بلاگمصالح و متریال

بررسی انواع آلاچیق و سایه‌بان

آلاچیق سایه‌بان

اختصاصی ساختمان آنلاین: آلاچیق سازه‌ای است از جنس‌های مختلف که از آن در باغ‌ها، پارک‌ها یا باغچه‌ها، به عنوان سایه بان و سرپناهی برای نشستن در هوای آزاد استفاده می‌شود. در کشورهای غربی، آلاچیق‌ها عمدتا در قرن ۱۹ در باغ‌های اشخاص ثروتمند مشاهده می‌شد و پیرامون آن گل‌کاری و زیباسازی انجام می‌شد.

با توجه به اینکه گاهی آلاچیق بدون دیوار حائل و در یک محیط باز و سرسبز ساخته می‌شود، مکان مناسبی برای استراحت در فضای آزاد و هوای سالم است؛ از سوی دیگر سرپوشیده بودن آن، مانع از نفوذ برف و باران و یا تابش نور آفتاب به صورت مستقیم خواهد شد. یک آلاچیق می‌تواند در اشکال متفاوت و بسته به محل قرارگیری در شکل‌های مربع، مستطیل، مثلث، دایره و… ساخته شود.

بررسی انواع آلاچیق و سایه‌بان

آلاچیق‌های ساده باغی که جنس مواد سازنده آنها از طبیعت باشد، از آرامش و صفای خاصی برخوردار هستند. درمورد آلاچیق‌های مدرن و مجلل نیز باید گفت که ساخت آنها معمولا در دو منطقه اجرا می‌گردد. اولی متصل به ساختمان و در محیط تراس و مورد دوم در محوطه باغ که کمی از ساختمان فاصله دارد. فصل مشترک هر دوی این‌ها امکانات رفاهی است.

وجود باربیکیو و کباب پز، یکی از ملزومات آلاچیق‌های مدرن و مجلل محسوب می‌گردد. شاید با خود بگویید که وجود باربیکیو و کبابپز داخل آلاچیق به خاطر دود حاصل از پخت و پز ایده جالبی نیست؛ اما واقعا اینگونه نیست و اگر باربیکیو به صورت اصولی ساخته شود، دود هیزم و ذغال مزاحمتی برای شما ایجاد نخواهد کرد. همچنین وجود محل مناسبی برای جمع‌آوری موارد مورد نیاز مانند چوب و ذغال و … جهت دسترسی آسان، احساس می‌شود. داخل آلاچیق محلی برای نشستن نیز باید تعبیه شود. در همین راستا می‌توان سکوهایی ساخت و یا از مبلمان مخصوص آلاچیق استفاده کرد که این بستگی به سلیقه و میزان بودجه شما دارد.

 

سازه‌های پارچه‌ای (چادری) چتر

سازه‌‌های پارچه‌ای یا چادری، زیر مجموعه‌ای از سازه‌های فضایی هستند که به دلیل سبکی، شفافیت و قابلیت خلق فرم‌های زیبا و بدیع، گسترش یافته و در ساخت موارد مختلف تجاری، اداری، ورزشی و… و یا به شکل سایه‌بان در فضاهای عمومی و شهری از آنها استفاده می‎‌شود. به عنوان مثال چترها یکی از سازه‌های پارچه‌ای هستند که در فضاهای شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سایه‌‌بان‌های چتری معمولا جهت محافظت از برف و باران و نور مستقیم خورشید بخصوص در روزهای گرم سال استفاده می‌شود و موارد کاربرد آن زیاد است. به عنوان مثال جهت استراحت، در رستوران‌ها، استخرها و … . بسته به مکان استفاده از سایه بان چتری، پایه آن به صورت‌های گوناگونی طراحی می‌شود. مثلا برای لب ساحل پایه چتر به صورت نوک تیز طراحی می‌شود تا به راحتی به داخل شن فرو برود. اما در محیط‌هایی مثل رستوران‌ها اگر چتر به صورت مخصوص طراحی نشده باشد، دارای یک پایه ثابت خواهد بود. منظور از طراحی به صورت خاص این است که در برخی موارد مشاهده می‌شود که چتر بر روی بدنه میز متصل است.

جنس پارچه سایه‌بان‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد؛ مثلا برزنتی، فلکسی و ترانزیتی که البته این پارچه‌ها رنگ‌بندی‌های مخصوص خود را داشته و کاربرد آن‌ها بستگی به محل استقرار چتر دارد.

بررسی انواع آلاچیق و سایه‌بان

آلاچیق پارچه‌ای

آلاچیق‌های پارچه‌ای انواع مختلفی دارند که کاربرد آنها با هم متفاوت است.

۱- آلاچیق خیمه‌ای به دو صورت تک پایه و چند پایه اجرا می‌شوند. پایه آلاچیق‌های تک پایه که معمولا ابعاد کوچکی دارند در وسط سازه قرار می‌گیرد.

۲- آلاچیق‌های چند پایه که برای متراژهای بالا بکار می‌روند، به خاطر استفاده از پایه‌های نگهدارنده در اطراف آلاچیق استحکام بیشتری دارند. آلاچیق‌های چند پایه چادری در وسط سازه دارای یک ستون مرکزی هستند که به خاطر حفظ استحکام چادر نمی‌توان آن را حذف کرد.

۳- آلاچیق‌های چادری کششی که در اماکن عمومی و خصوصی استفاده می‌شوند، جهت ایجاد سطح سایه از پارچه‌های کششی استفاده می‌کنند.

۴- آلاچیق‌های چادری سفارشی: این نوع از آلاچیق‌ها با هماهنگی کارفرما و پس از بررسی نیاز کارفرما و متناسب با محیط، تولید می‌گردند. آلاچیق‌های چادری با توجه به ابعاد و فرم محل نصب سازه می‌توانند اشکال گوناگونی داشته باشد.


سقف پارچه‌ای

سقف‌های پارچه‌ای زیبا و مدرن، یک راه ساده و در عین حال شیک، برای استفاده از فضای باز بیرونی به بهترین نحو ممکن است. خوبی سقف‌های پارچه‌ای جمع شدن آنها است. امروزه از سقف‌های پارچه جمع شونده، استفاده‌های مختلفی می‌شود. در کشورمان به خاطر تنوع آب و هوایی که وجود دارد، جهت استفاده از سقف پارچه‌ای، باید برای هر منطقه از متریال خاص منطبق با شرایط همان منطقه استفاده شود.

البته پارچه‌های پی وی سی استفاده شده در سقف‌های جمع شونده به خاطر تکنولوژی ساخت منحصربفردی که دارند در دماهای ۳۰- تا ۷۰+ درجه سانتیگراد دوام می‌آورند. بنابراین برای هر منطقه آب و هوایی، چه شمال کشور و چه جنوب کشور مناسب هستند.

امروزه استفاده از سقف‌های جمع شونده پارچه‌ای، حالت لوکس پیدا کرده است. سقف پارچه‌ای علاوه بر زیبایی که دارد، سبک بوده و اجازه استفاده بهینه از فضا را به کارفرما می‌دهد. استفاده از این نوع سقف، هیچ منافاتی با مقررات شهرداری ندارد و استفاده از آن در فضاهای مختلف آسان است. به عنوان مثال در کاربری‌هایی نظیر رستوران‌ها جهت استفاده بهینه از فضاهای باز در تمام فصول سال، این سیستم بسیار مناسب است.

سقف‌های کششی

سقف کاذب به سقفی گویند که کمی پایین‌تر از سقف اصلی نصب می‌شود. هدف استفاده از سقف کاذب، زیباتر کردن محیط و پوشاندن عیب‌ها و ایرادات، لوله‌های تاسیسات و اتصالات سقف است. سقف کششی نوعی سقف کاذب است که در آن از پارچه‌ای ویژه به نام پارچه کششی استفاده می شود. جنس این پارچه از پی وی سی ضد اشتعال و پلاستی سایزر است. از همین رو این سقف، خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی دارد.

سقف‌های کششی مزایای بسیار زیادی دارند که در زیر فقط به پنج مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

  • قابلیت چاپ طرح و نقش دلخواه با تنوع بیش از ۱۵۰ رنگ
  • تحمل وزن بالای ۱۵۰ کیلوگرم
  • ضد آب و ضد اشتعال
  • قابلیت شستشو
  • بیش از ۲۰ سال طول عمر مفید

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما مفید باشد:

همه چیز درباره انتخاب مبلمان فضای باز

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا