بلاگروش های اجرا و ساخت

رمپ پارکینگ و نکات مهم در رابطه با ساخت آن

مقدمه

از سال ۱۹۰۱ که اولین پارکینگ چند طبقه در شهر لندن بنا شد تا کنون زمان زیادی گذشته است. در طول این زمان شیوه‌ها و روش‌های ساخت این نوع از پارکینگ‌ها تکامل یافته و مقررات و ضوابطی نیز در رابطه با آن‌ها در تمام کشورها وضع شد.

به صورت کلی از چهار شیوه برای انتقال خودرو‌ها در ارتفاعات مختلف پارکینگ استفاده می‌شود. آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • رمپ داخلی – عادی‌ترین نوع

  • رمپ خارجی – معمولا به صورت رمپ گرد است که در امریکا به عنوان Whirley gig شناخته می‌شود.

  • آسانسور خودرو – یکی از کم استفاده‌ترین نوع‌ها

  • سیستم‌های اتومات – ترکیبی از آساسنور و رمپ

در این مقاله قصد داریم به صورت کامل انواع رمپ پارک را مورد بررسی قرار دهیم. در آغاز درباره‌ی شیب رمپ پارکینگ و روند محاسبه‌ی آن خواهید خواند. در این قسمت با استانداردهای بین‌المللی در رابطه با شیب رمپ پارکینگ آشنا خواهید شد و در پایان نیز با محاسبه طول رمپ آشنا خواهید شد. طول رمپ اهمیت بسیار زیادی در ساخت رمپ پارکینگ دارد و اگر این طول بیش از حد کم باشد استفاده از رمپ پارکینگ تا حد بسیار زیادی سخت می‌شود. موضوع دیگری که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت میزان شیب رمپ برای افراد معلول است. میزان شیب رمپ برای افراد معلول از استانداردهای متفاوتی نسبت به رمپ پارکینگ پیروی می‌کند.

 محاسبه‌ی شیب رمپ پارکینگ چگونه است؟

در مناطق مختلف دنیا استانداردهای مختلفی درباره‌ی میزان شیب رمپ پارکینگ وجود دارد. اما به صورت کلی همه‌ی آن‌ها به صورت تقریبی دارای مقادیر مشابه‌ی هستند. اساسا نوع رمپ پارکینگ در محاسبه‌ی شیب رمپ پارکینگ اهمیت بسیاری دارد. آیا این سطح شیب‌دار به صورت گرد است یا به صورت مستقیم است؟ تمامی این موارد می‌تواند تفاوت‌هایی را در محاسبه‌ی شیب رمپ پارکینگ ایجاد کند.

به صورت کلی میزان شیب رمپ پارکینگ می‌تواند طبق درصد، نسبت و همچنین زاویه مورد اندازه‌گیری قرار گیرد. در این قسمت به صورت دقیق درباره‌ی محاسبه‌ی شیب رمپ پارکینگ طبق نسبت و درصد صحبت خواهد شد. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع آن است که در استانداردهای مختلف کشورها از جمله ایالات متحده شیوه‌های اندازه‌گیری شیب رمپ طبق نسبت توضیح داده شده‌اند.

میزان نسبت شیب رمپ پارکینگ در اصل نسبت فاصله‌ی سطح شیب دار به میزان ارتفاع آن است. به عنوان مثال تصور کنید که ۱۰ متر فاصله‌ی سطح شیب دار و ۵۰۰ میلیمتر میزان ارتفاع آن است. به این شکل میزان نسبت شیب اینگونه است:

۱۰۰۰۰mm / 500mm = 1/20

در زبان انگلیسی میزان فاصله‌ی سطح شیب دار Run، میزان ارتفاع Rise و میزان شیب نیز Slope نامیده می‌شود. برای اندازه‌گیری درصد میزان شیب از فرمول زیر استفاده می‌شود.

شیب رمپ پارکینگ

طبق استاندارد بین‌المللی ساخت و ساز IBC، برای قسمت‌های شیب‌داری که می‌توان روی آن خودرو را پارک کرد، شیب رمپ پارکینگ ۵٪ یا کمتر ترجیح داده می‌شود. اما شیب رمپ پارکینگ تا ۷٪ نیز در محیط‌های شلوغ مرکز شهر نیز قابل پذیرش است. اما با این حال طبق استاندارد IBC این مقدار نباید بیش از ۶.۶۷٪ باشد.

میزان شیب رمپ پارکینگ که تنها برای انتقال خودروها مورد استفاده قرار گرفته و در آن خودرو پارک نمی‌شود طبق استانداردهای بین المللی معمولا بین ۱۲٪ تا ۱۴٪ است. با این حال در برخی موارد با رعایت موضوعات بسیار این شیب حتی تا ۲۰٪ نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در پایان و آغاز شیب نیز باید مقدار شیب متفاوتی را مورد استفاده قرار داد که از خوردگی کف خودرو جلوگیری کرد.

محاسبه طول رمپ پارکینگ چگونه است؟

همانگونه که پیشتر توضیح داده شد، طول رمپ یا همان Run طبق یک نسبت خاص با شیب Gradient و Rise ارتفاع در ارتباط است. هرچقدر میزان طول رمپ افزایش یابد میزان شیب نیز کاهش می‌یابد. بنابراین برای داشتن میزان شیب رمپ پارکینگ کمتر بیاد طول بیشتر رمپ داست. فرمول کلی محاسبه طول رمپ پارکینگ به شکل زیر است:

طول رمپ

باید توجه داشت که اگر میزان طول رمپ پایین باشد میزان شیب افزایش خواهد یافت و اگر میزان شیب از مقدار استاندارد بیشتر شود احتمال سر خوردن خودرو و دیگر مشکلات زیاد می‌شود. بنابراین باید همواره میزان طول رمپ پارکینگ به گونه‌ای محاسبه شود که میزان شیب از حالت استاندارد یعنی حدود ۱۲٪ تا ۱۴٪ درصد بیشتر نشود. البته در کشور ایران میزان ۱۵٪ نیز معمول و قابل قبول است.

به صورت کلی باید توجه داشت که میزان طول رمپ پارکینگ و میزان شیب به گونه‌ای انتخاب شود که در کاربرد برای افراد مشکلی را ایجاد نکند. بنابراین تا آنجا که ممکن است باید میزان شیب کاهش داده شود. با این حال اغلب اوقات فضای قابل دسترس به گونه‌ای نیست که بتوان این مقدار را بسیار زیاد کاهش داد.

برای رمپ معلولین از مقادیر متفاوتی استفاده می‌شود و نباید مقدارهای استاندارد برای پارکینگ خودرو را نیز در این مورد استفاده کرد. حداکثر شیب رمپ افراد معلول ۸٪ در نظر گرفته می‌شود. به صورت معمول بین هر ۹ متر نیز یک پاگرد تعبیه می‌شود. البته اگر میزان این شیب رمپ کمتر باشد در کاربرد راحتی بیشتر را به ارمغان خواهد آورد.

به صورت کلی باید توجه داشت که اندازه‌گیری و ساخت رمپ پارکینگ بیش از هرچیز باید به گونه‌ای باشد که در کاربرد مشکل ساز نباشد. برای این منظور باید بتوان از حداکثر فضای قابل استفاده برای رمپ پارکینگ استفاده کرد. تنها در این صورت است که می‌توان میزان شیب قابل قبولی را داشت. موضوع مهم دیگری که در این رابطه باید مورد توجه قرار گیرد تغییر ملایم شیب در آغاز و پایان است. اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد احتمال زیاد در زمان استفاده از رمپ پارکینگ کف خودروها دچار مشکل خواهد شد. میزان شیب برای افراد پیاده و معلولین از استانداردهای جداگانه‌ای پیروی می‌کند و باید به صورت دقیق به این موضوع توجه کرد.

 

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Multistorey_car_park

http://www.parking-net.com/parking-industry-blog/a-short-description-of-the-history-of-parking-garages

http://www.parkmark.co.uk/brief-history-of-car-parks

https://ccdcboise.com/wp-content/uploads/2014/11/CCDC-Boise-Parking-Structure-Design-Guidelines_2016-Final-Draft-08-04-2016.pdf

https://www.firstinarchitecture.co.uk/how-to-calculate-slopes-and-gradients

4.2/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا