بلاگنرم افزار های مهندسی

نرم‌افزار لومیون – Lumion و کاربردهای آن

از نرم‌افزار Lumion (لومیون) چه می‌دانید

Lumion (لومیون) نرم‌افزاری پیشرو، قدرتمند و حرفه‌ای در زمینه‌ی طراحی سه‌بعدی انواع فضاها و ساخت انیمیشن است. صاحب امتیاز این نرم‌افزار شرکت هلندی Act-3D است که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شده‌است.
معماران و طراحان شهری در بیش از ۶۰ کشور دنیا از این نرم‌افزار به‌منظور مدل‌سازی سه‌بعدی طرح‌های اولیه و بررسی همه‌جانبه‌ی آن‌ها استفاده می‌کنند. لومیون در طراحی پروژه‌هایی که قرار است به‌صورت واقعی ساخته شوند، کاربرد مؤثری دارد.
طراحان پروژه می‌توانند با شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی این نرم‌افزار، خود را در محیطی که طراحی کرده‌اند تصور و ایرادات احتمالی آن را برطرف کنند. با استفاده از لومیون مدل‌های طراحی شده در نرم‌افزارهای دیگر، به تصاویر سه‌بعدی و انیمیشن‌هایی با جلوه‌های بصری تبدیل می‌شوند.

استفاده‌ی آسان، رندرگیری ۳۶۰ درجه‌ی بسیار سریع و باکیفیت و هماهنگی با سایر نرم‌افزارهای سه‌بعدی از ویژگی‌های شاخص لومیون است. لومیون نرم‌افزار آسانی است؛ ازاین‌رو کاربران می‌توانند بدون نیاز به برون‌سپاری و صرف هزینه، فرآیند سه‌بعدی‌سازی را انجام دهند. هم‌چنین سرعت بالای رندرگیری و امکان ویرایش هم‌زمان طرح، باعث صرفه‌جویی بسیاری در زمان طراحی می‌شود.
جالب است بدانید کل فرآیند رندرینگ به ازای هر فریم در لومیون، تنها ۱ تا ۳ ثانیه به طول می‌انجامد.
یعنی ساخت انیمیشنی ۳۰ ثانیه‌ای در بدترین حالت، ۳ تا ۴ دقیقه از وقت شما را خواهدگرفت.
این ویژگی‌ها باعث شده تا معماران به شکل گسترده‌ای نرم‌افزار لومیون را در پروژه‌های خود به کار بگیرند.

نرم‌افزار Lumion
نرم‌افزار Lumion

قابلیت‌های Lumion

فضای این نرم‌افزار بسیار کاربرپسند است. گرافیک فوق‌العاده و سرعت بالا، لومیون را به نرم‌افزاری بی‌رقیب در عرصه‌ی سه‌بعدی‌سازی بدل کرده‌است. نرم‌افزارهایی مثل Vray و ۳D MAX در مقایسه با لومیون سنگین‌تر هستند و کندتر عمل می‌کنند. لومیون محیط real time سه‌بعدی در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا امکان نمایش نتیجه‌ی طراحی‌ها به‌صورت لحظه‌ای فراهم باشد. علاوه بر این نرم‌افزار لومیون قابلیت‌های گسترده‌ای دارد که موجب محبوبیت آن بین کاربران شده‌است.

در بخش بعد، به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار را برمی‌شماریم.

مهم‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزار لومیون – Lumion

  • برخورداری از کتابخانه‌ای غنی از انواع مصالح هم‌چون چوب، آجر، چمن، شیشه، آب و …
  • برخورداری از مجموعه‌ای گسترده از انواع اشیاء ثابت و متحرک که به طبیعی‌تر شدن محیط طراحی شده کمک می‌کنند.
    ازجمله این اشیاء می‌توان به عوامل طبیعی مثل درخت، خورشید، ابر، دریا، رودخانه، کوه، تپه و حیوانات اشاره کرد.
    ساختمان‌ها، مبلمان، دکورهای متنوع، جاده، خیابان، بیلبورد، وسایل نقلیه، انسان‌ها و اتومبیل‌های در حال حرکت از دیگر اشیاء ثابت و متحرک موجود در این مجموعه هستند.
  • امکان هرچه طبیعی‌تر جلوه دادن سطوح طراحی شده، تنظیمات نور و آب‌وهوای محیط با استفاده از ابزارهای متنوع موجود در نرم‌افزار. با استفاده از افکت‌های موجود، کاربر قادر به شبیه‌سازی عوارض طبیعی هم‌چون برف، باران، مه، باد، طوفان، تغییر فصل‌ها و مواردی از این دست خواهدبود.
  • امکان وارد کردن فایل‌های ساخته شده با نرم‌افزارهای متنوعی هم‌چون ۳D MAX، AutoCAD، Revit Architecture، SketchUp، Rhino، Maya و … . کاربر می‌تواند مدل‌های ساخته شده در این نرم‌افزارها را به‌راحتی به لومیون وارد کرده و آن‌ها را آن‌طور که می‌خواهد دکور کند.
  • پشتیبانی از فرمت‌های سه‌بعدی گوناگونی ازجمله SKP، DXF، OBJ، ۳DS، MAX، FBX و DAE
  • پشتیبانی از فرمت‌های تصویری گوناگونی ازجمله HDR، BMP، JPG، PSD، DDS، TGA و PNG
  • امکان تنظیم کیفیت فیلم خروجی و اعمال جلوه‌های ویژه‌ی صوتی و بصری به آن
  • امکان تولید فیلم با کیفیت HD و آپلود مستقیم فایل‌های ویدئویی خروجی با فرمت mp4

در ادامه تصاویری از شبیه‌سازی‌های انجام شده در فضای نرم‌افزار لومیون آمده‌است.
این تصاویر می‌توانند تاحدی گویای قدرت این نرم‌افزار در زمینه‌ی سه‌بعدی‌سازی طراحی‌های معماری باشند.

مدل‌سازی فضای داخلی با استفاده از نرم‌افزار لومیون
مدل‌سازی فضای داخلی با استفاده از نرم‌افزار لومیون
نمونه‌ی دیگری از مدل‌سازی فضای داخلی
نمونه‌ی دیگری از مدل‌سازی فضای داخلی
مدل‌سازی فضای خارجی با استفاده از نرم‌افزار لومیون
مدل‌سازی فضای خارجی با استفاده از نرم‌افزار لومیون
نمونه‌ی دیگری از مدل‌سازی فضای خارجی
نمونه‌ی دیگری از مدل‌سازی فضای خارجی
المان‌های طبیعی تپه و آسمان
المان‌های طبیعی تپه و آسمان
کیفیت نور و عوارض طبیعی
کیفیت نور و عوارض طبیعی

رنگ‌های موضوع در نرم‌افزار لومیون – Lumion

کاربران با انتخاب گزینه‌ی Object Color از Edit Properties در منوی Objects می‌توانند به ویرایش و طراحی رنگ‌های موضوع‌های مختلف تصویر بپردازند. این موضوعات می‌توانند در زمره‌ی موضوعات Indoor، Outdoor یا Transport باشند. مثلاً کاربران به‌راحتی می‌توانند رنگ مبلمان، وسایل نقلیه و… را به‌دلخواه تغییر دهند. در عین حال، کاربران همواره می‌توانند هر رنگی را خارج از برنامه با روش Copy-Paste به هر کدام از پنجره‌های انتخاب رنگ نرم‌افزار لومیون – Lumion نیز انتقال دهند. به این منظور استفاده از رنگ‌های سایت www.ralcolor.com می‌تواند کاربردی باشد. در این سایت تمام رنگ‌های استاندارد جهان با کد و فرمت هگزادسیمال لیست شده‌اند. کافی است متن هگزادسیمال از این سایت انتخاب و Copy شود و سپس بر نوار تعبیه‌شده در سمت راست پنجره‌ی تغییر رنگ Paste گردد تا رنگ بر اساس کد انتخاب‌شده تغییر کند.

 

Lumion

نوارهای لغزنده‌ی متریال در نرم‌افزار لومیون – Lumion

نوارهای لغزنده‌ی متریال (Material Sliders) از جمله بخش‌های کاربردی نرم‌افزار لومیون – Lumion در طراحی سه‌بعدی فضاها و انیمیشن‌سازی به‌شمار می‌روند. انواع نوارهای لغزنده با کابردهای مختلف در نرم‌افزار تعبیه شده است. نوار Scale برای تنظیم اندازه‌ی متریال به‌کار گرفته می‌شود. با استفاده از نوار Reflection Colorize ته‌رنگ انعکاس‌ها با رنگ متریال‌ها هم‌پوشانی می‌شود. با استفاده از نوار Reflection Falloff می‌توان به تنظیم مقدار انعکاس در برابر زاویه دید پرداخت. نوار Brightness به‌منظور کنترل و تنظیم متریال‌های تیره در مقابل روشنایی کاربرد دارد. نوار Glossiness به‌منظور تنظیم انعکاس تاری و براقی به‌کار می‌رود. از نوار Bump برای تنظیم مقدار برآمدگی و برجستگی متریال، در صورت استفاده از بافت‌های آبی یا بنفش نرمال، استفاده می‌شود. نوار Reflectivity مقدار انعکاس را کنترل می‌کند. نوار Saturation در کنترل نقاط سیاه و سفید در برابر رنگ‌ها کاربرد دارد. نوار Emissivity نیز متریال را به‌شکلی درخشان و نورانی نمایان می‌سازد.

 

لومیون

بخش فیلم در نرم‌افزار لومیون – Lumion

در این قسمت به برخی نکات کاربردی در ارتباط با بخش فیلم نرم‌افزار لومیون – Lumion می‌پردازیم. کاربران می‌توانند افکت و یا جلوه‌ی ویژه‌ی مدنظر خود را در تنها یک فریم از فیلم یا در تک‌تک فریم‌های آن اعمال نمایند. برای اعمال یک افکت در تمام فیلم کافی است روی گزینه‌ی Entire Movie انتخاب و سپس افکت مدنظر انتخاب شود. در صورت انتخاب یک افکت و اعمال آن بر یکی از فریم‌ها و در ادامه انتخاب Entire Movie، افکت اعمال‌شده تنها به همان فریم محدود می‌ماند و به کل فیلم تعمیم پیدا نمی‌کند. بنابراین ترتیب انتخاب دستورها بر نحوه‌ی اجرای آن‌ها تاثیر می‌گذارد.
برای ویرایش کلیپ کاربران به‌راحتی می‌توانند گزینه‌ی Edit Clip را انتخاب نمایند، آن‌ها همچنین می‌توانند با دبل‌کلیک روی تصویر بندانگشتی کلیپ (Clip Thumbnail) به ویرایش تصاویر بپردازند. دکمه‌ی دایره‌ای Create Movie Effect Keyframes که در نرم‌افزار لومیون – Lumion در سمت راست لغزنده‌ها قرار دارد، به کاربران اجازه می‌دهد تا به ساخت فریم‌های کلیدی (Keyframes) بپردازند. این فریم‌ها ابتدا و انتهای یک حرکت یا تغییر جهت یک حرکت در یک انیمیشن را مشخص می‌کنند. گزینه‌ی Build with Effects برای مشاهده‌ی پیش‌نمایش جلوه‌ها در حالت ساخت (Build) هم برای عکس‌ها و هم برای فیلم‌ها به‌کار می‌رود. کاربران می‌توانند با انتخاب گزینه‌ی Create Movie from clip به Images tab دسترسی پیدا کنند و از بخش Frame range گزینه‌ی Custom و سپس Shots را انتخاب نمایند تا در قالب یک عکس مجزا به رندر هر یک از فریم‌های کلیدی دوربین در یک کلیپ یا تمام فیلم بپردازند.

 

لومیون

 

کنترل دوربین در نرم‌افزار لومیون – Lumion

کاربران برای دیدن بخش‌های مختلف مدل و کنترل دوربین در نرم‌افزار لومیون – Lumion می‌توانند از کلیدهای مختلفی استفاده کنند. از دکمه‌های A و D به‌ترتیب برای حرکت به‌سمت چپ و راست استفاده می‌شود. دکمه‌ی Q تصویر را به‌سمت بالا و دکمه‌ی E آن را به‌سمت پایین هدایت می‌کند. دکمه‌ی W دوربین را به‌ سوژه نزدیک و دکمه‌ی S آن را از سوژه دور می‌کند.
در صورت فشردن دکمه‌های فوق به‌همراه دکمه‌ی Shift حرکت دوربین در جهت‌های ذکرشده با سرعت بالایی اتفاق می‌افتد. اگر همین دکمه‌ها به‌همراه Spacebar فشرده شوند سرعت حرکت دوربین بیشتر هم می‌شود. فشردن هم‌زمان Shift و Spacebar به‌همراه بقیه‌ی دکمه‌ها باعث می‌شود تا حرکت دوربین در نرم‌افزار لومیون – Lumion به بیشترین سرعت خود برسد. فشار دادن هم‌زمان دکمه‌های Ctrl و H دوربین را در نمای افقی تنظیم می‌کند. دکمه‌ی O برای حرکت چرخشی دوربین پیرامون سوژه‌ی مدنظر به‌کار می‌رود. دبل‌کلیک روی یک نقطه نیز باعث می‌شود تا دوربین به‌سرعت بر آن متمرکز شود.

 

لومیون

 

ذخیره‌ی صحنه‌ها و مدل‌ها در نرم‌افزار لومیون – Lumion

صحنه‌های نرم‌افزار لومیون – Lumion و مدل‌های واردشده به‌ترتیب در پوشه‌های Scenes و Library ذخیره می‌شوند. در پوشه‌ی هر صحنه دو فایل و در پوشه‌ی هر مدل چهار فایل جداگانه قرار می‌گیرد. پسوند فایل‌های پوشه‌ی مربوط به صحنه‌ها .sva و پسوند فایل‌های پوشه‌ی مربوط به مدل‌ها به‌ترتیب .lib، .lib.inn، .lib.mtt و lib.txx هستند. این پوشه‌ها به‌طور پیش‌فرض در درایو C قرار دارند. کاربران به‌راحتی می‌توانند مسیر ذخیره‌ی نرم‌افزار را به مسیر ذخیره‌ی دلخواه خود تغییر دهند.

 

لومیون

 

لایه‌ها در نرم‌افزار لومیون – Lumion

از لایه‌ها در نرم‌افزار لومیون – Lumion برای سازماندهی پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند در حالت ساخت (Build) در نرم‌افزار لومیون مدل‌ها را با به‌کارگیری لایه‌ها مخفی یا آشکار نمایند. همچنین گزینه‌هایی نظیر Hide Layer و Show Layer به‌منظور کنترل و تنظیم چگونگی مشاهده‌ی انیمیشن‌های ساخته‌شده در نرم‌‌افزار به‌کار می‌رود.

 

لومیون

 

انعکاس‌ها در نرم‌افزار لومیون – Lumion

انعکاس‌ها از جمله جلوه‌های کلیدی نرم‌افزار لومیون – Lumion به‌شمار می‌روند. کاربران در نرم‌افزار لومیون می‌توانند به دو صورت از انعکاس‌ها استفاده نمایند. در حالت اول می‌توان از بخش Reflection گزینه‌ی Planar Reflections را انتخاب نمود. با انتخاب این گزینه کاربران می‌توانند حداکثر تا ۱۰ صفحه‌ی انعکاس را در صحنه‌ی مدنظر خود مشخص نمایند. از این جلوه برای آینه، سنگ مرمر کف‌ها و… استفاده‌ی زیادی می‌شود. کاربران با انتخاب گزینه‌ی Planar Reflections می‌توانند از طریق نوار لغزنده‌ای که باز می‌شود فاصله‌ی میان صفحه‌ی جسم با صفحه‌ی انعکاس را تغییر دهند و تنظیم نمایند. با هر بار اضافه کردن یک پلان انعکاس نرم‌افزار به‌صورت خودکار صحنه را برای تمام صفحات انعکاس تعبیه‌شده در مدل رندر می‌کند، به همین دلیل بهتر است کاربران به‌اندازه‌ی نیاز از صفحات انعکاس استفاده کنند و از زیاده‌روی بپرهیزند.
علاوه بر حالت قبل، می‌توان از گزینه‌ی Projected Reflections هم استفاده کرد. در این روش از بافت انعکاسی ۳۶۰ درجه‌ی پانوراما استفاده می‌گردد. به‌کمک این بافت انعکاسی تقریبی از انعکاسات نمایش داده می‌شود، به همین دلیل این روش همانند روش Planar Reflections واقع‌بینانه عمل نخواهد کرد. کاربران همچنین می‌توانند با انتخاب Utilities از Lights روی گزینه‌ی Reflection Control کلیک کنند تا موقعیت بافت انعکاسی را بنا به صلاحدید خود تعیین نمایند و به مدیریت انعکاس در صحنه بپردازند.

 

لومیون

 

برای نصب Lumion به چه سیستمی نیاز دارید

این نرم‌افزار را تنها می‌توان بر سیستم‌عامل‌های ۶۴ بیتی نصب و اجرا کرد. ویندوزهای ویستا، ۷، ۸ و ۱۰ برای نصب لومیون مناسب هستند. ۸ تا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی سیستم و ۲۰ گیگابایت فضای ذخیره برای نصب این نرم‌افزار کفایت می‌کند.
فرکانس پردازنده هرچه بیشتر باشد بهتر است، اما پردازنده‌های بیشتر از ۴ هسته تفاوت چندانی با هم ندارند.
ازآن‌جاکه لومیون نرم‌افزاری با محوریت پردازش تصویر است، به سیستمی با کارت گرافیک قدرتمندتر نیاز دارد.
هرچه کارت گرافیک سیستم قوی‌تر باشد، سرعت رندرگیری نرم‌افزار هم بیشتر خواهدبود.

توجه داشته باشید که هنگام نصب و استفاده از ویرایش ۴ لومیون، اتصال اینترنت باید برقرار باشد.
حال آن‌که پیش از اجرای نسخه‌های بالاتر این نرم‌افزار، سیستم باید در حالت آفلاین قرار داشته باشد.
Lumion 9 Pro آخرین نسخه‌ی منتشرشده‌ای است که به رایگان در دسترس کاربران قرار دارد.
شرکت سازنده این نرم‌افزار را به دو صورت Lumion و Lumion Pro ارائه می‌کند.
لازم به ذکر است که این دو نرم‌افزار، تنها در برخی ورودی‌ها و خروجی‌ها با هم تفاوت دارند.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. مطلبی جامع و کامل در مورد نرم افزار لومیون، برای منی ک شناختی نداشتم که فوق العاده بود،ممنون بابت وقتی ک گذاشتین
    موفق باشید🌷🌷🌷

  2. سلام
    با لومیون میشه کارایی که در Cinema4D در زمینه انیمیشن سازی انجام میشه رو،انجام داد؟؟

  3. سلام . آیا کسی اطلاع داره که این برنامه از واقعیت مجازی هم پیشتیبانی میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا