معماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

معرفی و معماری مهدکودک دوزبانه وابسته به دانشگاه نرمال چین شرقی / اثر دفتر معماری ساینس

معرفی و معماری مهدکودک دوزبانه وابسته به دانشگاه نرمال چین شرقی / اثر دفتر معماری ساینس
مشاوران معمار: دفتر معماری ساینس (Science Architecture Office)
مکان: شهر آنتینگ، شانگهای
مساحت زمین: 7400 متر مربع
زیربنا: 6600 متر مربع
سال ساخت: 2015
کارفرما: Anting International Automobile City
توضیحاتی که در ادامه می‌خوانید توسط تیم معماری مهدکودک منتشر شده است. حیاط، در معماری چینی، نه تنها یک فضای فیزیکی سنتی نیست، بلکه منشا اصلی احساسات و ارتباطات است. حیاط کمک می‌کند تا کانون گرم خانواده حفظ شود، همه دور هم باشند و روابط میان دوستان و آشنایان قوی‌تر شود. حیاط ارتباطی میان طبیعتا و دنیای قابل لمس است. متاسفانه در دنیای امروز، این میراث تبدیل به یک آرزودی دست نیافتنی برای آنهایی شده است که در زندگی شهری غوطه‌ور شده‌اند.

آنتینگ، از شهرک‌های حومه‌ی شهر میان شمال غربی شانگهای و سوژو هوآکیائو است. این مهدکودک در محله‌ی مسکونی جدید در جنوب خط 11 ایستگاه متروی آنتینگ قرار گرفته است. زمین این سایت 7400 متر مربع مساحت دارد و این مهدکودک دوزبانه دارای 15 کلاس با زیربنای 6600 متر مربع است. یکی از مهمترین بخش‌هایی که تیم معماری این بنا در نظر گرفته، حیاط است که به واسطه‌ی آن کودکان می‌توانند با طبیعتا در ارتباط باشند، زندگی اجتماعی را درک کنند و در ذهن خود زندگی در فضای باز و حیاز را نیز بسازند.

 

معرفی و معماری مهدکودک دوزبانه وابسته به دانشگاه نرمال چین شرقی

 

حیاط مورد نظر ما باید به ساختمان‌ها می‌چسبید و توسط ساختمان‌های اصلی احاطه می‌شد. از طرف دیگر می‌خواستیم بیشترین نور آفتاب از سمت غرب، جنوب و شرق دریافت شود که در نتیجه تصمیم گرفتیم حیاط را در یک عقب‌رفتگی W شکل در خط غربی تعبیه کنیم. ضمن اینکه شکل کلی معماری مهدکودک را به صورت شش ضلعی بنا کردیم. استفاده از طراحی کندویی شکل باعث می‌شد تا فضای داخل و بیرون، پویاتر شود. کل مجموعه از یک طرح شش ضلعی نامنظم بهره می‌برد که کلاس‌ها و حیاط در آن قرار دارند. سه طرف از شش وجه برای رسیدن به ترکیب منعطف‌تر، به صورت یکسان طراحی شده‌اند تا نه تنها دسترسی آنها ساده‌تر باشد، بلکه نور بیشتری جذب کنند.

 

معرفی و معماری مهدکودک دوزبانه وابسته به دانشگاه نرمال چین شرقی

 

مربیان و دانش‌آموزان بعد از عبور از بخش ورودی وارد راهروی زیگزاگی می‌شوند و از طریق همین بخش و لابی می‌توانند به کلاس‌های مختلف با دسترسی به پوشش‌های گیاهی و گل‌های کاشته شده در حیاط برسند.
داخل هر کلاس ستونی به صورت مرکزی قرار دارد که فعالیت‌های جمعی پیرامون آن انجام می‌شود. هر دو کلاس کنار هم می‌توانند از یک فضای مشترک در حیاط استفاده کنند. به جز حیاطی که به آنها اختصاص داده شده است، بچه‌ها می‌توانند از همین مسیر به بخش‌های دیگری چون کتابخانه، سالن موسیقی، اتاق هنرهای زیبا، سلف غذاخوری، اتاق چندمنظوره، باغچه کوچک و دیگر کلاس‌های داخل حیاط دسترسی داشته باشند. بچه‌هایی که در طبقات دوم و سوم هستند نیز می‌توانند از راهروهای شرقی و غربی برای رسیدن به زمین بازی بزرگ داخل محوطه استفاده کنند.

 

معماری مهدکودک

 

با اتصال فضاهای داخلی و بیرونی مختلف در مسیر راهرو، بچه‌های می‌توانند تجربه‌ی خوبی از درک طبیعت و زندگی اجتماعی داشته باشند. ما به عنوان گروه مشاوران معمار معتقدیم تمامی این تجارب پیرامون کنجکاوی، درک و برقرار ارتباط جزوی از حافظه‌ی کودکان باقی خواهد ماند تا در آینده زندگی سالم‌تری داشته باشند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا