بلاگمصالح و متریال

بررسی درب و پنجره‌های آلومینیومی

اختصاصی ساختمان آنلاین: پنجره آلومینیومی همان‌طور که از نام آن مشخص است؛ از جنس آلومینیوم است. آلومینیوم در واقع فلزی به رنگ نقره‌ای و با جلای فلزی، نرم و سبک که از ویژگی‌های جالب آن می‌توان به قابلیت شکل‌پذیری زیاد آن اشاره کرد. علاوه‌بر این؛ آلومینیوم بسیار سبک وزن است و در مقابل زنگ‌زدگی مقامت خوبی از خود نشان می‌دهد. پنجره آلومینیومی، در واقع به پنجره‌ای گفته می‌شود که از پروفیل‌های آلومینیوم برای ساخت آن استفاده شده باشد.

مزایای درب و پنجره‌های آلومینیومی

با توجه به موارد گفته شده، درب و پنجره‌های آلومینیومی دارای مزایای متعددی هستند که از جمله بارزترین آن‌ها می‌توان به ظریف، شکیل و مستحکم بودن و همچنین امکان نصب سریع آن اشاره کرد.

معایب درب و پنجره‌های آلومینیومی

علی‌رغم این‌که درب وپنجره‌های آلومینیومی مزیت‌های زیادی دارند اما در مقابل برخی معایب را نیز دارند که از جمله بارزترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آلومینیوم عایق حرارتی مناسبی نیست.
  • امکان اتصال صحیح گوشه‌ها در بعضی مواقع وجود ندارد.
  • ممکن است به مرور زمان پوسیده شود.
  • در مقابل عوامل شیمیایی دچار خوردگی می‌شود.
  • امکان بروز خراشیدگی بر روی آن وجود دارد.
  • تمام قطعات به صورت مکانیکی به هم متصل می‌شوند؛ بنابراین اگر از حالت ثابت خارج شوند و رگلاژ پنجره خراب شود.
  • امکان انتقال گرد و خاک از محل اتصالات مکانیکی به داخل ساختمان وجود دارد.

پنجره آلومینیومی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

پنجره آلومینیومی خوب در واقع به پنجره‌ای اطلاق می‌شود که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • آندایز شده باشد.
  • کلیه کنج‌های آن فارسی‌بر شده باشند.
  • از پروفیل مناسب و استاندارد ساخته شده باشد.
  • دارای رنگ مناسب و متناسب با نمای ساختمان باشد.
  • در صورت امکان در آن از شیشه دوجداره استفاده شود.
  • یراق‌آلات آن از نوع مرغوب و با کیفیت انتخاب شده باشد.
  • در مونتاژ آن از میلگرد و سایر قطعات آهنی استفاده نشده باشد.
  • در صورتی که عایق‌بندی ساختمان مدنظر باشد از پروفیل‌های ترمال بریک استفاده شود.

بررسی درب و پنجره‌های آلومینیومی

پنجره‌های آلومینیومی دارای چه اجزایی هستند؟

اجزای درب و پنجره‌های آلومینیومی دارای چند بخش کلی است که عبارتند از:

  • پروفیل آلومینیومی
  • لاستیک‌های آب‌بندی و هوابندی
  • شیشه
  • یراق‌آلات

پروفیل آلومینیومی

در حال حاضر انواع مختلفی از پروفیل‌ها در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به منظور ساخت قسمتی از قاب، فریم و بازشو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع پنجره آلومینیومی

به طور کلی انواع پنجره آلومینیومی به سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • آلومینیوم ساده
  • آلومینیوم ترمال بریک
  • چوب آلومینیوم

آلومینیوم ساده

آلومینیوم ساده در واقع شامل دو نوع پروفیل ST و کرونت است و از جمله پنجره‌های آلومینیومی پرکاربرد در کشور محسوب می‌شوند که وجه تمایز آن‌ها در هندسه سطح مقطع پروفیل آلومینیومی آن‌ها است.

با توجه به این‌که پنجره ST نسبت به کرونت دارای مزایای بیشتری است، در حال حاضر به دلیل این‌که این نوع پنجره‌ها به خاطر قفل و بست نامناسب و همچنین نصب ضعیف یراق‌آلات عایق خوبی نیستند و بعد از مدتی سست می‌شوند و هوابندی آن‌ها نیز به درستی انجام نمی‌شود و همین امر موجب ورود گرد و غبار و دود به داخل ساختمان می‌شود، تقریباً می‌توان گفت پنجره کرونت در بازار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

اما در مقابل، پنجره‌های ST دارای پروفیل قوی‌تر بوده و یراق‌آلات آن با کیفیت بهتری بر روی آن نصب می‌شوند. همچنین دوام این نوع پنجره‌ها به دلیل استفاده از نوارهای مویی و لاستیک‌های آب‌بند بیشتر است.

آلومینیوم ترمال بریک

عمده‌ترین ضعفی که به پنجره‌های آلومینیومی وارد است عایق نبودن آن‌ها نسبت به حرارت است. از این‌رو کارشناسان و متخصصین صنعت آلومینیوم به منظور برطرف نمودن این مشکل نوع جدیدی از پروفیل آلومینیومی به نام ترمال بریک را طراحی و تولید کرده‌اند. از پروفیل‌های ترمال بریک به منظور ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود.

یکی از نقاط قوت این پروفیل تعبیه یک تسمه از جنس پلی‌آمید در آن است که قادر به تحمل ۲۲۰ درجه حرارت و ۵۰ درجه برودت است. با توجه به این‌که لایه بیرونی پروفیل چارچوب و لنگه از لایه داخلی این نوع پروفیل‌ها جدا هستند و همچنین با استفاده مکانیزم پرس کردن تسمه پلی‌آمید در بین جداره بیرونی و داخلی چارچوب و لنگه، در مقابل حرارت و برودت عایق شده است، از این‌رو از انتقال انرژی گرمایی از فضای داخل به بیرون و بالعکس جلوگیری می‌شود و مانع اتلاف حرارتی ساختمان خواهد شد.

به عبارت بهتر، ساخت پروفیل‌های ترمال بریک از دو پروفیل بیرونی و داخلی که بوسیله تسمه‌های پلی‌آمیدی به یکدیگر متصل می‌شوند، این مزیت را ایجاد می‌کند که قسمت داخلی و خارجی بتوانند رنگ‌های متفاوتی داشته باشند.

از دیگر مزایای سیستم درب و پنجره ترمال بریک، همسویی ضریب انبساط طولی پلی‌آمید با آلومینیوم در شرایط جوی متفاوت است. این سیستم عایق بسیار خوبی برای آلومینیوم بوده و علاوه‌بر این، استفاده از پوشش آنادایزینگ در آن موجب رنگ‌‌بندی‌های بسیار زیبا و دلنشین آن‌ها می‌شود و همچنین با توجه به عایق‌ بودن این پروفیل با استفاده از این سیستم، دوام آن در مقابل شرایط جوی نامناسب بسیار بیشتر است.

گفتنی است؛ آلیاژ آلومینیوم مورد استفاده در ساخت پروفیل‌های درب و پنجره آلومینیومی، آلومینیوم ۶۰۶۳ است.

چوب آلومینیوم

لایه داخلی پروفیل چوب آلومینیوم از جنس چوب و لایه بیرونی آن از جنس آلومینیوم است که می‌توان آن را یک پروفیل ترکیبی دانست.

تذکر: در هنگام خرید باید دقیقاً نوع پروفیل پنجره را مشخص نمایید.

لاستیک‌های آب‌بندی و هوابندی

همان‌طور که می‌دانید انواع مختلفی از این نوع لاستیک‌ها در بازار موجود است اما با کیفیت‌ترین و بهترین نوع آن لاستیک‌های EPDM است. توجه داشته باشید که از لاستیک‌های PVC و  یا موارد مشابه در پنجره استفاده نشده باشد و حتماً نوع EPDM در آن به کار رفته باشد. علت تاکید بر استفاده از نوع EPDM این است که سایر گسکت‌ها (به مرور زمان خشک و ترک‌دار شده و تغییر شکل می‌دهند و یا حتی پاره می‌شوند.

شیشه

در پنجره‌های آلومینیومی نیز مانند درب و پنجره‌های UPVC می‌توان از شیشه یک، دو یا سه جداره استفاده کرد که نوع دوجداره پرمصرف‌تر است.

 بررسی شیشه‌های تک‌جداره، دوجداره و سه‌جداره از نظر عایق بودن در برابر صدا

استفاده از شیشه دوجداره، موجب کاهش سطح صدا بین ۲۰ الی ۳۵ دسی‌بل می‌شود و از سوی دیگر متوسط شدت سر و صدا در محیط‌های معمولی زندگی در شهرها در حدود ۶۰ الی ۷۰ دسی‌بل است. بر اساس تحقیقات انجام شده اگر شدت صدا به مقدار ۶۰ دسی‌بل باشد به عنوان صدای مزاحم، صدا با شدت ۹۰ دسی‌بل به عنوان صدای مضر برای سیستم شنوایی و در نهایت صدا با شدت ۱۲۰ دسی‌بل بالاتر از آستانه تحمل بوده و خطرناک شناخته می‌شود.

بررسی شیشه تک‌جداره، دوجداره و سه‌جداره از نظر عایق بودن در برابر حرارت و برودت

طی سال‌های اخیر میزان قیمت انرژی افزایش قابل توجهی داشته است و با توجه به این موضوع فعالان صنعت ساختمان‌سازی به دنبال پیاده‌سازی روش‌هایی به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی از سطوح خارجی ساختمان هستند.

همان‌طور که اشاره شد، پنجره و شیشه‌های ساختمان از جمله مهم‌ترین بخش اتلاف انرژی محسوب می‌شوند و از این‌رو استفاده از شیشه‌های دو یا چند جداره به میزان چشم‌گیری در صرفه‌جویی در مصرف انرژی موثر خواهد بود. بر همین اساس، اگر در ساختمان از شیشه‌های دوجداره استفاده شود میزان کاهش مصرف انرژی به ۱۴ درصد خواهد رسید.

یراق‌آلات

از آن‌جایی که در این نوع پنجره نیز مانند درب و پنجره UPVC تنوع یراق‌آلات جدید پنجره بسیار زیاد است، از این‌رو می‌توان با در نظر گرفتن میزان فضاهای مختلف ساختمان از بازشو‌های مناسب استفاده کرد. همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، بازشوها به پنج حالت لولایی، دوحالته، کلنگی، کشویی و فولکس واگنی تقسیم‌بندی می‌شوند.

بررسی درب و پنجره‌های آلومینیومی

نحوه ساخت پنجره‌های آلومینیومی

به منظور اجرای کامل عملیات زیرسازی، در ابتدا پروفیل‌ها و قطعات در بسته‌های خاص قرار داده می‌شوند و سپس به وسیله جرثقیل به وان‌های مختلف وارد شده و با گذشت زمان مشخص غوطه‌وری در هر یک از مواد به وان دیگری منتقل می‌شوند.

پروفیل‌ها در زمانی قابلیت رنگ‌پذیری دارند که به صورت کامل خشک شده باشند.  قبل از آسترکاری و رنگ زدن، به منظور شستشوی شاخه‌های آلومینیومی از حمام‌های کروماته استفاده می‌شود. همچنین با استفاده از لعاب‌های آکریلیکی و پلی‌استری شاخه‌های آلومینیومی و بدون روکش را رنگ‌آمیزی می‌کنند.

نحوه رنگ‌آمیزی پروفیل‌های زیرسازی شده

در این مرحله، پس از نصب پروفیل‌های زیرسازی شده بر روی قرارهای معین که به نوار نقالی متصل هستند، به داخل کابین پاشش انتقال داده می‌شوند. رنگ پودری در داخل این کابین با استفاده از  دستگاه‌های الکترواستاتیک باردار شده و به قطعات اعمال می‌شوند.

پس از طی این مرحله،  پروفیل‌ها وارد کوره پخت رنگ می‌شوند و به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر از طول کوره عبور می‌کنند. دمای کوره با توجه به دستورالعمل رنگ مورد استفاده تنظیم می‌شود. در نهایت پس از خارج شدن پروفیل‌ها از کوره، از قرارها جدا می‌شوند و پس از بررسی به مرحله بعدی انتقال داده می‌شوند.

برشکاری پروفیل‌ها

در این مرحله پروفیل‌های رنگ‌آمیزی شده بر اساس ابعادی که به وسیله رایانه و با توجه به اندازه‌گیری انجام شده از ساختمان محاسبه شده است، به وسیله اره‌های خاص برش می‌خورند. زوایای این اره‌ها می‌توانند به صورت خودکار تنظیم شوند و علاوه‌ بر این؛ فاصله بین دو فک اره نیز با یک خط‌کش الکترونیکی دقیق اندازه‌گیری می‌شود.

همچنین؛ تیغه‌های ۵۰ سانتی‌متری الماسه که در هنگام برش، روغن‌کاری می‌شوند نیز می‌توانند پروفیل‌های قطور را با کیفیت عالی برش دهند.

نحوه پرس‌کاری، سوراخ‌کاری، شیارزنی و فرزکاری پروفیل‌ها

پس از برش پروفیل‌ها، شکاف‌ها و شیارهای مختلف مورد نیاز بر روی نقاط خاص پروفیل‌ها ایجاد می‌شود. همچنین، پروفیل‌های برش خورده بر اساس نیاز به منظور تعبیه در محل قفل یراق‌آلات مربوطه و ایجاد آب‌رونی پنجره‌ها به قسمت فرزکاری منتقل می‌شوند.

مونتاژ پروفیل‌های آلومینیومی

عملیات مونتاژ بر اساس تیپ‌بندی پنجره‌ها و به روش‌های متنوعی صورت می‌گیرد که از جمله پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به استفاده از گوشه‌های خاص، پیچ‌های آهنی و پانچ اشاره کرد که دارای سرعت بالا، دقت، ظرافت و کیفیت بسیار بالا هستند.

تذکر: استفاده از میلگرد آهنی در مونتاژ پنجره‌ها مجاز نیست.

ایجاد پوشش قطبی محافظ (آندایز کردن) برای پروفیل‌ها

به منظور انجام این کار از استات نیکل استفاده می‌شود. آندایز کردن موجب جلوگیری از زنگ‌زدگی یا تخریب الکتروشیمیایی آلومینیوم می‌شود. در واقع آنادایزینگ، یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های مبارزه با خوردگی محسوب می‌شود و می‌توان در آن تا حدودی ارتباط لایه زیرین فلز با محیط را قطع کرد و از این طریق موجب از فلز محافظت کرد.

از آن‌جایی که لایه آنادایزینگ ویژگی‌های منحصر به فردی مانند سختی بالا، سبکی، مقاومت در برابر خوردگی و سایش، رنگ‌پذیری، عایق الکتریسیته، هدایت گرمای بالا و سایر موارد دارد در ساخت اغلب فریم‌های در و پنجره، اجزای ماشین‌ها، ورق، پروفیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید؛ لایه آنادایزینگ در رنگ‌های متنوع و نماهای زیبای پولیش و مات، ارائه می‌شود.

اعمال رنگ‌های پودری الکترواستاتیک بر روی پروفایل‌ها

همان‌طور که می‌دانید، رنگ‌های پودری قابلیت اجرا بر روی کلیه سطوح فلزی را دارند. این رنگ‌ها رارای مزایای متعددی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی مانند تنوع رنگ و طرح، درصد براقیت‌های متفاوت، سازگاری با محیط زیست، کیفیت و استحکام بالا، قابلیت شستشو و مقرون به‌ صرفه ‌بودن آن‌ها اشاره کرد.

علاوه‌ بر این، رنگ‌های پودری در برابر گرما و اشعه UV دارای مقاومت بالایی هستند و این امر به خاطر انجام عملیات زیرسازی و پخت قطعات در کوره‌هایی که با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و همچنین استفاده از رزین‌های پایه پلی‌استر در آن‌ها است.

نکاتی برای انتخاب پنجره مناسب

معمولا ارتفاع کف تا سقف در اتاق خواب ۲۸۰ سانتی‌متر است. بنابراین بر اساس مقررات و به منظور برای جلوگیری از سقوط افراد یا اجسام و یا قرار دادن لوازم مختلف بهتر است تا ارتفاع یک متری از کف، پنجره باز شو تعبیه نشده باشد. اما در صورتی که به خاطر وجود گچ‌بری و یا نصب چوب پرده تا فاصله ۳۰ سانتی‌متری از سقف نیز از تعبیه پنجره بازشو صرف نظر شود؛ میزان باقی‌مانده برای ارتفاع پنجره ۱۳۰ سانتی‌متر و با حذف ارتفاع اتاق برابر با ۱۵۰ سانتی‌متر خواهد بود.

همچنین؛ عرض هر لنگه از پنجره بهتر است بین ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر باشد. باید به این نکته نیز توجه داشت که عرض و ارتفاع فریم‌ها در یک بعد از نمای ساختمان به نحوی در نظر گرفته شود که ابعاد لنگه‌های پنجره‌ها در اتاق‌های مختلف که در یک قسمت نما قرار می‌گیرند، تقریبا مساوی باشد.

بهترین روش نگهداری از پنجره‌های آلومینیومی چیست؟

توجه داشته باشید که به منظور افزایش بهره‌وری و طول عمر لازم است فرآیند تمیز کردن پنجره‌ها در بازه‌های زمانی مشخص انجام شود.  برای این کار می‌توانید از مخلوط آب و صابون استفاده نمایید. همچنین لازم است تا قطعات متحرک با استفاده از روغن‌های رقیق، به خوبی روغن‌کاری شوند. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه نمود جلوگیری از خراشیدن و یا وارد کردن ضربه‌ به پنجره به وسیله اجسام نوک تیز  است.

در پنجره‌های کشویی لازم است داخل ریل‌ها به خوبی و به صورت کامل تمیز شود تا باز و بسته کردن پنجره به راحتی صورت پذیرد. در نهایت اگر قصد انجام عملیات ساختمانی و یا بازسازی دارید بهتر است روی پنجره‌ها با استفاده از پوشش مناسب پوشانده شود.

توجه داشته باشید که بهترین زمان به منظور نصب پنجره‌ها پس از پایان عملیات ساختمانی است.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب باشد:

پنجره دوجداره upvc چیست؟

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا