بلاگدسته‌بندی نشدهمصالح و متریال

راهنمای انتخاب شیرآلات برای ساختمان– قسمت اول

راهنمای انتخاب شیرآلات برای ساختمان– قسمت اول

معماران آشپزخانه را قلب ساختمان می‌گویند چون این بخش از ساختمان بیشترین کاربرد را دارد. استفاده زیاد از آشپزخانه به معنی استفاده زیاد از شیرهای آشپزخانه است. عملکرد اصلی شیر آشپزخانه آزاد کردن آب گرم و سرد برای شستن ظرف‌ها، میوه، سبزی و دست‌ها است. اما فراتر از آن، شیر آشپزخانه بازیگری مهم در زیبایی آشپزخانه شما است.

با انواع و اقسام سبک‌ها و جلاهای شیرهای ساختمانی که در بازار موجود هستند، خریداران در هنگام انتخاب شیرآب به آسانی سردرگم می‌شوند. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه انتخاب شیرآلات را برایتان آسان خواهد کرد. ما لیست مواردی که باید در هنگام خرید شیرآلات آشپزخانه مدنظر داشته باشید برایتان آماده کرده‌ایم.

 

 

 

انواع شیرآلات را بر اساس نحوه نصب و مزایا و معایب آنها را بدانید

شیرآلاتی که روی سینک قرار می‌گیرند: انواع مختلفی از شیرآلات و سینک‌ها در بازار یافت می‌شوند اما این دو همیشه با یکدیگر هماهنگ نیستند. اگر قبلا سینک را خریداری کرده‌اید و یا در خانه دارید توجه کنید که در روی سینک چند سوراخ وجود دارد. شیرآلات جدید در انواع قابل نصب با یک، دو، سه و چهار سوراخ وجود دارند. اگر سینک شما چهار سوراخ در خود دارد نصب کردن شیرآب که با یک سوراخ قابل نصب است چهره زیبایی بر روی آن سینک نخواهد داشت. البته راه‌حلی برای این مشکل وجود دارد، هنگامی که شیرآب خریداری شده به تعداد سوراخ کمتری نیاز دارد، می‌توان سوراخ‌های اضافه بر روی سینک را با دستگاه مایع ظرفشویی یا با جا اسکاچی که معمولا به همراه شیرآلات عرضه می‌شود و در محل سوراخ‌های سینک قابل نصب است پر کرد.

 

 

شیرآلاتی که روی کانتر قرار می‌گیرند: اگر شیرآلاتی که خریداری کرده‌اید از انواعی باشند که نه بر روی سینک بلکه بر روی کانتر نصب می‌شوند، کار شما راحت تر است و سینک‌های متنوعی را می‌توانید انتخاب کنید. در هنگام خرید این نوع شیرآلات توجه داشته باشید که بین شیرآب و دیوار پشت حداقل به اندازه یک انگشت فاصله برای تمیزکاری وجود داشته باشد. مزیت این نوع شیرآلات این ‌است که نمایی یکپارچه و زیبا به آشپزخانه می‌دهند. مخصوصا اگر آشپزخانه به سبک معاصر باشد نمایی بی‌نظیر خواهد داشت. اشکال این نوع شیرآلات اشغال فضای روی کانتر و امکان آسیب زدن به کانتر بر اثر نفوذ آب از سوراخ ایجاد شده بر روی کانتر است. همچنین این امکان هست که رطوبت و جرم بین شیرآب و دیوار تشکیل شود که زدودنش سخت باشد.

 

 

شیرآلاتی که روی دیوار نصب می‌شوند: در هنگام نصب این نوع شیرآلات احتیاط و دقت بیشتری به خرج دهید. مطمئن شوید که قوسی شیر در فاصله مناسبی از سینک قرار بگیرد. این فاصله باید طوری باشد که نه باعث پاشش آب به اطراف شود و نه آب به جایی بریزد که مدنظرمان نیست. این مشکل در هنگامی که از سینک‌های دو تکه استفاده می‌کنیم نمود بیشتری دارد. مزیتی که این نوع شیرآب دارد این است که تمیز کردن کانتر و سینک را بسیار آسان می‌کند. اشکال این نوع شیرآلات در سختی نصب آن است و اگر اشتباهی در نصب رخ دهد تقریبا غیر قابل جبران است. لوله کش باید محل نصب شیر را به دقت مشخص کند، اشتباه در سواخ کردن دیوار منجر به خرابی کاشی و دیوار می‌شود. محل پاشش آب در سینک باید مشخص شود تا مشکلی از این بابت نباشد.

 

 

انواع شیرآلات را بر اساس نوع دستگیره بشناسید

شیرآلات تک دستگیره‌ای: دستگیره این نوع شیرآب در جهات مختلف حرکت می‌کند. معمولا برای کم و زیاد کردن فشار آب، دستگیره باید در جهت بالا و پایین، و برای تنظیم سردی و گرمی آب در جهت چپ و راست حرکت داده شود. این نوع شیرآلات مزایای بسیاری دارند از جمله اینکه میتوانیم به آسانی با یک دست شیر را باز و بسته کنیم، این ویژگی هنگامی که دستمان چیزی گرفته‌ایم یا کثیف است می‌تواند خیلی مفید باشد. شیرآلات تک دستگیره‌ای جای کمتری اشغال می‌کنند و تمیز کردن آنها آسان‌تر است. همچنین این نوع شیرآلات برای نصب تنها به یک سوراخ در سینک یا کانتر نیاز دارند. اما معایب شیرآلات تک دستگیره‌ای چه؟ یک عیب می‌توانیم به این شیرآلات بگیریم و آن سخت بودن تنظیم آب گرم و سرد است و به اندازه انواع شیرآلات دیگر دقیق نیستند.

 

 

شیرآلات دو دستگیره‌ای: برای نصب این نوع شیرآلات به حداقل سه سوراخ در سینک یا کانتر نیاز است. وجود انواع مختلف دستگیره و قوسی شیرآب که در این نوع شیرآلات مستقلا قابلیت تعویض دارند، گزینه‌های فراوانی برای سفارشی سازی شیرآب به سلیقه خودمان در اختیارمان قرار می‌دهند. مزیت این نوع شیرآلات در تنظیم دقیق دمای آب خروجی است، آب گرم و سرد با دو دستگیره مختلف تنظیم می‌شوند و به این صورت دقت تنظیم به طور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود. همچنین اگر به طور اتفاقی یکی از دستگیره‌ها خراب شود یا نشتی پیدا کند می‌توانیم لوله همان دستگیره را مسدود کنیم و تا تعمیر آن از شیرآب استفاده کنیم، به عبارت دیگر در این نوع شیرآلات با خراب شدن یک دستگیره، عملکرد شیرآب به کلی مختل نمی‌شود. شیرآلات دو دستگیره‌ای اشکالاتی هم دارند مثلا وقتی که دستانمان کثیف باشد یا هر دو دستمان مشغول باشد کار کردن با این شیرآلات سخت‌تر است. مورد دیگر این است که شیرآلات دو دستگیره‌ای، شیرآلات مدرنی محسوب نمی‌شوند و بیشتر در طراحی سبک سنتی استفاده می‌شوند.

 

 

شیرآلات بدون دستگیره: در این نوع شیرآلات برای ایجاد جریان آب به دستگیره نیازی نیست. شیرآب دارای حسگری است که با نزدیک شدن دست یا شی به شیرآب فعال می‌شود و جریان آب را برقرار می‌کند. البته این شیرآلات هم یک دسته دارند که برای تنظیم سردی و گرمی آب و فشار آب استفاده می‌شود. در مورد مزایای این نوع شیرآلات باید گفت که چه چیزی بهتر از استفاده نکردن از دست‌ها برای باز کردن شیرآب است؟ این نوع شیرآلات برای کودکان و افرادی که از بیماری‌های مفصلی رنج می‌برند عالی است. این نوع شیرآب خودبه‌خود جریان آب را قطع می‌کند که برای صرفه‌جویی در آب بسیار مفید است. به علاوه وقتی بیرون از منزل هستید هیچ‌وقت نگران بسته بودن جریان آب در شیرآلات خود نیستید. در مورد معایب این شیرآب باید بگوییم که بعضا افرادی هستند که تنظیم دستی دما و فشار آب در این نوع شیرآلات را نامناسب می‌دانند و انتظار دارند حداقل از کلیدهای لمسی استفاده شود. اشکال دیگر این نوع شیرآلات این است که هر چند وقت یک‌بار به سرویس دوره‌ای و تعویض باطری حسگر نیاز پیدا می‌کنند.

جنس و جلای مورد استفاده در شیرآلات را بدانید

کروم، نیکل، نیکل برس خورده، برنج جلا خورده، برنز روغنی، سفید، مشکی و استیل ضدزنگ از رنگ‌ها و موادی هستند که در ساخت شیرآلات استفاده می‌شوند. باید مدنظر داشته باشید که ممکن است جلاهای یک شرکت سازنده شیرآلات، یکسان با شرکت‌های دیگر نباشد. برای همین اگر به همراه شیرآب، مایل به خرید ظرف مایع ظرفشویی، جاصابونی یا دیگر لوازم همراه هستید پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ همان شرکتی بروید که شیرآلات را تهیه کردید، تا از هماهنگی رنگ‌ها با یکدیگر مطمئن باشید.

 

 

سبک‌های مختلف را بشناسید

آیا آشپزخانه‌ای دارید که یکدست و به سبک معاصر است؟ و شاید هم آشپزخانه‌ی شما یادآور آشپزخانه‌ خانه‌های مزرعه‌ای است؟ در هر صورتی سبک‌ها می‌توانند بسیار متفاوت باشند از سبک‌های با جزئیات تاریخی گرفته تا سبک‌های ساده و مدرن. انتخاب این مورد یعنی سبک شیرآلات می‌تواند تاثیر زیادی بر جلوه آشپزخانه داشته باشد. نکته مهم قبل از انتخاب سبک شیرآلات این است که شما باید سبک آشپزخانه خود را انتخاب کرده باشید، در این صورت انتخاب شیرآلات مناسب برایتان راحت‌تر خواهد بود.

از قیمت‌ها و کیفیت شیرآلات اطلاع حاصل کنید

اغلب شیرآلات از دریچه‌های کارتریجی، توپی و دیسک سرامیکی بهره می‌برند. شیرآب‌های با دریچه دیسک سرامیکی و جنس استیل یا برنج، بادوام‌تر هستند و قیمت بیشتری هم نسبت به شیرآلاتِ با قطعات پلاستیکی دارند. یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری کیفیت شیرآلات وزن آنها است. اگر تردید دارید که یک شیرآب از جنس برنج است یا نه، آن‌را بلند کنید، این جنس شیرآلات باید بیشتر از آنچه به‌نظر می‌رسند وزن داشته باشند. بدنه‌های با جنس برنج بسیار بادوام هستند و مراقبت کمتری نیاز دارند. آب با درجه سختی بالا می‌تواند به بعضی از فلزات آسیب بزند، فلز برنج در برابر این مورد به خوبی مقاوم است. این نوع شیرآلات، همانطور که ممکن است حدس زده باشید، گران‌قیمت‌ترین نوع شیرآلات هستند.

اگرچه انواع ارزان‌تر شیرآلات گزینه‌های در دسترس‌تری به نظر می‌رسند اما باید توجه داشت که این نوع شیرآلات دارای قطعات پلاستیکی درخود هستند و واضح است که قطعات پلاستیکی دوام کمتری دارند. در انتخاب شیرآلات با قطعات پلاستیکی دقت بیشتری داشته باشید و هزینه تعویض قطعات پلاستیکی و هزینه لوله‌کش در صورت خرابی این قطعات را هم مدنظر قرار دهید.

منبع:

۱- https://www.houzz.com/ideabooks/22540748/list/how-to-pick-a-new-kitchen-faucet

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا