بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

انواع باربکیو و ایده‌هایی برای طراحی باربکیو

حتما تا به حال در فیلم‌های مختلف دیده‌اید که در حیاط روبروی خانه کسی در حال پختن گوشت و یا همبرگر است. معمولا در مهمانی‌ها نیز این چنین روش طبخی را مشاهده کرده‌اید. به آن روش پخت گوشت و یا هر ماده خوراکی دیگری باربکیو گفته می‌شود و در این مقاله قصد داریم که در مورد باربکیو، انواع باربکیو و ایده‌هایی برای طراحی و ساخت باربکیو صحبت کنیم.

باربکیو چیست؟

همانطور که گفته شد باربکیو یک روش پخت و پز است که البته این نام به وعده غذایی و یا دورهمی‌ای که در آن از باربکیو برای طبخ غذاها استفاده می‌شود نیز اطلاق می‌شود. برای مثال اگر شما به یک مهمانی دعوت شوید و میزبان از شما بخواهد که به حیاط رفته و در آنجا به روش باربکیو گوشت شما را آماده کند، اصطلاحا به آن یک مهمانی باربکیو گفته می‌شود.

در این روش از تکنیک‌های مختلفی همچون دودی کردن گوشت، رست کردن آن و یا گریل کردن گوشت استفاده می‌شود. در صنعت غذا گریل کردن به طور کامل با باربکیو متفاوت است؛ زیرا طبق تعریف غذاهایی که با حرارت بسیار بالا و به صورت مستقیم به سرعت پخته می‌شوند، گریل شده و باربکیو مخصوص روش‌های پخت غذا با سرعت کم و دمای پایین است؛ اما به اشتباه گریل کردن نیز در بسیاری از موارد نوعی از باربکیو شناخته می‌شود.

برای این طرز پخت غذا از وسیله‌ای استفاده می‌کنیم که به آن نیز باربکیو می‌گویند! بحث اصلی ما در این مقاله نیز همین موضوع است و قصد داریم علاوه بر بررسی انواع روش‌ها، انواع باربکیو‌ را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

روش‌های مختلف باربکیو و انواع باربکیو

 

روش‌های مختلف باربکیو و انواع باربکیو

 

باربکیو خود به 4 یا 5 روش مختلف قابل انجام است. یکی از تکنیک‌های آن دودی کردن است که برای پخت گوشت از دود با دماهای پایین (چیزی بین 115 تا 145 درجه سانتی‌گراد) استفاده می‌شود و مشخصه آن گذاشتن وقت بسیار زیاد برای پخت است.

یک روش دیگر اصطلاحا “پختن” نامیده می‌شود که در آن از یک اجاق در بسته استفاده می‌کنیم و گوشت را به روش انتقال حرارت به مدت یک ساعت با دمای متوسط می‌پزیم.

در یک روش دیگر می‌توانیم آتش مستقیم و حرارت خشک روی یک سطح شیاردار را با یک ظرف پر شده از آب گوشت برای حرارت مرطوب ترکیب کنیم. در این حالت گوشت مزه فوق‌العاده خوبی به خود می‌گیرد و درست کردن آن چندین ساعت طول می‌کشد.

روش آخر نیز همان گریل کردن است که در ابتدای متن در مورد آن کمی صحبت کردیم. در گریل کردن از حرارت مستقیم و خشک با دمای بسیار بالا در حد 260 درجه سانتی‌گراد استفاد می‌کنیم و درست کردن گوشت به حالت گریل کردن تنها چند دقیقه طول می‌کشد.گریل کردن می‌تواند توسط چوب، ذغال، گاز و یا برق انجام شود. در روش دودی کردن گوشت مدت زمان بسیار بیشتری را در معرض حرارت می‌گذراند و به همین دلیل شاید گوشت طعم بهتری داشته و مغزپخت‌تر شود.

آن روشی که معمولا در مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد همین گریل کردن است؛ زیرا سرعت بالایی داشته و طرفداران زیادی دارد. معمولا افراد دوست دارند که چندین دقیقه در کنار باربکیو نشسته و از بوی غذا لذت ببرند؛ سپس به سرعت سوسیس، گوشت، مرغ و… آن‌ها آماده شده و میل کنند. در ادامه انواع باربکیو‌ های مختلف با تمرکز ویژه بر روی ابزارهای گریل کردن را با همدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع باربکیو

انواع باربکیو

باربکیو باز

همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید، این نوع باربکیو شاید ساده‌ترین شکل آن باشد و یک جعبه فلزی یا سنگی است که زیر آن زغال و یا چوب آتشین قرار می‌گیرد و بالای آن مستقیما گوشت روی شبکه‌های فلزی گذاشته می‌شود. از این نوع باربکیو برای حرارت بالا و مستقیم استفاده می‌شود و روی آن غذاهایی که به سرعت پخته می‌شوند؛ همچون کباب‌ها، استیک‌ها، فیله‌ها، سبزیجات و غیره قرار می‌گیرد.

باربکیو در دار

فرق این دستگاه با باربکیو باز وجود یک در پوش است که از بالا به پایین کشیده می‌شود. در نوع باز تنها از گریل کردن استفاده می‌شود؛ اما در باربکیو دردار علاوه بر گریل کردن گوشت، همزمان امکان دودی کردن و یا به صورت جداگانه نیز وجود دارد. در باربکیو در  دار کمی روش طبخ غیر مستقیم است و برای پخت گوشت‌هایی که عرض بیشتری دارند مناسب است؛ برای مثال استیک‌های با عرض زیاد و یا یک مرغ و اردک درسته در این نوع باربکیو درست می‌شود.

 

باربکیودردار

گریل به شکل کشتی

همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید، این نوع باربکیو به باربکیو در دار شباهت زیادی دارد؛ اما این موضوع فقط به ظاهر برمی‌گردد و در واقع تفاوت‌های محسوسی بین گریل به شکل کشتی و باربکیو در دار وجود دارد. این نوع گریل سرامیکی بوده و در آن علاوه بر گرمای مستقیمی که از آتش زغال به دست می‌آید، از گرمای ساطع شده از بدنه نیز برای پخت استفاده می‌شود. برخی از مواد غذایی همچون نان‌ها را می‌توان مستقیم روی دیواره چسباند. از این نوع باربکیو برای رست کردن، دودی کردن و یا گریل گوشت و دیگر مواد غذایی استفاده می‌گردد.

 

گریل به شکل کشتی

باربکیو چرخشی

در باربکیو چرخشی کمی حرکت به فرآیند ثابت گریل کردن اضافه می‌شود. حرکت آرام و نرم سیخ بزرگ این دستگاه باعث می‌شود که گرما به طور مساوی پخش شده و تمام سطح و داخل غذا به طور یکسان پخته شوند. در این روش چربی‌های گوشت آب می‌شود و پوسته بیرونی خوب ترد می‌شود. مرغ و گوشت بعد از بیرون آمدن از دستگاه در این نوع باربکیو حالتی ترد داشته و بسیار خوشمزه است.

دنده گوسفند، گوشت‌های چربی‌دار، مرغ کامل و یا بال مرغ در باربکیو چرخشی به خوبی پخته خواهد شد.

 

باربکیو چرخشی

میدان آتش

در ابتدای آغاز دوران پس از اختراع آتش خبری از پخت غذا به صورت کبابی و یا گریلی نبود و گوشت، مرغ و یا هر حیوان دیگری در مجاورت یک میدان بزرگ آتش قرار می‌گرفتند تا در نهایت با حرارت ایجاد شده توسط آن میدان آتش پخته شوند. این روش حتی هنوز هم در قرن 21 طرفداران زیادی به خصوص در کشور‌های آمریکای شمالی دارد. در این روش می‌توان یک گوسفند کامل را در کنار میدان آتش گذاشته و بپزیم!

تا به اینجای کار با تعریف باربکیو، انواع باربکیو، و روش‌های مختلف به کارگیری آن آشنا شده‌اید. می‌توان در مورد گریل‌های زغالی، برقی، چوبی و… نیز صحبت کرد؛ اما توضیح در مورد آن‌ها تنها بیان واضحات است؛ برای مثال در یک گریل برقی به جای استفاده از آتش از الکتریسیته برای پخت و پز استفاده می‌شود.

شاید شما هم به استفاده از انواع باربکیو های علاقه‌مند باشید و یا بخواهید که در حیاط خانه هر از چندگاهی با دوستان و خانواده بنشینید و از غذای خوشمزه پخته شده روی باربکیو لذت ببرید؛ اما با یک بررسی کوچک متوجه می‌شوید که هزینه خرید این نوع ابزارها می‌تواند کمی مشکل‌‌ساز باشد! در این حالت بهتر است که ادامه متن را از دست ندهید؛ زیرا می‌خواهیم روش‌های ساده درست کردن انواع باربکیو با ابزارهای دم دستی در خانه را به شما آموزش دهیم. ایده‌های طراحی و ساخت باربکیو می‌تواند به ذهن خود شما نیز خطور کند؛ تنها کافیست که طبق تعریفی که ابتدای متن ارائه دادیم، با وسایل مختلف اقدام به ساخت کنید.

 

میدان آتش

ایده‌هایی برای طراحی باربکیو

در تصویر زیر می‌توانید یک باربکیو دست‌ساز، ارزان و یکبار مصرف فوق‌العاده جالب را مشاهده کنید. برای این کار یک ظرف آلومینومی، مقداری زغال و یک شبکه فلزی ارزان قیمت نیاز دارید. با توجه به قیمت‌های فعلی این باربکیو برای شما حدود 10 هزار تومان آب خواهد خورد که می‌توانید چندین بار برای پخت غذا از آن استفاده کنید.

در روش دوم نیاز به چند آجر و مقداری سیمان برای چسباندن آن‌ها به هم دارید و بعد از چسباندن و درست کردن یک بستر توسط آجر‌ها، یک تکه فلزی بزرگ را اضافه کرده تا یک باربکیوی حرفه‌ای، بزرگ و جذاب را در حیاط پشتی خانه‌اتان داشته باشید! می‌توانید با رنگ کردن و یا تزیین آن زیبایی باربکیو دست‌ساز خود را چندین برابر کنید. خوبی روش دوم معرفی شده این است که مانند روش اول یکبار مصرف نبوده و همچنین برای مهمانی‌ها و تعداد زیادی گوشت و مرغ نیز بسیار مناسب است.

با گلدان سفالی باربکیو بسازید! بله با استفاده از یک گلدان سفالی و یک سطح فلزی برای نگه داشتن غذا می‌توانید یک باربکیوی جمع و جور خوشگل که حتی امکان آوردن آن روی میز غذا نیز وجود دارد، بسازید. اگر از یک گلدان بزرگ استفاده می‌کنید، چند عدد آجر را نیز در انتهای گلدان قرار دهید تا گرما به خوبی درون باربکیوی جذاب و کوچک شما نگه‌داشته شود. در ضمن از گلدان سفالی برای ساخت یک باربکیو مخصوص دودی کردن گوشت نیز می‌توان استفاده کرد.

اگر در خانه جعبه ابزار قدیمی دارید که دیگر وسایلی درون آن نمی‌گذارید، می‌توانید با پر کردن آن با زغال و همچنین زدن رنگ ضد حرارت به آن یک باربکیوی جمع و جور در حیاط پشتی خانه‌اتان برای خود دست و پا کنید.

 

ایده‌هایی برای طراحی باربکیو

سخن پایانی

استفاده از باربکیو برای پخت و پز و درست کردن انواع غذاهای مختلف بیشتر بر روی لذت آشپزی و دور هم بودن تمرکز می‌کند؛ اما این به آن معنا نیست که مزه غذاها در صورت استفاده از این روش طبخ بد باشد؛ که صد البته برعکس بوده و حتی گوشت و مرغ طعم بهتری داشته و مغزپخت‌تر خواهند شد. در این مقاله با انواع باربکیو و روش‌های آن آشنا شدید و همچنین چند ایده جذاب برای درست کردن انواع باربکیو با وسایل داخل خانه نیز به شما داده شد؛ اما همانطور که دیدید ساخت آن بسیار راحت بوده و کافی است کمی به دور و بر خود نگاه کرده و با استفاده از وسایلی که قصد دور ریختن آن‌ها را دارید برای خود در بالکن باربکیو درست کنید! می‌توانید آخر هفته‌ها دوستان و خانواده خود را دعوت کرده و در حیاط منزل باربکیوی دست‌سازتان را به آن‌ها نشان دهید و در کنار هم لحظات خوشی را همراه با آشپزی و بوی مطبوع گوشت بگذرانید. فرهنگ پخت و پز با استفاده از باربکیو اغلب در تابستان رواج دارد؛ پس شاید بهتر است که از الان یا به فکر خرید و یا ساخت یک باربکیو برای خودتان باشید. استفاده از انواع باربکیو می‌تواند خانواده‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و لذت آشپزی را دو چندان کند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا