بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

۱۲ طرح سفید و چوبی الهام‌بخش برای داشتن یک آشپزخانه‌ سرد آفتاب‌گیر

از آنجایی که  ترکیب متریال چوبی با رنگ سفید در آشپزخانه‌هایی که به بیرون راه دارند، بسیار محبوب هستند، در ادامه مقاله دوازده مورد از محبوب‌ترین طرح‌های سفید و چوبی از آریزونا تا استرالیا که بیش از طرح‌شان به دلیل احساس خوبی که ایجاد می‌کنند، مورد پسند  قرار‌ گرفته‌اند را بررسی میکنیم. کایل اِنگلند، طراح کانادایی معتقد است ترکیب کابینت‌های سفید و چوب طبیعی، حس آرامش‌بخش طبیعی بسیار افسون‌گری به هر محیطی می‌دهد. به خصوص که آشپزخانه مرکز ثقل خانه هم باشد: پخت و‌پز، سرگرمی، میان وعده‌ها و فعالیت‌های مشابه که در فضای آرامش‌بخشی با پس‌زمینه طیف‌های سفید و طبیعی رخ می‌دهند. مزیت بزرگ این آشپزخانه‌ها در ارتباط خوبشان با فضای آزاد بیرون، با درهای کشویی و پنجره‌های بزرگ است که باعث شده‌است نورطبیعی ورودی حس شادابی طبیعی را بیشتر و بیشتر به درون خانه منتقل می‌کند.

 

۱- طرح اول

این آشپزخانه مدرن و گرم است و جاذبه‌های فوق‌العاده زیادی هم دارد. مثل کاشی‌های عمودی طرح مترو که  به طرف طرح جزیره بالا می‌روند و در ترکیب با مادۀ بالایی آشپزخانه‌ای را می‌سازند که در عین جذابیت، خلاقانه هم هست.

لوسی هیندمن، معمار طرح می‌گوید: « ما در این پروژه از ترکیب همافزای سنگ سفید و رویه نیمکت چوبی برای مشخص کردن محل تهیه غذا و محل سِرو غذا استفاده کرده‌ایم. در واقع برای هر عملکردی یک سطح متفاوت تعریف کرده‌ایم. درهای چوبی کشویی و پنجره‌های کرکره ای با عبور دادن نور به درون فضای سبز و چمن‌های ایوان حیاط را با فضای داخل ترکیب می‌کنند.

پنل پشت سینک و اُپن آشپزخانه ازسنگ تراش‌خورده است کابینت سیاه از ملامین وچوب (در جزیره و کابینت) منطقه Blackbutt استرالیاست.

 

۲- طرح دوم

این خانه ییلاقی ترکیبی از نور طبیعی سفید و چوب را برای خلق یک استراحتگاه ساحلی دنج و امروزی به کار گرفته‌است. معمار این طرح، اسکات اِدمونسون از طیف‌های گرم‌تر برای ایجاد تعادل با کف سیمانی (طیف سردتر) بهره برده‌است. وی می‌گوید: «به کارگیری صحیح رنگ سفید و رنگ چوب در کنار هم نیازمند فهم تنظیم تُن رنگ است. رنگ چوب فقط با رنگ «سفید» ترکیب رنگی گرم می‌سازد.»

در قسمت جلویی این آشپزخانه دکور اسکله مانند با درهای چرخشی و پنجره بزرگ قرمز-قهوه‌ای به چشم می‌خورد.

اسکات معتقد است تداوم آشپزخانه به زیر شیروانی ایوان باعث می‌شود فضای آشپرخانه بزرگ‌تر به نظر برسد و به افرادی که در آشپزخانه کار می‌کنند این حس را بدهد که از بقیه خانه چندان دور نشده‌اند.  البته وجود پنجره‌های زیاد باعث می‌شود این کار از منظر «زیبایی شناختی» نیازمند تعادل خوبی بین بخش‌های مختلف نظیر «انبار و آشپزخانه» باشد. به همین دلیل پنجره کوتاه پشت گاز، نور خوبی به داخل می‌آورد و باعث می‌شود نخواهیم هیچ بخشی از انباری را برای فضای بیشتر از دست بدهیم.

کابینت ها از چوب بامبوی دست ساز شرکت Shay Gallo تهیه شده اند. پنل‌ها از نئولیت سفید خالص و در گاراژ شیشه‌ای است. درهای بالایی و کف زمین از بتن ساخته‎ شده‌اند.

 

۳- طرح سوم

این آشپزخانه ییلاقی بر آب احاطه دارد و از هر طرفی دید و نورطبیعی دریافت می‌کند. چون ساختن چنین آشپزخانه‌ای از ابتدا در طرح طراحان بوده‌است، معماران فضایی را برای جمع شدن افراد و پاسخ دادن به بیشتر سلایق آن‌ها در نظر گرفته‎‌اند. معمار این خانه، کایل اِنگلند می‌گوید: «از منظر ساکنین خانه، مسائل و نیازها تنوع بسیار بالایی دارد.»

طراحان این خانه، از رنگ سفید و چوب برای افزایش اثر آرامش‌بخشی طبیعی استفاده کرده‌اند. به باور اِنگلند، در انتخاب رنگ‌های چوب و رنگ مخصوص سفید کابینت‌ها،  نمونه‌های بسیاری مورد توجه قرار گرفتند، به محل آورده‎شدند و از منظر طبیعی بودن و همخوانی با نور مصنوعی آزمایش شدند.

سقف از زیرفون سفیدشده، کف از نارون طبیعی رنگ‌شده، پنجره ها و درها از درخت Kolbe هستند که توسط شرکت Ridely نصب شده‌اند. طراحی چارچوب نوردهی توسط شرکت Eurolite انجام شده‌است.

 

 

۴- طرح چهارم

سقف شیروانی و دو قاب پنجره سه‎گوش بالای در که به باغچۀ ایوان پشتی باز می‌شود و فضایی آرام برای غذا خوردن فراهم می‌کند. میز غذاخوری روستایی، لامپ‌های دانش‌آموزی و لوازم آشپزخانه به همراه کابینت‌ها حس نوستالژی و قدیمی‌بودن می‌دهد. هم‌چنان که اما کف کاشی‌کاری ‌شده و جزئیات مینیمال سقف فضا را روشن و شاداب نگه می‌دارد.

رنگ کابینت: سفید نرم دولوکس، درهای دوخَم اثر Stegbar است.

 

۵- طرح پنجم

همیشه سعی می‌کنیم به پنل پشت سینک رنگ یا الگویی اضافه کنیم که به آشپزخانه جان ببخشد. اما این‌جا این کار را «کف» انجام می‌دهد. کف زمین به یک اتاق میانی سنتی منتهی می‌شود، اما نور خورشید را از کف به فضا منتقل می‌کند.

 

 

۶- طرح ششم

ترکیب زیبای معماری مدرن با معماری روستایی باعث می‌شود این خانه از تیرهای چوبی و بیرون‌زدگی‌های کم آجرهای دیواری که به خط مستقیمی چیده شده‌اند گرم شود. این آشپزخانه و مناطق سرو غذایش مستقیما به حیاط روشن و پوشیده از سبزه باز می‌شوند که به فضای تک بُعدی رنگ می‌بخشد.

 

 

۷- طرح هفتم

این آشپزخانه توسط Kathryn Prideaux به همراهی David Papanikolas  از توکسون از طرح قدیمی و قرون وسطایی به سمت طراحی دوباره با الهام از طرح‌های محلی توکسون کردند. آن‌ها از یک طرح چوب و سفید  وآخر استفاده کردند. کاترین معتقد است: «سخت‌ترین قسمت کار استفاده آزاد از رنگ سفید در فضایی بود که باید از تعادل کامل رنگ‌های سفید در آن اطمینان به عمل می‌آمد. اینجا اما درخشندگی کف گرمای سفید پیشخوان را بدون هیچ‌گونه تلاشی برای همخوانی یا دفع آن، تشدید می‌کند.
رویه‌ها از کوارتز یخی و کاشی آریزوناست و سینک از برندKohler ، کابینت‌ها از کاج سفید بریده‌شده به ابعاد دلخواه و نگهدارنده میز Europa و کاشی پشت کابینت از New Ogawa Green، از Heath

 

 

۸- طرح هشتم

این آشپزخانه مملو از نور دنباله روی خلاقیت سایر بخش‌های خانه است. سقفی بلندتر از ۱۰ فوت نور را از آسمان آبی گرفته و درهای بزرگ شیشه ای آن حس آتریوم (اتاق سنتی رومی) را به شخص می‌دهد. وسائل خانه برنجی ترکیب هارمونیک بسیار عالی با رنگ کاج روشن کابینت‌ها دارد و باعث می‌شود بتوان از لحظه لحظه زندگی در آن لذت برد.

رویه‌ها از مرمر آربسکاتو، کابینت‌ها از کاج با کاج سفید تاجی شکل با پیش‌زمینه درخت توس جنگلی (با رویه پوشیده با اسپری مخصوص)

 

۶ طرح سفید و چوبی الهام‌بخش برای داشتن آشپزخانه‌ سرد آفتاب‌گیر (قسمت دوم)

۹- طرح نهم

این خانه و آشپزخانه کف داخلی را از بیرونی با یک شیب ملایم از منطقه پذیرایی تا پیشخوان جدا می‌کند.

در حالی‌که آشپزخانه تقریبا تماما سفید است، یک میز روستایی چوبی روشن در وسط آن خودنمایی می‌کند. رنگی که در شلف‌های آشپزخانه و صندلی‌ها یافت می‌شود و گرما و پیوستگی خاصی به آن داده‌است. فضای اضافی بین جزیره و میز ناهارخوری یعنی فضایی برای جمع شدن و خوشگذرانی با دوستان!

 

۱۰- طرح دهم

نور طبیعی به درون این آشپزخانه L شکل از همه جهات می‌تابد و رقص نور و سایه از کابینت‎‌های چوبی راه‌راه بسیار زیبا می‌شود. همراهی جذاب نور طبیعی با صندلی‌های مدرن طرح قرون وسطایی فضایی دل‌انگیز در کنار «جزیره» با همراهی دیوار سیاه روشن پشت آن پدید آورده‌است.

 

۶ طرح سفید و چوبی الهام‌بخش برای داشتن آشپزخانه‌ سرد آفتاب‌گیر (قسمت دوم)

 

۱۱- طرح یازدهم

در نظر اول این آشپزخانه غلبه عناصر رنگی «سیاه و تیره» را به نمایش می‌گذارد، اما روکش انتهایی براق و درخشان روی کابینت‎‌ها حس تازگی و روشنایی به آن می‌بخشد. هم‌چنان که فراوانی نور طبیعی در این آشپزخانه در به وجود آمدن این حس کمک می‌کند.
در سمت راست کابینت ست کاملی از ظروف پایه‌دار به چشم می‌خورد که تداوم رنگ سیاه را از بین برده و فضا را معتدل کرده‌است. اما در کابینت‌های سمت چپ اشیایی چیده شده‌است که شاید نخواهیم از جلوی چشممان هرگز دور شوند.

رویه کابینت ها از کوارتز کوانتوم Venatino Statuario است. ظرفشویی مدل توکار Schock و کابینت‌ها مدل Sharknose با رویه پولی اورتان فنلاندی دولوکس سیاه ساتن فنلاندی و رویه چوبی از درختان Byron Blackbutt است.

 

۱۲- طرح دوازدهم

این آشپزخانه چیزهای دوست‌داشتنی خیلی زیادی دارد، مثلا طرح سنتی، چوب‌های بزرگ در طرح جزیره ای با صندلی‌های اطراف آن. پیشخوان چوبی تیره مکمل رنگ تیرهای چوبی است. کف زمین هم به همین تناسب روشن‎تر است. درهای کشویی فرانسوی هیچ فضایی از کف را اشغال نکرده‌اند و در عوض سهولت آمد‌و‌شد در مهمانی‌ها را فراهم کرده‎اند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا