بلاگپروژه های شاخص

بررسی معماری باغ دلگشای شیراز

اختصاصی ساختمان آنلاین: باغ دلگشا که در شمال شرقی شهر شیراز و در همجواری قلعه کهندژ واقع شده است، یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی این شهر و مربوط به سه دوره ساسانیان، صفویان و قاجاریان است. این باغ در زمان صفویه یکی از باغ‌های مهم بوده و یکی از مکان‌های تفریحی شهر شیراز به حساب می‌آمده. حتی در عکس‌ها و تصاویر قدیمی جمع آوری شده توسط گردشگران اروپایی، به این باغ اشاره‌های فراوانی شده است.

این باغ ۵/۷ هکتاری، تاریخ پر فراز و نشیبی داشته و بارها ویران شده است، اما همچنان شاداب و سرسبز به حیات ادامه می‌دهد و شاید این سرزندگی مدیون هوشمندی فراوان معماران باغ است که آن را در مسیر قنات قدیمی شیراز یعنی قنات گازاران ساخته‌اند و جریان پیوسته آب طراوت همیشگی را برای این باغ به ارمغان آورده است.

عمارت کلاه فرنگی

 

بررسی معماری باغ دلگشای شیراز

هنگامی که وارد این باغ زیبا می‌شوید، با دنبال کردن جوی آب به قلب باغ دعوت می‌شوید؛ جایی که عمارت کلاه‌ فرنگی به زیبایی خودنمایی می‌کند. عمارت‌های کلاه فرنگی به خاطر شش وجهی یا هشت وجهی بودنشان و ارتفاع نسبتا بلند، به تمامی نقاط باغ اشراف دارند و از همین حیث اهمیت زیادی دارند. سقف این بناها اغلب به صورت گنبدی و یا شیروانی ساخته می‌شده است.

عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشای شیراز از سه طبقه تشکیل شده است. این ساختمان دارای دو درب ورودی در دو طرف آن است. با ورود به این ساختمان با یک تالار بزرگ روبرو می‌شویم. این تالار دارای ۴ شاه‌نشین است. در میانه شاه‌نشین، یک حوض هشت ضلعی با کاشی‌های آبی رنگ قرار دارد که با فواره‌هایی که دارد منظره ای رویایی به ساختمان بخشیده است. دیوارها و سقف این ساختمان با آیینه کاری‌ها ، گچ بری‌ها و نقاشی‌های بسیار زیبا و چشم نوازی تزئین شده است. البته این تزئینات در طول تاریخ بسته به سلیقه ساکنان آن مدام تغییر می‌کرده است و در نهایت به شکل کنونی درآمده است.

قسمت شمالى ساختمان باغ دلگشای شیراز  دارای دو ایوان کوچک است و جلوى هر یک از این ایوان‏‌ها دو ستون قرار گرفته است. سمت جنوب ساختمان نیز ایوانى با دو ستون سنگى قرار دارد. حجارى ستون‏‌ها ساده است و فقط سر ستون‌ها داراى مقرنس‏‌های زیبایی هستند. همین سادگی زیبایی خاصی به ستون ها بخشیده است. در قسمت بالاى ایوان، شاه‏نشین و تالار طبقه دوم قرار دارد.

طبقه دوم عمارت باغ دلگشای شیراز  دارای تالاری بزرگ با پنجره‌های چوبی مشبک است و چشم انداز آن به حوض پیش روی ساختمان و نمای جلوی باغ است. ایوان طبقه دوم ۳۰ سال پس از احداث بناى اصلى ساخته شده است. سقف ایوان چوبی است و بر روى آن با رنگ و روغن نقاشى شده است. سقف اصلی ساختمان، گنبدی شکل است و هواکش و نورگیری در میان آن قرار داده شده است.

امروزه این ساختمان به نمایشگاهی برای اشیای تاریخی مانند سکه، لباس و رادیو تبدیل شده است. در طبقه اول موزه، مجموعه‌ای از سکه‌های باستانی و اسکناس دوره پهلوی نگهداری می‌شود. لباس، تابلو فرش، ظروف، تمبر، کبریت، دوچرخه‌ها و نقشه‌های قدیمی ایران و یک قرآن ارزشمند که بر روی پوست آهو نوشته شده و متعلق به دوره سلجوقیان است، از دیگر اشیای به نمایش درآمده در این موزه هستند.

قسمت جذاب و کمی عجیب این موزه که در طبقه دیگر این ساختمان واقع شده است، مجموعه‌ای با ارزش متشکل از ۵۰ تایی رادیو قدیمی است. یکی از رادیوهای منحصر به فرد این موزه، رادیویی است که با نفت کار می‌کند و ساختار مهندسی جالبی دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا