بلاگمصالح و متریال

بتن ریزی و قطع بتن ریزی

بتن ریزی و قطع بتن ریزی

بتن ریزی و قطع بتن ریزی از دیگر مواردی است که در ساخت و ساز ها باید به آنها توجه داشت 

مهم ترین اقدام در مرحله بتن ریزی حفظ یکپارچگی بتن، جلوگیری از شکل گیری درز سرد، تراکم خوب و اتمام به موقع عملیات بتن ریزی است.

پس از بتن ریزی، حباب های هوای در بتن وجود دارد که با تراکم از بین می رود تا حداکثر چگالی در بتن ایجاد شود.

وجود حباب های هوا باعث کاهش مقاومت فشاری ، افزایش نفوذ پذیری و کاهش مقاومت پیوستگی بتن و فولاد می شود.

باید توجه کرد که خارج کردن هوای محبوس در درون بتن باعث نشود که سایر مشخصات آن مثل یکنواختی از بین برود. تراکم بتن بسته به میزان کارائی  می تواند با روش های مختلفی انجام پذیرد. بتن های با کارائی کم هوای حبس شده بیشتری دارند و برای تراکم خوب به زمان و نیروی بیشتری نیاز است.

در بتن های با روانی کم، برای تراکم می توان از ویبراتورها نیز استفاده کرد، اما در اغلب موارد نیروی فشار و پرس موثر است. در بتن های با روانی متوسط و زیاد استفاده از ویبراتورها موثرترین روش برای تراکم بتن است. عمل لرزاندن باعث کاهش جابجائی سنگدانه ها در داخل خمیره سیمان شده و در هر حرکت حباب های هوا بخاطر وزن مخصوص کمی که دارند در راستای قائم به سمت سطح بتن حرکت می کنند.

 

بتن ریزی و قطع بتن ریزی

پرداخت سطحی بتن

این مرحله بلافاصله پس از اتمام بتن ریزی و تراکم بتن انجام می شود. روش پرداخت تاثیر مهمی در مقاومت فشاری، نفوذ پذیری و مقاومت سایشی اولیه سطحی بتن دارد. سطح نهائی بتن بسته به نوع استفاده از آن می تواند به شکل های مختلفی اجرا شود. استفاده از تخته ماله، سطح جارو و برس کشیده برای جلوگیری از افزایش لغزندگی سطح بتن انجام می شود. بافت شیار دار برای عبور دادن آب سطحی و بافت دایره ای که با استفاده از ماله و کشیدن بصورت گرده ماهی اجرا می شود برای کف پارکینگ مناسب است.

نگهداری و مراقبت از بتن: نگهداری خوب و مناسب از بتن کیفیت همه دقت های ساخت، حمل و پخش و پرداخت نهایی بتن را به نتیجه مطلوب می رساند. هدف از نگهداری بتن حفظ رطوبت و حرارت بتن در مدت زمان معینی بلا فاصله پس از بتن ریزی است. عمل آوری تاثیر قابل مالحظه ای در مقاومت فشاری، دوام، مقاومت سایشی و مقاومت در برابر یخبندان دارد. آب مصرفی برای عمل آوری بتن  همان مشخصاتی را دارد که برای ساخت بتن در نظر گرفته شده است. استفاده ازآب بسیار سرد و یا بسیارگرم باعث شوک حرارتی و ایجاد ترک‌های سطحی در بتن می شود.

مواد محافظ رطوبت 

این مواد بصورت مایع برروی سطح بتن پاشید و یا مالیده می شوند و با ایجاد یک روکش از تبخیر آب بتن جلوگیری می کنند. این مواد برای مدت یک تا چهار هفته در سطح بتن باقی میماند و براثر هوازدگی و تابش آفتاب شکننده  و از سطح بتن جدا می شوند. اگر روی سطح بتن یک لایه دیگر بتن ریخته شود یا کاشی وموزائیک نصب شود بهتر است از این مواد برای عمل آوری استفاده نشود زیرا باعث کاهش پیوستگی بتن قدیم و جدید می شوند.

عمل آوری حرارتی

برای سرعت بخشیدن به روند کسب مقاومت بتن در روزهای اول و محافظت ازآن در هوای سرد و جلوگیری از یخ زدگی می توان دمای محیط را با بکارگیری بخارآب و یا هوای گرم افزایش داد. دمای محیط و آب ۶۵ درجه نباید بیشتر شود و عمل محیط و آب بهتر است از بخار دهی همزمان با گیرش اولیه بتن شروع شود.

 

به چند نکته باید در هنگام بتن ریزی توجه کرد:

 

  • به دلیل راحتی در بتن ریزی آب اضافی به بتن نباید اضافه گردد.

 

  • به کیفیت بتن دقت شود.

 

  • نباید مدت طولانی یه قسمت از بتن را ویبره کرد زیرا این کار باعث جدا کردن مواد ریز و درشت از هم می شود و مقاومت بتن را کم می کند.

 

  • باید بتنی که تازه است را ویبره کرد نه بتنی را که مدتی از ریختن آن می گذرد.

 

قطع بتن ریزی

در بعضی مواقع لازم است بتن ریزی در دو روز متفادت یا دو مرحله  صورت گیرد با توجه به این موضوع در هنگام قطع بتن ریزی به نکات زیر باید توجه کرد :

بتن ریزی و قطع بتن ریزی

 

  • بهترین محل برای قطع بتن ریزی جایی است که مقدار نیروی برشی زیاد نباشد، بتن در کل در مقابل برش خیلی ضعیف می باشد.

 

  • برای قطع بتن ریزی و شروع مجدد باید از رابیتس (ورقه های گالوانیزه ای هستند که برای گچ کاری، بتن ریزی، پوشاندن تیر آهن ها و … به کار می رود.) استفاده شود زیرا که بتنی که ریخته شده با بتن جدید وصل شود ولغزشی به وجود نیاید.

 

  • قطع بتن ریزی نباید درمحل ستون ها انجام شود.

 

  • قطع بتن ریزی باید در حداقل برش و در جایی که حداقل تنش را داشته باشد، انجام شود.

 

  • قطع بتن ریزی باید عمودی صورت گیرد.
به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا