بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

همه چیز درباره سیستم آشپزخانه

بررسی ساختار آشپزخانه‌

اختصاصی ساختمان آنلاین: امروزه بسیاری از ساختمان‌ها با همکاری طراحان و معماران ساخته شده و بسیاری از اصول مهندسی هم در ساخت و هم در طراحی به کار گرفته می‌شوند. آنچه که امروزه در طراحی ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، استفاده از آخرین فناوری و مواد اولیه به بهترین نحو و البته برآورد هزینه و در نظر گرفتن تمامی سلایق است.

یکی از مکان‌هایی که در هر خانه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده آشپزخانه است. این مکان به دلیل اهمیت خاص و حضور بانوان، یکی از مکان‌هایی است که باید حداکثر توان طراحی بر روی آن متمرکز شود. هر آشپزخانه‌ای دارای بخش‌هایی است که باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و به طور دقیق طراحی و ساخته شوند.

از بخش‌های مختلف آشپزخانه می‌توان به کابینت، هود، سینک، شیرآلات، اجاق گاز، نور پردازی، سنگ، کاشی، سرامیک، صفحه اکریلیک و صفحه کابینت نام برد. بنابراین به منظور آشنایی بیشتر با این بخش‌ها به بررسی تک تک آن‌ها می‌پردازیم.

کابینت

برای مدیریت بهتر فضای آشپزخانه از کابینت استفاده می‌کنند. در صورتیکه طراحی کابینت به درستی انجام شود، می‌توان از فضای آشپزخانه بیشترین بهره را برد. با طراحی صحیح، سطح رفاهی حضور در آشپزخانه بالا رفته و پخت و پز به راحتی انجام می‌شود.

انواع مختلف کابینت

کابینت‌ها با توجه به نوع مواد اولیه‌ای که در ساخت آن استفاده می‌کنند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. کابینت‌ها از جنس فلز، چوب، ام دی اف، های گلاس، پی وی سی، ممبران یا موکیوم، روکش چوب و یا ترکیبی از این مواد ساخته می‌شوند. کابینت‌ها از نظر نوع استفاده به دو گروه کابینت آشپزخانه و کابینت روشویی تقسیم می‌شوند. مواد اولیه تولید کابینت‌های سرویس بهداشتی عموما از جنس پی وی سی هستند. این ماده مقاوت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارند و به مرور زمان دچار پوسیدگی نمی‌شوند.

کابینت‌ها با توجه به نیاز به اشکال مختلفی طراحی می‌شوند. کابینت‌های یوشکل، ال شکل، خطی، شبه جزیره، و جزیره‌ای از انواع مختلف اشکال طراحی کابینت هستند.

اجزای تشکیل دهنده کابینت

در حال حاضر پنج نوع صفحه کابینت وجود دارد:

  • صفحه کابینت ام دی اف
  • صفحه نئوپان به همراه روکش اچ پی ال
  • صفحه ام دی اب با روکش ملامینه
  • صفحه پلی وود با روکش اچ پی ال
  • صفحه سنگ مصنوعی تمام اکریلیک

درب کابینت

ضخامت درب‌ها ۱۶ و ۱۸ میلی متر است که با روکش پی وی سی در شش نوع مختلف با تنوع رنگی گوناگون وجود دارند. انواع دیگر درب کابینت درب‌های های گلاس نام دارد. این درب‌ها با همان مشخصات بیان شده ارائه می‌شوند با این تفاوت که در رنگ‌آمیزی آن‌ها از رنگ‌های براق شبیه به رنگ‌های پلی استر به منظور ایجاد جذابیت بیشتر بهره می‌برند.

بدنه کابینت

جنس بدنه کابینت با روکش ملامینه و لبه بدنه با نوار پوشیده دو موردی هستند که باید در طراحی و ساخت بدنه کابینت مورد توجه قرار گیرند. بهترین نوع ماده اولیه برای ساخت بدنه کابینت چوب ام دی اف است که دوام و پایداری بیشتری نسبت به مواد دیگر دارد.

از مزایای کابینت‌های ام دی اف می‌توان به شرایط نگهداری آسان آن‌ها اشاره کرد که برای محیط‌هایی همچون آشپزخانه که مملوء از چربی است بسیار مناسب است. کابینت‌های ام دی اف گزینه‌های مقرون به صرفه‌ای هستند که هم در آشپزخانه و هم در سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.  ام دی اف از تخته‌های فیبر با دانسیته متوسط به همراه پوششی از وینیل ساخته شده است که در ظاهر جنس طبیعی چوب را در نظر بیننده تداعی می‌کند.

کابینت پی وی سی

کابینت‌های پی وی سی از ماده پلی وینیل کلراید تشکیل شده‌اند و به همین دلیل پی وی سی نامیده می‌شوند. به کارگیری ورق‌های پی وی سی در این نوع کابینت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه به برخی از موارد مهم استفاده از ورق‌های پی وی سی اشاره می‌کنیم.

ورق‌ کابینت‌های پی وی سی مقاومت‌ بسیار زیادی در برابر محیط‌های رطوبی دارد و آب به راحتی موجب پوسیدگی آن‌ها نمی شود.

از جمله ویژگی‌های کابینت‌های ام دی اف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پی وی سی علاوه بر مقاومتی که در برابر رطوبت دارد عایق صوت، گرما و الکتریسیته نیز است.
  • پی وی سی در مقایسه با کابینت‌ها با جنس‌های دیگر از خاصیت ضد حشره نیز برخوردار است.
  • به دلیل داشتن چگالی پایین کابینت‌های پی وی سی از وزن بسیار پایینی برخوردار هستند و نسبت به کابینت‌ها با جنس‌های دیگر مقاومت بیشتری دارند.
  • تولید، طراحی و نصب کابینت با جنس پی وی سی بسیار آسان و کم هزینه است.
  • نگهداری کابینت‌های پی وی سی نسبت به کابینت‌های دیگر بسیار ساده‌تر است.

ورق‌های پی وی سی دارای رنگ‌های بسیار متوعی هستند. از این رو برای هر سلیقه‌ای قابل قبول و مورد پسند هستند. تنها ایرادی که این مواد دارند تجزیه ناپذیر بودن آن‌ها در طبیعت است که می‌تواند در آینده به محیط زیست آسیب برساند.

هود

همه چیز درباره سیستم آشپزخانه

 

هود به عنوان وسیله‌ای برای تهویه هوای آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هودهای خانگی شامل فن، فیلتر، لامپ، برد الکترونیکی و مجموعه قطعاتی در درون محفظه آن است. این قطعات به همراه اجزای دیگر در حالت کلی با همراه یک کانال، هوای درون آشپزخانه را به بیرون هدایت می‌کنند.

فن هودهای صنعتی عموما در خارج از سیستم تهویه آن‌ها قرار دارد. آن‌ها هوای آلوده را از طریق دهانه به فضای بیرون هدایت می‌کنند. هودهای محصورکننده، که دقیقا در فضای تولید آلودگی به کار گرفته می‌شوند، بخشی از فضای محیط آلوده را نیز در بر می‌گیرند. در هودهای خانگی حساسیت بسیار زیادی برای پخش آلودگی وجود ندارد. از این رو این نوع هودها دقت چندان بالایی ندارند. تنها مسئله مهمی که در این بین مطرح می‌شود زیبایی طراحی در این نوع هودها است.

سینک

 

آشپزخانه‌

 

سینک ظرفشویی در آشپزخانه به کار گرفته می‌شود و ظروف و مواد غذایی در آن شسته می‌شوند. لگن مربوط به سینک ظرفشویی معمولا از موادی همانند فولاد ضد آب، فلزات لعاب داده، کامپوزیت، فایبر گلاس، سرامیک و یا آلیاژهای مسی ساخته می‌شود.

در انتخاب اندازه سینک و تعداد لگن‌های آن باید به این نکته توجه کنید.

  • لزوما انتخاب سینک با اندازه بزرگ کار درستی نیست و شما باید سینکی که متناسب با فضای آشپزخانه است را انتخاب کنید تا فضای کافی برای لوازم دیگر داشته باشید و بتوانید از فضای آشپزخانه خود بیشترین بهره را ببرید.
  • جنس بدنه سینک مهمترین عامل در تعیین قیمت آن است. بدنه هایی که قابلیت تمیز شوندگی بالا داشته و به راحتی دچار خش نشوند ارجعیت دارند.

شیرآلات

 

همه چیز درباره سیستم آشپزخانه

 

شیر آلات ابزاری برای قطع و وصل آب هستند. شیرآلات خانگی بنا به کاربرد به سه بخش تقسیم می‌شوند.

شیرآلات بشقابی، شیرآلات دروازه‌ای و شیر آلات سماوری

شیرها از چهار بخش اصلی تشکیل شده‌اند.

بدنه شیر آلات

دیسک

دیسک در شیرهای توپی و مخروطی همان توپ یا استوانه‌ی مخروطی است.

نشیمنگاه

 

آشپزخانه‌

 

نشیمنگاه محل نشستن دیسک یا واسط بدنه و دیسک است و اغلب از جنس نه چندان سختی ساخته می‌شود تا کار آب بندی را به سادگی انجام دهد.

دسته و فلکه

فلکه با دسته به دیسک وصل می‌شود و معمولا با چرخاندن فلکه شیر بسته و یا باز می‌شود.

شیرهای ساختمانی معمولا از جنس فولاد کربنی، فولاد آلیاژی، و فولاد زنگ نزن ساخته می‌شوند.

 

اجاق گاز

 

همه چیز درباره سیستم آشپزخانه

 

اجاق گاز یکی از ابزارهایی که در هر آشپز خانه‌ای برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجزای تشکیل دهنده اجاق گاز عبارتند از بدنه، عایق، چند راهه‌ها، شیرها، نازل‌ها، ترموکوپل، فندک، ترموستات، لوله‌های رابط، شمعک، درجه تنظیم حرارت، ساعت زنگ‌دار، و جوجه گردان.

اجاق گازها به سه دسته رومیزی، اجاق گاز توکار یا صفحه‌ای، و اجاق گاز مبله تقسیم می‌شوند. در اجاق گاز صفحه‌ای گاز و فر از هم جدا بوده و هر کدام باید جداگانه خریداری شوند. اجاق گاز رومیزی ارزانترین نوع اجاق است.

نور پردازی

 

آشپزخانه‌

 

هر آنچه در محیط اطراف ما زیبا به نظر می‌آید ناشی از پرتو نور و روشنایی است. نور پردازی در درون خانه موضوعی بسیار جالب توجه است و عاملی برای بر جسته کردن برخی از اشیاء موجب بوجود آمدن دیدگاه‌های مختلف در محیط‌های مشابه خواهد شد.

نور محیطی و عمومی

نور محیطی و عمومی، روشنایی حاصل از لوستر، لامپ و یا هر وسیله دیگر و نور موجود در منزل که از طریق پنجره به درون خانه تابانده می شود.

نور مصنوعی و تاکیدی

نور چراغ مطالعه که بر روی میز کار تابانده می‌شود، چراغ‌های آویز و یا دیواری در آشپزخانه، و یا هر نوری که برای انجام کاری خاص و داشتن تمرکز از آن استفاده می‌شود نور مصنوعی و تاکیدی نامیده می‌شود.

نور تزئینی

نور آباژور و چراغ‌های رنگی و زینتی و لامپ‌هایی که در بوفه‌ها و قفسه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نور تزئینی هستند. همچنین لامپ‌های کوچک که بر روی آرک‌ها و قوس‌های ایجاد شده به کار می‌روند نیز از این نوع هستند.

یکی از راه‌حل‌های بسیار موثر برای ایجاد تغییر در هر محیطی ایجاد نور پردازی مناسب با آن محیط است. این امر می‌تواند در روحیه افراد تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. هر قدر امر نورپردازی با دقت و ظرافت بیشتری صورت گیرد، تغییر ایجاد شده به همان میزان موثر‌تر و مثمر ثمرتر خواهد شد. البته باید به این نکته توجه کرد که هیچ نوری جایگزین نور طبیعی نبوده و متاسفانه بسیاری از افراد راه‌های ورود نور طبیعی به درون خانه را مسدود می‌کنند.

 

آشپزخانه‌

 

نور پردازی مناسب در درون آشپزخانه می‌تواند طیف‌های مختلف رنگی را که در طول روز تغییر می‌کنند نمایان کند. طیف‌های مختلف نوری با تاباندن شدت نورهای متفاوت به صورت متفاوتی بروز می‌کنند. برای مثال تاباندن نور به لوازم شیشه‌ای و براق می‌تواند انرژی مضاعفی را به محیط آشپزخانه بدهد.

نور دهی موضعی نیز می‌تواند در برخی از نقاط به زیبایی هر چه بیشتر محیط کمک کند. یکی از این موارد تاباندن نور کافی بر روی اشیاء خاص و گران‌بها است که می‌تواند توجهات بسیاری را به خود جلب کند.

در قفسه‌های ظروف، جلوه کارهای تزئینی کنده‌کاری شده و ظروف شیشه‌ای پذیرایی نور پردازی باید به صورت مستقیم و بدون سایه و از طریق سقف صورت گیرد. ارتفاع منبع نور تا شیء مورد نظر که بر روی بوفه شیشه‌ای قرار دارد نباید کمتر از ۱۷۰ سانتی متر باشد. نور پردازی تاکیدی در تاقچه‌ها جاذبه‌ای مناسب برای تزئینات به کار رفته به شمار می‌آید.

به منظور داشتن نور پردازی بهتر و بیشتر در آشپزخانه به موارد زیر توجه کنید:

  • برای سینک ظرف‌شویی از پرتو نور متمرکز شده‌ای که دقیقا بالای سینک و زیر کابینت قرار دارد استفاده کنید.
  • تاکید بر نوری که در قسمت وسط آشپزخانه قراردارد موجب خواهد شد تا محل تهیه غذا در سایه قرار گیرد.
  • منبع روشنایی باید در قسمت لبه جلویی و زیر کابینت قرار داشته باشد. منبع نور باید از دید افرادی که در نزدیکی کابینت قرار دارند مخفی شده باشد.

اگر در آشپزخانه خود از آینه استفاده کرده‌اید، نور پردازی بالای آن باید حداقل ۶۰ سانتی متر طول داشته باشد. اگر می‌خواهید از لامپ‌های طرفین استفاده کنید، این لامپ‌ها نباید فاصله‌ای کمتر از ۱۵۰ سانتی متر از بالای آینه داشته باشند.

کاشی، سنگ و سرامیک آشپزخانه

 

آشپزخانه‌

 

استفاده از کاشی و سرامیک مناسب در هر محیطی علاوه بر زیبایی می‌تواند به کاربرد بهینه آن کمک کند. در محیط‌هایی مانند آشپزخانه علاوه بر حفظ زیبایی، نیاز به داشتن محیطی سالم و تمیز نیز احساس می‌شود. استفاده از کاشی و سرامیک با توجه به نور و محیط اطراف بسیار مهم است. کاشی و سرامیک مورد استفاده در آشپزخانه از انواعی است که به راحتی قابل تمیز شدن بوده و آلودگی و چربی به آسانی بر روی آن جمع نشود. در صورتیکه از کاشی و سرامیک در اطراف اجاق گاز استفاده می‌کنید باید انواع مقاوم آن در برابر حرارت را به کار گیرید.

اکریلیک

رنگ‌های شیمیایی با درخشش بسیار بالا در ابتدا در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار گرفتند. رنگ‌های اکریلیک به دو دسته پایه حلال نفتی و حلال آب تقسیم می‌شوند. آن دسته که در آب حل می‌شوند به سرعت خشک شده و سطحی سخت و آسیب ناپذیر را ایجاد می‌کنند. رنگ‌های اکریلیک تنوع بسیار بالایی دارند و برای ایجاد بافت در سطوح بسیار مناسب هستند. مواد اکریلیک به دلیل غلظت بالا به سرعت خشک می‌شوند. به دلیل اینکه در تولید اکریلیک‌ها از حلال‌های آلی و مضر استفاده نشده است آن‌ها به مواد دوستدار محیط زیست مشهور شده‌اند.

در سال‌های اخیر استفاده از رنگ‌های اکریلیک در آشپزخانه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. این مواد در سه نوع مات، نیمه مات و براق در دسترس هستند. البته نوع مات آن از خاصیت قابل شستشو بودن و استحکام بالا برخوردار نیست.

صفحات کابینت

 

آشپزخانه‌

 

صفحه کابینت آشپزخانه یکی از اجزایی است که می‌تواند در زیبایی آن نقش به سزایی داشته باشد. این بخش علاوه بر زیبایی باید دوام و استحکام لازم را نیز داشته باشد تا به مرور زمان زیبایی خود را از دست ندهد.

صفحه کابینت سنگ صابون

طبق فرایندهایی که بر روی سنگ انجام می‌شود، صفحه کابینت سنگ صابون مقاومت بالایی در برابر لکه، مواد شیمیایی و باکتری دارد. قیمت این نوع سنگ نسبتا بالا بوده و طول عمر زیادی دارد.

صفحه کابینت گرانیتی

سنگ گرانیت به دلایل زیادی از معمول‌ترین صفحات آشپزخانه است. این نوع سنگ رگه‌های بسیار زیبایی در خود دارد. سنگ گرانیت دوام و پایداری بالایی داشته و نسبت به ویژگی‌های آن قیمت مناسبی دارد.

صفحه کابینت مسی

استفاده از مس به عنوان صفحه کابینت چندان معمول نیست. نگهداری این نوع صفحه بسیار ساده بوده و به آسانی تمیز می‌شود. این نوع صفحه به رنگ‌های قرمز مات، قهوه‌ای و حتی سبز نیز در دسترس است و البته مورد پسند عموم مردم نیست. تنها برخی از افراد تمایل به نصب این نوع صفحه در کابینت آشپزخانه خود دارند.

صفحه کابینت سنگ مهندسی کوارتز

این نوع صفحه به صورت سفارشی ساخته شده و در رنگ‌های متنوعی در دسترس است. سنگ مهندسی کوارتز سطحی بسیار سخت داشته و تقریبا نفوذ ناپذیر است. این سنگ دوستدار محیط زیست بوده و به راحتی به طبیعت باز می‌گردد.

صفحه کابینت از جنس سرامیک

 

همه چیز درباره سیستم آشپزخانه

 

یکی از کم هزینه‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین صفحات کابینت سنگ سرامیک است. نگهداری این نوع سنگ بسیار آسان است اما دوغابی که باید در اطراف آن به کار رود به راحتی تمیز نمی‌شود.

صفحه کابینت دوستدار محیط زیست

صفحات کابینت دوستدار محیط زیست از چوب‌های رها شده در طبیعت ساخته شده‌اند و به راحتی به طبیعت باز می‌گردند. این نوع صفحات بسیار ارزان بوده و از پایداری و دوام بالایی برخوردار نیستند.

صفحه کابینت از جنس روی

این نوع از صفحه در دکوراسیون آشپزخانه‌های مدرن به ندرت دیده می‌شود. صفحه کابینت از جنس روی به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد برای مدت‌های زیادی مورد پسند افراد خاص بوده است.

صفحه‌ کابینت با کاغذ‌های بازیافتی

کاغذ‌های بازیافتی شاید به نظر بدون استفاده بیایند اما می‌توان از آن‌ها در ساخت صفحات کابینت استفاده کرد. این صفحات به راحتی به طبیعت باز می‌گردند و ظاهری مشابه سنگ صابون دارند.

صفحه کابینت با روکش لمینت

استفاده از لمینت بر روی صفحات کابینت طرفداران بسیار زیادی دارد. لمینت شکل‌پذیری بسیار خوبی داشته و به همین دلیل تنوع بسیار زیادی دارد. این نوع صفحه دوام چندانی نداشته و تحمل وسایل سنگین آشپزخانه را ندارد.

صفحه کابینت از جنس سیمان و شیشه بازیافتی

این ماده هزینه بسیار زیادی داشته اما به دلیل طراحی خاصی که دارد دوام و انعطاف پذیری پیدا کرده است. پایداری و دوام این نوع صفحه با سنگ صابون برابری می‌کند.

صفحه کابینت از سنگ مرمر

سنگ مرمر همواره مورد پسند افراد زیادی بوده و به دلیل تنوع رنگ از محبوبت بالایی برخوردار است. سنگ مرمر دوام بالایی داشته و نسبت به سنگ صابون قیمت مناسب‌تری نیز دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا