بلاگمصالح و متریال

معرفی انواع درب و ویژگی‌های آن‌ها

معرفی انواع درب و ویژگی‌های آن‌ها

اختصاصی ساختمان آنلاین: درب‌ها از مهم‌ترین بخش‌های یک ساختمان محسوب می‌شوند. در واقع اگر دربی نباشد رفت و آمدی هم وجود نخواهد داشت! درب‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را با توجه به ویژگی‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. ویژگی‌های مختلف درب‌ها، از جمله موادی که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، طراحی‌های گوناگون و… همگی با توجه به نوع ساختمان، کاربری آن، آب و هوا، بودجه خریدار و… متفاوت است.

در ادامه به بررسی انواع درب‌هایی که می‌توان در مکان‌های مختلف استفاده کرد، می‌پردازیم و ویژگی‌های آنان را به صورت مختصر بررسی خواهیم کرد.

درب‌های ضد حریق

معرفی انواع درب و ویژگی‌های آن‌ها

درب‌های ضد حریق مقاومت بالایی در برابر آتش دارند و با توجه به این مقاومت در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. این درب‌ها برای جلوگیری از پخش شدن آتش و دود ناشی از آن هنگام آتش‌سوزی استفاده می‌شوند. در مواردی نیز این درب‌ها برای خروج آسان از ساختمان و کشتی در حال سوختن استفاده می‌شوند. درب‌های ضد آتش از ترکیب مواد مختلفی ساخته می‌شوند که شامل:

  • شیشه
  • سنگ گچ
  • فولاد
  • چوب
  • تخته ورمیکولیت
  • آلومینیوم
  • بخش گالوانیزه

درب‌های ضد حریق بعد از تولید تحت آزمایش‌های مختلفی قرار می‌گیرند تا مقاومت آنان اثبات شود و با توجه به مقاومتی که از خود در برابر آزمایشات نشان می‌دهند، نمرات مختلفی می‌گیرند و مقاومت آنان بر روی بسته‌بندی آن‌ها درج می‌شود؛ زیرا در برخی از اماکن نیاز به درب‌هایی است که مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند. تمام اجزای یک درب ضد حریق باید مهر یا برچسب استاندارد سازمان کنترل استاندارد را داشته باشد.

درب‌های امنیتی یا ضدسرقت

معرفی انواع درب و ویژگی‌های آن‌ها

درب‌های امنیتی درب‌هایی محکم و مقاوم هستند و اصولاً در اماکن خاصی نصب می‌شوند و انواع مختلفی دارند. درب‌های امنیتی نیز مانند درب‌های ضد آتش از استانداردهای خاصی برخوردار هستند و باید از آزمایش‌های ویژه‌ای بگذرند تا نشان استاندارد امنیتی را کسب کنند. این درب‌ها در مکان‌هایی مانند ادارات پلیس، مدارس، بازداشتگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، موزه‌ها، بانک‌ها، مراکز آماری، سازمان‌های اطلاعاتی و… نصب می‌شوند.

در واقع با توجه به انواع آن‌ها می‌توانند در مکان‌های مختلف، حتی منازل نیز نصب شوند. میزان امنیت این درب‌ها هم با توجه به نوع ساخت آن‌ها متفاوت است و مکان‌هایی که نیاز به امنیت و حفاظت بیشتری دارند می‌توانند از درب‌های ایمن‌تری استفاده کنند.

این درب‌ها قیمت بالایی دارند و اصولا سنگین وزن هستند. برای ساخت این درب‌ها از مصالح مختلفی چون فولاد، شیشه‌های ضدگلوله و … استفاده می‌شود. در ساخت این درب‌ها از قفل‌ها و بست‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود و اغلب در آن‌ها از قفل الکتریک استفاده شده است.

درب‌های امنیتی ضدضربه بوده و مجهز به سیستم هشدار هوشمند هستند و برخی از آن‌ها به سیستم کنترل از راه دور نیز مجهز شده‌اند. موارد زیادی را می‌توان در این نوع از درب‌ها تغییر داد. برای مثال می‌توان در تولید آن‌ها از شیشه‌هایی استفاده کرد که تنها از یک طرف قابل رویت هستند.

انواع درب با توجه به مواد اولیه ساخت آن‌ها

درب‌های چوبی

معرفی انواع درب و ویژگی‌های آن‌ها

شاید وقتی بخواهید به مواد اولیه تولید درب و پنجره فکر کنید، اولین ماده‌ای که به ذهن شما برسد، چوب باشد. به صورت سنتی از ابتدا از چوب برای ساخت درب‌ها استفاده می‌شد. از جمله مزیت‌های درب‌های چوبی دسترسی آسان به مواد اولیه آن و همچنین سازنده آن‌هاست.

نجار محله شما نیز می‌تواند از چوب، درب‌های مختلفی بسازد! در حال حاضر از چوب‌های مختلفی برای ساخت درب استفاده می‌شود که انتخاب نوع چوب برای ساخت درب با توجه به ویژگی‌های آن چوب، طول عمر و بودجه فرد خریدار می‌تواند متفاوت باشد.

درب‌های چهارچوب‌دار و پانل شده

این نوع از درب‌ها اصولاً در خانه‌ها استفاده می‌شود. چهارچوب این درب‌ها اصولاً از چوب و خود درب یا پانل از انواع چوب، تخته سه لا، تخته بلوکی، تخته سخت و … ساخته می‌شود. یکی از نکات مثبت این درب‌ها این است که شما می‌توانید به راحتی طرح‌های مختلفی را بر روی این درب‌ها پیاده کنید و به آن‌ها جلوه زیباتری بدهید. در نتیجه این درب‌ها کاربرد تزیینی نیز دارند.

در این نوع از درب‌ها، پانل‌ها می‌توانند شیشه‌ای هم باشند و در ساخت این درب‌ها می‌توان از ترکیب شیشه و چوب استفاده کرد. در مواردی می‌توانید چهارچوب این درب‌ها را از فلز بسازید و با توجه به کاربرد این درب‌ها و اینکه در کدام قسمت منزل و ساختمان قرار است نصب شوند، طراحی‌های مختلفی را بر روی آن‌ها ارائه دهید.

درب‌های فلش

درب‌های فلش درب‌هایی کاملاً صاف هستند که با یک تخته سه لا یا فیبر پوشانده می‌شوند. این درب‌ها نسبتاً سبک هستند. درب‌های فلش توخالی هستند و با موادی مانند مقوا پر می‌شوند. این نوع از درب اصولاً در قسمت داخلی ساختمان استفاده می‌شود و در ساخت منزل کاربرد بسیار دارد اما با اعمال تغییرات خاصی می‌توانید ایمنی آن‌ها را افزایش دهید و به عنوان درب بیرونی از آن‌ها استفاده کنید.

چهارچوب این درب‌ها از مواد مختلفی چون چوب، فولاد و… ساخته می‌شود. این چهارچوب‌ها هستند که وزن در را حفظ می‌کنند و موجب ثبات آن می‌شوند. اصولاً این نوع درب را به صورت دو دهنه نمی‌سازند و به گونه‌ای ساخته می‌شوند که از یک طرف باز شوند.

این درب‌ها به علت قیمت مناسب، سبک بودن، ظاهری ساده و بادوام بودن طرفداران زیادی دارند؛ اما ویژگی منفی آن‌ها این است که درب‌های فلش ضدآب نیستند و اگر قصد دارید از این درب‌ها برای حمام و توالت استفاده کنید بهتر است آن را با ورقه‌های آلومینیومی و فلزی بپوشانید تا در برابر آب محافظت شود.

درب‌های شیشه‌ای

شیشه معمولاً در ساخت درب‌ها و پنجره‌ها استفاده می‌شود. همان طور که ذکر شد در درب‌های پانل از شیشه می‌توان استفاده کرد. استفاده از درب‌های کاملاً شیشه‌ای با توجه به طراحی ساختمان و منزل می‌توانند در نقاط مختلفی از ساختمان به کار برده شوند. سلیقه صاحب ساختمان نیز در استفاده از آن‌ها در ساختمان مؤثر است. معمولاً از این درب‌ها برای پشت خانه و حیاط خلوت خانه‌ها استفاده می‌شود تا منظره حیاط و باغچه از داخل خانه قابل رؤیت باشد.

همچنین می‌توانید از درب‌های شیشه‌ای برای بالکن استفاده کنید. از این درب‌ها در بخش داخلی سرویس بهداشتی و جدا کردن حمام از رختکن و توالت نیز استفاده می‌شود. در برخی ادارات نیز از درب‌های شیشه‌ای برای اتاق کارمندان و کارکنان استفاده می‌شود. در داخل خانه هم می‌توان از درب‌های شیشه‌ای استفاده کرد اما باید توجه داشته باشید که مراقبت از آن‌ها در محیط‌هایی که رفت و آمد بیشتری دارند کمی سخت می‌شود و باید با احتیاط بیشتری از آن‌ها نگهداری شود.

نکته دیگری که در مورد درب‌های شیشه‌ای وجود دارد این است که حریم خصوصی با آن‌ها حفظ نمی‌شود! البته می‌توانید از شیشه‌های کدر برای این درب‌ها استفاده کنید. با این حال، این درب‌ها زیبایی خاص خود را دارند و اگر نمی‌خواهید از درب‌های کاملاً شیشه‌ای در ساختمان خود استفاده کنید اما تمایل دارید تا با توجه به طراحی ساختمان خود، از شیشه در ساخت درب بیشتر استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از درب‌های پانلی است که در آن‌ها شیشه به کار رفته است.

این درب‌ها با وجود داشتن زیبایی و طراحی‌های متنوع، هزینه زیادی نیز می‌برند و معمولاً سنگین‌تر از درب‌های دیگر هستند؛ بنابراین در هنگام انتخاب این درب‌ها به تمام این موارد توجه کنید.

درب‌های وادار عمودی و افقی

این گونه از درب‌ها بسیار ساده هستند و از سال‌های دور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این درب‌ها اصولاً از چوب‌هایی عمودی با ضخامت حدوداً ۳۵ میلی‌متر ساخته می‌شوند که با زبانه و شیارهایی به یکدیگر متصل می‌شوند. این درب‌ها انواع مختلفی دارند اما معمولاً با چوب‌هایی که به آن‌ها وادار گفته می‌شود به هم وصل می‌شوند. سه وادار به صورت افقی و سه وادار به صورت اریب این چوب‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند.

این درب‌ها هم به صورت چهارچوب‌دار و هم بدون چهارچوب ساخته می‌شوند. درب‌های وادار استحکام بالایی دارند اما ظاهر مشابهی دارند و امکان طراحی آن‌ها در مدل‌های مختلف وجود ندارد و تنها می‌توان در نحوه قرارگیری وادارها تنوعی ایجاد کرد. اصولاً این درب‌ها برای حمام، توالت، انبار و… استفاده می‌شوند و به علت مناسب بودن قیمت آن‌ها انتخاب مناسبی برای زمانی هستند که بودجه کافی برای نصب درهای دیگر وجود ندارد.

درست است که این نوع از درب تنوع چندانی ندارد اما اخیراً در طراحی‌های مدرن از آن‌ها بسیار استفاده می‌شود و برای درب کمدها، قفسه‌ها و… نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند و با رنگ‌های مختلف و به کار بردن بست‌های زیبا، به این درب‌ها جلوه خاصی می‌دهند.

درب‌های استیل

معرفی انواع درب و ویژگی‌های آن‌ها

استیل و انواع دیگر فولاد در ساخت مصالح ساختمانی بسیار استفاده می‌شوند و سال‌هاست که جز پرکاربردترین مواد محسوب می‌شوند. یکی از دلایل انتخاب استیل و فولاد، استحکام و کارآمد بودن آن‌هاست و هم در بخش داخلی و هم در بخش خارجی می‌توان از این جنس برای ساخت درب استفاده کرد.

استیل جایگزین مناسبی برای چوب شده است و اکثر چهارچوب‌ها و قاب‌های پنجره‌ها از استیل ساخته می‌شود. درب‌هایی که با این جنس ساخته می‌شوند می‌توانند توپر یا توخالی باشند. اصولا لولای درب به آن جوش خورده است. این درب‌ها برای محیطهای مختلفی از جمله خانه‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و… استفاده می‌شود.

درب‌های کرکره‌ای نیز اغلب از استیل ساخته می‌شوند و معمولا وزن مناسبی دارند. البته با توجه به تمایل خریدار می‌توان کرکره‌های سبک‌تر یا سنگین‌تری را انتخاب کرد. این درب‌ها در بین ساختمان‌سازان بسیار محبوب هستند و به علت کیفیت و استحکام بالا، نیاز به حداقل نگهداری را دارند.

در مواردی این درب‌ها را با چوب و یا شیشه ترکیب می‌کنند و می‌توانند با این عمل طراحی‌های زیبایی ارائه دهند. این درب‌ها در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و اصولا به عنوان درب حمام، توالت، آشپزخانه، حیاط خلوت و… استفاده می‌شوند. نکته مهمی که در مورد این درب‌ها وجود دارد این است که از این درب‌ها در مکان‌هایی که نیاز به حفاظت بیشتری دارند استفاده می‌شود و در وزن‌های بسیار سنگین نیز تولید می‌شوند.

درب‌های پی وی سی

معرفی انواع درب و ویژگی‌های آن‌ها

درب‌های پی وی سی یا poly vinyl chloride اساسا با مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند و معمولا برای ساخت مصالح ساختمانی چون لوله‌ها، اتصالات، مخازن آب و… از این ماده استفاده می‌شود. امروزه استفاده از پی وی سی به عنوان ماده اولیه ساخت درب‌ها بسیار محبوب شده است و با استفاده از این ماده می‌توان درب‌هایی در سایزها و طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید کرد.

این درب‌ها مزیت‌های فراوانی دارند. وزن سبک، مقاومت در برابر رطوبت، استحکام بالا، ضدزنگ بودن، ضد موریانه بودن و… از جمله مزایای این جنس از درب است. البته این درب‌ها در برابر شرایط آب و هوایی نامتعادل نمی‌توانند مقاومت کنند و به علت وزن پایین، استفاده از آن‌ها به عنوان درب ورودی توصیه نمی‌شود زیرا امنیت لازم را ندارند؛ اما به راحتی می‌توانید از آن‌ها به عنوان درب‌های داخلی استفاده کنید.

این درب‌ها قیمت مناسبی دارند و در برابر درب‌های چوبی که قیمت بالایی دارند، انتخاب مناسب‌تری هستند. ابتدا از این ماده برای ساخت درب‌ استفاده می‌شد اما مدتی است که از پی وی سی برای تولید پنجره هم استفاده می‌شود.

درب‌های فایبرگلاس

فایبرگلاس نوعی الیاف شیشه‌ای است که به صورت فیبردار تولید می‌شود و وزن سبکی نسبت به شیشه دارد. این ماده غیرقابل اشتعال است و استحکام بالایی دارد. این الیاف شیشه‌ای با رزین و مواد پلیمری ترکیب می‌شوند و برای تولید محصولات مختلفی از جمله لوازم حمام، ساخت درب و پنجره و… از این ماده استفاده می‌شود.

فایبرگلاس در مقایسه با چوب و فولاد مقاومت بیشتری دارد و هزینه آن نیز کمتر است و نسبت به درب‌های چوبی و فلزی نیاز به نگهداری کمتری دارد. این درب‌ها عایق مناسبی هستند و اصولا نسبت به سایر درب‌ها پایدارتر هستند. این درب‌ها در رنگ‌های مختلفی وجود دارند و می‌توان آن‌ها را با فلز و یا چوب به صورت ترکیبی ساخت. این درب‌ها را می‌توان در بخش داخلی و خارجی ساختمان به ویژه منازل استفاده کرد اما این درب‌ها را بیشتر در بخش بیرونی نصب می‌کنند. درب‌های فایبرگلاس با هر گونه سبک معماری سازگار هستند.

درب‌های پلاستیکی پوشیده شده با فیبر

این درب‌ها با نام مختصر FRP شناخته می‌شوند. این درب‌ها در رنگ‌های مختلفی وجود دارد و مقاومت بالاتری نسبت به درب‌های PVC دارند و ضدحریق هستند. درب‌های FRP دارای بخش‌های مختلفی هستند و با روکشی فیبری پوشانده می‌شوند. در این نوع درب برای محکم کردن دستگیره‌ها، بست‌ها، لولاها و… از چوب استفاده می‌شود. درب‌های FRP در طراحی خانه‌های مدرن بسیار استفاده می‌شوند.

درب‌های آلومینیومی

معرفی انواع درب و ویژگی‌های آن‌ها

آلومینیوم فلز سبکی است که در ساخت لوازم ساختمانی از آن بسیار استفاده می‌شود. درب‌هایی که از این جنس ساخته می‌شوند مقاومت بالایی در برابر شرایط سخت محیطی دارند. درب‌های آلومینیومی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و برای هر دو بخش بیرونی و داخلی قابل استفاده هستند. این درب‌ها ضدموریانه هستند و وزن کمی دارند و قیمت مناسبی نسبت به سایر درب‌ها دارند. در گذشته این درب‌ها رنگبندی زیادی نداشتند و اغلب در رنگ زرشکی، مشکی، سفید و قهوه‌ای تولید می‌شدند اما اکنون در رنگ‌های متنوع‌تری تولید می‌شوند.

از این درب در تمام نقاط می‌توانید استفاده کنید اما بیشتر برای حمام، توالت، حیاط پشتی، انبار و بالکن استفاده می‌شوند.

درب‌های ساخته شده از چوب بامبو

استفاده از بامبو به عنوان جایگزین چوب برای تولید درب‌های مختلف گزینه مناسبی است و با توجه به رشد سریع این گیاه در برابر درختان تنومند (حدود ۳-۴ سال)، برای حفظ طبیعت و محافظت از جنگل‌ها نیز بسیار مناسب هستند. از بامبو به عنوان کامپوزیت در تولید درب استفاده می‌شود. برای اتصال بامبوها به یکدیگر از مواد مختلفی چون رزین، الیاف سخت طبیعی و … استفاده کرد.

این درب‌ها مقرون به صرفه، سازگار با محیط‌زیست، قابل بازیافت، مقاوم در برابر آب و موریانه هستند. مشکلی که این درب‌ها دارند امنیت پایین آن‌هاست؛ اما انتخابی بسیار زیبا برای ساختمان هستند و در طراحی ساختمان‌های ویلایی بسیار کاربردی هستند. از این درب‌ها می‌توانید در بخش‌های داخلی منزل، ویلا و خانه‌باغ‌ها استفاده کنید. به علت زیبایی این نوع درب، گاها به عنوان درب کمد و قفسه‌ها هم استفاده می‌شوند.

انواع درب‌های مناسب کمد و قفسه

شما می‌توانید با توجه به طراحی ساختمان خود انواع مختلفی از درب را برای کمدها و قفسه‌ها استفاده کنید و با درنظر گرفتن نحوه باز و بسته شدن آن‌ها و نحوه استفاده شما از آن‌ها می‌توانید از مواردی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، استفاده کنید.

  • درب‌های شیاری

این نوع از درب‌ها زمانی به کار شما می‌آیند که نمی‌خواهید در مکانی کوچک، باز و بسته شدن درب‌ها فضا را اشغال کنند. این درب‌ها اصولا دو تکه هستند( در برخی موارد از سه تکه استفاده می‌شود). مشکلی که این درب‌ها دارند این است که شما نمی‌توانید به طور همزمان هر دوی آن‌ها را باز کنید زیرا در حین باز شدن، یک درب بر روی درب دیگر قرار می‌گیرد. اگر طراحی ساده را می‌پسندید، این درب‌ها گزینه مناسبی برای کمدهای شما هستند.

  • درب‌های کشویی

درب‌های کشویی به صورت افقی به سمت دو طرف باز می‌شوند. این درب‌ها برای پنهان کردن لوازم گزینه مناسبی هستند. این درب‌ها ظاهری ساده و شیک دارند اما ساخت آن‌ها هزینه‌بر است و نیاز به متخصص در این زمینه دارد.

  • درب‌های جیبی یا پاکتی

این درب‌ها با ظاهری ساده گزینه‌ای مناسب برای پنهان کردن وسایل هستند. شما می‌توانید در یک زمان هر دو درب را باز کنید. این درب‌ها هنگام باز شدن وارد بخش پاکتی شکلی در دو طرف قرار دارد می‌شوند و زمانی که درب‌ها باز هستند فضای آشپزخانه را اشغال نمی‌کنند.

  • درب‌های درپوشی

این نوع از درب‌ها از طراحی سنتی الهام گرفته شده‌اند و اصولا با انواع دیگر درب‌ها به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند. به کارگیری از مکانیز‌های هیدرولیکی موجب شده است تا تولید این نوع از درب‌ها افزایش یابد. درب‌های درپوشی هنگام باز شدن به سمت بالا حرکت می‌کنند و بیشتر برای کابینت‌هایی استفاده می‌شوند که در آن‌ها لوازمی چون مایکروویو قرار می‌گیرد.

درب‌های کرکره‌ای

معرفی انواع درب و ویژگی‌های آن‌ها

درب‌های کرکره‌ای که با نام درب‌های گاراژی هم شناخته می‌شوند، مناسب پنهان کردن وسایل کوچکی مانند مخلوط‌کن، قهوه‌ساز یا توستر هستند که به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید. این درب‌ها معمولا از بالا به پایین باز می‌شوند( برخی از آن‌ها از سمت یک طرف باز می‌شوند) و به سمت داخل کابینت و قفسه می‌روند. شیاری که در طرفین کابینت و قفسه قرار دارد موجب حرکت کرکره‌ها می‌شود.

درب‌های شیشه‌ای

درب‌های شیشه‌ای بیشتر برای بخش‌هایی از کمد و کابینت استفاده می‌شوند که در آن‌ها لوازم دکوری و تزیینی قرار می‌گیرد. این درب‌ها فضا را بزرگتر و روشن‌تر نشان می‌دهند و به علت نمایان بودن داخل قفسه‌ها نیاز به چیدمانی مرتب و با ظاهری مناسب دارند.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب باشد:

همه چیز درباره در داخلی ساختمان

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا