پروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری مجموعه بدنسازی R8

درطراحی داخلی باشگاه ها و مجموعه های ورزشی و مجموعه بدنسازی R8 ، توجه به استانداردهای مربوطه ضروری است. استانداردهایی چون: طراحی داخلی باشگاه، دکوراسیون داخلی باشگاه با نورپردازی، طراحی نمای باشگاه، اتاق های جانبی و ریزفضاهایی چون«محل ورود و دفتر بلیط فروشی – اتاق تعویض لباس و رختکن و…»
به غیراز توجه به استاندارد فضاهای نام برده و به کارگیری خدمات صحيح كاركنان و كيفيت دستگاه ها و فرم و رنگ و روابط فضايي، به وجود آوردن شور و نشاط و تحرك که در نتيجه باعث سلامت جسم و روان می شود هدف اصلي در يك باشگاه ورزشي است و چون مخاطبان یک مجموعه ورزشی دارای سنین مختلف می باشند با روحیات مختلف، ایجاد شور و شوق در آنها، ایده پردازی پیچیده و متنوعی را طلب می کند. پی ریزی طرحی که پویا باشد وخود به  تنهایی تولید پویایی و تحرک کند.

 

معرفی و بررسی معماری مجموعه بدنسازی R8

 

معمار مجموعه بدنسازی R8 یا دزاشیب ، آقای مهندس سهراب رفعت، با در نظر گرفتن تمام مواردی که ذکر شد و با خلق طرحی مدرن و سه بعدی توانست از پس این مهم برآید و مجموعه ایی را در زمینی به مساحت ۱۴۰۰ متر مربع در منطقه ی فرمانیه، خیابان دزاشیب تهران، در بین سالهای ۱۳۹۴-۱۳۹۵ و شامل فضاهای پذیرش، كافي شاپ، اتاق ماساژ، اتاق لاكر مربيان، عمومي، VIP، سالن ورزش گروهي، سرويس بهداشتي و دوش، رستوران، اتاق مديريت و سكوي ویژه DJ را طراحی و اجرا کند.
کانسپت طرح برای ایجاد فضايي که با روحيات و احساسات کاربران ادغام شود و بتواند حس پویایی و فعالیت را در آنها برانگیزد، بدین گونه ساخته و پرداخته شد که خطوط صاف و موازي جاي خود را به خطوط كج و احجام صخره مانند دادند و نورها با دامنه و طيف مختلف فرمها را مشخص تر كردند. از لحاظ رويكرد روانشناسانه و رفتار شناسانه انتخاب رنگها، نورها، فرمها، و روابط فضايی باعث شد بستر طرح بر اساس نگرش علمي و زيبایی شناسانه شكل گيرد. بر همین اساس نورها برای هر فضا در مجاورت هر دستگاه تعريف خاص و حس خاص را به کاربر القا می کنند. به عنوان مثال رشد باکتری در باشگاه های بدنسازی (Fitness Clubs) بسیار زیاد است. انتخاب نور آبی، بافت و رنگهای مجموعه بدنسازی R8 دلیل مهمی برای بهداشت و جلوگیری از رشد باکتری بوده اند و همچنین رنگ آبی به تامین آرامش و تمرکز ذهن و افزایش ضریب بازدهی ورزشی کمک شایانی می کند.

 

معرفی و بررسی معماری مجموعه بدنسازی R8

 

اِلمان ها و فرمهای اجرا شده بر روی دیوارهای ورودی، یک حرکت جلورونده را نشان می دهند که شبیه به فرم یک فِلِش است. پس از ورودی مجموعه بدنسازی R8 ، یک بخش کامل به پرسنل و پذیرش اختصاص یافته و این بخش با طرح زیبا و سه بعدی خود از دیگر بخش های مجموعه جدا شده است. انتخاب مبلمان و دکوراسیون داخلی هم با توجه به فضای داخلی به کار گرفته شده و فضا را به طرز ایده آلی پوشانده است.

 

مجموعه بدنسازی R8

 

متريال های مجموعه بدنسازی R8 نیز با توجه به موقعيت آن به لحاظ بافت، قابليت تميز كردن، آنتی باكتريال بودن و…انتخاب و استفاده شده است. سیستم تهویه مجموعه نیز به نوبه ی خود جالب است و به گونه ایی طراحی شده است که جهت کنترل و وزش هوای گرم و سرد بسته به فعالیت فیزیکی آن فضا و آن بخش متفاوت عمل می کنند.
از دیگر ویژگی های این پروژه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- توجه به استانداردهای هر فضا به جهت عملكرد آن
۲- جایگذاری سیستم تهویه مناسب، جهت کنترل وزش هوای گرم و سرد، بسته به فعالیت فیزیکی هر فضا
۳- پويايي در فرم حجم ها و جداره ها از لحظه ورود تا انتهای مجموعه براي ايجاد حس حركت و فعاليت
۴- استفاده از نورهاي رنگي به جاي رنگ در بستر خنثي مختص هر فضا و نیز توجه به عدم خیرگی آن‌ها
۵- به کارگیری سیستم صوتی قابل کنترل از مرکز با وجود چالشهایی چون: وجود فضاهای بزرگ، سقف بلند، خطوط شکسته در دیوارها، بدنه های اکوستیکی مانند بتن و شیشه و…
۶- طراحی بخشهایی جهت تبلیغات درون سالن اصلی، برای درآمدزایی بیشتر

 

مجموعه بدنسازی R8

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا