نانو تکنولوژی

نانوفیلتری با توانایی حذف ویروس، مناسب برای اسپلیت‌ها

نانوفیلتری با توانایی حذف ویروس، مناسب برای اسپلیت‌ها

 

به تازگی نانوفیلتری به بازار عرضه شده‌است که روی اسپلیت‌ها نصب شده و قدرت حذف ویروس‌ها و باکتری‌ها را از محیط دارد. رهیافت‌های فناوری برای سلامتی، ایمنی و محیط زیستی پایدار به شدت مورد تقاضا است. نیروانا بینگ (Nirvana Being) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه هوای پاک که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده‌است، به دنبال ارائه راه‌حل‌های منحصر به فرد مبتنی بر فناوری‌نانو است تا با استفاده از آن بتوان ایمنی نیروی کار را افزایش داد. ماسک ایریفیک (Airific) اولین ماسک ضدویروس در هند است که می‌تواند ۹۶ درصد از ویروس‌ها و باکتری‌ها را حذف کند. همچنین فیلتری به نام Nanotech AC Filter وجود دارد که می‌توان از آن برای اسپلیت‌ها به کار برد تا ویروس و باکتری را حذف کند و نقش مهمی در استریل کردن هوا داشته باشد.

این فیلتر پس از تحقیقاتی وارد بازار شده‌است که در آن تحقیقات نشان داده شده بود که ویروس کووید ۱۹ قطری در حدود ۰٫۱۲ میکرون دارد و فیلترهای استاندارد HEPA نمی‌تواند ذرات کوچکتر از ۰٫۳ میکرون را فیلتر کند. به همین دلیل به گفته دار گوپتا مدیرعامل شرکت نیروانا بینگ، این شرکت اقدام به استفاده از فناوری‌نانو برای فیلتر کردن ذرات تا ۰٫۱ میکرون کرد.

گوپتا می‌گوید: «همه جنبه‌های فیلتر ما بعد از تحقیقات دقیق و رعایت بهداشت و ایمنی مصرف‌کنندگان طراحی شده‌است تا سلامت و ایمنی مصرف‌کننده حفظ شود. با استفاده از فناوری‌نانو ما می‌توانیم محصولات پایدارتر و و علمی‌تری را تولید کنیم.»

مقامات این شرکت مدعی هستند که کارایی تصفیه ویروسی این فیلتر در حد ۹۹٫۷ درصد است. گفته می‌شود که پکیج این نانوفیلتر با قیمت ۲۶۹۵ روپیه عرضه می‌شود که کمترین مقاومت را در سیستم‌های خنک‌کننده اسپلیت دارد. در هر پکیج دو فیلتر برای سیستم خنک‌کننده کولرهای گازی قرارداده شده‌است که آن را برای هر نوع اسپلیتی می‌توان به کار برد. تخمین زده می‌شود که عمر این فیلترها بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ ساعت باشد. این فیلترها برای فضاهای داخلی مثل خانه، مطب، فروشگاه و رستوران بسیار مناسب هستند.

ماسک ایریفیک نیز که با استفاده از فناوری‌نانو ساخته شده می‌تواند ۹۶ درصد از ویروس‌ها و باکتری‌ها و ۹۵ درصد از ذرات آلاینده را حذف کند.

منبع: پایگاه خبری فناوری نانو ایران

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا