بلاگروش های اجرا و ساخت

ضوابط ویژه برای افزایش پایایی بتن در شرایط محیطی مختلف

به مقاومت بتن در برابر هوازدگی، حملات شیمیایی، سایش و فرسایش و دیگر فرایندهای تخریبی بتن، پایایی بتن گفته می­شود که برخی عوامل منجر به کاهش آن در سازه بتنی می­شود. از جمله این عوامل می­توان به دوره­های متوالی یخ زدن و آب شدگی، عوامل شیمیایی خوردنده، سایش و فرسایش، خوردگی فولاد مدفون در بتن مسلح و واکنش قلیایی سنگدانه­های مصرفی در بتن اشاره کرد.

برای جلوگیری از کاهش میزان پایایی بتن و نیز افزایش آن در شرایط مختلف، راه­کارها و ضوابط ویژه­ای موجود است که در ادامه به آن­ها اشاره می­کنیم:

استفاده از مواد حباب ساز

از مواد حباب­ساز در طرح اختلاط بتن­های حجیم با هدف افزایش مقاومت در برابر یخبندان، کارایی بتن تازه، حجم خمیر بتن و نیز کاهش آب مخلوط بتن و در نهایت کاهش نسبت آب به سیمان استفاده می­شود. استفاده از مواد حباب­ساز در بتن، دارای محدودیت­هایی در زمینه تولید حباب­های هوا در بتن موردنظر است.

 

استفاده از مواد حباب ساز

 

نسبت آب به سیمان

یکی از مهمترین پارامترهای بتن که تاثیرات بسیاری بر بتن نهایی دارد، نسبت آب به سیمان است. برای استفاده از بتن حجیم در محیط شیمیایی خورنده، نسبت آب به سیمان باید در محدوده­های زیر باشد:

نسبت آب به سیمان

* نسبت آب به سیمان برای تمام بتن­های حجیم مورد استفاده در سازه­هایی که به صورت متناوب و یا دائم در تماس با آب دریا هستند، باید به میزان ۰٫۰۵ از مقادیر آورده شده در جدول بالا کمتر در نظر گرفته شود اما در هر حال نسبت آب به سیمان نباید از ۰٫۴۵ کمتر باشد.

 تدابیر ویژه برای محیط­های سولفاتی و سولفات­های موجود در بتن

در استفاده از بتن در محلی که شرایط حملات شیمیایی سولفات­ها امکان­پذیر است، رعایت موارد زیر می­تواند عملکرد بتن را بهبود ببخشد:

  • استفاده از سیمان متناسب با شرایط محیطی
  • کاهش نسبت آب به سیمان تا حد ممکن
  • استفاده از پوزولان و مواد افزودنی به میزان مناسب
  • طرح اختلاط مناسب و تراکم کافی در حین بتن­ریزی
  • استفاده از مواد حباب­زا در بتن (که نتیجه آن کاهش نسبت آب به سیمان و نهایتا کاهش نفوذپذیری است)
  • در نهایت می­توان به عمل­آوری مناسب بتن اشاره کرد

 

 تدابیر ویژه در استفاده از بتن در محیط­های خورنده

برای استفاده از بتن مسلح در شرایط محیطی خورنده، باید نکاتی را رعایت کرد که در زیر به آن­ها اشاره شده است:

  • استفاده از نفوذپذیری­های پایین

با اعمال نفوذپذیری کم برای بتن، می­توان از نفوذ یون­های خورنده محلول در آب به بتن نیز جلوگیری کرد. با جلوگیری از این موضوع، میلگردهای فولادی استفاده شده در بتن مسلح در برابر خوردگی ناشی از نفوذ این مواد به بتن محافظت می­شود. برای کاهش نفوذپذیری بتن می­توان از دوده­های سیلیسی یا سایر پوزولان­های مناسب، نسبت آب به سیمان مناسب، اجرا و در نهایت عمل­آوری مناسب بتن استفاده کرد.

  • استفاده از کاور مناسب برای میلگردها

موازین و مقررات استفاده از کاور و پوشش مناسب برای میلگردهای فولادی مورد استفاده در بتن، در آئین­نامه بتن ایران (آبا) بسته به شرایط محیطی ۶۰، ۷۵ و ۹۰ میلیمتر عنوان شده است.

  • در نظر گرفتن زهکشی مناسب برای سازه
  • استفاده از مواد اولیه با میزان یون­های کلرید پایین در طرح اختلاط بتن
  • محافظت و استفاده از سیستم­های محافظ

در برخی سازه­ها نیاز است میلگردهای فولادی به عنوان میلگردهای انتظار از سازه اصلی بیرون باشند. در این مورد باید از تماس آن­ها با عوامل خورنده جلوگیری شود. استفاده از سیستم­های محافظ شامل پوشش متراکم بتن، پوشش اپوکسی و لایه­های ویژه مقاوم در برابر نفوذ آب، می­تواند از خرابی سازه و تحمیل هزینه­های بالا به پروژه جلوگیری کند.

 

 تدابیر ویژه برای پیشگیری یا کاهش خطر وقوع واکنش قلیایی در بتن

برای پیشگیری از خطر وقوع واکنش­های قلیایی در بتن، می­توان از انواع سیمان و مواد اولیه کم­قلیا در طرح اختلاط بتن، استفاده از مواد افزودنی به طرح اختلاط بتن، استفاده از نمک­های لیتیومی در اختلاط بتن و نیز استفاده از مصالحی که با واکنش با مصالح موجود در بتن استفاده کرد.

 

 تدابیر ویژه برای کاهش سایش و فرسایش در بتن

در مراحل مختلف طرح و اجرای بتن رعایت مواردی از جمله اجتناب از آب انداختن سطح بتن، پرهیز از جداشدگی سنگدانه­های بتن، انتخاب زمان مناسب برای پرداخت سطح بتن، افزایش نسبت سنگدانه به سیمان، استفاده از حداقل نسبت آب به سیمان، عدم استفاده از آب برای پرداخت، اجرای ماله­کشی سطوح بتنی بعد از حذف آب­های سطحی اضافی و در نهایت اجرای روش­های صحیح تراکم و عمل­آوری بتن اجرا شده، می­تواند به کاهش سایش و فرسایش آن اشاره کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا