پروژه های شاخص

گلستانه؛ ویلای زوجی معمار در چالوس به سبک مینیمال

گلستانه ویلایی به سبک مینیمال ، داستان بنایی است از جنسی متفاوت از دفتر معماران رویداد که توسط یک زوج معمار برای فراغت روزهای پس از مشغله های کاری ساخته‌شده است و تناقض جالبی با ضرب‌المثل «کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد.» دارد. با ما همراه باشید تا به گلستان این دو معمار عزیز سری زده و شاهد این تناقض زیبا باشیم.

 

گلستانه ویلایی به سبک مینیمال

 

مشخصات عمومی پروژه

ویلای مسکونی خانه ما، گلستانه در سال ۹۴ در زمینی به وسعت ۳۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۳۵ مترمربع در روستای زوات غرب واقع در چالوس ساخته شد. در این پروژه که توسط شرکت مشاوره معماران رویداد به انجام رسید، مصطفی امیدبخش و زهرا آرمند به عنوان معماران پروژه، محمود آرمند به عنوان تیم اجرایی پروژه، مهسا شیخ اکبری به عنوان مسئول مدل سازی و گرافیک و آرش عاشوری به عنوان عکاس حضور داشتند. همچنین مدیریت اجرایی پروژه به عهده معماران رویداد بوده است.

گفتنی است این پروژه در چندین دوره مسابقات معماری داخلی و خارجی موفق به کسب مقام و یا فینالیست بوده است، از آن جمله:
– رتبه اول مشترک پانزدهمین دوره جایزه معمار در سال ۹۴ در بخش مسکونی تک‌واحدی
– رتبه اول هشتمین دوره مسابقه معماری‌ داخلی در بخش ساختمان‌های مسکونی در سال ۹۴
در بخش داخلی و در بخش خارجی
– فینالیست در مسابقه معماری خاورمیانه در بخش مسکونی در سال ۲۰۱۵
– فینالیست در مسابقه معماری آسیا در بخش مسکونی در سال ۲۰۱۵
بودده است.

 

ویلای زوجی معمار در چالوس

 

از زبان معمار

«ما یک زوج معمار هستیم. در شهر بزرگ و شلوغی مثل تهران، کار ما طراحی و نظارت پروژه‌های ساختمانی است؛ کاری دل‌چسب اما تمام‌وقت و سنگین.» این زوج در ادامه افزودند که همیشه دلشان می‌خواست فضایی برای خودشان بسازند تا بتوانند آخر هفته‌هایشان را به‌دوراز مشغله‌های کاری و فکری در آن سپری کنند و یا بعد از تحویل هر پروژه، قدری در آن بیاسایند.

 

گلستانه ویلایی به سبک مینیمال

 

طراحی داخلی

این زوج با توصیف زیبایی از فضای خانه‌شان هنر معماری خود را این‌گونه تکمیل کردند: «جایی برای بازسازی افکارمان، قوایمان و مکانی برای عاشقی کردن و باهم زیستن. جایی با مختصات متفاوت از فضای آتلیه و یا حتی کاشانه‌مان»؛ و در توصیف سادگی طراحی خود این‌گونه اظهار کردند: «…مثل خودمان و معماری‌مان ساده و منطقی. فضایی آشنا، فضایی صمیمی، فضایی راحت، فضایی سپید.» و علت نام‌گذاری خانه‌شان را الهام خود از شعر گلستانه سهراب دانستند:
«(در گلستانه) شعر شاعر معاصر دوست‌داشتنی‌مان، حس این فضا در ذهنمان را خوب توصیف می‌کند و شد اسم خانه‌مان.»
«در گلستانه چه بوی علفی می‌آید!…. چون تو هستی و گلستانه شد آن خانه‌ی ما…»
با دقت به تصویر به‌خوبی می توان دریافت این دو معمار خلاق به‌سادگی و با استفاده از تکنیک تایپوگرافی بر روی دیوار به بهترین نحو ممکن توانسته‌اند حس درونی و علاقه خود به یک شعر را در فضای خانه خود به نمایش گذاشته و از آن لذت ببرند.

 

گلستانه ویلایی به سبک مینیمال

 

نمای بیرونی گلستانه

ایده کلی گلستانه ویلایی به سبک مینیمال دو طبقه درواقع پیرو سبک لوکوربوزیه است و از دو اسلب بتنی که با شش ستون نازک نگه‌داشته شده اند، یک پلکان ظاهراً ساده اما زیبا و خانه دومینو تشکیل‌شده است.

نمایی از فضای داخلی رو به حیاط

این معماران خوش ذوق الگوی مسکن ساده، سریع، مقرون‌به‌صرفه و البته بالقوه مینیمال با ترکیب «در گلستانه» سهراب را تصور خود از فضا و «دومینوی» لوکوربوزیه را مآمن روزهای آرامش خود معرفی کردند. خانه‌ای که برآیند طرح‌های مختلف خود آن‌ها و تمام دوستان معمارشان بر روی شش ستون لوکوربوزیه است. طبق گفته خودشان گلستانه را در بخش شمالی زمین و پشت به خیابان قراردادند؛ خانه‌ای رو به باغ تا به‌این‌ترتیب، حیاط یا باغ کوچک پرتقال آن، خلوتشان هم باشد. ‬‬‬
برای روح بخشیدن به فضای داخلی خانه همیشه لازم نیست از رنگ ها در چیدمان و طراحی استفاده کرد بلکه گاهی با یک ایده بسیار ساده اما خلاقانه و با قرار دادن پنجره ای رو به نشیمن خنثی می توان روح سرزندگی را از ترکیب رنگی محوطه بیرونی به عاریت گرفت.

 

گلستانه ویلایی به سبک مینیمال

 

فضای مینیمال گلستانه

معماران بنا، براین باورند که یک فضا با مختصات خنثی خود، باید زمینه‌ای آرام باشد برای وقوع رویداد فضا. پس بیان هنری گلستانه ویلایی به سبک مینیمال را متناسب با سادگی فریم دومینوی لوکوبوزیه برای فضاهای داخلی انتخاب کردند به گفته خودشان درواقع واکنشی در برابر معماری بحران‌زده امروزمان.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا