بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

۷ تکنولوژی نوآورانه در زمینه ساخت وساز در سال ۲۰۱۸

۷ تکنولوژی نوآورانه در زمینه ساخت وساز در سال ۲۰۱۸

سال ۲۰۱۷ سال خوبی برای ظهور تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساخت و ساز بود و بعید به نظر می‌رسد که این سرعت پیشروی در سال ۲۰۱۸ کند شود. این مسئله می‌تواند به عنوان یک خبر خوب برای شرکت‌هایی باشد که تکنولوژی را برای بهبود هزینه‌ها، ایمنی، کارایی، بازده مناسب و کیفیت ساخت وساز در نظر می‌گیرند. اگر شما نیز قصد دارید که جزء گروه پیشگامان در این راه باشید در اینجا ۷ نمونه تکنولوژی نوآورانه در صنعت ساخت و ساز که در سال ۲۰۱۸ معرفی شده‌اند را عنوان می‌کنیم.

  1. واقعیت مجازی

بالاخره واقعیت مجازی راه خود را از دنیای بازی‌های کامپیوتری به دنیای واقعی باز کرده است. شرکت‌های مختلفی مانند Winter Construction از مدل‌های چهار بعدی واقعیت مجازی برای قرار دادن صاحبان و سهامداران شرکت‌ها در محیط‌ مجازی ساخت و سازهای برنامه ریزی شده استفاده می‌کنند. همچنین در طول مراحل طراحی و اجرای پروژه‌های بزرگی مانند هتل‌های فرودگاهی، پارک‌های شامل باغ وحش و مجتمع های تفریحی دیگر از این تکنولوژی بسیار استفاده می‌کنند.

این مدل‌سازی باعث می‌شود سهامداران یک تجربۀ اولیه و همه جانبۀ تعاملی جذاب از پروژه داشته باشند و این امکان را به آن‌ها می‌هد که طرح‌های نهایی پیروز باشند و طرحی را تولید کنند که با انتظارات کاملا برآورده کند. همچنین آن‌ها با این روش قادر خواهند بود تمام نیازمندی‌های منحصر به فرد پروژه‌هایی مانند زمانبندی برنامه‌های حیوانات باغ وحش و برخاستن و فرود هواپیماها را بررسی کنند.

در حالی که  واقعیت مجازی قبلا در حیطه سازمان‌های پیشگام بوده است، اما اکنون در حال تبدیل شدن به یک مسئله اصلی است و مورد تقاضای بسیاری از صاحبان شرکت‌ها است. محیط‌های ۴ بعدی شبیه سازی شده به شرکت‌های ساخت و ساز اجازه می‌دهد تا همۀ جوانب پروژه‌های ساختمانی را برنامه‌ریزی کنند، همچنین امنیت و کارایی را به بهترین نحو مدیریت کنند. این مزیت‌ها در نهایت منجر به تحویل یک محصول سازگار و با کیفیت‌تر خواهد شد.

۷ تکنولوژی نوآورانه در زمینه ساخت وساز در سال ۲۰۱۸

  1. واقعیت افزوده

واقعیت‌ مجازی به کاربران اجازه می‌دهد تا قدم در فضاهای ۳ بعدی و ۴ بعدی بگذارند بدون این که نیازی باشد تا به طور فیزیکی حرکتی انجام دهند. اما واقعیت افزوده به کاربران اجازه می‌دهد که در محیط‌های واقعی ۳ بعدی قرار گیرند و اطلاعات آنی و بلادرنگ را از این محیط‌ها مشاهده و جمع‌آوری کنند. برای مثال یک اپلیکیشن جدید از IOS ( سیستم عامل آیفون)، به نام مژرکیت (MeasureKit) به کاربران این امکان را می‌دهد که دوربین تلفن همراه خود را رو به روی یک شی یه مولفۀ ساختمانی بگیرند و از سه طریق با آن شی تعامل داشته باشند: مانند اندازه، ارتفاع و مکان شی. ما پیش‌بینی می‌کنیم که اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده بیشتری در سال ۲۰۱۸ وارد شوند و برخی از اپلیکیشن‌های موجود بسیار فراگیر و محبوب خواهند شد. برای نمونه می‌توان به قابلیتی که BIM 360 Glue برای پیمانکاران فراهم می‌کند اشاره کرد که می‌توانند یک دستگاه را روی یک مولفه بگیرند و اطلاعاتی را از مدل‌های ۳ بعدی با استفاده از تصاویر ثبت شده برای آن دریافت کنند.

۷ تکنولوژی نوآورانه در زمینه ساخت وساز در سال ۲۰۱۸

  1. تکنولوژی‌های پوشیدنی

ساختمان سازی امروزه به یک مکان بسیار امن برای کار کردن تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که این امنیت تا حدود خیلی زیادی مدیون معرفی و فراگیر شدن تکنولوژی‌های پوشیدنی است. شرکت‌هایی مانند تریاکس (Triax) تنپوش‌هایی را ارائه می‌دهند که مکان و موقعیت کارکنان را در هر لحظه نمایش می‌دهند. همچنین هنگامی که پتانسیل خطر وجود دارد یا شخصی لیز خورده و امنیت او در خطر است اخطار می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن کمک‌های لازم ارسال شوند.

به نظر می‌سد که تولیدی‌های بسیار بیشتری مانند تریاکس در آینده در دسترس خواهند بود و شرکت‌های که از آن‌ها استفاده می‌کنند بیش از پیش تقاضا موفق خواهند شد، به‌خصوص به این دلیل که اخیرا صنعت، شروع به توسعه‌ی معیارهای ایمنی که جزئی از فرآیند پیشنهادی است، کرده است.

  1. یادگیری ماشین

هنگامی که موضوع ایمنی مطرح می‌شود بد نیست نگاهی به ابداعات و نوآوری‌های دنیای یادگیری ماشین بیاندازیم و برخی از پیامدهای آن در سال جدید را مورد بررسی قرار دهیم. برای مثال تکنولوژی به نام Smartvid.io داده‌های بصری را از محیط کار جمع‌‌آوری و به صورت هوشمند آن را برای اهداف مختلف از جمله ایمنی، کیفیت، توالی پیشرفت و بازاریابی تجزیه و تحلیل می‌کند.

Smartvid.io به طور پیوسته عکس‌ها، ویدیوها و سایر اطلاعات بصری از محیط کار را تجزیه و تحلیل می‌کند و به دنبال تخلفات ایمنی آن‌ها می‌گردد. همچنین محل آیتم‌ها را  برچسب گذاری می‌کند و با مکان آن‌ها در نقشه مطابقت می‌دهد. این ویژگی به افراد اجازه می‌دهد تا در محیط‌ها و دفاتر سیار خود به صورت سریع به اطلاعات بصری محیط دسترسی پیدا کنند بدون اینکه نیاز باشد اطلاعات عظیمی را دریافت یا ارسال کنند. علاوه بر این شناسایی داده‌های بصری را برای استفاده در اهداف بازاریابی آسان می‌کند.

به نظر می‌رسد که تکنولوژی‌هایی مانند Smartvid.io در سال ۲۰۱۸ در حال تبدیل شدن به شرکت‌هایی برای تجارت هستند. این تکنولوژی‌ها با در دسترس قرار دادن هرچه بیشتر داده‌های موجود سبب بهبود مواردی همچون کیفیت، زمانبندی، ایمنی و بازاریابی شده‌اند.

  1. پیش‌سازی

پیش‌سازی به نوبه‌ی خود یک نوآوری جدید است که صنعت ساخت وساز در طول دهه‌ها از آن در برنامه‌های مختلف استفاده کرده است و تکنولوژی‌های جدید باعث شده‌اند بتوانیم از مزایای  پیش‌سازی سریع‌تر و راحت‌تر بهره ببریم. اضافه شدن فرایند پیش‌سازی به صنعت ساخت و ساز راه آن را به کلی تغییر داده است.

به عنوان مثال ManufactOn یک تکنولوژی سیار است که دید کاملی از فرایند پیش سازی را فراهم می‌کند به گونه‌ای که همه اعضای پروژه می‌توانند ببینند که چه چیزی در حال ساخت است، در چه مرحله‌ای از فرایند هستند و چه زمانی پروژه باید تحویل داده شود.

پیش بینی می‌کنیم شرکت‌هایی که از مزایای این نوع تکنولوژی‌ها برای راحتی و افزایش استفاده خود از پیش‌سازی بهره می‌گیرند می‌توانند ویژگی‌های رقابتی خوبی برای سال ۲۰۱۸ داشته باشند.

۷ تکنولوژی نوآورانه در زمینه ساخت وساز در سال ۲۰۱۸

  1. آنالیز پیش بینی

غالبا تفاوت‌های بین یک شرکت ساختمانی موفق و یک شرکت ساختمانی که درجا می‌زند در توانایی مدیران آن شرکت در مدیریت ریسک است. آنالیز پیش‌بینی در واقع در مورد این است که چطور می‌توان مدیریت ریسک را ساده‌تر کرد.

در سال ۲۰۱۷ BIM 360 project IQ آزمایش‌های بتا را همراه با شرکت‌های پیشرو انجام داد، به این منظور که مشاهده کند تا چه انداره می‌توان از طریق استفاده از تجزیه و تحلیل پیش بینی به مدیریت ریسک کمک کرد. پروژه IQ تجزیه و تحلیل داده‌های قرادادهای فرعی، تامین کنندگان مصالح، نقشه‌های طراحی و مکان خود ساختمان را برای تجزیه و تحلیل فاکتورهای مهم در مدیریت ریسک که براساس داده‌های پیشین است، انجام می‌دهد. همچنین این پروژه یک پیشخوان را فراهم می‌کند یعنی جایی که سیستم‌های امتیازدهی (GCs) می‌توانند مشخص کنند کدام عنصر از پروژه قابلیت ریسک بالاتری دارد و نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.و به آن‌ها اجازه می‌دهد دلایل ریسک را مورد ارزیابی قرار دهند.

پروژه IQ از طریق داده‌های گذشته و چگونگی ارتباط مقیاس‌های GC با اطلاعات ارائه شده، به طور مداوم خطر‌ها را ارزیابی می‌کند و آن‌ها را دقیق‌تر ارائه می‌دهد.

انتظار می‌رود که پروژه IQ در سال ۲۰۱۸ در صنایع گسترده‌تر استفاده شود و پیش بینی می‌کنیم بهبود آن به گونه‌ای توسعه یابد که کاربران بدانند که چگونه ریسک‌های خود را مدیریت کنند.

  1. ارتباطات با محل کار

تاخیر در برقراری ارتباط بین محل کار، دفتر طراحی، مهندسی و … می‌تواند هزینه بردار باشد و در یک جمله قطع ارتباط با محل کار خیلی سریع می‌تواند مزیت‌ها را از بین ببرد. خوشبختانه اخیرا ارتباط با محل کار آسان‌تر و راحت‌تر شده است.  با وجود ارتباط با محل کار هر کسی می‌تواند به قسمت‌های متفاوت نقشه‌ها و اسناد که در هر لحظه به روز شده‌اند در کمترین زمان دسترسی پیدا کند. در واقع با وجود تکنولوژی‌های موبایل می‌توان به همۀ اطلاعات فایل‌ها دسترسی پیدا کرد. بنابراین مهم نیست در کدام قسمت از ساختمان حضور داشته باشید می‌توانید به راحتی به همۀ اطلاعات مورد نیاز در کمترین زمان دسترسی داشته باشید.

همچنین ارتباطات در همه‌ی RFI از روزها و هفته‌ها به ساعات و دقیقه کاهش می‌یابد و اشتباهات ناشی از عدم ارتباط تقریبا حذف شده‌اند. تغییر سفارشات و تجدید نظر در مورد کارها به طور چشمگیری کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که تعداد خیلی کمی از شرکت‌های ساختمانی در سال ۲۰۱۸ بدون ارتباط با محل کار بتوانند پیشرفتی داشته باشند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا