بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

چند نکتۀ مهم برای شروع تغییر دکوراسیون خانه

چند نکتۀ مهم برای شروع تغییر دکوراسیون خانه

تغییر دکوراسیون خانه‌های قدیمی یا انتخاب دکوراسیونی زیبا و کارآمد برای خانه‌های جدید همیشه نیازمند تصمیم‌گیری‌های حساسی است که معمولا هم پرهزینه است. مثلا چه سبک دکوراسیونی واقعا برای خانۀ شما مناسب است؟ آیا خودتان باید در مورد آن اقدام کنید؟ یا شاید بهتر باشد این کار را به دست آدم های حرفه‌ای بسپارید؟ هزینه لازم برای این کار چقدر است و چطور آن را باید تخمین زد؟ چه تضمینی وجود دارد که شما از تغییرات جدید راضی باشید و نیاز نباشد دوباره تغییراتی در آن ایجاد کنید؟

اگر قصد دارید برای دکوراسیون خانۀ نوسازتان یا خانه‌ای که چندین سال است در آن زندگی می‌کنید تصمیم‌گیری کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامۀ مطلب با ما همراه باشید.

 

نگاهی عمیق‌تر به خانۀ خودتان بیاندازید

قبل از اینکه بخواهید کاری انجام دهید شاید بد نباشد که دوباره خانه را بررسی کنید و از خودتان بپرسید واقعا چه چیزی را در مورد دکوراسیون کنونی دوست ندارید؟ آیا با این دکوراسیون احساس راحتی دارید؟ چه ویژگی‌هایی از این دکوراسیون شما را آزار می‌دهد؟

با خودتان رو راست باشید. بیشتر ما چیزهایی را در خانه نگهداری می‌کنیم صرفا به خاطر اینکه به وجودشان عادت کرده‌ایم و چه بسا با دکور خانه هم‌خوانی نداشته باشند.

 

 

تهیه لیستی از وسایل موردنیاز

لیستی از وسایل موردنیاز و کارهایی که باید انجام دهید بنویسید. هر چیزی که فکر می‌کنید به آن نیاز دارید و باید به خرید آن فکر کنید را یادداشت کنید. اگر از نظر اقتصادی در تنگنا هستید، لیست را اولویت‌بندی کنید. چیزهایی را بخرید که واقعا موردنیاز هستند. می‌توانید بقیه وسایل را در فرصت مناسب‌تری تهیه کنید.

 

 

جمع‌آوری کلکسیونی از عکس دکوراسیون‌های مورد علاقه

مجموعه‌ای از عکس‌ اتاق‌هایی که فکر می‌کنید مناسبند و دوستشان دارید آماده کنید. حتی اگر از یک متخصص برای تغییر دکوراسیون کمک بگیرید، این عکس‌ها او را با سلیقه و نظر شما آشنا می‌کند و راحت‌تر دکوراسیون مدنظر شما را آماده می‌کند.

در آماده کردن عکس‌ها اصلا عجله نکنید. سعی کنید حدود چند هفته تا یک ماه برای این کار وقت صرف کنید. زیرا ممکن است اتاقی که امروز به نظرتان بسیار زیباست، بعد از چند روز و با دیدن عکس‌های بهتر، قدیمی و از مد افتاده به نظر برسد.

 

 

از نظرات همسرتان غافل نشوید

معمولا خانم‌ها در مورد دکوراسیون خانه از آقایان حساس‌ترند و بیشتر پیگیر تغییر آن هستند. البته ممکن است در بعضی موارد این گفته برعکس باشد. معمولا طرف مقابل در این مواقع علاقه‌ای به اظهار نظر ندارد. اما هنگامی که دکوراسیون تغییر کرد کاملا رفتارشان عوض می‌شود و شروع می‌کنند به ایراد گرفتن در مورد نحوۀ چیدمان یا وسایل که خریداری شده است.

بنابراین بهتر است در هنگام تغییر دکوراسیون با همسرتان مشورت کنید و نظر او را جویا شوید. حتی اگر او تمایلی نشان نداد با نشان دادن عکس‌هایی که تهیه کرده‌اید از او بخواهید در این کار مشارکت کند. از او بپرسید که از چه چیزی برای دکوراسیون خوشش می‌آید یا چه چیزی برای او ناخوشایند است.

قبل از اینکه از میان مجموعه عکس‌هایی که آماده کرده‌اید چیزی را انتخاب کنید با همسرتان آن‌ها را بررسی کنید تا تفاوت‌ها و شباهت‌های سلیقه‌تان سریع‌تر آشکار شود.

 

ممکن است ندانید واقعا چه می‌خواهید

بسیاری از مردم در مورد تصمیم‌گیری برای دکوراسیون تردید دارند و نمی‌توانند انتخاب کنند که واقعا چه می‌خواهند. اجازه ندهید این مسئله ذوق شما را کور کند. به عکس‌هایی که تهیه کرده‌اید دوباره نگاهی بیاندازید و از اطلاعات آن‌ها کمک بگیرید. به ویژگی‌هایی که بیشتر به چشم شما می‌آیند و شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند توجه کنید. مثلا رنگ‌، طرح و مواد بکار رفته در ساخت وسایل خانه می‌توانند به خوبی شما را در تصمیم‌گیری کمک کنند.

 

 

به اطرافتان نگاهی دوباره بیاندازید

حال که تصمیم به تغییر دکوراسیون خانه کرده‌اید باید لیستی از وسایلی که باید بمانند و وسایلی که باید دور انداخته شوند و یا در جاهای دیگر استفاده شوند، تهیه کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است برخی وسایل صرفا به خاطر نوع پارچه و بافت آن نامناسب به نظر برسند. می‌توانید آن‌ها را بازسازی کنید. وسایل چوبی را می‌توانید رنگ کنید و طبق سلیقه خود درآورید. اگر وسیله‌ای با قدمت چندین ساله دارید اما با دکوراسیون مد نظر شما همخوانی ندارد به این فکر کنید که زندگی کوتاه‌تر از آن است که با وسایلی زندگی کنید که دوستشان ندارید!

 

تغییر دکوراسیون یکباره یا تدریجی

اگر تمایل دارید همۀ تغییرات را به یکباره انجام دهید و بودجۀ این کار هم آماده است، حتما اینکار را بکنید. اگر بودجه کافی برای اینکار را ندارید صبر کنید و در موقع مناسب اینکار را انجام دهید.

اگر می‌خواهید تغییرات را به تدریج انجام دهید، بهتر است مرحله به مرحله پیش بروید. ابتدا از یک اتاق شروع کنید و دکوراسیون آن را به طور کامل تغییر دهید. توجه کنید اتاق‌ها را ناقص رها نکنید چون باعث آشفتگی دکوراسیون خانه می‌شود. همچنین نشستن در اتاقی که دکوراسیون آن نصفه نیمه رها شده است حس خوبی نخواهد داشت. معمولا اتاق نشیمن بهترین مکان برای شروع این کار است.

 

 

لینک مطلب:

https://www.houzz.com/ideabooks/26609229/list/decorating-101-how-to-start-a-decorating-project

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا