بلاگپروژه های شاخص

بررسی معماری کتابخانه ملی چین

کتابخانه ملی چین در مجاورت پارک سرسبز و بسیار زیبای بامبوی بنفش در پایتخت شهر چین پکن قرار دارد و دقیقا در غرب آن واقع شده­ است. این کتابخانه در سال ۱۹۰۹ به دست معمار سرشناس یورگن انگل تشکیل شد و بعد از انقلاب ۱۹۱۱ سرپرستی آن را آموزش و پرورش پکن در اختیار گرفت. کتابخانه ملی چین در ابتدا حاوی کتاب ­های کتابخانه سلطنتی بود و بر پایه آن تشکیل شد. بعد از آن، انتشاراتی مهم نیز از طرف دولت به کتابخانه اهدا شد که با وجود آن­ها کتابخانه رسما شکل گرفت.

علاوه بر این­ ها کتابخانه ملی چین یکی از غنی­ ترین مراکز کتاب در جهان است، همچنین عنوان بزرگترین مجموعه زبان­های خارجی را به خود اختصاص داده­ است.

از لحاظ وسعت، کتابخانه چین یکی از بزرگترین کتابخانه­ های جهان است و در حال حاضر رتبه سوم را به خود اختصاص داده ­است، از نظر قدمت نیز کتابخانه چین یکی از قدیمی ­ترین و تاریخی­ ترین مراکز کتاب دنیاست که با ارزش ­ترین و کهن ­ترین دست نوشته­ های بشر در آن قرار دارد.

تا سال ۱۹۴۹، مجموعه ای بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار جلد در این کتابخانه وجود داشت و همچنین حدود ۱۲۰ کارگر در آن جا مشغول به کار بودند. تا سال ۲۰۰۷ این کتابخانه پیشرفت زیادی کرد و بیش از ۲۶ میلیون جلد کتاب را در خود جای داد.

این کتابخانه هم اکنون زیر نظر وزارت فرهنگ چین است و بزرگترین کتابخانه تحقیقاتی در دنیا است و وظایف کتابخانه ملی را که سراسر دنیا با قوانین خاص اجرا می‌شود انجام می­دهد.

به صورت کلی کتابخانه ملی چین به خاطر منابع ناب، غنی و ارزشمند خود و همچنین قدمت طولانی شهرت دارد.

 

کتابخانه ملی چین

ویژگی‌های ساختمان کتابخانه ملی چین

ساختمان و معماری این کتابخانه جالب توجه‌ترین و مهم ترین رکن این کتابخانه به حساب می آید. با پیشرفت سوسیالیست در این کشور ساختمان کتابخانه برای چندمین بار توسعه یافت ولی هرگز با نیازهای مردم تطبیق پیدا نکرد.

در مارس ۱۹۷۵، به پیشنهاد نخست وزیر وقت، چوئن لای، شورا تصمیم گرفت به سرعت ساختمانی را تحت عنوان کتابخانه ملی بسازد، جشن آغاز این عملیات در ۲۳ سپتامبر ۱۹۸۳ برگزار گردید، عملیات در ۱۸ نوامبر شروع شد و در اول ژوئیه ۱۹۸۷ پایان یافت.

کتابخانه جدید در حومه غربی پکن قرار گرفته و در زمینی به مساحت ۵ هکتار با زیر بنای ۱۴۰۰۰۰متر مربع ساخته شده­است و از نظر وسعت بعد از کتابخانه کنگره، بزرگ ترین و وسیع ترین کتابخانه دنیا است، ظرفیت پذیرش ۷۰۰۰ مراجعه کننده را دارد و بخش­ های مختلفی را شامل می‌شود.

این ساختمان دارای سه لایه ساختاری است که شامل پایه تاریخی بنا، بخش مرکزی قابل حمل و هدایت و یک لایه سقف دیجیتالی می­شود.

کیفیت طراحی کلی کتابخانه ملی چین در مقایسه با نمونه­ های کشورهای همسایه به وضوح غیر معمول است و شکل جاری و شناور آن به دلیل پیروی نکردن از روش های معماری سنتی و قدیمی، آن هم در هوای مرطوب پکن این طراحی را چشمگیرتر کرده است.

طراحی سه جانبه کتابخانه، نماد گذشته، حال و آینده را به نمایش می­گذارد که شامل یک پایه جامد، یک بخش شیشه ای که هسته­ های ساختاری را پوشش می دهد و حجم فولادی قرار گرفته در بالای بخش شیشه ای می­ شود. پایه­ های پوشیده شده از سنگ، بخش کتاب و اسناد را به نمایش می گذارند و از سنت­ های فرهنگی غنی چین به شمار می­ روند.

بخش مرکزی جلوی مجتمع اطلاعات عمومی، اتاق­ های مطالعه و فضای اتاق و کافه تریا، تمام فعالیت­ های حال حاضر کتابخانه ملی چین است.

حجم فولادی دقیقا در قسمت فوقانی کتابخانه دیجیتال قرار دارد. وزنی برابر با ۱۰،۳۸۸ تن و فولاد ضد زنگ در ابعاد ۱۲۰ × ۱۰۵ متر، ساختار سقف فولادی را تشکیل می دهد. شش هسته تقویت کننده وزن این بار را به پایه انتقال می­ دهد و بنابراین «سقف شناور» را در بالای اتاق مطالعه فعال می­ کند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا