بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

روندهای مهم و برجسته معماری جهان در سال ۲۰۱۸

روندهای مهم و برجسته معماری جهان در سال ۲۰۱۸

هرساله روندها، فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی پیش‌روی صنعت معماری قرار می‌گیرد. این روزها تکنولوژی با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که نوآوری‌های هفته گذشته‌اش، کهنه و قدیمی و به تاریخ پیوسته محسوب می‌شوند؛ اما هم‌چنان توجه به نیازها و تقاضاهای مصرف‌کننده با همان سرعت ثابت به پیش می‌رود. این دو مفهوم، پایه و اساس بیشتر روندهای سال ۲۰۱۸ را تشکیل داده‌اند که پنج روند مهم معماری در سال ۲۰۱۸ را در ادامه معرفی می‌کنیم.

۵ روند مهم معماری ۲۰۱۸

۱- دگرگونی فیزیکی فضای خُرده‌فروشی

خرید و فروش اینترنتی عادات خرید سنتی ما را به شدت دگرگون کرده‌است. امروزه برای خرید چندباری انگشتمان را بر صفحه هوشمند حرکت می‌دهیم.  تمایل بیشتر ما بر حضور در مراکز خریدی است که «هوشمند» باشند: پروژه‌هایی نظیر  BSBG که در طراحی و اجرای آن، سیاست کاهش تولید کربن (کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی) و هوشمندسازی مغازه‌ها در رأس توجه قرار گرفته‌است. در دنیای خرید و فروش امروز، مشتریان باید به نحوی مدیریت شوند که تجربه خریدشان منحصر به‌فرد و مانا باشد و صرفا یک تبادل آنلاین را صورت ندهند. در عین حال که این تجربه باید ماندگار شود، باید مواردی نظیر سرعت، سادگی و کارآمدی را هم در خود داشته ‌باشد. بیشتر خُرده‌فروش‌ها و مدیران املاک شروع به بازنگری و بازسازی فضای داخلی‌شان کرده‌اند تا بتوانند نیازهای مشتریان نسل دیجیتال را پاسخ دهند. پروژه‌های توسعه عِمار دوبی نمونه‌ خوبی از آگاهی از اهمیت روزافزون مفهوم تجربه و ترجیح مشتری است که بر عملکرد فیزیکی صنعت خُرده‌فروشی در امارات تأثیر خودش را گذاشته‌ است.

۲- افزایش استفاده از تکنولوژی‌های نو در صنایع ساختمان‌سازی

جریان فزاینده «پروژه‌های ساختمانی سه بعدی پرینت شده» نشان می‌دهد تکنولوژی از مرحله خطا و آزمایش گذر کرده‌است و آماده تأثیر بر پروژه‌های بزرگ مقیاس ساختمانی است. نخستین مورد از این پروژه‌ها در هلند اجرا شده‌است که در آن یک پل بتنی پرینت سه‌بُعدی برای نخستین بار در جهان به سال ۲۰۱۷ نصب شده‌است. دومین پروژه بزرگ از این دست در بهار امسال در آمستردام به اجرا در می‌آید و یک پل تماما پرینت شده از جنس «استیل» خواهد بود.

 

  1. در دوبی، سازمان «آینده» این کشور محل کاری تماما پرینت‌شده خواهد‌ داشت. قطعات در خارج از امارات پرینت شده و به این کشور منتقل می‌شوند. پروژه BSBG هم از چنین قطعاتی برای ساختمان‌های Masdar N1R، اداره مرکزی Masdar و مجمتع مسکونی جزیره آب‌های نیلگون استفاده کرده‌ است.

پرینت سه‌بعدی رفته‌رفته به سمت اتوماتیک‌ شدن فرآیندها می‌رود و هم‌زمان کارآمدتر هم می‌شود. دخالت انسان در تولید کم‌کم با ماشین جایگزین می‌شود. این پدیده در صنعت به کارآیی و کاهش چشمگیر هزینه‌ها ترجمه می‌شود. به خصوص در صنعتی که تا کنون به ندرت از پدیده‌ها و نتایج دیجیتالی‌شدن بهره‌مند شده‌ است. محصول جانبی پیشرفت‌های تکنولوژیک سال ۲۰۱۸، فرآیندهای کاری را تسهیل می‌کند، ایمنی محیط ساختمان را بیشتر می‌کند، کارها سریع‌تر پیش می‌روند و در نهایت رضایت‌مندی بیشتری برای مشتری حصول می‌شود.

۳- وحدت بیشتر با طبیعت

بیشتر مردم جهان از منظر فرهنگی روز به روز بیشتر به اهمیت طبیعت اطرافشان پی می‌برند. بخش بزرگی از مردم جهان به سلامتی و تندرستی معتقد هستند و طبیعت بزرگ‌ترین باشگاه طبیعی جهان است. این روندهای اجتماعی بر طراحی داخلی در سال ۲۰۱۸ تأثیر خواهد گذاشت. چنین‌ که فضاهای داخلی به سمت هم‌خوانی با طبیعت بیش از پیش حرکت می‌کنند.

نور طبیعی منبع جاودانگی است. بنابراین انتظار می‌رود طراحی باغچه‌های سقفی و فضاهای سبز داخلی با دقت و توجه بیشتری به «نور طبیعی» انجام گیرد.

۴- هم‌گرایی پیش‌زمینه‌ای

نیاز به ساختن بناهایی که با محیط اطراف و پیش‌زمینه هم‌گرایی معقولی دارد، نیاز روز و روند روز ۲۰۱۸ است. برای بیشتر پروژه‌های BSBG این مسئله کلیدی و بسیار مهم است. برای مثال پروژه صلیب BLVD در هم‌گرایی و هم‌خوانی با بناهای بلند آن خیابان به شکل برج‌های دوگانه ساخته شده‌است که کریدورها و محل‌های دیدبانی در آن اهمیت یافته‌ است یا هتل پارک جِبِل علی دوبی که در هارمونی کامل با خلیج ساخته شده‌است.

انتظار می‌رود بیشتر طراحان هم‌گرایی با طبیعت را به عنوان یک اصل اساسی در کارهایشان مورد توجه قرار دهند.

۵- بهره‌وری بیشتر، هدف طراحی داخلی فضای اداری

با وجود محدودیت‌های بودجه‌ و چالش‌های بازار برای حوزه‌های مختلف کسب‌ و کار، تقاضای بهره‌وری به عنوان شاخصی برای باقی‌ماندن در بازارکار، اهمیت طراحی فضای داخلی برای تأثیر در عملکرد کارکنان را جدی‌تر کرده‌ است.

کارآفرینان و صاحبان کسب‌ و کار امروزه به اهمیت فزاینده فضاهای بهره‌ورانه اداری پی برده‌اند. هدف اساسا در دسترسی به خروجی بهره‌ورانه بیشینه، خلاقیت و تحویل به موقع کارهاست که در بیشتر شرکت‌های NASDAQ مورد توجه قرار گرفته‌است. روندهای مدرن نظیر باز بودن فضای کاری خلاقانه و استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها در فضای اداری، قابلیت تبدیل به ثروت را دارد. ترکیب واژگانی نظیر «کارآمدی، فضای اشتراکی و آفیس هوشمند» ورد زبان ادبیات صاحبان کسب‌ و کار و کارآفرینان در فضای اداری شده‌است. معماران نیز باید در پاسخ به این نیاز، تدابیر ویژه‌ای اندیشیده‌ باشند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا