مصالح و متریال

لوله درزدار ، معرفی و انواع آن

اساسا لوله‌های فلزی به دو دسته تقسیم می‌شوند. نوع اول این لوله‌ها‌ی فلزی لوله‌های مانسیمان هستند. نوع دوم هم لوله درزدار نامیده می‌شوند. معمولا لوله‌های از نوع اول، یعنی لوله‌های مانسیمان، مقاومت بیشتری نسبت به لوله‌های درزدار دارند. در این مقاله ما با لوله‌های درزدار سروکار داریم. پس اگر می‌خواهید با این نوع لوله‌ها و انواع آن و خصوصیات و کاربردهایشان آشنا شوید و به هر دلیلی نیاز به داشتن آگاهی نسبت به این لوله‌ها دارید؛ مطلب پیش رو را از دست ندهید.

لوله درزدار

اصولا برای ساخت لوله درزدار ورق‌های فولادی را با استفاده از غلتک خم می‌کنند و به شکل گرد درمی‌آورند. سپس با جوشکاری لبه‌های این ورق‌ها لوله‌های درزدار تولید می‌شوند. در واقع این نوع لوله‌ها خط جوش دارند. چیزی که در لوله‌های مانسیمان نمی‌بینیم. این نوع از لوله‌ها برای حمل و انتقال مایعات استفاده می‌شوند. این لوله‌ها با دو روش تولید می‌شوند. این دو روش روش اسپیرال و روش مستقیم هستند.

 

لوله درزدار، معرفی و انواع آن

روش‌های تولید لوله درزدار

روش مستقیم

در این روش ورق فولادی به اندازه‌ی مناسب برش خورده و به صورت گرد فرم داده می‌شود. پس از آن از دو روش جوشکاری که عبارت اند از: روش جوشکاری ذوب الکتریکی و یا جوشکاری با فرکانس بالا برای جوش دادن لوله‌ها استفاده می‌شود.

روش اسپیرال

لوله‌های اسپیرال برای خطوط انتقال نفت و گاز طبیعی و کلا برای انتقال فشار بالای سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله‌ها تحمل بالایی دربرابر فشار دارند و طول عمرشان هم زیاد است.
در این روش ورق های فولادی با استفاده از غلتک‌هایی که درزی حلزونی یا مارپیچ (اسپیرال) دارند تولید می‌شوند. در روش درز مستقیم قطر لوله متناسب با پهنای ورق است. یعنی هر چه ورق بزرگ‌تر باشد قطر لوله هم بیشتر می‌شود. اما در روش اسپیرال قطر لوله‌ها به زاویه‌ی ورق بستگی دارند. با تغییر کردن زاویه‌ی ورق، قطر لوله هم دچار تغییر می‌شود. معمولا در روش اسپیرال لوله‌ها با هزینه‌ی کمتری تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند.

انواع لوله‌های درزدار بر اساس روش جوشکاری

اولین روش تولید این گونه لوله‌ درزدار روش زیر پودری یا SAW است. در این روش از فلز پرکننده استفاده می‌شود. اما در روش دوم که روش EFW/HFW/ERW است؛ از فلز پرکننده استفاده نمی‌شود. در روش اول لوله‌ها را می‌توان هم به روش اسپیرال یا همان مارپیچ و هم به روش درز مستقیم تولید کرد.

سطوح لوله‌ درزدار

لوله درزدار متناسب با استفاده‌ای که از آن می‌شود؛ در سطوح مختلفی تولید می‌شود. این سطوح عبارت اند از:
• گالولنیزه عمیق
• الکترو گالوانیزه
• روغن کاری شده
• سیاه
• پوشش محافظ دار همانند اپوکسی

لوله درزدار، معرفی و انواع آن

مزایای لوله درزدار

لوله های درزدار بیشتر از انواع دیگر لوله‌ها در دسترس هستند و به‌سادگی و با صرف زمان کمتری می‌توان آن ها را یافت و خریداری کرد. پایدارتر و پیوسته‌تر بودن ضخامت لوله درزدار یکی از مزایای مهم آن به شمار مي‌رود. دیگر مزیت لوله درزدار، سطح داخلی قابل کنترل آن است. دیگر انواع لوله‌ها این ظرفیت را ندارند. همانطور که قبلا هم اشاره شد، این لوله‌ها هزینه‌ی کمتری در تولید دارند. بنابراین می توان لوله درزدار را با قیمت کمتر تهیه کرد.

انواع لوله درزدار

لوله درزدار تست آب

این نوع از لوله‌ درزدار بسیار پرکاربرد و متداول است. همانطور که از اسم این لوله‌ها مشخص است، از آن‌ها برای انتقال آب و دیگر مایعات استفاده می‌شود. این لوله درزدار با PH خنثی به بازار عرضه می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که این لوله‌ها برای انتقال آب مناسب باشند. لوله‌های تست آب در قطرها و ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شوند تا متناسب با نیاز خریدار باشند. حداقل میزان ضخامتی که برای این لوله‌ها در نظر گرفته می‌شود، 2 میلی‌متر است.

 

لوله درزدار
 

 

لوله درزجوش

لوله های درزجوش را لوله ی صنعتی یا لوله سیاه هم می‌نامند. متریال این لوله‌ها ورق نورد گرم است. این نوع لوله هم همانند سایرین در انواع و سایزهای متفاوتی تولید می‌شود. لوله درزدار سیاه را برای انتقالات فشار قوی استفاده نمی‌کنند. معمولا برای انتقال مایعات در سایز بیش از 24 اینچ از لوله های درزجوش استفاده می‌شود. انواع لوله‌های درزجوش عبارتند از لوله درز مخفی، اسپیرال و ماهیچه‌ای مستقیم.

لوله درز مستقیم گاز خانگی

این لوله یکی از انواع لوله‌های درزدار است که با با روش درز مستقیم تولید می‌شود. جنس این لوله‌ها از فولاد یا پلی‌اتیلن است. این نوع لوله‌ها معمولا بر طبق استانداردهای جهانی توليد مي‌شوند. این نوع از لوله‌ درزدار برای شبکه گازرسانی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل باید ایمنی بالایی داشته باشد. این نوع لوله خود به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته‌ی اول، نوع معمولی آن است. دسته‌ی دوم هم با نام API شناخته می‌شود. نوع معمولی این لوله‌ها در سایزهای 1.2 تا 6 اینچ یافت می‌شوند. اما سایز لوله‌های API از 1.2 تا 4 اینچ متفاوت است. API مختصر عبارت انگلیسی American Petroleum Institute است بدین معنی که این لوله‌ها بر اساس مشخصات متالوژی انجمن گاز و نفت آمریکا تولید می‌شوند. پیشتر از لوله های بدون درز برای لوله کشی ساختمان استفاده می‌شد اما امروزه لوله‌های API به جای لوله‌های بدون درز استفاده می‌شوند. لوله‌های گازی API با استاندارد بین المللی API 5L و استاندارد ملی ISIRI 3574 تولید و در بازار عرضه می‌شوند. برای جوشکاری این لوله‌ها از انواع مختلفی از جوشکاری شامل: جوشکاری قوسی زیر پودری دو طرفه، جوشکاری مقاومت الکتریکی، جوشکاری ذوبی و روش جوشکاری پیوسته استفاده می‌شود. از این لوله‌ها علاوه بر لوله کشی گاز شهری برای خطوط انتقال نفت هم استفاده می‌شود.

لوله جدار چاه

لوله جدار چاه هم از انواع لوله درزدار است. این نوع از لوله‌ها هم بسیار رایج و پرکاربرد هستند. کارکرد اصلی این لوله‌ها آن است که مانع ریزش دیواره‌های چاه می‌شوند. این لوله‌ها انواع و سایزهای مختلفی دارند که در میزان آب خروجی از چاه تاثیرگذار است. همچنین شیارهایی هم در دیواره این لوله‌ها وجود دارد. این شیارها انواع متفاوتی دارند. میزان فاصله‌ای که بین این شیارها وجود دارد هم در انواع مختلف این لوله‌ها متفاوت است. بنابراین متناسب با نیاز پروژه از نوع مناسب آن استفاده می‌شود.

لوله داربستی

این نوع از لوله درزدار برای انتقال آب یا مواد دیگر نیست. از داربست برای دسترسی به نقاطی با ارتفاع زیاد که قابل دسترسی آسان نیستند استفاده می‌شود. لوله‌های مربوط به داربست را در زمان نیاز می‌توان به یکدیگر متصل کرد و از آن استفاده کرد. در پایان کار هم لوله‌ها قابلیت جدا شدن دارند. این لوله‌ها در دو نوع فولادی و گالوانیزه یافت می‌شوند. لوله داربست در سایزهای متفاوت و در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شوند.
البته برای ساختن داربست به جز لوله‌های داربستی به لوازم دیگری هم نیاز است. در واقع با استفاده از این لوازم می‌توان لوله‌ها را به یکدیگر متصل کرد. به این وسایل بست می‌گویند. این بست‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربرد هر کدام باید از بست مناسب استفاده کرد. در اینجا به انواع این بست‌ها و کاربردشان به طور مختصر می‌پردازیم.

 

لوله درزدار، معرفی و انواع آن

بست اتصال

بست اتصال برای اتصال داربست‌هایی که طول و پهنای آن کمتر از 6 متر باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بست H (آهنگیر)

اگر تکیه گاه پروژه آهن باشد می‌توان از این نوع بست استفاده کرد.

بست چهار پیچ گردان

این بست طوری طراحی شده تا با استفاده از آن بتوان دو لوله که به صورت عمودی بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند را چرخاند. معمولا این بست‌ها در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بست مغزی

اگر بخواهیم لوله‌هایی که روی یکدیگر هستند را مقاوم‌تر کنیم از این نوع بست استفاده می‌کنیم.

بست تک پیچ

احتمالا تا به حال داربست‌هایی را که برای تمیز کردن شیشه‌ها یا به طور کل فضای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند را دیده‌اید. برای این نوع داربست‌ها از بست تک پیچ استفاده می‌شود. کاربرد دیگر این بست‌ها برای داربست‌های داخل فضای مسقف است. اینگونه نیازی به سوراخ کردن سقف نیست.
امیدواریم با مطالعه ی این مطلب اطلاعات مورد نیاز در مورد لوله درزدار را کسب کرده باشید.

کالوپ، تولیدکننده انواع لوله‌های درزدار

کالوپ از بزرگترین کارخانه‌های تولید انواع لوله است. این کارخانه لوله‌های درزدار را با روش‌های درزجوش مستقیم و همچنین اسپیرال تولید کرده و در بازار عرضه می‌کند. این لوله‌ها طبق استاندارد‌های ملی و بین المللی تولید و به مشتریان عرضه می‌شوند. هم اکنون لوله‌های اسپیرال، فولادی ERW و مقاطع سازه‌های فولادی از تولیدات این کارخانه است. همچنین این لوله‌ها در سایز های مختلف برای مصارف متفاوت تولید و در دسترس مشتری قرار می‌گیرند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا