بلاگمصالح و متریال

چسب بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

چسب بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

 
چسب بتن پلیمر امولوسیونی است که مقاومت کششی، خمشی و دوام بتن را افزایش می‌دهد. ولی مهم‌ترین خاصیت چسب بتن‌ افزایش چسبندگی بتن است.
چسب بتن‌ از افزودنی‌های بتن است که امروزه در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی یافته است اغلب این چسب‌های بتن بدون نیاز به افزودن آب، کاملاً هموژن بوده و مقاومت کششی، خمشی و همچنین دوام بتن، گچ و آهک را بالا می‌برند. مهم‌ترین خاصیت چسب بتن، افزایش چسبندگی بتن است.
کاربرد اصلی چسب بتن، در پروژه‌های تعمیراتی است، زیرا میزان چسبندگی بتن به سطح قدیمی را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد. اگر سازه‌های بتنی دچار آسیب‌دیدگی سطحی و عمقی شده باشند با چسب بتن‌ می‌توان آن‌ها را ترمیم نمود. این ویژگی چسب بتن، هنگام نماسازی بر روی بتن قدیمی نیز کاربرد دارد. چسب بتن‌ از نفوذ آب جلوگیری کرده و از این جهت برای آب‌بندی بتن بکار می‌رود. برای آب‌بند کردن منابع، استخرهای بتنی، ترمیم آسیب‌دیدگی کانال‌های آب، کف سالن‌های صنعتی، باند فرودگاه‌ها، سدها، پایه پل‌ها و ستون‌ها می‌توان از چسب بتن‌ استفاده کرد.

از خصوصیات دیگر چسب بتن‌ جلوگیری از ایجاد ترک در بتن و تبله کردن و افزایش عمر سازه‌های بتنی می‌باشد.
برای استفاده از چسب بتن آن را با آب مخلوط و رقیق کرده و سپس با شن و ماسه و سیمان مخلوط می‌کنند. هر چقدر ضخامت بتن کمتر باشد و یا نیروی بیشتری بر آن وارد شود، مصرف چسب بتن‌ بیشتر می‌شود. در این حالت لازم است قبل از چسباندن ملات جدید، یک لایه محلول چسب بتن‌ به سطح زیرین مالیده شود.

موارد کاربرد چسب بتن
از چسب بتن‌ برای آب‌بندی بتن استفاده می‌کنند.
از چسب بتن برای ساخت ملات های ترمیمی و قدیمی یا بتن خود تراز شونده و برای کف سازی و پر کردن درزهای اجرائی و ساخت و ترمیم سطوح بتنی می‌توان استفاده کرد.

میزان مصرف چسب بتن
دز مصرفی چسب بتن‌ به میزان ۵% الی ۲۰% وزن سیمان مصرفی، به بتن اضافه باید کرد.

نگهداری چسب بتن‌
چسب بتن در درجه حرارت C˚۵ + الی C˚۳۰ نگهداری شود. چسب بتن حداکثر ۱۲ ماه پس از تاریخ تولید قابل مصرف می‌باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا