مصالح و متریال

همه چیز درباره کاغذ دیواری و انواع آن

کاغذ دیواری

اختصاصی ساختمان آنلاین: امروزه به نظر می‌رسد روکش کردن داخلی دیوار‌های خانه، محیط‌های اداری و … با گچ کمی قدیمی‌شده است و افراد مختلف به خصوص آن‌هایی که خیلی زود همه چیز برایشان تکراری جلوه می‌کند، می‌توانند در صورت تمایل و جهت ایجاد تنوع در این محیط‌ها، از نوعی روکش جایگزین به اسم کاغذ دیواری استفاده کنند چون این مزیت را دارد که با تمامی دکوراسیون‌ها همخوانی دارد.

کاغذ دیواری همان گونه که از روی اسم آن پیداست یک نوع متریال ساختمانی و پوشش تزئینی است که در طراحی‌های داخلی انواع دیوار‌های اداری خانه‌ها و ساختمانی استفاده می‌شود و برای طراحی و دکوراسیون بخصوص برای اتاق پذیرایی و مهمان، اتاق خواب، اتاق کودک، پشت تلوزیون و ال سی دی کاربرد بسیار زیادی دارد و همچنین در طرح‌ها، چاپ‌ها و رنگ‌های متنوعی طراحی و ساخته می‌شود و با نوعی چسب مخصوص به صورت عمودی بر روی دیوار‌ها چسبانده می‌شود و خرید آن نیز به صورت متری یا رول شده است و به صورت‌های مختلفی از جمله چاپ سطحی، چاپ توسط حکاکی، چاپ دیجیتالی، چاپ سیلک ابریشمی و چاپ توسط ماشین چرخشی، چاپ می‌شود.

تاریخچه پیدایش کاغذ دیواری

همه چیز درباره کاغذ دیواری و انواع آن

گفته می‌شود که کاغذ دیواری از دیرباز و از زمان چینی‌های باستان استفاده شده است که پس از آن در حدود قرن ۸ از طریق یک زندانی به عرب‌ها و در نتیجه آن به اروپایی‌ها منتقل شده است. اما شکل واقعی کاغذ دیواری بیشتر هم‌زمان با پیدایش صنعت چاپ به میدان آمد که در زمان رنسانس این متریال رونق زیادی در بین اشراف اروپا پیدا کرد و آن را به صورت فرشینه‌های تزئینی و در ابعاد مختلف و طراحی شده توسط هنرمندان خبره، مورد استفاده قرار می‌دادند و از آن پس چون این کالا‌ها قیمت گرانی برای مردم عادی داشت، مجبور شدند به جایگزین ارزان قیمت آن یا همان کاغذ دیواری مشابه همان فرشینه‌ها روی بیاورند.

از جمله‌ی مهم‌ترین این کاغذ دیواری‌ها می‌توان طاق نصرت مربوط به آلبرشت دور که در سال  ۱۵۱۵ که به سفارش ماکسی میلیان ساخته شد و چاپ‌های معروف انگلستان در سال ۱۵۰۹ اشاره کرد و همچنین در اواسط قرن ۱۸ و ۱۹ در انگلستان و اروپا به تولید انبوه رسید و قیمت آن کاهش یافت و در اوایل قرن بیستم نیز جزء پر استفاده‌ترین کالا‌ها در غرب گشت. تاریخ کاغذ دیواری در ایران نیز به زمان ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد که گفته می‌شود به دلیل علاقه‌ی زیاد شاه به هنر و معماری بوده است.

انواع کاغذ دیواری از نظر طرح و جنس

 ۱) کاغذ دیواری با روکشهای وینیل

روی ماده‌ی کاغذی این نوع از کاغذ دیواری‌ها وینیل آکرلیک یا پی وی سی روکش شده است که برای اکثر فضا‌ها بجز کارگاه‌ها و مکان‌هایی که احتمال برخورد‌های فیزیکی زیاد است کاملا مناسب است و همچنین قابلیت شست و شو و مقاومت در برابر رطوبت و چربی را نیز دارد و روکش‌های وینیلی معمولا به صورت اسپری روی کاغذ پاشیده می‌شود و یا اینکه به صورت لایه‌های نازک به گونه‌ای که قابل دیدن نیست و همچنین لایه‌ی وینیلی به علت خاصیت ضد آب، ضدلک، قابلیت شست و شو و وزن حجمی بالایی که دارد باعث افزایش کیفیت در اکثر کاغذ دیواری‌ها می‌شود. این نوع از کاغذ دیواری تا ۵ سال پس از نصب دوام می‌آورد و به دلیل قابلیت شست و شو بسیار مناسب اتاق خواب کودک و آشپزخانه است و در ابعاد ۵ متر تا ۱۶ متر مربع در بازار موجود است که انواع آن شامل:

– کاغذ‌های وینیل فابریک بک: توسط لایه‌ای از وینیل پوشانده شده است. این نوع از کاغذ دیواری خود شامل سه نوع مخالف هستند.

– وینیل سخت یا جامد: این نوع از کاغذ شامل یک نوار وینیلی جامد است که بر روی لایه‌ی پارچه‌ای یا کاغذی لمینیت شده است و کاملا قابل شست و شو، مقاوم و ضد لک است.

– وینیلی نون وون : این نوع از کاغذ دیواری که در مقابل آب بسیار مقاوم و غیرقابل نفوذ هستند از کاغذ نون وون و صفحه‌ وینیلی تشکیل شده اند و به دلیل خاصیت غیرقابل نفوذ خود در برابر آب، در حمام و آشپزخانه نیز استفاده می‌شود.

– کاغذ دیواری با روکش وینیل جامد: در این نوع کاغذ دیواری که به دلیل مقاومت بالا در محیط‌های چرب و مرطوب مثل آشپزخانه نیز استفاده می‌شود از یک لایه روکش وینیل جامد استفاده شده است که باعث افزایش مقاومت، امکان جابه‌جایی و حتی کندن آسان آن نیز به راحتی فراهم شده است.

۲) کاغذ دیواری با روکش نان وون (منسوج نبافته)

این نوع از کاغذ دیواری از الیاف نساجی و فیبر سلولزی بلند در دستگاه کاغذ تولید می‌شوند و همچنین توسط مواد آکرلیک تقویت می‌شود و تاری خاصی در آن به کمک رنگ‌دانه‌ها بوجود می‌آید. در این نوع از کاغذ دیواری رطوبت باعث می‌شود که روی سطح دیوار بچسبد و نصب آن‌ها آسان است و می‌توان از آن‌ها استفاده مجدد کرد و همچنین در مواقعی که نیاز است تعمیرات و تاسیساتی روی دیوار نصب شود می‌توان آن را جدا کرد و مجددا نصب نمود.

۳) کاغذ دیواریهای کاغذی

در این نوع کاغذ دیواری‌ها چون طرح بر روی کاغذ چاپ می‌شود و هیچ لایه‌ی محافظتی وجود ندارد و بیشتر جنبه‌ی تزئینی دارد و چون مقاومت کمتری دارد پس تولید آن نیز کمتر است. این نوع از کاغذ دیواری با چسب مخصوص کاغذ دیواری به دیوار می‌چسبد و معمولا برای اتاق کودک مناسب نیست چون دوام ان کم و مابین ۱ الی ۲ سال است و به راحتی پاره می‌شود پس باید همگام حمل وسایل بسیار مواظب آن بود.

۴) کاغذ دیواری سه بعدی

این نوع از کاغذ دیواری با توجه به اسم آن ما را بیشتر در دنیای واقعی غرق می‌کند و به دلیل تصاویر سه بعدی فضاهایی جذاب و خاص فراهم می‌کند و همچنین قابلیت شست و شو دارد و بسیار پر طرفدار است و به دلیل ساختار سه بعدی طر‌ح‌های آن به خصوص از فاصله‌های حدود ۳ متر برجسته به نظر می‌رسد. استفاده از این کاغذ دیواری بخصوص در آپارتمان‌ها و با استفاده از تکنیک‌هایی مثل نور پردازی‌های طراحی شده و زاویه‌دار، سه بعدی بودن کاغذ را بیشتر نمایان می‌کند و همچنین دارای تنوع بالایی به خصوص از نظر چاپ انواع طرح‌ها هستند و به نوبه‌ی خود به سه دسته تقسیم می‌شوند که دسته‌ اول دارای طرح‌های سه بعدی و اشکال هندسی مختلف و به صورت رولی و در طرح‌های کوچک استفاده می‌شود. دسته‌ دوم که به پوستر دیواری یا کاغذ دیواری پوستری معروف است دارای تصاویر بزرگ و حجم‌های هندسی مختلف است.

۵) کاغذ دیواری ضد زلزله

این نوع از کاغذ دیواری از رشته‌های شیشه‌ای ساخته می‌شود که به دلیل رشته‌های ارتجاعی و محکم در هنگام زلزله و لرزش دیوار کشیده می‌شود و باعث نگه داشتن دیوار می‌شود و همچنین انرژی را در ۴ جهت مختلف پخش می‌کند تا انرژی روی قسمت خاصی از دیوار متمرکز نشود و خرابی به بار نیاورد. این کاغذ دیواری در دانشگاه KTI آلمان ساخته شد و در سال ۲۰۱۰ این نوع کاغذ دیواری از سیسمیک ساخته شد.

۶) کاغذ دیواری نانو : این نوع از کاغذ دیواری که استحکام بسیار بالایی دارد؛ با تکنولوژی نانو ساخته می‌شود  و به همین دلیل خاصیت‌هایی از قبیل دلیل ضد دوده و کثیفی، عایق صدا، ضد حساسیت، مقاوم در برابر آفتاب و گرما دارند و همچنین به دلیل تکنولوژی نانو مورد استفاده در ان قیمت بالاتری دارد.

۷) کاغذ دیواری بافت‌دار

در ساختار این نوع کاغذ دیواری الیافی مانند مخمل استفاده شده است که از جنس مخمل پارچه‌ای یا مخمل پلاستیکی است و زمینه این نوع از کاغذ دیواری از جنس پارچه یا PVC است و همچنین به دلیل ساختار‌های مخملی موجود در ان قابلیت شست و شو ندارد و چون رنگ‌های تیره در آن استفاده شده است به راحتی با دکوراسیون منزل، بخصوص با مبل‌ها هماهنگ می‌شود.

نصب کاغذ دیواری

اگرچه بسیاری از افراد نصب کردن کاغذ دیواری را به افراد حرفه‌ای و کسانی که در این زمینه تخصص دارند واگذار می‌کنند اما به دلیل اینکه کاغذ دیواری سرعت نصب بالایی بالایی دارد و مانند رنگ نیاز به خشک شدن و مشکلاتی از قبیل آن ندارد خود افراد نیز می‌توانند این کار را با رعایت چند تکنیک ساده که در این مقاله نیز ذکر می‌کنیم؛ انجام دهند. ابتدا برای نصب کاغذ دیواری به وسایل مورد نیاز آن و ابزار‌هایی از قبیل میز کار، نردبان، قلموی بزرگ، کاردک پلاستیکی، غلطک پلاستیکی، شاقول، سمباتمه، متر و قیچی نیاز است که باید آن‌ها را فراهم کرد و در گوشه‌ای نزدیک به محل کار برای مواقع لزوم قرار داد. قبل از نصب کاغذ دیواری باید همه‌ی تابلو‌ها و وسایل روی دیوار را جدا کرد و در صورت نصب کاغذ دیواری بر روی سقف نیز کنتور برق را باید قطع کرد و لامپ‌ها و … را جدا کرد. قبل از نصب کاغذ دیواری باید دیوار را زیر سازی کرد و اما منظور از زیرسازی این است که باید نم و رطوبت‌های مختلف بر روی دیوار از بین ببریم چون اگر دیوار نم داشته باشد بعد از نصب دچار مشکل می‌شود بنابراین قبل از نصب باید قسمت‌های نم‌ دار را با کاردک فلزی بتراشیم تا جایی که منبع نم از بین برود. پس از انجام دادن این کار‌های اولیه طی چند مرحله کاغذ دواری را نصب می‌کنیم:

مرحله‌ اول: قبل از اینکه کاغذ را بر روی دیوار نصب کنیم و در مرحله‌ی اول باید دیوار را اندازه‌گیری کنیم و انداز‌ه‌ها را یادداشت کنیم و بهتر است از بالا و پایین ۵ سانتی‌متر را برای درون ریز در نظر بگیریم.

مرحله‌ دوم: بعد از اندازه‌گیری طول و عرض و ارتفاع دیوار مورد نظر باید به سراغ برش دادن و اندازه‌گیری کاغذدیواری بر روی میز برویم که برای این کار رول کاغذ دیواری را بر روی دیوار قرار می‌دهیم و بر اساس اندازه آن سایر قواره‌ها را نیز برش می‌دهیم و با کمک یک خط کش برش‌ها را به طور صحیح‌تر انجام می‌دهیم. در این مرحله اگر کاغذ دیواری طرح‌دار باشد و ساده نباشد باید قواره‌ی دوم را جوری برش دهیم که طرح‌ها در کنار یک دیگر قرار بگیرند و پس از اینکه یک رول را برش دادیم و قبل از رفتن به سراغ رول بعدی بهتر است آن را نصب کنیم.

مرحله‌ سوم: در این مرحله چسب کاغذ دیواری را با توجه به دستورالعمل‌های درج شده درست می‌کنیم و برای این کار چسب را در درون یک سطح تمیز و به طوری که کاملا در آب حل شود هم می‌زنیم.

مرحله چهارم: در این مرحله چسب آماده شده را با استفاده از قلم موی رنگ چسب به پشت کاغذدیواری می‌زنیم که این کار را از مرکز کاغذ دیواری به سمت لبه‌ها انجام می‌دهیم و قسمت لبه‌ها را زیاد چسبی نمی‌کنیم.چسب را به گونه‌ای می‌زنیم که به اندازه‌ی کافی باشد و از آن نچکد و برای مدت زمان ۵ تا ۱۵ دقیقه زمانی وقت می‌گیریم که بهتر است برای جلوگیری از مشکلاتی مانند کش آمدن و … این بازه را افزایش ندهیم و بعد از این کار‌ها کاغذ دیواری را از قسمت بالا به سمت پایین نصب می‌کنیم و با کاردک پلاستیکی چسب کاغذ دیواری را از مرکز به سمت بیرون هدایت می‌کنیم. پس از چسب زدن یک قواره با کمک تیغ و خط‌کش لبه‌‌های اضافی کاغذ دیوار را برش می‌زنیم. بعد از نصب کاغذ دیواری ممکن است حباب‌هایی بوجود بیاید که به مرور زمان و بعد از ۴ الی ۵ روز از بین می‌رود.

روش‌های کندن یا جدا کردن کاغذدیواری

۱-   با استفاده از آب:

در این روش با پاشیدن آب بر روی کاغذدیواری و ورود آب به داخل منفذ‌های کاغذ دیواری و چسب پشت آن، باعث از بین رفتن قدرت چسبندگی، چسب می‌شود و به راحتی می‌توان آن را از دیوار جدا کرد. البته قبل از انجام این کار باید اطمینان داشته باشید که کاغذ دیواری قابل کندن است و زمانی که قصد داشته باشید دوباره بر روی دیوار کاغذ دیواری جدید بچسبانید؛ می‌توانید لایه‌ی نازکی که بعد از جدا کردن لایه‌ی وینیل از کاغذ دیواری باقی می‌ماند را نکنید و برای مورد بعدی استفاده کنید.

۲-   با استفاده از بخار آب

برای این کار باید از دستگاه‌های برقی بخار آب یا بخار شوی استفاده کرد و بخار حاصل از آن را روی سطح کاغذدیواری پاشید تا توسط حرارت زیاد چسب پشت کاغذ دیواری خیلی سریع حل می‌شود و یه راحتی می‌توان با کشیدن کاغذ دیواری ان را از دیوار جدا کرد و در این روش باید مراقب باشیم که پوشش خشک زیر کاغذ دیواری آسیب نبیند.

۳-   با استفاده از مواد شیمیایی

مواد شیمیایی موجود در بازار و فروشگاه‌های رنگ فروشی و … برای این کار موجود هستند که مخصوص کندن کاغذدیواری هستند و به این منظور باید آن‌ها را با آب گرم و سرکه مخلوط کرد و پس از محلول کردن این ماده باید آن را به صورت اسپری بر روی کاغذ دیواری بپاشیم که پس از حل شدن چسب کاغذ دیواری با این محلول، به راحتی توسط کاردک می‌توانیم کاغذ دیواری را از دیوار جداسازی کنیم.

نکات مهم در ارتباط با انتخاب طرح، رنگ و جنس کاغذ دیواری و چگونگی جدا سازی و نصب آن

– در نظر گرفتن تاثیر رنگ‌ها بر محیط و مکان‌های مختلف و هماهنگی رنگ و طرح کاغذ دیواری با روحیه‌ی اعضای خانواده قبل از انتخاب آن

– استفاد  از طر‌ح‌های عمودی و با فاصله جهت بلندتر جلوه دادن دیوارها

– استفاده از خط کش برای برش دادن به صورت صحیح و صاف قواره‌ها

– استفاده از طرح‌های پهن و افقی برای وسیع‌تر نشان دادن محیط خانه و نزدیک کردن سقف

– دقت به رنگ‌های موجود، نوع کف پوش و سبک دکوراسیون خانه و وسایل و مبلمان موجود در خانه و سپس انتخاب کاغذ دیواری متناسب با همان سبک

– دقت کردن به کد کالا یا کدی که بر روی کاغذ دیواری درج شده است چون ممکن است کاغد هایی با سریال مختلف مقداری تفاوت رنگی داشته باشند پس کاغد هایی را که در کنار هم نصب می‌شوند و یا در یک میدان دید هستند باید دارای یک سریال یکسان باشند.

– اولین قطعه از کاغذدیواری را به کمک رسم خط شاقول (برای کشیدن خط عمودی بر زمین) از ابتدای دیوار آغاز می‌کنیم.

– برای کاغذ دیواری‌هایی که پشت آن‌ها چسب دار است؛ فقط نیاز است که کمی خیس شود و برای سایر کاغذ‌ها چسب را به جای کاغذ به دیوار می‌زنیم.

– طرح‌های مستقیم و صاف مانند طرح‌های راه راه عمودی و افقی باید در قسمت درز‌ها تنظیم شوند و طرح‌های منحنی شکل نیز مانند طرح‌های گلدار و هندسی هستند  هم باید در قسمت درزها تنظیم شوند.

اگر به دنبال فضایی آرام و منظم و آرامش بخش از نظر روانشناسی هستید؛ باید رنگ کاغذ دیواری را به گونه‌ای انتخاب کنید که از رنگ‌های ملایم باشد و بر عکس اگر فضایی شاد و پر هیجان می‌خواهید باید از رنگ‌های شاد و طرح‌های هندسی مختلف استفاده کنید.

– طرح‌‌های کاغذدیواری گل‌دار و شلوغ فضای اتاق را کوچک جلوه می‌دهند و طرح‌های زیگزاگی هم فضای اتاق را زنده‌تر جلوه می‌دهند.

– برای صمیمیت بخشیدن بیشتر به فضاهایی مانند اتاق نشیمن باید از رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد استفاده کرد.

– برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق خواب باید از رنگ‌های مهیج و درخشان پرهیز کنیم چون اتاق خواب جای آرامش است و این رنگ‌ها آزار دهنده به نظر می‌رسند.

– کاغذدیواری اتاق خواب نوزادان را باید با رنگ‌های ملایم و اتاق خواب کودکان و نوجوانان را نیز می‌توانیم با رنگ‌های شاد و پر انرژی‌تر تزئین کنیم.

– برای انتخاب رنگ کاغذدیواری راه پله و راهرو‌ها باید به رنگ کاغذ دیواری مورد استفاده در دکوراسیون داخلی منزل دقت کنیم و برای زیباتر به نظر رسیدن راه پله‌ها و ورودی بهتر است از رنگ قرمز استفاده کنیم و برای هماهنگ کردن بیشتر با دکوراسیون داخلی از رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، قهوه‌ای و … استفاده کنیم.

– برای انتخاب محیط گرم و صمیمی در راه پله و ورودی منزل می‌توانید از رنگ‌هایی از قبیل رنگ سبز مایل به زرد استفاده کنید و برای ایجاد فضا‌های خاص می‌توان از رنگ‌های متضاد دیوار استفاده کرد و برای بازتر و روشن تر به نظر رسیدن راه پله می‌توان از رنگ‌های سفید و روشن استفاده کرد.

– برای تمیز کردن کاغذ دیواری باید زود به زود لکه‌ها را از سطح آن پاک کنیم چون ممکن است به مرور زمان آن را از رنگ و جلا بیندازد.

– برای شستن کاغذ دیواری می‌توان از آب گرم و صابون استفاده کرد و آن‌ها را باید از پایین به بالا تمیز کرد.

– در مواقع تمیز کردن لکه‌ها با آب باید مراقب بود تا آب به پشت کاغذ دیواری نفوذ نکند.

– برای تمیز کردن کاغذ دیواری نباید از سیم‌های زبر و پودر‌های قوی و … که به کاغذ دیواری آسیب می‌رساند استفاده کرد و در صورت پر رنگ بودن لکه‌ها می‌توان از خمیر دندان و مسواک کمک گرفت.

و نکته‌ی آخر اینکه با توجه به این مسئله که هزینه‌ی کاغذ دیواری از رنگ بیشتر است اما اگر از آن مراقبت کنیم در یک بازه‌ی زمانی  ساله برای ما کاربرد دارد و ار آن نظر هزینه‌ها کمتر خواهد شد.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

۵ راه حل مفید برای شما که در انتخاب کاشی بین کابینتی آشپزخانه‌ خود تردید دارید!

4.4/5 - (33 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا