‌های جزئی و نهایی روی میز کار، یراق‌آلات روی درب و پنجره نصب می‌شوند. جالب است بدانید هر پنجره با توجه به شعاع باز شو و همچنین بسته به ابعادی که دارد، یراق‌آلات آن متفاوت و تنها مخصوص همان پنجره است. این یراق‌آلات که از کیفیت بالا برخوردار هستند، در بخش‌های قاب و لنگه پنجره نصب می‌شوند. یراق‌آلات همچنین از لحاظ مقاومت در مقابل خوردگی به عنوان یکی از مهم‌ترین خواص آن‌ها در رده مورد قبول استانداردهای اروپایی قرار دارند و علاوه‌بر این استاندارد امنیت در مقابل سرقت نیز در آن‌ها به خوبی رعایت شده است.

پروفیل UPVC به چه صورت تولید می‌شود؟

فرایند تولید پروفیل UPVC شامل دو مرحله اصلی است که عبارتند از:

  • میکس و آماده‌سازی مواد اولیه در دستگاه میکسر
  • شکل‌دهی و تولید پروفیل در دستگاه اکسترودر

میکس و آماده‌سازی مواد اولیه در دستگاه میکسر

در مرحله اول PVC و سایر افزودنی‌های دیگر از طریق دستگاه میکسر و با درصد مشخص به دو شکل سرد و گرم ترکیب می‌شوند و سپس این مواد بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت در دمای محیط قرار داده می‌شوند تا الکتریسیته ساکن حاصل از میکس آن‌ها از بین رفته و میزان دمای آن با دمای محیط یکسان شود.

 

بررسی درب و پنجره UPVC - قسمت چهارم

شکل‌دهی و تولید پروفیل در دستگاه اکسترودر

پس از مرحله میکس مواد آماده شده به صورت اتوماتیک وارد دستگاه‌های اکسترودر می‌شود. و بعد از آن‌که قالب پروفیل مورد نیاز به همراه قسمت‌های کالیبراتور و تانک‌های خنک‌کننده تنظیم و نصب شد، لازم است دمای سیلندر، دستگاه اکسترودر و قالب به میزان معین برسد که میزان آن با توجه به نوع سطح مقطع پروفیل متفاوت است اما معمولا برای سیلندر بین ۱۶۵ تا ۱۸۵ درجه سانتی‌گراد و برای قالب بین ۱۹۸ و ۲۰۲ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

دستگاه اکسترودر دو عدد مارپیچ با چرخش غیر هم‌سو دارد که مواد را به صورت یکنواخت از قسمت سیلو به طرف قالب هدایت می‌کند . سیلندر این دستگاه نیز از چهار قسمت تشکیل شده است که هر کدام به ترتیب وظیفه پیش‌گرم کردن مواد، پلاستیسیته کردن تبدیل مواد به شکل خمیری، خارج کردن گازهای متصاعد شده و در نهایت شکل‌گیری پروفیل را بر عهده دارند. اطلاعات مربوط به پروفیل در زمانی که پروفیل از قسمت کالیبره و تانک‌های خنک‌کننده خارج می‌شود روی آن درج می‌شود و در نهایت وارد قسمت برش شده و در ابعاد ۶ متری برش خورده و بسته‌بندی خواهند شد.

استانداردهای تولید و آزمایش مواد اولیه در پروفیل‌ها

به منظور تولید پروفیل می‌توان مواد اولیه دست نخورده، مواد بازیافت شده و همچنین مواد قابل بازیافت را مورد استفاده قرار داد. البته کاربرد این مواد با توجه به استاندارد کیفیت RAL-GZ 716/1 تحت شرایط و آزمایش‌های خاص مورد تایید است. لازم است بدانید؛ استفاده مجدد مواد با فرمول یکسان توسط همان کارگاهی که در گذشته آن‌ها را تولید کرده است تنها در صورتی که به کیفیت پروفیل‌ها صدمه‌ای‌ وارد نشده و همچنین از هر گونه مواد نرم‌کننده و مواد خارجی در آن‌ها استفاده نشده باشد، تحت شرایط خاص امکان‌پذیر خواهد بود.

آزمایش‌های مربوط به پروفیل تولیدی

پروفیل تولید شده تحت آزمایش‌های گوناگونی قرار می‌گیرد که عبارتند از:

  • آزمایش شکل ظاهری و شرایط تولید
  • مقاومت در برابر ضربه ناشی از سقوط جرم در دماهای پایین
  • رفتار پس از گرم شدن
  • تست جرم واحد طول
  • برگشت حرارت
  • تست ابعاد و هندسه پروفیل
  • کجی و تست جوش

آزمایش شکل ظاهری و شرایط تولید

در زمان فرآیند تولید انواع سطح مقطع پروفیل، تعداد نمونه‌های مشخصی به منظور انجام آزمایش از واحد تولیدی دریافت می‌شود. پس از انجام بررسی شکل ظاهری، پروفیل‌ها را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آزمایشگاه نگهداری می‌کنند و سپس طبق استاندارد RAL GZ 716/1، آزمایش‌های مختلف را بر ری آن انجام می‌دهند. لازم است، سطوح خارجی پروفیل‌ها که اغلب در معرض دید قرار دارند دارای رنگ سفید یکنواخت بوده و هیچ‌گونه جسم خارجی، حفره، ترک، حباب و سایر معایب در آن وجود نداشته باشد.

مقاومت در برابر ضربه ناشی از سقوط جرم در دماهای پایین

در این آزمایش ابتدا ۱۰ نمونه ۳۰ سانتی‌متری پروفیل در دستگاه فریزر تا دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد قرار داده می‌شود. حداقل زمان نگهداری پروفیل‌ها در این دما یک ساعت است. پس از انجام این کار با استفاده از یک جرم ۱ کیلوگرمی و از ارتفاع ۱۵۰۰ میلی‌متری تست ضربه بر روی آن صورت می‌گیرد.

تذکر: بر اساس استاندارد RAL، در این مرحله نباید بیش از ۱۰ درصد از نمونه‌ها یعنی بیش از یک پروفیل، شکسته شود.

رفتار پس از گرم شدن

در این مرحله به منظور بررسی تغییرات قطعه پس از گرم شدن، یک قطعه نمونه ۲۲ سانتی‌متری را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌کنند و سپس آن را در دمای محیط خنک می‌کنند.

تذکر: پس از انجام این آزمایش قطعه نمونه نباید هیچ‌گونه تغییر شکل ظاهری اعم از چروک، ترک و سایر موارد داشته باشد.

تست جرم واحد طول

در این مرحله یک نمونه ۲۰۵ میلی‌متری با دقت ۱ میلی‌متر اندازه‌گیری شده و در نهایت میزان جرم آن با دقت ۱ گرم سنجیده می‌شود.

تذکر: بر اساس استانداردهای ارائه شده جرم واحد محاسبه شده نباید کمتر از ۹۵درصد مقدار اسمی آن باشد.

برگشت حرارت

در این مرحله نیز سه مقطع پروفیل ۲۲۰میلی‌متری انتخاب شده و با دو خط به فاصله تقریبی ۲۰۰ میلی‌متر در دو سمت سطح به شکل عمود بر محور پروفیل نشانه‌گذاری می‌شوند. نمونه‌های موردنظر پس از گذراندن مرحله نشانه‌گذاری به مدت یک ساعت در کوره‌ای با دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار داده می‌شوند و در نهایت پس از آن‌که در دمای محیط خنک شدند دوباره نشانه‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند و برای هر نمونه و هر جفت علامت، یک ضریب برگشت حرارت به درصد محاسبه می‌شود.

تذکر: بر اساس استاندارد RAL، درصد اختلاف برگشت حرارت برای پروفیل‌های فرعی نباید بیش از ۳ درصد و برای پروفیل‌های اصلی بیش از ۲ درصد باشد. علاوه‌بر این، اختلاف درصد برگشت حرارت برای پروفیل‌های اصلی بین دو طرف سطح نیز نباید بیشتر از ۴/۰ درصد باشد.

 

بررسی درب و پنجره UPVC - قسمت چهارم

تست ابعاد و هندسه پروفیل

در این مرحله با استفاده از ابزارهایی با دقت زیاد، ابعاد بیرونی و عملی سطح مقطع پروفیل‌ها و همچنین میزان ضخامت جداره‌های داخلی و هندسه پروفیل اندازه‌گیری شده و در نهایت با استانداردهای ارائه شده مقایسه می‌شود.

تست کجی

به منظور انجام این آزمایش و اندازه‌گیری میزان انحراف محور طولی پروفیل، دو نمونه ۱۰۰۰ میلی‌متری به صورت آینه‌وار روی یکدیگر قرار داده می‌شوند و سپس با استفاده از یک ابزار اندازه‌گیری دقیق، میزان فاصله ایجاد شده در تمام محور طولی دو پروفیل اندازه‌گیری می‌شود.

تذکر: بر اساس استانداردها، این انحراف نباید از میزان ۱ میلی‌متر در کل طول یک‌ متر بیشتر شود.

تست جوش

در این قسمت نیز پس از مرحله جوش، تست جوش بر روی سطح مقطع‌های پروفیل نمونه در آزمایشگاه انجام می‌شود.

تذکر: طبق استاندارد RAL هر یک از این سطح مقطع‌ها باید تحت نیروی مشخصی که محاسبه شده است به مرحله شکست برسند و در صورتی پروفیل نمونه که زودتر از میزان نیروی تعریف شده شکسته شود محموله تولیدی مورد تایید نخواهد بود.

چگونه از پنجره‌های UPVC نگهداری کنیم؟

به منظور افزایش بهره‌وری از پنجره‌های دو جداره UPVC، لازم است نکاتی را در خصوص دستیابی به این امر رعایت نمایید تا از این طریق میزان کارایی و عمر این پنجره‌ها را افزایش دهید.

روغن‌کاری

لازم است، تمام قطعات مکانیکی و محرک درب و پنجره‌ها را با فاصله‌های زمانی معین با استفاده از روغن‌های رقیق، روغن‌کاری کنید.

تمیز کردن با آب و صابون

برای این‌که لاستیک‌های درزگیر درب و پنجره‌های دوجداره دارای دوام بیشتری باشند لازم است در یک بازه زمانی مشخص معمولا حداکثر سه ماه یک‌بار، با استفاده از  پارچه‌ای حاوی صابون مایع آن‌ها را تمیز کنید. انجام این کار موجب نرمی، انعطاف‌پذیری و تمیزی لاستیک‌ها خواهد شد. برای این منظور می‌توانید از مخلوط آب و صابون استفاده کنید تا علاوه‌بر باقی نماندن اثر گرد و غبار، درب و پنجره‌ها نیز براق شوند.

توجه داشته باشید پارچه‌ای را که برای این منظور استفاده می‌کنید باید عاری از هرگونه پرز باشد.

کاورها

در صورتی که پس از نصب پنجره‌های دو جداره UPVC هنوز هم فعالیت‌های اجرایی ساختمان ادامه دارد، لازم است کاور چسبانده شده بر روی درب و پنجره‌ها باقی بماند تا از وارد شدن هرگونه آسیب به آن‌ها جلوگیری شود. از سوی دیگر این کاورها نباید به مدت طولانی روی درب و پنجره‌ها باقی بماند زیرا اثر چسب آن‌ها تا مدت‌ها بر روی پنجره یا درب باقی خواهد ماند.

بررسی دستگیره‌ها و نقاط متحرک

لازم است به صورت مرتب دستگیره‌ها و قسمت‌های متحرک دیگر درب و پنجره‌های دو جداره UPVC مورد بررسی قرار گیرند تا شل و هرز نشده باشند. اگر این قسمت‌ها به صورت منظم بررسی شوند، می‌توان پیچ‌های شل شده را به راحتی پیدا کرد و قبل از بروز مشکل آن را محکم کرد.

پوشاندن پنجره‌ها در زمان بازسازی با پوشش مناسب

اگر مشغول بازسازی منزل خود هستید، پوشاندن روی درب و پنجره‌های دوجداره UPVC با استفاده از یک پوشش مناسب بسیار ضروری است. همچنین اگر درب یا پنجره‌ها به هر نحوی آلوده شدند باید به دقت آن‌ها را تمیز نمایید تا از کدر شدن سطوح پنجره جلوگیری کنید.

جلوگیری از اعمال حرارت مستقیم

توجه داشته باشید که وسایل حرارت‌زا مانند آتش جوشکاری و یا شعله مستقیم نباید در مجاورت درب و پنجره‌ها قرار داده شوند تا از وارد شدن آسیب به آن‌ها جلوگیری شود.

رعایت دستورالعمل‌های سازنده

از آن‌جایی که یراق‌آلات دارای تنوع زیادی هستند، به منظور استفاده بهتر از درب و پنجره‌های دو جداره UPVC باید دستورالعمل‌های کاربردی که از طرف سازنده در خصوص نحوه استفاده از آن‌ها ارائه می‌شود را به خوبی رعایت نمایید.

اندازه‌گیری و نصب پنجره‌های UPVC به چه صورت انجام می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید، امکان نصب پنجره‌های UPVC بر روی قاب‌های فلزی و همچنین سازه‌های سیمانی، آجری و سایر موارد مشابه وجود دارد. برای اندازه‌گیری لازم است تا از ابزار مناسب مانند مترهای لیزری و نواری و همچنین سایر ابزار دقیق استفاده کرد. وقتی درگاه پنجره آماده باشد، اندازه‌گیری به وسیله ابزارهای گفته شده و با دقت بالا انجام می‌شود و در نهایت به منظور تعیین نقشه پنجره‌ها در اختیار واحد طراحی قرار داده می‌شود.

لازم است بدانید؛ نحوه نصب پنجره‌های UPVC ارتباط مستقیمی با میزان دوام و عملکرد آن‌ها دارد و از این‌ رو عملیات نصب باید به شکلی انجام شود که بتوانند اهداف زیر را ارائه دهند:

  • قابلیت تحمل بارهای زنده و مرده
  • جلوگیری از تبادل صوت و حرارت
  • باز و بسته شدن مطمئن
  • تمیز کردن درگاه نصب
  • جای‌گذاری پنجره و تراز کردن آن
  • انجام سوراخ‌کاری‌های لازم
  • ثابت کردن پنجره در محل نصب با استفاده از پیچ‌های مناسب
  • نصب شیشه‌ها و جا انداختن زهواره
  • درزبندی نهایی با استفاده از تزریق فوم و سیلیکون
  • رگلاژ نهایی

مونتاژ درب و پنجره‌های UPVC

با توجه به نوع سفارش درب و پنجره، پروفیل‌های مورد نظر انتخاب می‌شوند و پس از انجام محاسبات دقیق و همچنین بررسی ابعاد درب و پنجره، بر اساس نقشه برش می‌خورند. برخی از پروفیل‌های موردنظر برای ایجاد شیار آب به دستگاه مربوطه انتقال داده می‌شوند.

در در زمانی که عملیات برش پروفیل UPVC و ایجاد شیار آب در حال انجام است، پروفیل‌های گالوانیزه نیز برش خورده و داخل آن‌ها با پیچ محکم می‌شوند. برای مقاوم‌سازی و تقویت درب و پنجره‌های تولیدی، استفاده از پروفیل گالوانیزه با ضخامت مناسب در داخل قاب اصلی پروفیل  UPVC الزامی است. در واقع استفاده از پروفیل گالوانیزه در داخل پروفیل اصلی UPVC و همچنین پیچ شدن یراق‌آلات بر روی قطعات تقویت شده، علاوه‌بر کاهش خطر افتادگی بازشوهای پنجره، می‌تواند میزان مقاومت درب و پنجره‌های ساخته شده از پروفیل UPVC را افزایش دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا