بلاگچهره های ماندگار

پنج فرد مشهور که در گذشته کارگر ساختمان بودند

در این مقاله با پنج فرد مشهور که در گذشته کارگر ساختمان بوده‌اند آشنا می‌شویم. با توجه به اینکه بریتانیا در صنعت ساختمان با کمبود نیروی ماهر مواجه شده است، آیا می‌توان انتظار داشت که افرادی از این لیست جعبه ابزار خود را دوباره به دست گرفته و به حرفه پیشین خود بازگردند؟!

هریسون فورد (Harrison Ford)

کاپیتان سفینه‌ فضایی میلنیوم فالکون، باستان‌شناس زورگو و رئیس‌‌جمهور ایالات متحده آمریکا تنها تعداد اندکی از نقش‌هایی است که هریسون فورد تا کنون بر پرده سینما ایفا کرده است. وی پیش از آن‌که به یک سلبریتی معروف تبدیل شود، به نجاری و ساخت کمد برای کارگردان فیلم جنگ ستارگان، جورج لوکاس (George Lucas) مشغول بود. اما در نهایت نقش قاچاقچی به نام هان سولو (Han Solo) به فورد پیشنهاد شد و او در سال 1997 با بازی در فیلم جنگ ستارگان به شهرت رسید. هریسون فورد یکی از این پنج فرد مشهور می‌گوید: «در آن زمان شغل اصلی من نجاری بود و خانه خرابی داشتم که دلم می‌خواست آن‌ را بازسازی کنم. هرچه پول داشتم برای خرید ابزار خرج کردم و دیگر برای خرید مصالح پولی برایم باقی نمانده بود. من به جورج لوکاس برای گرفتن تست بازیگری از دیگر بازیگران کمک می‌کردم، بدون اینکه مقصود یا چشم‌داشتی داشته باشم. در نهایت وقتی که نقش هان سولو به من پیشنهاد شد بسیار غافل‌گیر شدم.»

 

هریسون فورد

 

ووپی گلدبرگ (Whoopi Goldberg)

کارین الین جانسون (Caryn Elaine Johnson) ملقب به ووپی گلدبرگ، در سال 1995 چشم به جهان گشود. او قبل از آن‌که در فیلم‌های روح، رنگ ارغوانی و راهبه بدلی ایفای نقش کند، یک کارگر آجرچین بود. ووپی با استعداد حتی زمانی که به چیدن دیوار باغ‌وحش سن‌دیگو مشغول بود، استعداد خود را در بنّایی نیز نشان داد و به اتحادیه کارگران آجرچین دعوت شد. او درباره ترقی خود از یک کارگر ساده به یک برنده جایزه اسکار می‌گوید: «من با سخت‌کوشی خود مظهری از رویایی آمریکایی‌ هستم. شعار رویای آمریکایی‌ این است که از هرکجا که آمده باشی می‌توانی در این کشور به آن‌چه که می‌خواهی دست یابی، و این دقیقاً همان‌کاری است که من کرده‌ام.»

 

ووپی گلدبرگ

 

نوئل گلگر (Noel Gallagher)

نوئل به همراه برادر کوچکترش لیام، در دهه نود میلادی به عنوان عضوی از گروه موسیقی «اوئیسیز (Oasis)» به سرعت در جهان به شهرت رسید. دو آلبوم نخست این گروه به نام‌های به طور قطعی شاید و گل شیپوری همواره در لیست نظرسنجی‌ بهترین آلبوم‌های تاریخ قرار داشته‌اند. قبل از پیوستن لیام به عنوان ترانه‌سرا و گیتاریست اصلی به گروه، برادر بزرگتر نوئل، پاول، برای او در شرکت مهندسی عمران در منچستر شغلی پیدا کرد. مدت زیادی نگذشته بود که در حین کار لوله فولادی از روی لودر رها شده و روی پای نوئل افتاد. پس از آن آسیب، وظایف آسانی به او محول گردید و منجر به آن شد که نوئل گیتارش را با خود سرکار ببرد و آهنگ‌سازی را ادامه دهد. او در آن زمان 4 آهنگ ساخت که همه آن‌ها در آلبوم نخست گروه به نام به طور قطعی شاید منتشر شدند.

 

نوئل گلگر

 

آزی آزبورن (Ozzy Osbourne)

جان مایکل آزی آزبورن (John Michael Ozzy Osbourne) سال 1948در بیرمنگام متولد شد. او به عنوان خواننده اصلی گروه متال «بلک سبت (Black Sabbath)» در سال 1970 به شهرت و موفقیت بسیاری دست پیدا کرد. نسل جوان او را بیشتر به دلیل حضور در برنامه تلویزیونی آزبورن (The Osbourne) می‌شناسد، برنامه‌ای که در آن همسر و فرزندانش نیز وی را همراهی می‌کردند. آزبورن در سن 15 سالگی ترک تحصیل کرد و به مشاغل متعددی مانند لوله‌کشی، کارگری ساختمان، تنظیم‌کردن بوق خودرو و تولید ابزارآلات روی آورد. آزبورن یکی از این پنج فرد مشهور در سال 2002 بیان کرد: « بیرمنگام شهر چندان ثروتمندی نبوده و نیست، از نظر من ترسناک بود چون همه افراد خانواده من در کارخانه کار می‌کردند. پدرم معتقد بود که من باید تاجر شوم تا پیشرفت کنم و از سرنوشت کار در کارخانه‌ها رهایی یابم. تلاش کردم لوله‌کش شوم، اما موثر نبود چون من برای این‌کار ساخته نشده بودم. بعد از آن سراغ آجرچینی رفتم، اما آن هم بی‌فایده بود. کمی بعد کارگری ساختمان را در پیش گرفتم، اما آن هم مانند کارهای قبلی بود. سراغ هر شغلی که میرفتم، محکوم به شکست به نظر می‌رسید.»

 

آزی آزبورن

 

ایان رایت (Ian Wright)

ایان رایت در سال 1963 در بروکلی، واقع در جنوب لندن به دنیا آمد. وی بازیکن سابق و اسطوره تیم فوتبال آرسنال است، اما استعداد فراوان او دیرهنگام کشف شد. هنگامی که ایان 22 ساله بود، چیزی نمانده بود که از آرزویش که تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه‌ای بود دست بکشد. اما سرنوشت به گونه‌ای پیش رفت که منجر به قرارداد بستن او با باشگاه کریستال پالاس شد. رایت در مسابقات نهایی جام باشگاه‌های انگلستان پس از گذراندن یک دوره مصدومیت در برابر منچستر یونایتد بازی کرد و توانست 2 گل به نفع کریستال پالاس به ثمر برساند. اگرچه گل‌های رایت توانست مسابقه با منچستر یونایتد را به یک بازی 3 بر 3 مساوی هیجان انگیز تبدیل کند، اما کریستال پالاس در بازی برگشت با نتیجه 1 بر 0 از منچستر یونایتد شکست خورد. پس از آن، رایت با امضای قراردادی به آرسنال پیوست. طولی نکشید که او به بهترین گل‌زن باشگاه تبدیل شد، اما بعدها تیری آنری (Thierry Henry) از او پیشی گرفت. قبل از آن‌که رایت پا به عرصه فوتبال بگذارد، در 16 سالگی ترک تحصیل کرده و برای آجرچینی و گچکاری آموزش دیده بود. رایت که یکی ازین پنج فرد مشهور است معتقد است که اگر به آرزویش دست نمی‌یافت، با توجه به مهارت‌هایی که در کارگری ساختمان داشت آن را دنبال می‌کرد. رایت در این باره اظهار می‌کند: «من آدمی نبودم که اگر فوتبالیست نمی‌شدم، به زندان بروم! نه، من از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردم و حاضر بودم برای تأمین مخارج زندگی خود هر شغلی را امتحان کنم.»

 

ایان رایت

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا