بلاگمصالح و متریال

چوب چه کاربردهایی در دکوراسیون داخلی ساختمان دارد؟

چوب چه کاربردهایی در دکوراسیون داخلی ساختمان دارد؟

اختصاصی ساختمان آنلاین: در چند سال گذشته استفاده از چوب و موادی که بر روی آن‌ها از طرح‌های چوبی شکل استفاده شده است، در دکوراسیون داخلی منازل مورد توجه بسیاری از معماران و صاحبان ساختمان قرار گرفته است. از دلایل استفاده از این گونه مواد می‌توان به صرفه اقتصادی و زیبایی آن‌ها اشاره کرد. این مواد در کف، دیوار، کابینت و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به معرفی چند مورد از این گونه متریال‌ها خواهیم پرداخت و در مورد معایب و مزایای آن‌ها بیشتر بحث خواهد شد.

چوب پارکت

چوب چه کاربردهایی در دکوراسیون داخلی ساختمان دارد؟

یکی از زیباترین کفپوش‌هایی که در حال حاضر در داخل ساختمان‌ها استفاده می‌شود، پارکت‌هایی از جنس چوب است. این کفپوش از کنار هم قرار دادن قطعات چوبی تشکیل می‌شود. پارکت‌های چوبی صد در صد طبیعی بوده و هیچ ماده مصنوعی در داخل آن به کار نرفته است. این نوع پارکت به دو صورت چند تکه و یک تکه وجود دارد. اما هنگامی که آن‌ها نصب شوند از نظر ظاهری با هم یکسان هستند. پارکت‌های چوبی به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته و کف ساختمان را می‌پوشانند.

پارکت‌ها به دلیل وجود مواد پلاستیکی خاص در داخل آن از خوردگی موریانه‌ای و حشراتی جلوگیری می‌کند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پارکت‌های چوبی آسیب نرساندن به بدن هنگام تماس بدن با آن است که یک مزیت بسیار مهم به شمار می‌آید و می‌توان به راحتی بر روی آن قدم بگذارید و یا حتی دراز بکشید. در واقع می‌توان گفت چوپ پارکت سالم‌ترین کفپوش جهان است؛ زیرا از همه جنبه‌های سلامتی، بهداشت و پاکیزگی مورد تایید است.

از نظر کارشناسان و معماران استفاده از پارکت‌های چوبی هزینه اضافی نیست؛ زیرا استفاده از این نوع پارکت از جنبه‌های مختلف باعث افزایش قیمت ساختمان خواهد شد. نوع اتصالات به کار رفته در پارکت‌ها باعث محکم شدن کامل درزها و سوراخ‌های مابین آن‌ها شده و استقامت پارکت‌ها را تضمین خواهد کرد. از دیگر مزایایی پارکت‌های چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی منحصر به فرد
  • طبیعی بودن و عدم وجود هر نوع ماده‎ای دیگر در آن
  • تنوع زیاد در طرح
  • حافظ محیط زیست و سلامت انسان
  • استقامت بالا در برابر ساییدگی، ترک خوردگی
  • قالبیت ترمیم‌پذیری در صورت به وجود آمدن هر یک از مشکلات بالا
  • مقاوم در برابر حرارت

یکی از معایب بزرگ پارکت‌ها حساسیت بیش از حد آن به آب است. در صورت تماس آب با آن سطح پارکت خیلی سریع دچار تورم شده یا در اصطلاح عامیانه باد خواهد کرد. باد کردن چوب پارکت باعث از بین رفتن زیبایی آن خواهد شد.

 لمینت

چوب چه کاربردهایی در دکوراسیون داخلی ساختمان دارد؟

امروزه کفپوش‌های جدیدی وارد بازار شده است که فاقد ویژگی‌های اصلی پارکت‌های چوبی است و آن را لمینت می‌نامند. لمینت بر خلاف پارکت از چوب طبیعی نبوده و جنس آن از اچ دی اف (HDF) است. شاید در نگاه اول تفاوت خاصی بین این نوع کفپوش و پارکت‌های چوبی مشاهده نکنید؛ زیرا نمای ظاهری آن‌ها از طرح‌های چوبی کپی شده است و به پارکت‌های چوبی کاملاً شبیه است. اما اگر کمی در آن دقت کنید به مصنوعی بودن آن پی خواهید برد.

قدمت کفپوش‌های لمینت به کمتر از نیم قرن بر می‌گردد، این کفپوش اولین بار در سال ۱۹۷۷ در یک شرکت سوئدی به نام پرستورپ (perstorp) ابداع و در سال ۱۹۸۴ به بازار عرضه شد. کفپوش لمینت از چند لایه تشکیل شده است که در لایه رویی آن طرح‌های چوبی و گاهی سنگی نقش بسته است. لمینت توسط شیارهایی که کلیک نامیده می‌شود به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می‌شوند، پس کفپوش لمینت به کف ساختمان نمی‌چسپد.

مزایای لمینت

چوب چه کاربردهایی در دکوراسیون داخلی ساختمان دارد؟

  • نصب آسان
  • دوام بالا در برابر خراش و ساییدگی
  • مقاوت در برابر آب
  • قابلیت انتقال و جابجایی آسان (در صورتی که برای نصب آن از چسب استفاده نشده باشد)
  • گستردگی طرح و رنگ
  • مقاوم در برابر اشعه خورشید

در کنار مزیت‌های فراوان لمینت‌ها، این کفپوش دارای معایبی نیز هست. یکی از معایب اصلی این کفپوش قیمت بالای آن است و هر کسی قدرت خرید آن را ندارد. یکی از عیب‌های آن ایجاد سر و صدا هنگام راه رفتن بر روی آن است و این عیب برای خانواده‌ها و کسانی که به زندگی آرام عادت کرده‌اند می‌تواند آزار دهنده باشد. برای جلوگیری از ایجاد سر و صدا در لمینت‌ها می‌توان در زیر این کفپوش از فوم استفاده کرد. این فوم می‌تواند عایق حرارتی، برودتی و صوتی نیز باشد.

کابینت

دکوراسیون آشپزخانه در زیبایی خانه شما بسیار حائز اهمیت است. برای این که دکوراسیون آشپزخانه شما زیبا باشد باید در انتخاب جنس و مواد به کار رفته در کابینت‌ها دقت لازم را داشته باشید. جنس کابینت‌های به کار رفته در آشپزخانه‌ها معمولاً از چهار نوع تمام چوب، فلزی، ام دی اف (MDF) و پی وی سی (PVC) است. در سال‌های گذشته بیشتر از کابینت‌های فلزی استفاده می‌کردند ولی در حال حاضر یکی از زیباترین نوع کابینت‌ها برای آشپزخانه، کابینت تمام چوب است.

کابینت‌های تمام چوب یا در اصطلاح کابینت‌های کلاسیک، بسیار جذاب بوده و جلوه بسیار زیبایی را به آشپزخانه شما می‌دهد. این نوع کابینت برای خانه‌هایی که به سبک کلاسیک ساخته شده‌اند بیشترین استفاده را دارد. در کابینت‌های تمام چوب، امکان ایجاد کمد با توکار وجود دارد. همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین مزیت این کابینت‌های زیبایی منحصر به فرد آن‎ها است. از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به توانایی جذب صدا و مقاومت بالا اشاره کرد. اما در کنار این مزیت‌ها دارای معایبی از جمله قیمت بالای آن، مدت زمان زیاد برای آماده‌سازی و نصب آن و همچنین بالا بودن استفاده از متریال است.

 قرنیز چوبی ام دی اف (MDF)

چوب چه کاربردهایی در دکوراسیون داخلی ساختمان دارد؟

قرنیز به نوار یا باند دور دیوارها گفته می‌شود. در واقع نقش قرنیز پر کردن فضای بین دیوار و پارکت و جلوگیری از آسیب رسیدن به دیوارها را دارد. قرنیز نسبت به دیوار برجسته‌تر است. استفاده از قرنیز از گذشته‌های دور در داخل خانه‌ها مورد توجه بوده است. در ابتدا قرنیزها به صورت چوبی یا آجری بوده است، اما با گذشت زمان در جنس قرنیزها پبشرفت‌هایی حاصل شده است و قرنیزهای جدیدتر شبیه ام دی اف (MDF) و پی وی سی (PVC) ابداع شده است. قرنیزهای جدیدتر هم زیباتر بوده و هم دارای کیفیت بالاتری است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و معماران طراحی داخلی و زیبایی خانه با استفاده از قرنیز دو چندان خواهد شد. قرنیزهای ام دی اف در ارتفاع‌های ۷، ۹، ۱۰ و ۱۲ سانتی‌متری، طول ۲۸۰ و ۳۶۶ سانتی‌متر و پنهای ۸ و ۱۶ میلی‌متر در بازار موجود است. با توجه به نیاز شما می‌توانید هر کدام از اندازه‌هایی که لازم داشتید، انتخاب کنید.

پس می‌توان نتیجه گرفت از چوب و یا متریال‌هایی که بر روی آن‌ها طرح‌هایی به شکل چوب کشیده شده است، زیبایی خاصی را به خانه شما خواهد داد و می‌توانید چندین سال از آن بهره بگیرید.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

درباره چوب پلاست و ترمووود بیشتر بدانید

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا