مصالح و متریال

همپکریت یا ملات کنافی چیست؟

همپکریت یا ملات کنافی نوعی نماسازی ساختمان و خانه باغ است که به صورت مدرن انجام می شود. همپکریت یا ملات کنافی سبک کاملا نو و جدید است. ساخت اصلی ساختمان از بتن و سیمان است اما در ساخت نما و معماری خاص آن از الیاف های گیاهی و طبیعی استفاده می کنند. اسم این محصول چون بسیاری از برند و محصولات دیگر برگرفته از نام سازنده و ابداع کننده آن است. برادران کناف یا همان کارل و آنفوس کناف در سال ۱۹۳۲ بنانهاده شده است. استفاده از ملات یا همپکریت منافی برای ساخت دیوار ئو سقف کاذب بیشترین موارد مصرفی از کناف است.

 

همپکریت

الیاف کنافی

الیاف کنافی دارای تنوع و گستردگی زیادی است. دلیل استقبال از این نوع الیاف گیاهی تاحدودی به دلیل به صرفه بودن آن است. نباید این نکته را فراموش کنیم که کناف و الیاف کنافی به دلیل گیاهی و سبک بودنش بسیار مورد استقبال واقع شده است. الیاف کناف و الیاف های کنافی ساختمان از لیف درخت و چوب درخت گرفته شده است. ملات کناف یا ملات کنافی برگرفته شده از مواد گیاهی، فیبرخام، دیواره سلولی محکم، خمیرکاغذ و ساقه گیاهی است.
برای تولید کناف به صورت گسترده، لازم است که زمین کشت گیاه کناف داشته باشیم. باید به زمین و دیم محصول کناف بسیار رسیدگی کنیم و از مواد و خاک غنی استفاده کنیم. شاید برای شما سوال پیش آید که دلیل و ضرورت کشت کناف چیست؟ باید به اطلاع شما برسانیم امروزه با گسترش آپارتمان نشینی و سبک ساختمان سازی به شیوه سبک سازی تاکید بر استفاده از این محصول دارای اهمیت زیادی است. کناف و ملات کنافی به دلیل گیاهی و سبک بودن در سبک سازی ساختمان، سقف کاذب و دیوار کاذب بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

همپکریت

مزیت همپکریت یا ملات کنافی چیست؟

اما تنها علت مورد توجه قرار گرفتن ملات کنافی یا همپکریت سبک بودن آن نیست بلکه ملات کنافی بهترین و به صرفه ترین موادساختمانی برای زیباسازی و نماسازی داخلی به شمار می رود. نمایی که کناف و ملات کنافی به ساختمان و دکوراسیون داخلی منزل می دهد هم جذابیت بنا را بالا می برد و هم قیمت و ارزش ساختمان را بسیار بالا می برد.
همپکریت یا ملات کنافی به دلیل داشتن ساختاری گیاهی و الیاف فیبری و پنبه ای از نظر مصرفی قابل دسترس ترین گیاه و به طبع ابزار ساختمان سازی در دنیا شناخته شده است. از کاربرد و مزایایی که مهندس های ساختمان برای همپکریت یا ملات کنافی نام می برند قوام، دوام، مقابله کننده با امواج و اشعه های خطرناک از جمله ماورءالبفش، عایق صدا و حرارت، رسانایی حرارتی پایین، ضداستاتیک و بسیار سبک به صرفه برای طراحی و دکوراسیون داخلی ساختمان است.
اما به دلیل ایجاد مشکلات و آفاتی مثل زلزله که باعث شده مهندسین ساختمان به بررسی بتن و ملات های بتنی بپردازند و به نکات و نتایج متغیری دست پیداکرده اند. نواقص و محدودیت های ملات بتنی، تجمع آرماتور و قالب بندی های پیچیده نیاز به استفاده از همپکریت یا ملات کنافی را بیشتر کرده است. استفاده از همپکریت یا ملات کنافی باعث کاهش مصرف از مواد تجزیه ناپذیر و در نتیجه کاهش آلاینده ها و آلودگی محیط خواهد شد. همپکریت یا ملات کنافی جریان پذیر، قابلیت عبورکاهش و مقاومت جداشدگی بتن را به میزان قابل توجه افزایش می یابد. همپکریت یا ملات کنافی باعث مقاومت فشاری بر میزان 30 درصدی و مقاومت کششی تا 37 درصد نسبت به بتن خود متراکم با افزایش و فشار همراه است. این افزایش به مقدار الیاف وابسته بود و طول الیاف تاثیر زیادی بر روی مقاومت فشاری و کششی نداشت.

همپکریت یا ملات کنافی حدود 20 برابر از دیگر ملات ها سبک تر است. سبک و کم حجم بودن همپکریت یا ملات کنافی باعث می شود تاثیر زلزله بر ساختمان با کاهش بار ساختمان، بسیار ناچیز و کمتر شود. اگر به هر دلیلی ساختمان تخریب شود و یا در اثر زلزله آسیب ببیند و آوار به وجود آید دارای درصد خطرجانی کمتری برای ساکنان ایجاد می کند.
همپکریت یا ملات کنافی به دلیل سبکی و کم حجم بودنش روند ساخت ساختمان را تسریع می بخشد و باعث می شود در زمان کمتری بهترین و راحت ترین نتیجه حاصل شود. دلیل آن این است که حمل و انتقال آن به راحتی انجام می شود و ساختمان سازان به سهولت و راحتی بیشتر می توانند از آن استفاده کنند و ملات و مواد سازنده آن را جابه جا کنند. علاوه بر سرعت و سهولت در کار استفاده از همپکریت یا ملات کنافی روند حمل و نقل را تسریع بخشیده و راحت می کند. تصور کنید برای نقاط صعب العبور می خواهید مصالح ببرید. ممکن است حتی هتل یا مکانی تفریحی را بخواهید در بالای یک دشت یا یک ارتفاع خوش آب و هوا بنا کنید. برای شما راحت تر این است که برای این پروژه از مصالح و مواد سبک تر استفاده کنید یا اینکه از مصالح سنگین و با حجم بالا استفاده کنید؟ تصور کنید که چقدر این مصالح زیاد و سنگین هستند و حمل آن چقدر با مشکل و دشواری مواجه است.
در مواردی که ساختمانی تخریب شده است، آسیب دیده است، مورد خسارت زلزله قرار گرفته است یا به هردلیل مورد صدمه قرار گرفته است و لازم است که به سرعت بازسازی شود بهترین روش استفاده از همپکریت یا ملات کنافی است. هم سبک و راحت است و به سرعت مورد استفاده قرار می گیرد و هم اینکه بعد از استفاده از آن لازم به گل گچ و گچ بری نیست.
اما ممکن است شما تصور کنید چون همپکریت یا ملات کنافی سبک است و دارای حجم کمی است نمی تواند محافظ خوبی در مقابل صدا و دما باشد. از آن جایی که مشکل عمده آپارتمان ها همین انتقال صدا است، ممکن است تصور شود همپکریت یا ملات کنافی گزینه خوبی برای رفع این مشکل نباشد.
اما باید به اطلاع شما برسانیم که همپکریت یا ملات کنافی به دلیل اینکه حاوی عایق های پشم سنگ، پلی استایرن است می تواند ضمن عایق بودن از جریان انتقال صدا به دیوار و واحد دیگر جلوگیری کند به علت آن که دارای دو پنل گچی است و دیوار در میان دو پنل گچی قرار می گیرد.
همپکریت یا ملات کنافی را امروزه بیشتر بخاطر طراحی و فرم های دکوراتیو و منحی و ایجاد بزرگنمایی در سطح زیربنا و ساختمان استفاده می کنند. امروزه کلیه آپارتمان ها کوچک شده اند بنابراین فضای کافی و مناسب برای ساخت ویترین جدا ندارند. استفاده از همپکریت یا ملات کنافی باعث می شود فضای کمتری اشغال شود و فضای ساختمان بزرگ تر به نظر رسد. اما مهم ترین مزیت و علت استقبال همگان از همپکریت یا ملات کنافی همین مورد زیباسازی و نماسازی است که به ساختمان می دهد. همپکریت یا ملات کنافی به دلیل داشتن ساختاری نرم و انعطاف پذیر می تواند به راحتی به اشکال مختلف منحنی و هندسی درآید و برای نما دهی و دکوراسیون منزل بکارگرفته شود.
همپکریت یا ملات کنافی تبدیل به صفحات روکش دارگچی Dry Wall می شود. کناف و همپکریت یا ملات کنافی حدود صد سال است که در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی که از سقف کاذب یا دیوار کاذب کناف¬کاری شده استفاده می شود صفحات روکش دارگچی و سیمانی بر روی آن نصب و تعبیه می کنند. انجام این عمل باعث می¬شود که صفحات پرشده و سطح صافی را به وجود آورند که می شود بر روی آن به راحتی رنگ آمیزی و طراحی کرد.

 

`همپکریت

معرفی انواع همپکریت یا ملات کنافی

1)همپکریت یا ملات کنافی با پروفیل گالوانیزه- دیوار تک لایه یا چندلایه با یک استار.
2) همپکریت یا ملات کنافی- دیوار دو لایه با یک استاد.
3) همپکریت یا ملات کنافی-دیوار دولایه بادو استاد موازی.
4) همپکریت یا ملات کنافی یا دیوار کنافی- دولایه با دو استادموازی.

درکل مزایای همپکریت یا ملات کنافی همان تسریع بخشی در روند نصب و استفاده، به راحتی می توان در موارد تاسیساتی مورد استفاده قرار گیرد، تعمیرات و تغییرات برروی آن به سهولت انجام می شود، مقاوم در برابر زلزله و ضربه، مقاوم در برابر سیل، آتش سوزی، به صرفه بودن، صرفه جویی در مصرف و نیروی انسانی و مصالح ساختمانی و از همه مهم تر زیباسازی و نماسازی به ساختمان و تکمیل دکوراسیون داخلی منزل.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا