بلاگتاسیسات مکانیکی

گیج تمپرس چیست و چگونه کار می‌کند؟

کمپانی تمپرس تولیدکننده انواع دستگاه‌های اندازه‌گیری و فعال در حوزه‌ی انرژی‌های خورشیدی  و تکنولوژی‌های نانو و میکرو می‌باشد. گیج تمپرس یکی از محصولات این کمپانی است که در سیستم‌های تهویه و تبرید برای اندازه‌گیری فشار و دما به کار می‌رود. این دستگاه‌ها به Pressure Gauge  و Temprature Gauge هم معروفند. اندازه گیری فشار و دما در سیستم‌های تبرید و تهویه برای عملکرد بهینه سیستم بسیار ضروری می‌باشد. در این مقاله به کارکرد گیج تمپرس، اندازه گیری دما و فشار و نکات مهم در این باره خواهیم پرداخت.

کارکرد و ویژگی های سیستم گیج تمپرس برای اندازه گیری فشار

گیج تمپرس از اختلاف فشار مرجع و فشار عبوری براس سنجش میزان فشار استفاده می‌کند. این نوع دستگاه عموما از نوع عقربه‌ای می‌باشند و فشار نسبی داخل سیستم را نمایش می‌دهند. این فشار نسبت به فشار محیط یعنی ۱ اتمسفر سنجیده می‌شوند. کارکرد این دستگاه بسیار ساده است اما جزئیات زیادی دارد که در داخل دستگاه برای اندازه گیری فشار تعبیه شده‌اند.

چند ویژگی مهم گیج تمپرس :

  • کارکرد با انواع مبردها و مایعات
  • اتصالات موجود در بالا و پایین برای اندازه گیری مستقیم
  • امکان اتصال به دیواره
  • بیش از ۴۰ نوع نحوه اتصال به دیواره
  • ماندگاری و دوام بالا
  • مقاوم در برابر ارتعاش و عدم اختلال در سیستم اندازه گیری
  • قابل استفاده برای انواع سیستم‌‌‌های تبرید با فشارها و دماهای مختلف

سیستم گیج تمپرس

گیج تمپرس در اندازه‌های کوچک وجود دارند که در اکثر سیستم‌های تبرید خانگی و صنعتی قابل استفاده هستند. این سیستم‌های کوچک می‌توانند در قسمت‌های مختلف پایپینگ یا سایر تجهیزات نظیر کمپرسور و شیر انبساط کارکرد داشته باشند.

سیستم گیج تمپرس

سیستم دوطبقه گیج هم برای نیروگاه‌های دوطبقه کاربرد دارند که فشار مکش و کندانس شدن را به طور متناوب می‌خوانند و می‌توان در مواقع خاصی این افت فشار و دلایل آن را در سیستم بررسی کرد. جنس گیج تمپرس عموما از برنج می‌باشد که می‌توانند فشارها ۰ تا ۲۵ بار را به طور دقیق اندازه بگیرند. دقت گیج تمپرس ۱ می‌باشد و مبردهایی که می‌توانند از این طریق مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند R22، R134، R236fa، R290 و سایر مبردهای مهم گروه R می‌باشند که عموما در کاتالوگ گیج تمپرس آورده شده‌اند.

دمای کارکرد این سیستم‌ها از -۶۰ درجه تا +۶۰ درجه می‌باشد که اکثر سیستم‌های تبرید در این بازه‌ی دمایی کار می‌کنند.

گیج تمپرس برای اندازه گیری دما

سیستم گیج تمپرس ترکیبی با دو عقربه برای اندازه گیری فشار و دما به صورت همزمان کاربرد دارند. این دما همانند دماسنج خوانده می‌شود و عقربه روی دمای موردنظر قرار می‌گیرد. عموما این دستگاه‌های اندازه‌گیری دما را در نقاط مختلف سیستم لوله‌ها و تجهیزات تبرید کار می‌گذارند تا بتوانند افت دما و افت فشار را نیز در سیستم برآورد کنند. افت دما در لوله‌ها می‌تواند به دلیل عدم عایق‌بندی مناسب، جنس نامناسب لوله‌ها و مواردی از این دست باشد.

در نظر داشته باشید که این سیستم ها حتی در تغییرات گسترده‌ی دمایی محیط هم عملکرد دقیقی از خود نشان می‌دهند و می‌توانند به راحتی دما را با دقت بالایی بخوانند. این سیستم‌ها دوام بالایی دارند و می‌توانند در یک سیستم تا سال‌ها بدون هرگونه مشکلی کار کنند.

نحوه اتصال دستگاه های گیج تمپرس به سیستم تبرید

عموما در قسمت‌های ورودی تجهیزات و یا در سیستم پایپینگ مجموعه، جاهایی برای قرار گرفتن گیج تمپرس وجود دارد و این دستگاه‌ها در این محل‌های مقرر نصب می‌شوند. این دستگاه‌ها توسط پیچ‌هایی به سیستم تبرید متصل می‌شوند و نیاز به هیچ اتصال دیگری نیست. در حقیقت شما می‌توانید این گیج تمپرس را خودتان نیز نصب کنید. دقت داشته باشید که اگر از چندین گیج تمپرس در سیستم استفاده می‌کنید باید اختلافی که این دستگاه‌ها نشان می‌دهند در گستره‌ی معقولی باشند تا از عملکرد کلی سیستم اطمینان حاصل کنید.

اندازه گیری فشار و دما در گیج تمپرس

بهتر است برای خرید گیج تمپرس از یک مرجع معتبر اقدام کنید تا محصولی باکیفیت خریداری کنید که به راحتی با سیستم شما سازگار باشد و سال‌ها بدون مشکل کار کند. برای هوازدایی سیستم می‌توانید هر از چند باری این دستگاه‌ها را باز کنید و مجددا ببندید تا هم رسوبات موجود در قسمت بدنه از بین بروند و هم هوازدایی سیستم به طور کامل انجام شود. اگر دستگاه‌های اندازه گیری فشار و دمای سیستم شما به هر دلیلی از کار افتاده‌اند و یا اعداد منطقی را نمایش نمی‌دهند بهتر است با یک تکنسین تماس بگیرید تا مشکلات سیستم شما را برطرف کند.

جمع بندی

در هر سیستمی برای اطمینان از عملکرد صحیح آن به برخی وسایل و ابزارهای اندازه گیری نیاز است و سیستم تبرید و تهویه نیز به دو عنصر اساسی نیاز دارد. یعنی اندازه گیری فشار و اندازه گیری دما. برای این کار بهترین راه استفاده از گیج تمپرس است که یک دستگاه قدرتمند برای اندازه گیری فشار و دما می‌باشد. سیستم گیج تمپرس دقت بالایی دارد و برای اکثر سیستم‌ها قابل استفاده است و می‌تواند با مبردهای مختلفی کار کند. گیج تمپرس ترکیبی نیز با دو عقربه می‌تواند دما و فشار را همزمان با هم بخواند تا استفاده از آن راحت‌تر باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا